Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4 ps5
Itse tykkäsin pelistä enemmän nyt NG+:ssa, tosin piti myös vähän muokata asetuksia enemmän omaan rauhalliseen makuun. Kävely takaisin vakiona päälle, ohjaukset hitaammaksi, kompassi pois päältä ja sellaista. Onnistunut enemmän nauttimaan pelimaailmaista ja pelin tarjoamasta seikkailuista kuin ekalla kerralla.

Jännästi kyllä taistelu on aika huonossa balanssissa NG+:ssa Hard-tasolla (ehkä?) Pienet koneet kuolee yhdestä nuolesta ja keskikokoiset kahdesta, taitaa johtua mun hyvistä varusteista. Toisaalta kun pelin nerfattu taktikointi ja lisääntynyt toiminta verrattuna ensimmäiseen osaan ei oikein itselle maistunut niin nopeasti ohi olevat taistelut voivat olla jopa hyvä juttu.

Juuri hommasin Burning Shores DLC:n, joten täytyy hypätä takaisin normaali pelin lopetukseen ja aloittaa matka kohti Los Angelesia...
 
Nappasin Burning Shores DLC.n -50% 9,95€ tarjouksesta (jos joku ei vielä ole ostanut on tarjous 24.10 asti jos kiinnostaa), uskoisin että on sen arvoinen lisäosa vaikkei se 20€ myöskään paha ole. Kiva oli palata peliin parin vuoden tauon jälkeen, ekana pisti silmään tietenkin se miten perkeleen hyvältä peli voikaan näyttää ja vieläpä pyörii se 60fps. :eek: En paljoa vielä ole tehnyt, yhen pää ja yhen sivutehtävän.

Sitä samahan se on, ainakin toistaseks muutamilla pienillä uudistuksilla mutta eipä se mitään haittaa, kiva taas seikkailla. Oli mulla pääpelissäkin muutamia sivutehtäviä tekemättä näköjään, kävin ne putsaa ja lensin takas Los Angelesiin, uusi mappi ei mitenkään järkyttävän iso mutta ihan tarpeeksi iso näin lisäosaks enkä tiie jaksaisinko edes mitään massiivista lisäosaa.

Onko tämä dlc jotenkin vaikeempi? Pelaan easyllä ja eilen sai taistella melko pitkään yhtä isompaa robottia vastaan vaikka on legendary aseet.

Kattoo innostuuko vielä NG+ mut tuskin.
 
Nappasin Burning Shores DLC.n -50% 9,95€ tarjouksesta (jos joku ei vielä ole ostanut on tarjous 24.10 asti jos kiinnostaa), uskoisin että on sen arvoinen lisäosa vaikkei se 20€ myöskään paha ole.
Kiitos hoksautuksesta, välillä pyörinyt mielessä että tämä on pelaamatta. Toisaalta aika on syönyt kiinnostusta ja siihen päälle vielä se, että pitäisi emopelille raivata se enemmän tai vähemmän sata gigaa, samalla kun Elden Ringin lisäri on sekin pelaamatta. Se sekä kiinnostaa enemmän että veisi vähemmän tilaa eikä senkään pariin ole ollut kiirusta. Jotenkin nykyään vaikea päästä lisäreiden pariin. Phantom Libertyn sentään sain vasta pelattua mutta toisaalta se kiinnosti jopa Erdtreetä enemmän.

Mutta joka tapauksessa siis kiitos vinkistä. Pitää ainakin jemmaan ostaa vuoroaan odottamaan.
 
Harvemmin minäkään jaksan nykyisin enää palata vanhoihin peleihin ja laajennuksiin, ellei sit kyseessä ole jotenkin joku suuri tai joku lempipeli jne dlc tyyliin Elden Ring joka vielä ostamatta, haluisin nyt jotain seikkailua ja tämä tuli vastaan ja 9,95 joka on halpaa jopa köyhälle nii sit aattelin että mikä ettei.
 
Onko tämä dlc jotenkin vaikeempi? Pelaan easyllä ja eilen sai taistella melko pitkään yhtä isompaa robottia vastaan vaikka on legendary aseet.
Muistaakseni lisäosa oli vaikeampi, kuin pääpeli.

Suosittelen kyllä lisäriä jos joku hankintaa miettii. Se ei ole mitenkään kovin pitkä, mutta jos pääpelistä piti, niin varsinkin 10 eurolla ehdottomasti hintansa arvoinen.
 
