Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mafia: The Old Country

jRPG ja RPG ovat ehkä vähän eri asia. Ja on ihmisiä, jotka pitävät JRPG pelejä liian pitkiä, joten siksi en ole itse koskenut siihen genreen. En voi sietää liian pitkiä pelejä nykyään. Ja nuo mainitsevasi pelit eivät ole nykyaikaisia, paitsi Final Fantasy joka on Open World peli.
Ei mikään genre ole sitten nykyaikainen, koska kaiken pelaamisen perustana ovat ikivanhojen pelien aikoinaan pelimaailmaan tuomat tietyt lainalaisuudet.. Uusia JRPG-pelejä tulee joka tapauksessa jatkuvasti lisää, joten kyllä niille on tilausta, ja ne ovat siis ihan tätä päivää.

Itse pidän erityisesti pitkistä peleistä. Toki sellaiset maistuvat vain, jos niissä on paljon hyvää sisältöä. Itse valitsen avoimen maailman peleissä joka tapauksessa sen, mitä haluan sieltä tehdä. Eli skippaan kaiken mikä ei kiinnosta. Niin pelaten oikeastaan mikään avoimen maailman peli ei ole tuntunut tylsältä tai ähkyä aiheuttavalta.

Minulle ei peleissä ole nopeasti loppuun pääseminen tärkeää, vaan se, paljonko elämyksiä peli saa aikaan siinä matkan varrella, ja kuinka kiinnostava pelimaailma ja pelimekaniikat ovat. Yhtenäiset ja kovin ohjatusti etenevät tarinat kiinnostavat minua vain toissijaisesti. Ennemmin luon omaa tarinaani pelimaailmassa omaan tahtiin ja omiin suuntiin, erilaisista pelin kehittäjien tekemistä tarinan osista toisiin siirtyen.

Muuten, vain se viimeisin Final Fantasy seiskan remaken toinen osa, eli Rebirth, on itse asiassa avoimen maailman peli. Muutoinhan kaikki uudemmatkin Final Fantasyt ovat aikalailla putkessa eteneviä.
 
Viimeksi muokattu:
jRPG ja RPG ovat ehkä vähän eri asia. Ja on ihmisiä, jotka pitävät JRPG pelejä liian pitkiä, joten siksi en ole itse koskenut siihen genreen. En voi sietää liian pitkiä pelejä nykyään. Ja nuo mainitsevasi pelit eivät ole nykyaikaisia, paitsi Final Fantasy joka on Open World peli.
Miten ois Clair Obscur Expedition 33?
 
Ei mikään genre ole sitten nykyaikainen, koska kaiken pelaamisen perustana ovat ikivanhojen pelien aikoinaan pelimaailmaan tuomat tietyt lainalaisuudet.. Uusia JRPG-pelejä tulee joka tapauksessa jatkuvasti lisää, joten kyllä niille on tilausta, ja ne ovat siis ihan tätä päivää.

Itse pidän erityisesti pitkistä peleistä. Toki sellaiset maistuvat vain, jos niissä on paljon hyvää sisältöä. Itse valitsen avoimen maailman peleissä joka tapauksessa sen, mitä haluan sieltä tehdä. Eli skippaan kaiken mikä ei kiinnosta. Niin pelaten oikeastaan mikään avoimen maailman peli ei ole tuntunut tylsältä tai ähkyä aiheuttavalta.

Minulle ei peleissä ole nopeasti loppuun pääseminen tärkeää, vaan se, paljonko elämyksiä peli saa aikaan siinä matkan varrella, ja kuinka kiinnostava pelimaailma ja pelimekaniikat ovat. Yhtenäiset ja kovin ohjatusti etenevät tarinat kiinnostavat minua vain toissijaisesti. Ennemmin luon omaa tarinaani pelimaailmassa omaan tahtiin ja omiin suuntiin, erilaisista pelin kehittäjien tekemistä tarinan osista toisiin siirtyen.

