Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4 ps5
Eilen tuli korkattua DLC ja herran jestas en muistanutkaan miten kaunis tämä peli on. En tiedä onko tässä onnistuttu jotenkin vielä lisäämään grafiikkojen laatua, kun on PS5 exclusive, mutta olin kyllä aika monttu auki, kun pääsin Palaville Rannoille. Oli ihan pakko vain lennellä eilen ympäri uutta aluetta ja ihastella sitä.

Nopeasti kyllä peli taas koukutti ja en malta odottaa, että pääsee tänään jatkamaan. Hetki kyllä meni, että näppäimet muistuivat mieleen ja ensimmäiset taistelut olivat aikamoista hakemista. Tuntuu myös, että vaikeusastetta on nostettu ylöspäin pääpelistä, sillä muutamat uudet robotit olivat melkoisen vaikeita UH vaikeustasolla. Uusia robotteja on kaksi tullut vastaan ja toinen oli aika mitäänsanomaton kopio pääpelissä jo tavatusta, kun taas toinen oli täysin uudenlainen ja varsin mielenkiintoinen tapaus.

DLC toi myös mukanaan uusia taitoja, jotka nopealla tutustumisella eivät kuitenkaan mitään merkittäviä muutoksia pelaamiseen tuo, enkä usko itse niistä juuri hyötyväni/käyttäväni. Tarinasta vaikea sanoa vielä mitään tässä kohtaa. Mitään uutta ja mullistavaa tässä ei vaikuta olevan, eli jos tykkäsit pääpelistä niin tykkäät tästäkin. Itselleni maistuu kyllä erinomaisesti.
Työmatkalla nyt lauantai-iltaan asti ollessa en pääse DLC:tä vielä testailemaan. Kiinnostaisi jo tietää kuitenkin, että miten tuon DLC:n pääsee pelissä pelaamaan? Olen pelannut itse pääpelin viimeiseen missioniin asti, ja jätin sitten kuitenkin kesken, kun ajattelin varmistaa miten tuo DLC-kuvio menee, ennen kuin vedän pelin läpi.

Saattaisin harkita myös DLC:n läpipelaamista ennen päätarinan loppuun pelaamista. Ainakin Horizon Zero Dawnissa oli aika antikiliimaksista pelata sen DLC päätarinan jälkeen. Olisi varmaan toiminut paremmin toisin päin itselleni.
 
Burning Shores vaatii nimenomaan päätarinan läpäisyä.
Ja olipas kyllä mukava palata tämän pariin, ehti jo unohtamaan miten upea maailma peliin onkaan rakennettu. Ikävä kyllä myös napit unohtuneet yhtä tehokkaasti, mutta eikö tämä tästä taas muutaman turhan kuoleman jälkeen...
 
Olette olleet niin hyviä myyntimiehiä(naisia) että on DLC nyt latauksessa. :) Tuo maailma on ollut kovin pidetty, mukava palata sinne taas uusien tehtävien parissa <3
 
Lisäosa läpi ja aikaa meni noin 11 tuntia. Tein päätehtävän lisäksi mielestäni kaikki(?) sivutehtävät ja fiilistelin uutta aluetta lennellen ympäriinsä, mutta mitään keräilyä en harrastanut tai metsästänyt Apex koneita. Mielestäni lisäosa oli ihan ok, ei ehkä kuitenkaan yltänyt Frozen Wildsin tasolle.

Peli on edelleenkin ihan käsittämättömän kaunis ja erityisesti tämän PS5 eksklusiivisuuden huomasi tässä lisärissä siinä miten ympäristö tuhoutui taistelun tuoksinnassa. Tarina oli mielestäni aika heikko osa-alue lopulta, sillä koko lähtötilanne oli hieman erikoinen ja ei lopulta tarjonnut oikein mitään lisäarvoa tälle sarjalle. Tarinassa myös tapahtuu jotakin, mikä varmasti herättää keskustelua. En sen enempää avaa mitä, mutta itse kyllä koin tämän vain positiivisena asiana. Tästä myös liikkuu jo spoilereita, joten kannattaa olla varuillaan. Lopputaistelu oli kyllä todella eeppinen ja siitä pidin kovasti.