Nyt ku tätä pelannut niin muistunut mieleen mikä ihastuttaa tässä kuin myös vihastuttaa, vaikka pelissä on ehkä kauneimmat maisemat ikinä nii jotenkin tästä puuttuu se seikkailun fiilis, kaikki näyttää paperilla täydelliseltä mut jotenkin puuttuu se into lähtee tutkimaan "oih mikä tuol on" jne, ohan tässäkin näitä muutamia ruineja mitä tutkitaan mut tässäkin on se sama ongelma, eli Aloy höpisee ja annetaan niitä vinkkejä heti kun on 2 sekunttia ihmettelemässä "hmm maybe I can use that crate". Siirtymät myös tekee lähes aina fast travelilla kun tietää että ei tässä maailmassa muutamia harvoja tapauksia lukuunottamatta tarjoa sitä löytämisen iloa.

Jotenkin on fiilis että tekijät halus tästä tehää niin helpon että kaikki myös perheen mummo pääsis tästä nauttimaan tai työpäivän jälkeen 8 kaljan jälkeen jokainen pääsee helposti nauttimaan. Jopa AC Valhallassa oli se maailman tutkiminen jotenkin hauskempaa kaikkineen luolineen jossa sai ihan itse miettiä niitä puzzleja ilman et hahmo ratkoo ne sun puolesta. Mut tämä DLC on nyt tämmönen pieni välipala, kaunista katseltavaa, sitä samaa mitä emopelikin eri maisemissa, ei tämä huono ole mut ei myöskään sitä parasta.
 
mut tässäkin on se sama ongelma, eli Aloy höpisee ja annetaan niitä vinkkejä heti kun on 2 sekunttia ihmettelemässä "hmm maybe I can use that crate".
Tuon takia olenkin pistänyt dialogivolumen nollaan. Ei jaksa tuota Aloyn jatkuvaa höpötystä.
 
Nyt on lisäri läpi, ihan ok. Sopivan kokoinen mappi ei tän isompaa oikeestaa ois enää jaksanut sen pääpelin lisäksi, ihan riittävästi tässäki sai nuohota, olis täs varmaa vielä jotain nurkkia käymättä jos nyt innostuu niitä nuohoo, muuten melko samaa kun emopeli, parilla uudistuksella joita en nyt lähe sen enempää spoilaa, mutta oli siel yks melko hauska "ajoväline" uudistus. Peli näyttää törkeen hyvältä siitä ei pääse mihinkään, mut kuten jo totesin aikasemmin jotenkin ei ole sitä intoa sitä maailmaa tutkia kun ei sinne ole mitään mielenkiintoista löydettävää laitettu niiden tylsien loottiloorien ym romun lisäksi, nättiä katseltavaa kyllä.

Lopputaistelu oli melko eeppinen, siitä plussaa.

Kyseessä nyt kuitenkin DLC nii voi olla et oli jo pääpelistä ähky vaikka siitä onkin pari vuotta aikaa, mutta helposti nyt ainakin ton 9.95 arvoinen.
 
Burning Shoresin laitoin nyt pelaukseen kun sain Resident Evil Villagen lisärin pelattua.

Ensinnäkin kaikki napit ja muut ihan täysin hukassa. Ja tämä peli on ihan täynnä kaikkea mahdollista, joten aikamoista hakemusta ollut. Ensimmäinen taistelu meni ongelmitta mutta jo toinen oli ihan älytöntä sähläystä. Samalla muistin että ei tässä kakkosessa itsellä koskaan ollut erityisen hauskaa se taistelu. Liikaa kaikkea eikä ole oikein koskaan saanut hommaa haltuun kuten ykkösen simppelimmässä kattauksessa.

Sitten se että totta kai heti viedään se nopein keino matkustaa pois heti lisärin alussa. Ja liitovarjokin on niin huono kun se ei kunnolla liidä, kuten vaikka uusissa Zeldoissa. UPDATE: Äh, eipä se nopein matkustuskeino kauaa pois sitten ollutkaan kun sai takaisin ekan tarinatehtävän jälkeen. :D

Mutta onhan peli kyllä ihan järkyttävän hyvän näköinen. Ne oudot grafiikkaongelmatkin on ilmeisesti jo korjattu ja nyt kun on vielä alla PS5 Ammattilainen niin vitsit että on herkkua tarjolla. Pari kertaa pitänyt vain jäädä katsomaan maisemia ja kääntelemään kameraa. Varsinkin öinen kuutamo, jossa oli salamoiva pilvi, oli jotain ihan älyttömän hienon näköistä.

Pelillisestihän tämä on sitten sitä nykymallin open worldia: hienon näköinen mutta vähän tympeä maailma, jossa pitää kerätä kaikkea rakennusmateriaalia koko ajan kun juoksee ympäriinsä. Sen lisäksi skanneria "pitää" painella jatkuvasti ettei mitään mene ohi.