Muuten, vain se viimeisin Final Fantasy seiskan remaken toinen osa, eli Rebirth, on itse asiassa avoimen maailman peli. Muutoinhan kaikki uudemmatkin Final Fantasyt ovat aikalailla putkessa eteneviä.
Tarkoitin nykyaikaisia pelejä en genreä. Kaikki genret ovat tietenkin nykyaikaisia.

Ehkä ilmaisen itseäni epäselvästi, eli yritän nyt muotoilla selkeämmin. Minulle nykyajan pelit ovat olleet kaikki liian paisutettuja. Siksi tämä Mafia kuulostaa hyvältä, varsinkin sarjan viimeisemmän pelin jälkeen.

Siksi en voi ymmärtää, että joku vaikka ostaa tämän alesta vain pituuden takia. Mutta jokainen tietenkin tekee miten haluaa ja saa olla syyt mitä tahansa :D Ihmettelen vain tuota logiikkaa

Nämä ovat omia mielipiteitäni ja hienoa että esimerkiksi sinä nautit pitkistä peleistä.
Miten ois Clair Obscur Expedition 33?
Tuossa on hyvä esimerkki. Ei kaikkien pelien tarvitse olla isoja.
 
Tarkoitin nykyaikaisia pelejä en genreä. Kaikki genret ovat tietenkin nykyaikaisia.

Ehkä ilmaisen itseäni epäselvästi, eli yritän nyt muotoilla selkeämmin. Minulle nykyajan pelit ovat olleet kaikki liian paisutettuja. Siksi tämä Mafia kuulostaa hyvältä, varsinkin sarjan viimeisemmän pelin jälkeen.

Siksi en voi ymmärtää, että joku vaikka ostaa tämän alesta vain pituuden takia. Mutta jokainen tietenkin tekee miten haluaa ja saa olla syyt mitä tahansa :D Ihmettelen vain tuota logiikkaa

Nämä ovat omia mielipiteitäni ja hienoa että esimerkiksi sinä nautit pitkistä peleistä.

Tuossa on hyvä esimerkki. Ei kaikkien pelien tarvitse olla isoja.
On tuossakin esimerkkipelissä kymmeniksi tunneiksi pelattavaa. Toki sen voi yrittää juosta läpi nopeamminkin, mutta eiköhän siinä silloinkin joku reilut 20 tuntia mene? En osaa silti varmaksi sanoa, kun jäi kyseinen peli kesken. Ajoittain oli ihan hyvääkin pelattavaa, mutta kyllä tuohon tarkkaa ajoitusta vaativaan parry-tyyppiseen pelimekaniikkaan tuli varsin totaalinen hyytyminen aikalailla pelin loppupuolella. Ei vaan huvita pelata enää tuollaista, vaikka jäikin periaatteessa aika kiinnostavaan asetelmaan. Tuli vaan se ähky tuosta pelimekaniikasta täysin. Aivan samaan tapaan kuin kävi lopullisesti Sekirossa aivan loppumetreillä. Nuo tarkan ajoituksen nopeat reaktiomuistipelit, eivät vaan millään ole minun juttuni.
Tarkoitin nykyaikaisia pelejä en genreä. Kaikki genret ovat tietenkin nykyaikaisia.

Ehkä ilmaisen itseäni epäselvästi, eli yritän nyt muotoilla selkeämmin. Minulle nykyajan pelit ovat olleet kaikki liian paisutettuja. Siksi tämä Mafia kuulostaa hyvältä, varsinkin sarjan viimeisemmän pelin jälkeen.

Siksi en voi ymmärtää, että joku vaikka ostaa tämän alesta vain pituuden takia. Mutta jokainen tietenkin tekee miten haluaa ja saa olla syyt mitä tahansa :D Ihmettelen vain tuota logiikkaa

Nämä ovat omia mielipiteitäni ja hienoa että esimerkiksi sinä nautit pitkistä peleistä.

