Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Öö, siis tehän tuette itsekin nyt sitä mitä minä olen koko ajan sanonut. Jos se teidän suuri yleisönne kerran on pc-pelaajat, niin mikä ihmeen syy heillä on ostaa konsoli? :D Mitä uutta he saavat, mitä ei pc jo tarjoaisi? Ja muutenkin pc-pelaajat on yleensä laitteen valinneet juuri sen takia että se on pc eikä konsoli, joten miksi nyt se, että pc-pelit siirtyvät konsolille, toisin juuri nämä teidän suuret pc-yleisöt konsolille? Vielä vähemmän minä tästä logiikasta saan kiinni. :D

Ja ehkä se "suuri yleisö" on vähän turhan epämääräinen termi. Tarkoitan yleensä ottaen porukkaa, joka olisi ostamassa konsolia, jolla voi pelata Xbox-pelien lisäksi pc-pelejä. Olen ainakin itse järkeillyt että siinä tavoiteltaisiin yleisöä joka ei jo pelaa Xboxilla tai pc:llä. Teidän mielestänne siis se kohdeyleisö onkin siis se, joka jo omistaa laitteen, jolla voi pelata pelejä, joiden tulosta pc-xboille intoillaan? Mikä logiikka tuossa on takana?

Onko pc:llä siis paljonkin pelaajia, jotka on vuosi pelanneet pc:llä vain sen takia, ettei Steamiä saa konsolille? Sitäkö te sanotte? Oikeasti?

Minä ymmärrän paljon paremmin jokun pc-käsikonsolin koska se mahdollistaa täysin uudenlaisen pelaamisen mutta eihän pc-xbox olisi kuin downgrade pc-pelaajalle. Ei siellä Xboxilla nimittäin taida juuri kauheasti olla sellaista mitä pc-pelaajat haikailisi. Tässä siis vähän se sama mutuilu kuin siinä, että en koe että konsolipelaajat haikailisi pc-pelien perään. Syystä kai ne pelialustat on valittu eikä umpimähkään.

No varmaan voi jotakuta kiinnostaa, että konsolilla voi pelata niitä pelejä, joita on hankkinut PC:lle. Sittenhän nähdään, kuinka suuri yleisö se on. Itse ainakin olen kiinnostunut ja on täällä muutama muukin.

Itse ainakin kuuluisin moisen laitteen kohdeyleisöön, kiinnostaisi pirusti pc puolen tarjonta mutta tasan 0 kiinnostusta säätää yhtään mitään, joten konsoli ollut ratkaisu aina. Jos konsolimainen kokemus ja pc peli tarjonta niin helposti maksaisin.

Itse ainakin kuuluisin moisen laitteen kohdeyleisöön, kiinnostaisi pirusti pc puolen tarjonta mutta tasan 0 kiinnostusta säätää yhtään mitään, joten konsoli ollut ratkaisu aina. Jos konsolimainen kokemus ja pc peli tarjonta niin helposti maksaisin.
Tämä. En ole PC-pelaaja ja vain siitä syystä etten halua/jaksa säätää komponenttien ja asetusten kanssa. Jos minulle tarjotaan mahdollisuus pelata konsoli- sekä PC-pelit (Steam- sekä GOG-kirjasto on aika valtava itselläni, puhumattakaan Xbox-puolesta) yhdellä ja samalla laitteella ilman ylimääräistä säätämistä, olen mukana.

Saako udella että mitä pelejä te tarkalleen ottaen sieltä pc-puolelta sitten odotatte? Se kun on ollut itsellä se päälimmäinen ihmetyksen aihe koska olen kokenut ettei siellä mitään hirveän ihmeellistä ole. Nykyään kun kuitenkin pääosa kaikesta pelattavasta tulee vähintään kolmelle tehokkaimmalle alustalle, eli pc, PS5 ja Series-koneet.

Tuon takia siis olen järkeillyt että ne kiinnostavat ja/tai jäljelle jäävät pc-teokset olisi pakko olla jotain nicheä tai suppeamman yleisön kamaa. Onhan sillekin yleensä jokin syy, ettei peliä julkaista konsolille ja mitä isompi/suositumpi teos, niin sitä varmemmin se myös konsoleilta löytyy. Tämän kautta olen siis ajatellut, ettei niissä voi hirveän montaa "merkittävää" teosta olla koska ne varmasti jo konsoleilta löytyisivät jos ne sinne sopisivat tai niiden uskottaisiin pelaajia kiinnostavan/keräävän.