Vaikeusaste Ultra Hardilla oli tässä paljon pahempi kuin pääpelissä, sillä monet isommat koneet pystyivät one shottaamaan sinut. Onneksi oli armori, joka piti sisällään mahdollisuuden selvitä kuolettavasta iskusta - se meinaan pelasti monta kertaa.

Alueena Burning Shores oli myös valitettavan samanlainen pääpelin alueiden kanssa, jos vertaa esimerkiksi Frozen Wildsin eroavaisuutta Zero Dawniin. Joitakin laavakenttiä rannoilla oli, mutta pääasiassa aika samanlaista seutua oli nähtävillä. Pelattavuus oli isolta osin samaa tuttua, ainoa isompi ero oli trailerissakin nähty uusi ase. Ase oli todella tehokas, ehkä jopa liiankin tehokas. Uusia taitoja en juuri edes avannut, lopussa oli varmaan 30 skill pointia käyttämättä.

Sivutehtävät täytyy mainita erikseen, sillä ne oli tosi laadukkaita ja suosittelen ne tekemään. Yksi sivutehtävä on piilossa sellaisessa vanhassa rauniossa mikä näkyy myös kartalla. Cutscenien taso oli taas erinomainen ja en ole monessa pelissä törmönnyt vastaavaan, missä cutscenien taustaan voi ”vaikuttaa”. Eli yhdessä kohtauksessa olin jättänyt lentolintuni parkkiin ja se näkyi myös cutscenen taustalla :D.

Oli kyllä mukavaa seikkailla taas Aloyn kanssa ja tämä on kyllä edelleenkin itselleni korkealla lempipelisarjojen listalla. Mielenkiinnolla odotan kolmososaa, että mitä Guerrilla siihen keksii.

Uskon vahvasti, että kolmosessa Aloy seikkailee Quen imperiumin alueilla, sillä sitä on niin vahvasti pohjustettu pääpelissä ja täss lisäosassa.
 
Uusi v1.23-päivitys pistää monta quest-ongelmaa reilaan ja muutenkin fiksaa erilaisia pieniä ärsyttävyyksiä.

Main Quests

Fixed an issue for Main Quest “To the Burning Shores” where restarting from save after the opening cinematic would despawn the machines players need to kill during the “Kill the Machines” objective, blocking progression.
Fixed an issue for Main Quest “To the Burning Shores” where the Bilegut could fall through geometry after a jumping attack, blocking progression during “Kill the Bilegut” objective.
Fixed an issue for Main Quest “To the Burning Shores” where under certain conditions the Bilegut corpse would not spawn, possibly causing players to miss out on a special outfit mod.
Fixed an issue for Main Quest “To the Burning Shores” where fast traveling during “Follow Seyka into the Tower” objective could lead to Seyka no longer leading the player upon returning to the quest area, blocking progression.
Fixed an issue for Main Quest “To the Burning Shores” regarding Aloy’s outfit and headdress during the opening cinematic.
Fixed an issue for Main Quest “Heaven and Earth” where fast traveling during “Create a Path to the Facility Entrance” objective could lead to a progression blocker.
Fixed an issue for Main Quest “Heaven and Earth” where Seyka could become idle during the crane and ballista puzzle.
Fixed an issue for Main Quest “The Stars in Their Eyes” where a Bilegut could be killed in a spot that would block a generator, making it impossible to override the control node, blocking progression.
Fixed an issue for Main Quest “For His Amusement” where restarting from save after pulling the lever during “Reset the Power” objective would lead to a progression blocker.
Fixed an issue for Main Quest “His Final Act” where backtracking after destroying the heat sink could block progression.
Fixed an issue for Main Quest “His Final Act” where progressing through the quest too quickly could cause an error in Seyka’s buddy behavior, blocking progression.
Fixed an issue for Main Quest “His Final Act” where players might get stuck when getting close to the Horus tentacles.
Fixed an issue for Main Quest “His Final Act” where players would fall out of the Horus interior.

Side Quests

Fixed an issue for Side Quest “In His Wake” where fast traveling during objective “Investigate the Skirmish Site” could lead to a progression blocker.
Fixed an issue for Side Quest “A Friend in the Dark” where players could reach the valve wheel by jumping onto rocks and walls, skipping part of the puzzle.