Tuossa on hyvä esimerkki. Ei kaikkien pelien tarvitse olla isoja.
Ihan ok muuten, että teille lyhyitä putkessa enemmän eteneviä pelejä kaipaavillekin toki on tarjontaa. Toki itse olen kokenut, että sellaisia pelejä on kuitenkin kaikkein eniten peleissä. Varsinkin pleikkarilla on noita elokuvamaisia putkessa tai ainakin semiputkessa eteneviä pelejä ollut jo todella paljon. Eivät ne toki ihan lyhyitä rykäisyjä ole ainakaan kaikki sitten kuitenkaan olleet.

Itse kaipaisin sinänsä jossain vaiheessa sellaista oikeasti monipuolista avoimen maailman Mafia-peliä. Sellaista kun ei taida oikeastaan vielä koskaan olla tehtykään. Aikaisemmat Mafia-pelit kun ovat olleet erittäin kevyitä ja kulissinomaisia sen avoimen maailmansa osalta.
 
Viimeksi muokattu:
On tuossakin esimerkkipelissä kymmeniksi tunneiksi pelattavaa. Toki sen voi yrittää juosta läpi nopeamminkin, mutta eiköhän siinä silloinkin joku reilut 20 tuntia mene? En osaa silti varmaksi sanoa, kun jäi kyseinen peli kesken. Ajoittain oli ihan hyvääkin pelattavaa, mutta kyllä tuohon tarkkaa ajoitusta vaativaan parry-tyyppiseen pelimekaniikkaan tuli varsin totaalinen hyytyminen aikalailla pelin loppupuolella. Ei vaan huvita pelata enää tuollaista, vaikka jäikin periaatteessa aika kiinnostavaan asetelmaan. Tuli vaan se ähky tuosta pelimekaniikasta täysin. Aivan samaan tapaan kuin kävi lopullisesti Sekirossa aivan loppumetreillä. Nuo tarkan ajoituksen nopeat reaktiomuistipelit, eivät vaan millään ole minun juttuni.

Ihan ok muuten, että teille lyhyitä putkessa enemmän eteneviä pelejä kaipaavillekin toki on tarjontaa. Toki itse olen kokenut, että sellaisia pelejä on kuitenkin kaikkein eniten peleissä. Varsinkin pleikkarilla on noita elokuvamaisia putkessa tai ainakin semiputkessa eteneviä pelejä ollut jo todella paljon. Eivät ne toki ihan lyhyitä rykäisyjä ole ainakaan kaikki sitten kuitenkaan olleet.

Itse kaipaisin sinänsä jossain vaiheessa sellaista oikeasti monipuolista avoimen maailman Mafia-peliä. Sellaista kun ei taida oikeastaan vielä koskaan olla tehtykään. Aikaisemmat Mafia-pelit kun ovat olleet erittäin kevyitä ja kulissinomaisia sen avoimen maailmansa osalta.

Mafia 1-3 kuten sanoit olivat just semmosia pelejä että se openworld niissä oli vain iso kulissi ja olisivat voineet olla ihan hyvin semi openworld tarinavetoisia pelejä, kakkoses nyt yritettiin hieman enemmän sekä kolmoses mut melko itseään toistavaa se tarinan ulkopuolinen tekeminen oli, ehkä sen takia päätyivätki nyt tämän old countryn kohalla semmoseen ratkaisuun että tehään tämmönen pienempi semi openworld meininkiin tjsp.

Mut joo semmonen kunnon openworld mafiameininki kunnon sivu tehtävillä ym sivuaktiviteeteillä olis kyllä kova, sitä odotelles.
 
On tuossakin esimerkkipelissä kymmeniksi tunneiksi pelattavaa. Toki sen voi yrittää juosta läpi nopeamminkin, mutta eiköhän siinä silloinkin joku reilut 20 tuntia mene? En osaa silti varmaksi sanoa, kun jäi kyseinen peli kesken. Ajoittain oli ihan hyvääkin pelattavaa, mutta kyllä tuohon tarkkaa ajoitusta vaativaan parry-tyyppiseen pelimekaniikkaan tuli varsin totaalinen hyytyminen aikalailla pelin loppupuolella. Ei vaan huvita pelata enää tuollaista, vaikka jäikin periaatteessa aika kiinnostavaan asetelmaan. Tuli vaan se ähky tuosta pelimekaniikasta täysin. Aivan samaan tapaan kuin kävi lopullisesti Sekirossa aivan loppumetreillä. Nuo tarkan ajoituksen nopeat reaktiomuistipelit, eivät vaan millään ole minun juttuni.