Toisaalta en ihmettele että pelifoorumeilta noista kiinnostuneita löytyykin. Se ei vielä todista sitä että kiinnostuneita olisi erityisen paljon suuressa kuvassa eli meidän innokkaampien harrastajien ulkopuolella. Ei nimittäin kannata unohtaa että me ollaan aiheelle pyhitetyllä foorumilla, joten voi olla vähän erilaiset prosentit siinä, mitkä asiat pelien suhteen kiinnostaa ja mitkä ei. Olettaisin kuitenkin että massoja kiinnostaa vielä nykyäänkin lähinnä ne änärit, codit ja GTA. Mutta ehkä vain olen pudonnut kelkasta ja nykyään pelaaminen on laajentunut ja tuo suppeammin pelaava "massa" onkin pienempi ja yhä isompi määrä pelaa laajemmin ja olisi myös kiinnostunut pc-peleistä.

Jos tuo sitten lopulta myy kuin vesi saharassa - tai yleensä ottaen hyvin - niin voin tietysti myöntää että näköjään niitä kiinnostuneita oli. Siihen asti kyllä pidän epäilyni.

Tämä. En ole PC-pelaaja ja vain siitä syystä etten halua/jaksa säätää komponenttien ja asetusten kanssa. Jos minulle tarjotaan mahdollisuus pelata konsoli- sekä PC-pelit (Steam- sekä GOG-kirjasto on aika valtava itselläni, puhumattakaan Xbox-puolesta) yhdellä ja samalla laitteella ilman ylimääräistä säätämistä, olen mukana.
Olisi kiva tietää mitä tällä säätämisellä tarkoitetaan kun sielä konsoleilla on myös samallaista säätämistä näiden eri grafiikkatilojen kanssa myös

Olisi kiva tietää mitä tällä säätämisellä tarkoitetaan kun sielä konsoleilla on myös samallaista säätämistä näiden eri grafiikkatilojen kanssa myös
No onhan PC-puolella ihan eri tavalla säätömahdollisuuksia ja säädettävää, kun konsolipuolen mahdolliset kolme suorituskykytilaa. Koomista on myös ollut seurata, kun ollaan nyt vähän pelailtu crossplaynä useampia eri pelejä kavereiden kanssa, jotka pelaa PC:llä ja itse kullakin niistä on ollut jos jonkinnäköistä ongelmaa ja säätöä pelien kanssa mitä on pelattu ja itse odotellut partyissa, että millonhan sitä pelaamaan päästäisiin. Ja kohta toki moni tulee sanomaan kuinka ”minulla ei ole ollut mitään ongelmia” jne mutta onhan se päivän selvää, että ei nämä säätämispuheet mikään päästä keksitty juttu ole.

No onhan PC-puolella ihan eri tavalla säätömahdollisuuksia ja säädettävää, kun konsolipuolen mahdolliset kolme suorituskykytilaa. Koomista on myös ollut seurata, kun ollaan nyt vähän pelailtu crossplaynä useampia eri pelejä kavereiden kanssa, jotka pelaa PC:llä ja itse kullakin niistä on ollut jos jonkinnäköistä ongelmaa ja säätöä pelien kanssa mitä on pelattu ja itse odotellut partyissa, että millonhan sitä pelaamaan päästäisiin. Ja kohta toki moni tulee sanomaan kuinka ”minulla ei ole ollut mitään ongelmia” jne mutta onhan se päivän selvää, että ei nämä säätämispuheet mikään päästä keksitty juttu ole.
Tästä nyt sitten tiedä että tarkoitatko että pelin asetuksissa on PC puolella ollut ongelmia vai onko tässä että pelit ei yhdistä keskenään ja laitetaan suoraan sinne PC piikkiin ne kaikki viat

Aika paljon enemmän PC:llä tulee sinistä ruutua, yhteensopivuusongelmia ja kaatumisia kuin konsoleilla. Sitten tietysti pitää varautua siihen, että osa ongelmista seuraa myös konsolille PC-pelejä pelattaessa. Varmaan tulee jotain samanlaista kuin Steam Deckille, eli pelejä testataan etukäteen ja viritellään niin, että toimisivat konsolilla moitteettomasti.

Tästä nyt sitten tiedä että tarkoitatko että pelin asetuksissa on PC puolella ollut ongelmia vai onko tässä että pelit ei yhdistä keskenään ja laitetaan suoraan sinne PC piikkiin ne kaikki viat
Pelit kyllä saatiin yhdistymään keskenään mutta kaikkea muuta kaatuilusta muihin säätöihin kyllä löytyi PC-puolelta.

Konsolipuolella ei tarvitse alkaa ostelemaan vaikkapa uutta näytönohjainta tai ruveta hankkimaan lisää muistia, emolevyä jne. jotta saisi haluamansa pelin pyörimään. Ei tarvitse alkaa säätelemään kaiken maailman asetusten kanssa. Konsoleille on tullut nykyään nämä grafiikkatilat, mutta silti ollaan kaukana PC-puolen säädöistä.