World Activities

Fixed an issue for “Aerial Capture: North” where players would not be able to go to the start of the flight path after examining the improvised transmitter, making the activity incompletable.
Fixed an issue for Cauldron “THETA” where players were able to skip a room by sliding through the door to the next room before it closes.
Fixed an issue for Cauldron “THETA” where players could skip interacting with the controllable drone by jumping on walls and other geometry to progress through the room.
Fixed an issue where the Stormbird would not show up in the storm cloud until players restarted from save or died. This left players unable to start “Aerial Capture: West” and unable to collect Delver’s Trinket collectable “Mighty Pint”, thereby blocking the Errand Quest “The Delver’s Trove”.
Fixed an issue for the Stormbird in the storm cloud where if players were killed and then left the area, upon returning and killing the Stormbird the electric discharge would not open the locked doors on the island. This left players unable to start “Aerial Capture: West” and unable to collect Delver’s Trinket collectable “Mighty Pint”, thereby blocking the Errand Quest “The Delver’s Trove”.
Fixed an issue for the Stormbird in the storm cloud where callouts and tracks were present during Main Quest “To the Burning Shores” although the Stormbird encounter is not active during this quest.
Fixed an issue for Delver’s Trinket collectable “Music Box” where the item’s description would not show up in the notebook. This issue blocked the Errand Quest “The Delver’s Trove”.
Fixed an issue for “Pangea Figurines” where players were able to enter the answers to the Dino Digits Quiz before collecting the figurines, making it incompletable later.

Datapoints

Fixed a translation issue for datapoint “IN FOR IT” guiding players “northwest” when it should be “northeast”, possibly causing issues finding “Pangea Figurines” collectable the “Green Raptor”. Without this collectable, players would not be able to complete the Dino Digits Quiz.

Machines

Fixed an issue where the Fireclaw would stay down indefinitely if knocked down.
Fixed an issue where the acid VFX of an acid attack of the Bilegut would persist indefinitely.
Fixed an issue where flying Sunwings were stuck in place.
Fixed an issue where the Horus AA Cannon would not deal damage to players.
Fixed an issue where Stingspawn would not engage with players.

Weapons

Fixed an issue where the focus scan could not be canceled by aiming a weapon.
Fixed an issue where applying “Draw Speed” Weapon Coils to Hunter Bows would slow down draw speed.

Skills

Fixed an issue where performing Grapple Strike on a Corruptor could lead to clipping and camera problems.
Fixed an issue where the Minefield Valor Sure would cause problems when activated on uneven terrain.

UI/UX

Fixed issues for roads on the in-game map.
Fixed an issue where the buddy icon and the quest marker would show up above Seyka at the same time.

Performance and Stability

Multiple crash/hang fixes.
Multiple loading screen fixes.
Optimization of art and game assets.

Other

Fixed an issue where players were not able to travel with flying mount between The Burning Shores and The Forbidden West at specific sections of the border.
Fixed multiple issues with fast traveling and the skiff.
Fixed multiple issues with on screen text and mistranslations.
Fixes and improvements to audio.
Fixes and improvements to visuals.

Lähde: Reddit
 
Uusi v1.23-päivitys pistää monta quest-ongelmaa reilaan ja muutenkin fiksaa erilaisia pieniä ärsyttävyyksiä.



Lähde: Reddit
Jes. Itsellä oli yksi näistä bugeista estänyt yhden sivutehtävän tekemisen loppuun. Pelkäsin jo, että joudun odottelemaan bugikorjausta Zeldan julkaisun yli, jolloin kyseinen tehtävä olisi jäänyt luultavasti kokonaan pelaamatta. Kiva kun ehtivät saamaan näin nopeasti korjauksen ulos.
 
Fixed an issue for “Aerial Capture: North” where players would not be able to go to the start of the flight path after examining the improvised transmitter, making the activity incompletable.

Eipä ollut tällä mitään vaikutusta. Aloy vaan höpisee olemattomasta fligh pathista. Noh, ehkä tuo saadaan vielä joskus kuntoon, harmittaa vaan kun jäi viimeinen trophy saamatta tuon takia.
 
Fixed an issue for “Aerial Capture: North” where players would not be able to go to the start of the flight path after examining the improvised transmitter, making the activity incompletable.