Ihan ok muuten, että teille lyhyitä putkessa enemmän eteneviä pelejä kaipaavillekin toki on tarjontaa. Toki itse olen kokenut, että sellaisia pelejä on kuitenkin kaikkein eniten peleissä. Varsinkin pleikkarilla on noita elokuvamaisia putkessa tai ainakin semiputkessa eteneviä pelejä ollut jo todella paljon. Eivät ne toki ihan lyhyitä rykäisyjä ole ainakaan kaikki sitten kuitenkaan olleet.

Itse kaipaisin sinänsä jossain vaiheessa sellaista oikeasti monipuolista avoimen maailman Mafia-peliä. Sellaista kun ei taida oikeastaan vielä koskaan olla tehtykään. Aikaisemmat Mafia-pelit kun ovat olleet erittäin kevyitä ja kulissinomaisia sen avoimen maailmansa osalta.
En ole pelannut tuota peliä, sillä vuoropohjainen taistelu ei kiinnosta. Mutta kuulemma hyvä peli kyseessä ja lajityypin ystävät ovat tykänneet kovasti. Peliä on kehuttu myös siitä, ettei se ole niin pitkä peli kuin yleensä nuo JRPG:t ovat.

Minulle pelit ei tarvitse olla putkia. En kritisoi Open Worldia vaan niiden pelien pituutta, ja miten se pituus saavutetaan.

Nuo nykyiset pleikkarin pelit ovat olleet liian pitkiä myös. God of War Ragnarökissä edes pulmia spoilaava sivuhenkilö ei onnistunut lyhentämään peliä. Peli etenee vain liiian hitaasti juonen kannalta.

Itse en kaipaa avoimen maailman Mafiaa. Sellainen on jo ja se on Mafia 3. Mafian vahvuudet ovat mielestäni olleet aina tarina, draama ja fiilistely

Toivottavasti tässä pelissä pääsee fiilistelemään kunnolla :) Mutta ei kiitos rallikisoja enään. Mielummin hakkaan päätä Soulsbossille kuin ajan ralliauton aina ojaan uudestaan ja uudestaan, koska skill issue :D
 
Toivottavasti tässä pelissä pääsee fiilistelemään kunnolla :) Mutta ei kiitos rallikisoja enään. Mielummin hakkaan päätä Soulsbossille kuin ajan ralliauton aina ojaan uudestaan ja uudestaan, koska skill issue :D
Mafia 3 oli ihan ok peli, oli hyvää ja oli huonoa. Mutta ne muutama autokisa on jäänyt mieleen erittäin positiivisesti. Semmoista pientä hampaiden kiristelyä, erittäin hyvän tuntuisella ajomallinuksella ("realistic", vai mikä se nyt oli).
 
Mafia 3 oli ihan ok peli, oli hyvää ja oli huonoa. Mutta ne muutama autokisa on jäänyt mieleen erittäin positiivisesti. Semmoista pientä hampaiden kiristelyä, erittäin hyvän tuntuisella ajomallinuksella ("realistic", vai mikä se nyt oli).
Viittasin tuossa lähinnä ensinmäisen Mafian ajokisaan :D Oli se remakessa myös aika hirveä ja aiheutti hampaiden kiristelyä.
 
Tuossa on hyvä esimerkki. Ei kaikkien pelien tarvitse olla isoja.
Clair Obscur ei ole kyllä mikään pieni peli kestoltaan, pääjuoni on ~30h ja todella jees side questit yms tutkimiset, niin saa siihen uppoamaan 50-65h helpollakin vaikeusasteella jos kaiken haluaa tehdä. @Murdoc pointti varmaan oli, että kyseessä on tänä vuonna julkaistu jrpg, joka ei ole open world (eikä muutenkaan copy paste) eikä Final Fantasy.
 