En tiedä, jotenkin en edes hirveästi nykyään ole erityisen innostunut tästä gameplayn osalta. Tarina ja maisemat nyt ainakin jaksaa sen verran kiinnostaa että tämä tietysti tuli ostettua ja tulee nyt pelattua. Tämä peli on mennyt vähän Assassin's Creedien suuntaan että se on ahdettu ihan liian täyteen kaikkea, jolloin se FOKUS (heh heh) menee enemmän tai vähemmän hukkaan. Siinä esimerkiksi nyky-Zeldat onnistuu paljon paremmin koska niiden gameplay on tarpeeksi monipuolista mutta silti myös sopivan simppeliä.
 
Viimeksi muokattu:
Äh. Alan jo kyseenalaistamaan että oliko se ekakaan peli lopulta kovin erikoinen koska tämä kakkonen, tai siis sen lisäri, ei oikein lähde. Maailma ja tarina on yhä se kiinnostavin osa-alue mutta siitäkin on kovin terä jo melko kulunut. Maailmaa ei tee mieli tutkia koska ei siellä ole oikein mitään ihmeellistä löydettävää. Ykkösessä hommassa oli vielä mieltä kun se samalla avasi mysteeriä tai sen palasia mutta nyt ei vain jotenkin innosta kun kaikki on jo tiedossa, joten ne maailmasta löytyvät tekstinpätkät jää aika irrallisiksi ja turhiksi.

Liikkuminenkin tympii. Se on aika lähellä Rockstarin tyyliä, jossa animaatiot on etusijalla. Hahmo on jotenkin hiton levoton ja silti esimerkiksi väistelyt tai karkuun juokseminen on usein täysin turhia kun on taistelu (eli sählinki) menossa.

Mihinkään ei myöskään huvita mennä tutkimaan tai nuohoamaan mitään koska taistelut kestää ihan liian kauan ja jokainen pienikin robotti kestää iskuja ihan liian kauan.

Sitten kun asevalikon avaa niin sitä miettii että mikä järki siellä on olla niin helvetisti niitä aseita? Miksei voi olla vain selkeästi jouskari, seiväs, ansa-ase jne. ja sitten jokaisessa voisi valita käytettävät nuolet? Mikä syy itse aseilla on olla elementtejä ja muuta kun ne voisi olla ammuskohtaisia. En muista miten ykkösessä oli mutta eikö siinä ollut selkeämpi tuo systeemi?

Ja sitten se että kun aseita kerran on, niin niitä ei kuitenkaan voi tai viitsi käyttää kun panokset loppuu. Ja sitten pitää juosta keräämässä kaikenlaista romua pitkin maailmaa että saa pari nuolta tehtyä. Ei ole missään määrin hauskaa hommaa. Voisi ne Monster Hunterit ja muut pitää erillisinä peleinä.

Ärsyttää että pelissä on niin paljon potentiaalia olla viihdyttävä mutta se jää kaiken sen raskauden alle. Pelaaminen tuntuu liikaa työltä. Samoin tässä on jatkuvasti ollut fiilis että pelaisin liian isolla vaikeustasolla.

Lisärikin oli lopulta aika turha lisä peliin. Ihan hieno lokaatio ja pari hienompaa lisäystä. Lopputaistelun viimeinen osio oli taas täyttä paskaa: vihu kesti ihan liikaa ja pelilooppi itsessään siinä oli yksinkertaisesti tylsä. Sitä ennen tullut spektaakkeli oli toki spektaakkelimainen mutta toisaalta tuli se emopelin käärmepomo mieleen: ärsyttävää sekoilua, jossa joka paikka palaa, räjähtelee ja Aloy lentelee sinne tänne ja olisi oikeasti kuollut tuhat kertaa. Tosin sama sählinki noissa taisteluissa tuntuu olevan aina: miljoona eri elementtiä, räjähtelyitä ja sinne tänne sinkoilevia robotteja.

Tulee ikävä Soulseja, joissa eeppiset ja isotkin pomotaistelut on kuitenkin ihan eri tavalla selkeitä ja hahmotettavissa. Aloylla on fokus mukana ja silti saa ihan liian monesti miettiä että mitähän peli tässä kohtaa haluaa tehtävän.

Forbidden Westin pahin ongelma on se, että siitä piti tehdä joku roolipeli/Monster Hunter -sekasotku.

Isoin plussa tässä kohtaa lisärille on se, että se oli lyhyt. Pääsee nopeammin vaikka aloittamaan Kingdom Come 2:n.
 
Mulla jäi ihan perus forbidden west kesken juuri noista syistä mitkä mainitsit. Graafisesti hieno mutta hitto ku ei yhtään pitänyt otteessaan, taistelut tylsiä ja pitkiä. Yhessä kohtaa koitin elvyttää intoa laittamalla helpoimmalle mutta ei auttanut.

Ja ei se eka osakaan mikään ihmeellinen lopulta ollut.
 
Mulla jäi ihan perus forbidden west kesken juuri noista syistä mitkä mainitsit. Graafisesti hieno mutta hitto ku ei yhtään pitänyt otteessaan, taistelut tylsiä ja pitkiä. Yhessä kohtaa koitin elvyttää intoa laittamalla helpoimmalle mutta ei auttanut.

