Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

[pitkä viesti aiheesta]
Ei mitään uutta siis auringon alla vaikka pyöriikin Switch 2:lla.

Itse olin vielä enemmän kriittisempi mutta aika lailla samoista asioista valitin. Tosin en myöskään kokenut niitä hyviä asioita niin hyvinä mitä viestistäsi tulkitsen sinun kokeneen.

Breath of the Wild taas iskikin sitten ihan eri tavalla. En tosin vieläkään tiedä onko se edes niin paljon parempi tai erilainen peli. Suhtautumisella voi olla merkitystä tai ihan jo sillä, minkälaiseen väliin peliä alkaa pelaamaan. Tosin väittäisin että itse kyllä menen peleihin aina avoimin mielin ja mahdollisimman vähin ennakkofiiliksin. Zeldan kohdalla tosin lienee vaikeampi jos on tykästynyt siihen vanhaan menoon, kuten itse, joten ehkä se vaikutti myös osaltaan pohjalla. Oliko sitä sitten Breath of the Wildin kanssa jo ehtinyt raivota kritiikkinsä niin tyhjiin että Tears of the Kingdomissa ne eivät enää iskeneet niin pahasti lättyyn ja pystyi arvostamaan enemmän peliä itsessään, jäämättä liikaa kiinni muutoksiin perinteisessä Zelda-kaavassa.

Nykyisin en ole enää varma onko uusien Zeldojen avoimuus (jota myös tyhjyydeksi kritisoin) lopulta enemmän hyvä vai huono asia. Se ainakin antaa tilaa hengittää ja myös tietynlaisen rauhan kun ei ole jatkuvasti joku kohde tai karttamerkki vaatimassa huomiota. Osa ongelmasta varmasti on myös nykypelien kaavaan tottumisessa: sitä jatkuvaa tekemistä on oppinut odottamaan, joten "tylsä ruohopelto" on tylsä eikä osa luonnollisempaa maailmaa.

Jännä että sitten Kingdom Comessa nimenomaan ihailin pelin "tyhjyyttä". Miten siinä oli paljon paikkoja ja alueita, joissa ei ollut mitään merkittävää tekemistä. Oli monia paikkoja, joihin ei pelin tehtävien kautta ajautunut ikinä. Ja se tuntui hienolta. Karttaan jäi tavallaan tilaa, vaikka se ei siltikään ollut mitään Ubisoftin massiivisuutta (onneksi!) nähnytkään. Varsinkin metsät tuntui oikeilta metsiltä kun siellä ei ollut jatkuvaa härdelliä tai muuta joka puolella vaan metsä oli metsää. Ehkä Zeldoista jäi puuttumaan kunnon metsät laitteen tehojen takia. Senpä kautta odotan erittäin suurella mielenkiinnolla mitä seuraava Zelda tarjoaa. Toivottavasti nyt pysyvät uudessa tyylissä kun minäkin olen avoimempi sen parissa jatkamaan.

Ehkä Kingdom Come sai osaltani vähemmän kritiikkia samoista asioista koska se sisälsi myös huikean määrän suoraviivaisempia tehtäviä. Tosin myös sen vapauden että tehtäviä saattoi edistää vahingossa aiemmin vain haahuilemalla ympäriinsä.

Ylös Bottom