Clair Obscur ei ole kyllä mikään pieni peli kestoltaan, pääjuoni on ~30h ja todella jees side questit yms tutkimiset, niin saa siihen uppoamaan 50-65h helpollakin vaikeusasteella jos kaiken haluaa tehdä. @Murdoc pointti varmaan oli, että kyseessä on tänä vuonna julkaistu jrpg, joka ei ole open world (eikä muutenkaan copy paste) eikä Final Fantasy.
Tuon pelin tapauksessa vertasin sitä muihin saman genren peleihin. Tuo ei ole varmaan pidemmästä päästä JRPG peleistä käsittääkseni.

Ai että, huomenna pääsisi tätä Mafiaa jo pelaamaan. En voi varmaan pitää näppejäni erossa tästä, vaikka Bäfän betaa voisikin pelaa koko illan :D
 
Tuon pelin tapauksessa vertasin sitä muihin saman genren peleihin. Tuo ei ole varmaan pidemmästä päästä JRPG peleistä käsittääkseni.

Ai että, huomenna pääsisi tätä Mafiaa jo pelaamaan. En voi varmaan pitää näppejäni erossa tästä, vaikka Bäfän betaa voisikin pelaa koko illan :D
Clair obscuren jälkeen steam ehdotti itselleni Persona 5 josta kerkesinkin vähän innostumaan ja tarkoitus oli ostaa, noo pakko oli kuitenkin ensin tutkia kuinka pitkästä pelistä on kyse ja olisikin ollu sitten main story +100h... se tappoi ostoaikeet kokonaan, koska eipä olisi muuta peliä tänä vuonna enää tarvinnutkaan sitten pelata. Positiivinen yllätys itselle tuo Mafian +10h, kerkiää pelin viikossa-parissa pelailemaan läpi ja sitten voikin alkaa odottelemaan Silent hill f.
 
Clair obscuren jälkeen steam ehdotti itselleni Persona 5 josta kerkesinkin vähän innostumaan ja tarkoitus oli ostaa, noo pakko oli kuitenkin ensin tutkia kuinka pitkästä pelistä on kyse ja olisikin ollu sitten main story +100h... se tappoi ostoaikeet kokonaan, koska eipä olisi muuta peliä tänä vuonna enää tarvinnutkaan sitten pelata. Positiivinen yllätys itselle tuo Mafian +10h, kerkiää pelin viikossa-parissa pelailemaan läpi ja sitten voikin alkaa odottelemaan Silent hill f.

No siis, nii noh siis. +10h story on kyl naurettavan lyhyt, ellei kyse ole jostain indie pelistä. Enkä tiie millaisia "vuoroja" ihmiset pelaa mutta +10h viikossa tai parissa on pikkasen liiottelua, ehkä päivässä tai parissa.

Eikä siinä, ei se pituus vaan se paksuus vai mitenkä se meni, laatu jne. Mut 10h tarinasta on aivan liian lyhyt pelistä kuin pelistä paitsi joku astetta isompi indie peli. Toi oli kyllä meikäläiselle ainakin negatiivinen yllätys kun melkein jopa innostuin mut toi nyt vahvisti sen että että kova alennus saa tulla ennen kun edes harkitsen.

Menishän toi just lepposena välipalapelinä.
 
No siis, nii noh siis. +10h story on kyl naurettavan lyhyt, ellei kyse ole jostain indie pelistä. Enkä tiie millaisia "vuoroja" ihmiset pelaa mutta +10h viikossa tai parissa on pikkasen liiottelua, ehkä päivässä tai parissa.
Kyllä ainakin tällä suunnalla voi helposti kestää 10 tunnin peli viikon - tai pidempäänkin. Työpäivä haukkaa kuitenkin vuorokaudesta sen 8-9 tuntia, siihen päälle perhe-elämä ja muut harrastukset, niin myöhäisiltoihin painottuvaa pelaamista ehtii välillä tunnin päivässä, välillä vähän enemmän.

Siksipä siis otan mielelläni vastaan myös näitä vähän lyhyempiä pelejä. Saa järkevässä ajassa pelattua läpi.
 