Kyllähän sitä PC:llä välillä joutuu säätämään että saa edes asiat pyörimään, varsinkin jos jotain vähänkin vanhempaa peliä pelaa.

PC käsikonsolit varsinkin on sellaisia että melkein kaikkien pelien kanssa pitää jotain säätää, oli se sitten resoluutiot tai näppäimet tai yhteensopivuustilat.

Itselläni suurin ärsytys Steamdeckin kanssa on ollut telakoiminen ja pelin resoluutio. Switchillä isket vain konsolin telakkaan ja resoluutio vaihtuu heti. Steamdeckillä resoluutio ei vaihdu telakoidessa vaan peli pitää sammuttaa ja käynnistää uudestaan että resoluutio muuttuu.

Steamdeck ketjussa myös puhuin desktop-moodin resoluutiovaikeuksista kahden näytön kanssa. Jos ylitti sen mitä Steamdeck jaksoi syöttää ulos, konsoli kaatui ja palasi gaming moodiin uudelleenkäynnistymisen jälkeen. Siitä sitten taas desktop moodiin ja kokeilemaan toista resoluutiokombinaatiota.

Aika pientä se säätäminen yleensä on, mutta kyllä niistä pienistä asioista kertyy paljon kaikkea pidemmässä juoksussa. Eikä konsoleilla vastaavaa säätämistä ole.

Kyllähän sitä PC:llä välillä joutuu säätämään että saa edes asiat pyörimään, varsinkin jos jotain vähänkin vanhempaa peliä pelaa.

PC käsikonsolit varsinkin on sellaisia että melkein kaikkien pelien kanssa pitää jotain säätää, oli se sitten resoluutiot tai näppäimet tai yhteensopivuustilat.

Itselläni suurin ärsytys Steamdeckin kanssa on ollut telakoiminen ja pelin resoluutio. Switchillä isket vain konsolin telakkaan ja resoluutio vaihtuu heti. Steamdeckillä resoluutio ei vaihdu telakoidessa vaan peli pitää sammuttaa ja käynnistää uudestaan että resoluutio muuttuu.

Steamdeck ketjussa myös puhuin desktop-moodin resoluutiovaikeuksista kahden näytön kanssa. Jos ylitti sen mitä Steamdeck jaksoi syöttää ulos, konsoli kaatui ja palasi gaming moodiin uudelleenkäynnistymisen jälkeen. Siitä sitten taas desktop moodiin ja kokeilemaan toista resoluutiokombinaatiota.

Aika pientä se säätäminen yleensä on, mutta kyllä niistä pienistä asioista kertyy paljon kaikkea pidemmässä juoksussa. Eikä konsoleilla vastaavaa säätämistä ole.
Omalla kohtaa viimeiset 10 vuotta windows 10 lähtien voi laskea yhdellä kädellä oman PC kaatumiset ja varmaan yksi tekijä on että pidän kaikki ajan ajan tasalla aina bios lähtien

Omalla kohtaa viimeiset 10 vuotta windows 10 lähtien voi laskea yhdellä kädellä oman PC kaatumiset ja varmaan yksi tekijä on että pidän kaikki ajan ajan tasalla aina bios lähtien
Se että sinulla ei ole kaatuillut kone ei tarkoita etteikö PC:t yleisesti vaatisi enemmän säätämistä kuin konsolit. Ihan vaikka tuo BIOS:n päivittäminen on jo ylimääräistä säätämistä verrattuna konsoleihin.

Se että sinulla ei ole kaatuillut kone ei tarkoita etteikö PC:t yleisesti vaatisi enemmän säätämistä kuin konsolit. Ihan vaikka tuo BIOS:n päivittäminen on jo ylimääräistä säätämistä verrattuna konsoleihin.
Itse näen enemmän ongelmana ihmiset jotka haluaisi että kaikki tulee valmiina eteen eikä haluta tehdä mitään asioiden eteen ja sitten kun tulee onglemia niin monesti nähnyt kun ihmisillä menee sormi suuhun kun ei haluttaisi tai osata tehdä mitään asian korjaamiseksi

Itse näen enemmän ongelmana ihmiset jotka haluaisi että kaikki tulee valmiina eteen eikä haluta tehdä mitään asioiden eteen ja sitten kun tulee onglemia niin monesti nähnyt kun ihmisillä menee sormi suuhun kun ei haluttaisi tai osata tehdä mitään asian korjaamiseksi
Pelaaminen on harrastus ja viihdettä, miksi ihmeessä sen eteen pitäisi nähdä vaivaa? :D

Pelaaminen on harrastus ja viihdettä, miksi ihmeessä sen eteen pitäisi nähdä vaivaa? :D
Biosin päivitys esimerkiksi huomattavasti helpompaa PCllä kuin Playstation firmware päivitys ja ei mulle ole ainakaan nämä asiat vaivaksi vai onko se nyt enemmän vaiva ihmisille jotka ei sitä itse tee

Ai se on sitä, että haluaa kaiken valmiina eteen, kun pelaa konsoleilla? :D Entä jos ihan vain haluaa keskittyä olennaiseen eli pelaamiseen.

