Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4 ps5
Ragnarokia en ole vielä itse pelannut, mutta hieman kyllä pelottaa senkin kohdalla tämä sama, että jaksaako sekään innostaa loppuun asti. God of War oli kuitenkin myös yksi omista suosikeista.
Samaa miettinyt. Vihdoin tekisi mieli pelata Ragnarokia, mutta vähän epäilyttää miten pitää otteessa. Forbidden West ja Rift Apart oli pettymyksiä itselle. Joten suunta ei ole hyvä.

Aloitin pari viikkoa sitten Forbidden Westin new game+ hieman vaikeammalla tasolla, mutta eipä se fiiliksiä parantanut. Varmaan kesken jää tämä yritys ja hieman epäilyttää, että tulevan jatko-osan pelaamista odotan aina PS+ palveluun saakka.

Zero Dawnia voisi kyllä taas jossain vaiheessa pelata uudestaan. Se on yksi PS4:n lempi peleistäni. Ja lopuksi: Forbidden West on laadukas peli, mutta itse en niin hirveästi tykkää.
 
Tuossa varmaan uutuuden viehätys ja juoni näyttelee suurta osaa koska mielestäni jatko-osissa (forbidden West ja ragnarök) on lähes kaikki tehty paremmin. Horizonin jatko iski meikäläiseen kovaa mutta gowin jatko vähän puudutti välillä. Se eeppisyys kantoi kuitenkin hyvin pitkälle ja tykkäsin siitä että pojallakin pääsi pelaamaan ja sisälsi lähes oman tarinansa. Deathloop oli mulle peli jota väkisin väänsin yli puolenvälin ja sit se vasta alkoi maistumaan. Tästä tuli mieleen myös Death stranding joka vaati 30h mutta läpäisy jälkeen mietin että olipa hyvä peli.
 
Parempi puolisko pelasi tämän läpi, mutta itsellä taisi jäädä taas kesken. Tosiaan jokin tässä vain aina tökkii. Toki Elden Ringin jälkeen kaikki tällaiset Open World pelit puuduttavat. Ei sitä kartan putsaamista enään jaksa eri merkeistä, ja luonne ei anna periksi keskittyä vain päätehtäviin. Witcher 3 jäänyt myös samasta syystä kesken.

Mielummin pelaa Ragnarökin ja Last of Us 2:en kaltaisia vähän lineraalisempia pelejä. Toki oli niilläkin peleillä kiitettävästi pituutta, mutta silti ne jaksoivat kantaa toisinkuin tämä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa varmaan uutuuden viehätys ja juoni näyttelee suurta osaa koska mielestäni jatko-osissa (forbidden West ja ragnarök) on lähes kaikki tehty paremmin. Horizonin jatko iski meikäläiseen kovaa mutta gowin jatko vähän puudutti välillä. Se eeppisyys kantoi kuitenkin hyvin pitkälle ja tykkäsin siitä että pojallakin pääsi pelaamaan ja sisälsi lähes oman tarinansa. Deathloop oli mulle peli jota väkisin väänsin yli puolenvälin ja sit se vasta alkoi maistumaan. Tästä tuli mieleen myös Death stranding joka vaati 30h mutta läpäisy jälkeen mietin että olipa hyvä peli.
Forbidden Westin kohdalla ei ole kyse tarinasta tai uutuuden viehätyksestä. Enemmän itse pelaamisen hauskuudesta ja tasapainosta. Taistelut ei vakuuta, pelimaailma jättää toivomisen varaa (karttapohja on sinänsä ihan hyvä) ja aivan liikaa asioita ängetty peliin. Näissä asioissa menty takapakkia ensimmäisestä osasta ja ne on iso osa pelin ydintä. Onneksi Aloy ja pelin universumi kuitenkin jaksavat kantaa mielenkiintoa edes hieman, kun itse pelaaminen oli pettymys.

Tietyllä tapaa on jopa pahempi lopputulos kuin Ubisoftin peleissä, vaikka Forbidden Westissä on yritetty enemmän panostaa laatuun. Less is more.

Yksittäisiä asioita, jos vertailee Forbidden Westin ja Zero Dawnin välillä niin moni asia on paperilla parempia jatko-osassa, mutta todellisuudessa käykin toisinpäin. Quality of life parannukset ja kasvoanimaatiot niitä asioita, jotka menneet oikeasti eteenpäin.
 
Taistelut ei vakuuta, pelimaailma jättää toivomisen varaa (karttapohja on sinänsä ihan hyvä) ja aivan liikaa asioita ängetty peliin. Näissä asioissa menty takapakkia ensimmäisestä osasta ja ne on iso osa pelin ydintä. Onneksi Aloy ja pelin universumi kuitenkin jaksavat kantaa mielenkiintoa edes hieman, kun itse pelaaminen oli pettymys.
Nyt meni täällä tarina läpi ja tuo sanomasi kuvaa aika hyvin omia fiiliksiä pelistä ja jos pisteitä pitäisi antaa, niin 3/5

En usko, että tästä jaksaa platinaa napata vaan taitaa mennä poistoon, niin saa muille peleille tilaa. Ei nyt kuitenkaan täysin huono ollut ja välillä tuli semmoisia hetkiä, että nyt maistuu kunnolla, mutta sitten taas lässähti. Oli muuten hemmetin ärsyttävää liikkua tuolla maailmassa, kun Aloy tuntui jäävän jokaiseen paikkaan kiinni, niin siinäkin oli hermot aika tiukalla :D

Alkoi tuossa lopussa oikein ahdistamaan, kun kartta oli edelleen täynnä kaikenlaista merkkiä ja tehtävää :eek:
 
Minua myös on alkanut nykyään suorastaan ahdistamaan kaiken maailman waypointit ja merkit maailmassa. Se työntää luotaan nykyään entistä enemmän.