No siis, nii noh siis. +10h story on kyl naurettavan lyhyt, ellei kyse ole jostain indie pelistä. Enkä tiie millaisia "vuoroja" ihmiset pelaa mutta +10h viikossa tai parissa on pikkasen liiottelua, ehkä päivässä tai parissa.

Eikä siinä, ei se pituus vaan se paksuus vai mitenkä se meni, laatu jne. Mut 10h tarinasta on aivan liian lyhyt pelistä kuin pelistä paitsi joku astetta isompi indie peli. Toi oli kyllä meikäläiselle ainakin negatiivinen yllätys kun melkein jopa innostuin mut toi nyt vahvisti sen että että kova alennus saa tulla ennen kun edes harkitsen.

Menishän toi just lepposena välipalapelinä.
Työt, perhe ja muut harrastukset. Hyvänä päivänä voi olla 2-3h aikaa pelailla sitten on paljon päiviä että ei kerkiä ollenkaan. Kyllähän tuon 10h viikkoon saa kun oikein yrittämällä yrittää. Toki ennen oli aikaa pelata vaikka se 8h päivässä, mutta ajat ja elämä aika paljon muuttunut siitä.
 
Työt, perhe ja muut harrastukset. Hyvänä päivänä voi olla 2-3h aikaa pelailla sitten on paljon päiviä että ei kerkiä ollenkaan. Kyllähän tuon 10h viikkoon saa kun oikein yrittämällä yrittää. Toki ennen oli aikaa pelata vaikka se 8h päivässä, mutta ajat ja elämä aika paljon muuttunut siitä.
Nimenomaan. Itse elän sitä kuuluisaa ruuhka-aikaa tällä hetkellä, joten tämänkin pelaamiseen saattaa mennä huonossa tapauksessa pari kolme viikkoa. Selittää osittain syyn, että miksi en halua käyttää koko elämääni yhteen peliin.
 
Nimenomaan. Itse elän sitä kuuluisaa ruuhka-aikaa tällä hetkellä, joten tämänkin pelaamiseen saattaa mennä huonossa tapauksessa pari kolme viikkoa. Selittää osittain syyn, että miksi en halua käyttää koko elämääni yhteen peliin.
Itse en pääse kiinni siihen kuitenkaan, että mikä siinä on pahaa, jos pelin läpi pääseminen kestää vaikka sen kolme viikkoa? Tai hitto soikoon vaikka monta kuukauttakin? Jos peli on tosi hyvä, niin ennemmin minä sitä hyvää peliä pelaan sitten pidempään, kuin jotain ihan hyvää peliä, joka on sitten kuitenkin hetkessä jo ohi. Itselleni tulee aina sellaisesta pettymys. Tässäkö tämä nyt sitten oli? Olisin kyllä pelannut tällaista mielellään pidempään, mutta se kuuden tai seitsemän kympin vastine oli sitten tämä?

Onko kyseessä joku tarve saada asiat ns. loppuun, ja siitä mielenrauha, vai mistä on kyse? Itselläni on itse asiassa niin, että usein kun peli on erityisen hyvä, niin alan helposti viivyttelemään loppupuolella ja tekemään kaiken mahdollisen ylimääräisen, jos alkaa siis näyttää siltä, että peli on kohta läpi. Hyvästä pelistä kun ei mielellään ”luopuisi” niin nopeasti, vaan sen parissa viihtyisin vaikka kuinka. Siitäkin syystä niitä itselleni toimivia avoimen maailman pelejä pelaan mielelläni, kun siellä löytyy sitten sitä monenlaista tekemistä, jos se pelin loppuun saaminen ja sivuun heittäminen ei ole tärkeää.
 
Itse en pääse kiinni siihen kuitenkaan, että mikä siinä on pahaa, jos pelin läpi pääseminen kestää vaikka sen kolme viikkoa? Tai hitto soikoon vaikka monta kuukauttakin? Jos peli on tosi hyvä, niin ennemmin minä sitä hyvää peliä pelaan sitten pidempään, kuin jotain ihan hyvää peliä, joka on sitten kuitenkin hetkessä jo ohi. Itselleni tulee aina sellaisesta pettymys. Tässäkö tämä nyt sitten oli? Olisin kyllä pelannut tällaista mielellään pidempään, mutta se kuuden tai seitsemän kympin vastine oli sitten tämä?