Ja kyllä nuo minunkin kaverit on ikänsä PC:llä pelannut ja softat on varmasti ajantasalla. 3/4 noista tyypeistä on vieläpä IT-alalla hommissa ja yksi ihan pelintekijä itsekin. Eli ei jää siitä kiinni, että sormi menisi suuhun.

Ite en oikein edes ymmärrä miten tämä puoli PC vs konsolipelaamisessa nousee aina eniten esille. Luulisi, että tästä olisi kaikki osapuolet samaa mieltä, että PC-pelaaminen vaatii enemmän pelaajalta ja se on enemmän säätöä. Ei se sitä tarkoita etteikö PC-pelaamisessa olisi omat puolensa, eihän sillä muuten niin monet ihmiset pelaisi.
Biosin päivitys esimerkiksi huomattavasti helpompaa PCllä kuin Playstation firmware päivitys ja ei mulle ole ainakaan nämä asiat vaivaksi vai onko se nyt enemmän vaiva ihmisille jotka ei sitä itse tee
Täh? :D Nyt oli aika rohkea väite, että BIOSin päivitys on helpompaa, kun konsolin firmiksen päivitys. Et kai nyt oikeasti ole tosissaan? Tuo firmiksen, joka päivittyy jopa yön aikana itsestään, kun sen on konsolilta sallinut (taitaa olla oletuksena päällä)?

Ai se on sitä, että haluaa kaiken valmiina eteen, kun pelaa konsoleilla? :D Entä jos ihan vain haluaa keskittyä olennaiseen eli pelaamiseen.

Ja kyllä nuo minunkin kaverit on ikänsä PC:llä pelannut ja softat on varmasti ajantasalla. 3/4 noista tyypeistä on vieläpä IT-alalla hommissa ja yksi ihan pelintekijä itsekin. Eli ei jää siitä kiinni, että sormi menisi suuhun.

Ite en oikein edes ymmärrä miten tämä puoli PC vs konsolipelaamisessa nousee aina eniten esille. Luulisi, että tästä olisi kaikki osapuolet samaa mieltä, että PC-pelaaminen vaatii enemmän pelaajalta ja se on enemmän säätöä. Ei se sitä tarkoita etteikö PC-pelaamisessa olisi omat puolensa, eihän sillä muuten niin monet ihmiset pelaisi.

Täh? :D Nyt oli aika rohkea väite, että BIOSin päivitys on helpompaa, kun konsolin firmiksen päivitys. Et kai nyt oikeasti ole tosissaan? Tuo firmiksen, joka päivittyy jopa yön aikana itsestään, kun sen on konsolilta sallinut (taitaa olla oletuksena päällä)?
Voin vain puhua omasta puolesta ja se oli PS4 aikaan niinsilloin ei ollut vielä mitään automattista päivitystä joten oma viimeisin tieto asiasta on että se pitää ladata USB tikulle

Hetkinen, ymmärränkö nyt jotain väärin, vai siis sanotko, että BIOSin päivitys on tietokoneella helpompaa kuin konsolin käyttispäivitykset? Mikäli juu, niin konsolihan hoitaa tuon kirjaimellisesti automaattisesti käyttäjän tekemättä yhtään mitään. Oman kokemukseni mukaan, PC:llä tuo toimenpide tapahtuu manuaalisesti, pitää tehdä jotain, mahdollisesti selvittää asioita ja tehdä toimenpide oikealla tavalla, kriittisiäkin ongelmia on mahdollista ilmetä, jos tuon tekee väärin.

Itse olen sellainen keskitason kaveri mitä tulee tietotekniikkaosaamiseen. Kokoan kyllä itse koneeni ja osaan tehdä ja selvittää ns. perusongelmat sujuvasti, jos sellaisia ilmenee, mutta en kyllä missään nimessä menisi sanomaan, että PC olisi läheskään yhtä yksinkertainen ja saavutettava käyttää kuin konsolit. Toki, ihmisille jotka nämä asiat osaa ja tietää, ei näistä ns. perus PC säätämisistä mitään stressiä tai ongelmaa aiheudu, mutta jos vaikka jonkun BSOD ongelman tai BIOS-päivityksen lyö eteen sellaiselle ihan perusperuskäyttäjälle joka vain haluaisi pelailla koneellaan, näkisin että se saattaa olla aika isokin harmitus.

Ylös Bottom