Ja ei se eka osakaan mikään ihmeellinen lopulta ollut.
Itsellä aivan samat mietteet. Ekakin peli on edelleen kesken, kun edes se mysteeri ei jaksanut kiinnostaa tarpeeksi.
 
Ykkönen oli pirun hyvä, ja juuri siitä syystä kun ei tiennyt mihin tarina johtaa. Kakkosessa oli sitten se suurin koukku kadonnut, joskin jollain tapaa kiinnostaa kuinka eeppisiin ja samalla yliampuviin sfääreihin juoni vielä kipuaa.
 
Itse ihmettelen tämän parissa koko ajan että oliko tämä jossain vaiheessa ollut jotenkin hyvä omasta mielestä. Muistan kyllä joitain hienoja hetkiä, kuten se hautautunut Las Vegas, mutta ei ole sellaista olo ollut että voi vitsi kun pääsisi pelaamaan Horizonia. Pelin isoimpia ansioita lienee sen todella hienon näköinen maailma ja ne dinosaurukset siellä mutta tekeminen ja oikein minkään kanssa vuorovaikuttaminen (eli se varsinainen pelaaminen) ei ole erityisen tyydyttävään hommaa.

Jännä kun jossain soulseissa ja vastaavissa vaikeina, haastavina tai rankaisevina pidettävissä peleissä on silti ihan innoissaan menossa hakkaamaan kerrostalon korkuisia vihulaisia vaikka kuinka tulee turpaan mutta tässä ei tee mieli mennä niitylle kun siellä on pari pikkuraptoria kävelemässä. Kai se sitten on se että se gameplay ei vain ole hauskaa, tyydyttävää tai viihdyttävää, kuten jo taisin todeta. Ja kun taisteluita välttelee, niin ei oikein pysty tutkimaankaan. Joskaan ei ne löydettävät kamat tunnu olevan kuin jotain materiaalia, joilla saa päivitettyä jo olemassa olevia kamoja.

Eniten yhä ärsyttää että haluaisi pelata tätä ja fiilistellä pelin maailmaa mutta ei siellä vain ole erityisen hauskaa. Se fokuksen kanssa tutkiminenkin on jotenkin liian työlästä ja hidasta kun Aloyn on pakko aina pysähtyä kun se tutkii jotain. Ihan kuin sitä asiaa ei voisi sanoa samalla kun pelaaja vaikka kävelyttää hahmoa seuraavan tutkittavan asian luo tms.
 
Ykkösen taistelusta pidin, kun siinä piti myös hiipiä, käyttää ansoja, köysiä ja taktikoida. HFW taistelut tosiaan rupeaa toistamaan itseään aika pahasti ja kyse on lähinnä vain isommasta rähinästä.

Se tosin jäi kokematta, että olisiko vaikeammasta vaikeusasteesta löytänyt sitä hauskaa pelattavaa taisteluihin. Yksi läpipeluu riitti. DLC ollut ostettuna vuoden, pitäisi jossain vaiheessa kokeilla.

Mutta toisaalta oikeasti vain kiinnostaisi taas nähdä sitä hyvä grafiikka pelistä, maailma ja hahmot ei oikein enää kiinnosta. Vaikka olivat Horizon Zero Dawnissa vahvasti houkuttimena ja sieltä on edelleen lämpimiä muistoja.

Sinäänsä laadukas peli, mutta itse toivoisin että aika moni asia olisi tehty eri tavalla. Nyt oma kokemus oli pettymys.
 
Itselle nämä horizonit on kyllä varmaan paras pelisarja mass effectin kanssa mitä on. Pelattavuus hyvää ja mukavaa ja tarina mielenkiintoinen, kummassakin osassa.

Mitä tohon pelimaailman tulee niin sieltä olisi kyllä mukava löytää jotain piilotettuja laitoksia, mitä ei olisi merkattu karttaan ja jotka olisi irrallaan tehtävistä. Niistä vois sitä saada jotain "muinaista gearia" mitä ei muualta sais tai jotain lorea.
 
Ykkösen taistelusta pidin, kun siinä piti myös hiipiä, käyttää ansoja, köysiä ja taktikoida. HFW taistelut tosiaan rupeaa toistamaan itseään aika pahasti ja kyse on lähinnä vain isommasta rähinästä.
Tämäpä juuri. Ykkösessä tuntui että hiippailusta oli oikeasti hyötyä mutta kakkosessa tuntuu ettei sille ole oikein paikkaa. Samoin ansat ja köyttäminen tuntuvat täysin turhilta kun ei niitä ehdi kunnolla käyttää tai robot katkoo piuhat sekunneissa.
 
Ylös Bottom