Onko kyseessä joku tarve saada asiat ns. loppuun, ja siitä mielenrauha, vai mistä on kyse? Itselläni on itse asiassa niin, että usein kun peli on erityisen hyvä, niin alan helposti viivyttelemään loppupuolella ja tekemään kaiken mahdollisen ylimääräisen, jos alkaa siis näyttää siltä, että peli on kohta läpi. Hyvästä pelistä kun ei mielellään ”luopuisi” niin nopeasti, vaan sen parissa viihtyisin vaikka kuinka. Siitäkin syystä niitä itselleni toimivia avoimen maailman pelejä pelaan mielelläni, kun siellä löytyy sitten sitä monenlaista tekemistä, jos se pelin loppuun saaminen ja sivuun heittäminen ei ole tärkeää.
Veikkaan, että tässä on niin että haluaa kokea monta eri peliä, jos kiireinen elämä. Itselläni jos peli on 80-100 tuntia tai yli, niin en koske siihen, koska pelaamiseen menisi kuukausia.. Itse tykkään, että peli on 10-20 tuntia ja hyvä tarina.. Niin ehdin saada useamman erilaisen tarinallisen pelikokemuksen kuin vain yhden(yli 80 tunnin peli) kokemuksen.
 
Itse en pääse kiinni siihen kuitenkaan, että mikä siinä on pahaa, jos pelin läpi pääseminen kestää vaikka sen kolme viikkoa? Tai hitto soikoon vaikka monta kuukauttakin? Jos peli on tosi hyvä, niin ennemmin minä sitä hyvää peliä pelaan sitten pidempään, kuin jotain ihan hyvää peliä, joka on sitten kuitenkin hetkessä jo ohi. Itselleni tulee aina sellaisesta pettymys. Tässäkö tämä nyt sitten oli? Olisin kyllä pelannut tällaista mielellään pidempään, mutta se kuuden tai seitsemän kympin vastine oli sitten tämä?

Onko kyseessä joku tarve saada asiat ns. loppuun, ja siitä mielenrauha, vai mistä on kyse? Itselläni on itse asiassa niin, että usein kun peli on erityisen hyvä, niin alan helposti viivyttelemään loppupuolella ja tekemään kaiken mahdollisen ylimääräisen, jos alkaa siis näyttää siltä, että peli on kohta läpi. Hyvästä pelistä kun ei mielellään ”luopuisi” niin nopeasti, vaan sen parissa viihtyisin vaikka kuinka. Siitäkin syystä niitä itselleni toimivia avoimen maailman pelejä pelaan mielelläni, kun siellä löytyy sitten sitä monenlaista tekemistä, jos se pelin loppuun saaminen ja sivuun heittäminen ei ole tärkeää.
Itsellä lähinnä se, kun sitä hyvää pelattavaa on jo nyt ihan liikaa ja jatkuvalla syötöllä tulee lisää pelejä mitä pitäisi pelata eikä aika riitä. Sen takia itse tykkään, että kaikki pelit eivät ole kymmenien tuntien mittaisia, vaan välillä on kiva pelata tiiviimpikin paketti. Toki en vastaan pistäisi jos Mafia olisikin GTA:n kokoinen eepos, mutta sitten haluisin myös, että peli olisi kokonaan sitä GTA-laatuakin eikä mitään ubisoft copy-pastea.
 