Olen kyllä nauttinut suuresti pelatessani Botwia ja RDR:ia, kun niissä erilaisten merkkien ja tehtävien määrä on maltillinen, ja saa keskittyä itse tutkimaan paikkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä horizonissahan pystyi piilottamaan kartalta niitä eri keräilyesine merkkejä ja muistaakseni sai otettu pois käytöstä muitakin noita opastavia asioita, miksi että laita niitä pois käytöstä jos ne kerran niin häiritsee?
 
Tässä horizonissahan pystyi piilottamaan kartalta niitä eri keräilyesine merkkejä ja muistaakseni sai otettu pois käytöstä muitakin noita opastavia asioita, miksi että laita niitä pois käytöstä jos ne kerran niin häiritsee?
Pystyy, mutta peli on rakennettu on täysin niiden varaan. Eikä niinkään vapaan seikkailemisen ehdoilla. Itse kyllä tykkään karsia kaiken turhan aina peleissä pois näkyvistä.

Siihen päälle vielä se, että maailma on vain lopulta ihan täynnä pieniä taisteluareenoita. Immersio ei ole ihan parasta kartalla seikkaillessa, kun pelin rakenne vuotaa kokoajan näkyviin.
 
Tässä horizonissahan pystyi piilottamaan kartalta niitä eri keräilyesine merkkejä ja muistaakseni sai otettu pois käytöstä muitakin noita opastavia asioita, miksi että laita niitä pois käytöstä jos ne kerran niin häiritsee?
Pystyy joo, mutta kuten ylempänä sanottiin niin peli on rakennettu vähän niiden merkkien ehdoilla. Tavallaan peli ei "freimaa" paikkoja samanlailla kuten vaikkapa Elden Ring tai se Botw. Tässä maailmasta ei saa oikein tolkkua. Vaikea selittää, mutta tässä on vain asioita ihan liikaa. Robotteja, kauppiaita, selviä taisteluareenoita, sivutehtäviä, lootittavaa, kasveja ja vaikka mitä kiviä tulee kokoajan vastaan. Asioita on vain liikaa ja se menettää merkityksensä.

Vähän sama juttu kuin itse pelissäkin. Löytyy vaikka mitä taitoja, ansoja ja vekotinta, joten lopulta ahdistuin ja käytin vain jousia. Olen kuullut juttuja että muillakin on käynyt samoin.

Samanlaista tunnetta ei tullut ykkösessä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän sama juttu kuin itse pelissäkin. Löytyy vaikka mitä taitoja, ansoja ja vekotinta, joten lopulta ahdistuin ja käytin vain jousia. Olen kuullut juttuja että muillakin on käynyt samoin.

Samanlaista tunnetta ei tullut ykkösessä.
Tämä ihan kympillä.

Hirveästi oli kaikkea mutta jäi fiilis että ei jaksanut tehdä mitään edes niin monipuolisesti mitä ykkösessä. Ansoja en käyttänyt juuri ollenkaan kun taas ekassa ne tuntui jotenkin luonnolliselta ja tärkeältä osalta peliä. Suurinta osaa niistä valoreista (?) en käyttänyt ikinä.
 
Muistaakseni siitä "voithan sä laittaa piiloon ne markkerit mapista" oli juttua aikasemminki tässä ketjussa, muuten hyvä idea mut tosiaan peli ei ole rakennettu tyyliin elden ring tai BOTW/TOTK jossa se löytäminen ja etsiminen on tarkoituksella pelaajilta piilossa antaen ehkä jotain vinkkejä. Tässä se olis käytännössä sitä kun sulle pistettäis laput silmille ja yritä nyt vaeltaa metsästä kotiin ilman kompassia.
 
Kukas täältä osaisi vähän neuvoa Burning shores lisäriä koskien? Olen läpäissyt pelin ja kun katson edistymistä niin minulta puuttuu toiminta/activity. Näitä toimintoja on kolme kpl. Padat, reliikkirauniot ja käsittääkseni areena. Pitääkö kaikki areenan haasteet suorittaa että se avautuu näkyviin tuonne pelin läpäisy -> toiminnan alle?
 
Hienoa että tällä kertaa on onnistuttu ja PC versio on erittäin hyvä. Pientä viilausta tarvitaan mutta mihin tässä kiire on. Täytyy kai antaa kolmas mahdollisuus pelille PC:llä joskus. Kolmas kerta toden sanoo?
 
Ylös Bottom