Eipä ollut tällä mitään vaikutusta. Aloy vaan höpisee olemattomasta fligh pathista. Noh, ehkä tuo saadaan vielä joskus kuntoon, harmittaa vaan kun jäi viimeinen trophy saamatta tuon takia.
Joo iloitsin minäkin liian aikaisin. Ei näytä edelleenkään toimivan. :( Varmaan joskus tosiaan tuo lähtee toimimaan, mutta saa nähdä kauan sitä saa odotella.
 
Onko tuo bugi pää- vai sivutehtävässä?
Yksi vapaaehtoisista kartalta etsittävistä lisäjutuista. Yksi trophyistä on tuon takana eli niitä ei saa kaikkia kasaan, jos bugi pääsee iskemään. Tuo bugi on kai helppo välttää jos riittävän ajoissa tietää mitä tekee:

Aerial captureita kartalta löytyy muutama ja bugi ilmeisesti tulee, jos niistä tekee northeastin ennen northia. Eli kunhan huolehtii, ettei koske northeastiin ennenkuin on suorittanut northin niin pitäisi säästyä bugilta.
 
DLC pelailtu nyt läpi lukuunottamatta tuota yhtä bugista tehtävää, joka jää odottelemaan korjauspäivitystä.

Heti DLC:n alussa vaihdoin vaikeustason peruspelin hardista normaaliin, koska huomasin että olin totaalisesti unohtanut, miten peliä pelataan. Tämä oli muutenkin hyvä veto, sillä uusimmat koneet oli itselle ihan supervaikeita jostain syystä. Ne liikkuivat todella nopeasti ja todella pitkiä matkoja ja Aloy taas on melko hidas liikkeiltään. Lisäksi niillä oli vielä aika paljon energiaakin. Olisin turhautunut tosi pahasti hardilla, kun normalillakaan ei kaikki taistot menneet ekalla kerralla nappiin.

Juonen osalta lisäri oli ihan ok ja uusin companion oli oikeasti hyödyksi taistoissa. Mikä on oman kokemuksen mukaan aika harvinaista. Paheksuntaa todennäköisesti nostanut loppu ei itseä ideana häirinnyt, mutta ehkä kyllä häiritsi miten nopeasti siihen tässä pelissä päästiin. Luontevimmalta olisi tuntunut, jos asia olisi jätetty hautumaan vielä ja Horizon3:n puolella oltaisiin vasta viety tilanne tuohon saakka.

Lopputaisto oli hauskasti toteutettu ja tosi erilainen mitä Horizoneissa on aiemmin ollut. Pidin tästä uudesta toteutuksesta kovasti. Taisteluiden osalta dlc:n uusia taitoja tuli käytettyä melko rajatusti. Käytännössä yksi niistä pääsi säännölliseen käyttöön kunnolla, mutta muut jäi testailun tasolle. Uudet koneet oli mulle tosiaan melko vaikeita eli ehkä niihin olisi pitänyt osata hyödyntää jotain taitoja tavalla, joka ei multa sujunut. Uusi ase ei myöskään tullut erityisen aktiiviseen käyttöön. En ehkä oppinut käyttämään sitäkään kunnolla koska mielestäni se ei mitenkään erityisen tehokas ja hyvä ollut? Pelasin pelin siis enimmäkseen erilaisia jousia ja linkoja käyttäen kuten peruspelinkin. Satunnaisesti avuksi joku muukin asetyyppi, mutta nuo on ne mun pääjuttu.

Vaikka peli oli viihdyttävä ja mielettömän kaunis, niin tän kohdalla oli pakko miettiä, että joutuiko Guerilla kiirehtimään tän kanssa liikaa. Tässä oli paljon enemmän bugeja kuin mihin olen Horizoneissa aiemmin törmännyt. Osa niistä on ilmeisesti päivityksissä korjattu, mutta ei kaikkia ja aluksi niihin törmäsi ihan koko ajan. Iso osa bugeista oli onneksi vain visuaalisia, mutta oli myös sellaisia että piti ladata vanha tallennus ja tuon yksi bugi edelleenkin on estämässä sen, ettei dlc:tä saa tehdyksi 100%. Lisäksi iso osa uudesta kartasta jäi täysin hyödyntämättä. Esim. Yksi iso ja aika hieno alue oli sellainen, että olin varma että sinne sijoittuisi joko jokin sivutehtävä tms mutta ei. Kyseisellä alueella ei tehty yhtään mitään. Harmitti myös että uusimman ratsun kaikkia kykyjä ei oikein päässyt hyödyntämään. Yhdessä hyvin lyhyessä tehtävässä niitä käytettiin ja sen jälkeen jäivät turhiksi. Menetetty mahdollisuus tämäkin.
 
Tämä oli muutenkin hyvä veto, sillä uusimmat koneet oli itselle ihan supervaikeita jostain syystä. Ne liikkuivat todella nopeasti ja todella pitkiä matkoja ja Aloy taas on melko hidas liikkeiltään. Lisäksi niillä oli vielä aika paljon energiaakin.

Tämä on muutaman arvostelun perusteella ihan yleinen mielipide ja vaikeustasoa on oikeasti kiristetty.
Itse en ole julkaisun jälkeen tätä pelannut ja päätinkin vetää ensin new game+ vetäisyn hardilla, tai ainakin yritän pelata sillä ja sen jälkeen ihan tylysti dlc story tasolla.
Siis sitten kun saan tämän joskus aikaiseksi aloittaa. Taitaa tuon dlc:n saada alennuksesta jo silloin :D
 
Burning Shores pelattu läpi, mitä edelsi myös Forbidden Westin läpikotainen uudelleenpeluu. Totesin tämän jo ensimmäisen pelikerran jälkeen viime vuonna, mutta itselleni HFW ja HZD ovat aika kirkkaasti kaksi parasta kokonaisvaltaista pelikokemustani tähän mennessä.

Burning Shores ei tarjonnut hirveästi pelillistä uutta, mutta lisää sitä samaa halusinkin joten pettymään en joutunut. Upean näköinen lisäri visuaalisesti, kuten tietysti jo pääpelikin oli. Suorituskykytilakin taitaa näyttää nykyään astetta terävämmältä kuin vuosi sitten. Pääpelin osalta uutta kierrosta tuli vedettyä maltillisesti aina muutama tunti kerrallaan, mutta lisärin kohdalla huomasi jälleen, että uuden tarinan ja alueen myötä peliä oli pakonomaisesti vain pelattava ja pelattava lisää. En kyllä muista milloin viimeksi olisin oikeasti pelannut 10 tuntia samaa peliä putkeen ja ilman isompia taukoja, mutta Burning Shoresin kohdalla näinkin tapahtui.

Spoilereilta pyrin aina välttymään ennen pelin läpäisyä, ja vaikken tällä kertaa aivan yhtä vainoharhaisesti Guerrillan ja Sonyn some-tilejä väistellytkään kuin ennen pääpeliä, niin onneksi Burning Shoresin loppuratkaisu ei silmiini osunut ennen aikojaan. Se oli riemastuttava päätös lisärille, jota kyllä kovasti toivoin, mutta johon en uskonut ennen kuin näin. Ajattelin siis Guerrillan pelaavan mieluummin varman päälle (nyt toteutuneelta) arvostelupommitukselta välttyäkseen, mutta ilokseni olin väärässä. Kiitos Guerrilla!
Horizon Forbidden West_20230508211513.jpg

Kaikkinensa olen nyt PS5:n laskurin mukaan viettänyt 278 pelituntia Horizon Forbidden Westin parissa - 135 tuntia ensimmäisessä tallennuksessa viime vuonna ja 143 tässä toisessa. Vaikka olenkin Regalla Editionista ja Burning Shoresista maksanut yhteensä 292 euroa, niin näillä tuntimäärillähän päästään nyt jo hyvin lähelle maagista yhden euron hinta/tuntisuhdetta. Määrääkin tärkeämpää on silti laatu, enkä kyllä heti osaa nimetä peliä, josta olisin kokonaisvaltaisesti nauttinut yhtä suuresti kuin HFW:stä. Paitsi HZD tietysti. :)
 
Minä tatittelin Burning Shoresit maaliin eilen illalla. Vaikka vähän tarina ja pelattavuus lankesi samaan more-the-same -ansaan, niin kernaasti tälle täydet 5 tähteä antaisin. Mikäpä lisäri ei lankeaisi tuohon ansaan. Kaikin puolin tässä oltiin jälleen erinomaisen videopelaamisen ytimessä. Juoni rullasi kivasti, uudet maisemat elähdytti, tarpeeksi uusia jippoja koestettavaksi ja onhan tämä jälleen uusi audiovisuaalinen huipuntuma. Horisontin omaperäinen IP ja lore se jaksaa myös näemmä edelleen miellyttää. Loppurähinä oli myös mahtavan eeppinen.

Vaan onhan tämä itkuraivari review-bombaus jälleen tavatonta. Kohun (?!?!) saaneen loppukohtauksen pystyi halutessaan ohittaamaan kokonaan, josse kovasti soti maailmankatsomusta vastaan, ja silti toksinen jengi tuuttaa nollan tähden arvioita kiukulla. Jotkut sentään myöntävät mikä siinä niin kovasti harmitti, mutta suurin osa tuntuu lyttäävän pelin keksityistä syistä. "Terrible in everything." En kerta kaikkiaan pysty objektiivisesti käsittämään miten Burning Shores ansaitsisi nolla pistettä, jos maailmasta löytyy mm. 80 euron Redfall. :rolleyes:
 
Minä tatittelin Burning Shoresit maaliin eilen illalla. Vaikka vähän tarina ja pelattavuus lankesi samaan more-the-same -ansaan, niin kernaasti tälle täydet 5 tähteä antaisin. Mikäpä lisäri ei lankeaisi tuohon ansaan. Kaikin puolin tässä oltiin jälleen erinomaisen videopelaamisen ytimessä. Juoni rullasi kivasti, uudet maisemat elähdytti, tarpeeksi uusia jippoja koestettavaksi ja onhan tämä jälleen uusi audiovisuaalinen huipuntuma. Horisontin omaperäinen IP ja lore se jaksaa myös näemmä edelleen miellyttää. Loppurähinä oli myös mahtavan eeppinen.

Vaan onhan tämä itkuraivari review-bombaus jälleen tavatonta. Kohun (?!?!) saaneen loppukohtauksen pystyi halutessaan ohittaamaan kokonaan, josse kovasti soti maailmankatsomusta vastaan, ja silti toksinen jengi tuuttaa nollan tähden arvioita kiukulla. Jotkut sentään myöntävät mikä siinä niin kovasti harmitti, mutta suurin osa tuntuu lyttäävän pelin keksityistä syistä. "Terrible in everything." En kerta kaikkiaan pysty objektiivisesti käsittämään miten Burning Shores ansaitsisi nolla pistettä, jos maailmasta löytyy mm. 80 euron Redfall. :rolleyes:
Joo niin kauan, kun tuo metan käyttäjäarvio on tollainen vapaa villilänsi niin tuosta ei ole kyllä yhtään mitään apua kenellekkään. Pitäisi olla sama systeemi, kun steamissä, että pitää olla pelannut peliä tietyn määrän ja olla kirjautunut käyttäjä jne. Muuten tuo on kyllä ihan tyhjän kanssa.
 
Joo niin kauan, kun tuo metan käyttäjäarvio on tollainen vapaa villilänsi niin tuosta ei ole kyllä yhtään mitään apua kenellekkään. Pitäisi olla sama systeemi, kun steamissä, että pitää olla pelannut peliä tietyn määrän ja olla kirjautunut käyttäjä jne. Muuten tuo on kyllä ihan tyhjän kanssa.
Metacriticin käyttäjäarviot kiteytettynä:
Jos peli on konsoliyksinoikeus, se saa toisesta leiristä kymppejä ja toisesta nollia.
Jos peli pitää sisällään wokea, LGBTQ:ta tai muuta hyvin vahvasti mielipiteet jakavaa "agendaa", se saa toiselta puolelta kymppejä ja toiselta nollia.

Kummassakaan näissä tapauksissa pelin laadulla, itse pelillä, ei ole juurikaan merkitystä. Ja kummassakin tapauksessa yleensä se nollia antavien porukka on isompi kuin se kymppejä antavien.

Nimenomaan ihan yhtä tyhjän kanssa koko käyttäjäarviot tällaisenaan.
 
Ylös Bottom