Veikkaan, että tässä on niin että haluaa kokea monta eri peliä, jos kiireinen elämä. Itselläni jos peli on 80-100 tuntia tai yli, niin en koske siihen, koska pelaamiseen menisi kuukausia.. Itse tykkään, että peli on 10-20 tuntia ja hyvä tarina.. Niin ehdin saada useamman erilaisen tarinallisen pelikokemuksen kuin vain yhden(yli 80 tunnin peli) kokemuksen.
Itse vaihdan välillä peliä kesken pelinkin, jos haluan erilaisia pelikokemuksia. Silti, jos on todella hyvä peli kyseessä, niin minulle kelpaa oikein hyvin, että se kestää yli 100 tuntia, tai miksei vaikkapa yli 200 tuntiakin, jos kerran on tosi hyvä peli kyseessä. Ja kyllä sitä itsellänikin on kiirettä ihan hyvin piisannut, kun on työ, jossa paljon iltatilaisuuksia ja viikonloppujuttuja, ja sitten on 11-vuotiaan pojan elämässä mukanaolo ja harrastuksiinsa mukaan pääsy myös huolehdittava. Toki pelaaminen on aina ollut itselleni niin tärkeä asia, että sille pyrin järjestämään aikaa joka viikko vähintään kymmenen tuntia ja usein enemmänkin. Toki joskus tulee viikkoja, jolloin ei pysty käytännössä lainkaan pelaamaan, mutta silti pääsääntönä, että pelaamiselle (ja erityisesti hyville peleille) pyrin löytämään aikaa silloin kun se suinkin on mahdollista.
 
Itse en pääse kiinni siihen kuitenkaan, että mikä siinä on pahaa, jos pelin läpi pääseminen kestää vaikka sen kolme viikkoa? Tai hitto soikoon vaikka monta kuukauttakin? Jos peli on tosi hyvä, niin ennemmin minä sitä hyvää peliä pelaan sitten pidempään, kuin jotain ihan hyvää peliä, joka on sitten kuitenkin hetkessä jo ohi. Itselleni tulee aina sellaisesta pettymys. Tässäkö tämä nyt sitten oli? Olisin kyllä pelannut tällaista mielellään pidempään, mutta se kuuden tai seitsemän kympin vastine oli sitten tämä?

Onko kyseessä joku tarve saada asiat ns. loppuun, ja siitä mielenrauha, vai mistä on kyse? Itselläni on itse asiassa niin, että usein kun peli on erityisen hyvä, niin alan helposti viivyttelemään loppupuolella ja tekemään kaiken mahdollisen ylimääräisen, jos alkaa siis näyttää siltä, että peli on kohta läpi. Hyvästä pelistä kun ei mielellään ”luopuisi” niin nopeasti, vaan sen parissa viihtyisin vaikka kuinka. Siitäkin syystä niitä itselleni toimivia avoimen maailman pelejä pelaan mielelläni, kun siellä löytyy sitten sitä monenlaista tekemistä, jos se pelin loppuun saaminen ja sivuun heittäminen ei ole tärkeää.
Itsellä haasteena pitkissä peleissä on usein se, että jokin pelin osa-alue ei enää kannattele samaa mielenkiintoa kuin alussa jolloin tapahtuu jonkin tason kyllästyminen. Vähän kuin leffoissa on napakoita 1,5h leffoja, liian pitkiltä tuntuvia 3h eeppoksia, mutta myös samalla esim. upeita 10 jakson minisarjoja, joita voi katsoo useampi jakso putkeen.

Riippuen pelimekaniikasta, tarinasta ja maailmasta ja siitä miten peli etenee, niin se määrittelee missä kohtaa mennään "ai hitto ku siistiä" <-> "ihan jepa" <-> "mjooh" -asteikolla. Jos rupeaa sitten se mielenkiinnon koukku hiipumaan, niin toivoisi että peli loppuisi ja saisi tyydyttävän kokonaisuuden.
Yleisesti ottaen itelle parhaat pelikokemukset ollut 5h-25h peliaikaikkunassa, mutta useita poikkeuksia ollut. Hyvin usein > 30h pelit rupee tuntumaan jotenki raskailta ku ei enää maistu.

Joten itseä tarinavetoinen 10h Mafia: the Old Country kuulostais oikein buenolta, koska tarina ja tunnelma on asioita mitä fiilistelee usein. Odottelen vähän ekoja arvioita, mut jos arviot 7 tai päälle niin vois hyvin mennä ostoon.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom