Alkaa kuulumaan tämä keskusteluosio jo tämän aiheen alle.
Sillä taas ei ole mitään merkitystä että onko se pelin kenttärakenne tai muu minkälaista, jos puhun vain mainostekstistä. Sen minä näin jo ennen kuin peliä olin pelannut tai katsonut edes minuuttia enempää pelikuvaa, joten käsittelin sitä vain siinä muodossa kuin sen luin ja ensimmäisenä tosiaan sattui huvittamaan, miten mainostetaan asialla, jota on nähty aiemminkin. Mutta kuten jo totesin, niin huvittavaa on toki sekin, että se on myös ihan toimiva mainos koska niin monet pelit tekee täysin muuta.
Yhtä huvittavana kokisin jos mainostettaisiin että "ei itsestään latautuvia elämäpisteitä, ei automaattitallennusta" koska minulle nuo asiat on monista peleistä tuttuja. Silti tuokin voisi olla ihan ok mainosslogan jos tuo asia on suuressa kuvassa poikkeus.
Toki voin myöntää että myös peliä pelanneena ei mielipide ole kummemmin muuttunut. Ei peli tunnu sen avoimemmalta, ellei se tuon kakkosalueen jälkeen merkittävästi aukene. Eikä siinä ole syynä edes ne rajaukset vaan sen koko alueenhan näkee siitä heti alusta. Minun näkemykseni siis menee lähemmäs tuota sinun ajatusta, ettei "putkimaiset" pelit tarvitsekaan karttaa. Tämä on minusta nimittäin aika tiivis tapaus näiden kahden ekan alueen perusteella. Kartta olisi ehkä plussaa mutta ei todellakaan tarpeen, sillä ei tuossa tarvitse kuin vähän katsoa ympärille että "tuolta tulin, nyt olen tässä" ja on ns. kartalla.
En tietääkseni ole sentään sanonut että "teki ensin"? Se nyt minun mielestäni vain on ollut se genre, josta tuo on hyvinkin tuttu.Alkuperäisessä viestissäsi tämä oli se pätkä joka omalla tapaansa triggeröin minua eniten vastaamaan viestiisi. Pelin kenttärakenne ei ole samanlainen, kun vaikka DS ja BB on, siksi on ihan naurettavaa sanoa, että no soulslike teki tämänkin ensin ja hehe kun minua naurattaa, että kehdataan mainostaa, ettei pidellä pelaajaa kädestä. Ja vaikka siellä kuinka on aikaa ja ojaa rajaamassa ja ohjaamassa etenemistä niin on se siitä huolimatta selkeästi laajempi alue mitä tutkia. Ja eroaa merkittävästi myös sillä, miten paljon tuolla on NPC, erilaisia tehtäviä, pieniä ja isoja ja yleisesti tutkittavaa.
Sillä taas ei ole mitään merkitystä että onko se pelin kenttärakenne tai muu minkälaista, jos puhun vain mainostekstistä. Sen minä näin jo ennen kuin peliä olin pelannut tai katsonut edes minuuttia enempää pelikuvaa, joten käsittelin sitä vain siinä muodossa kuin sen luin ja ensimmäisenä tosiaan sattui huvittamaan, miten mainostetaan asialla, jota on nähty aiemminkin. Mutta kuten jo totesin, niin huvittavaa on toki sekin, että se on myös ihan toimiva mainos koska niin monet pelit tekee täysin muuta.
Yhtä huvittavana kokisin jos mainostettaisiin että "ei itsestään latautuvia elämäpisteitä, ei automaattitallennusta" koska minulle nuo asiat on monista peleistä tuttuja. Silti tuokin voisi olla ihan ok mainosslogan jos tuo asia on suuressa kuvassa poikkeus.
Jos olisin halunnut sanoa että peli on soulslike, olisin kirjoittanut että se on soulslike. Nyt kirjoitin että "pitkälti", mikä minun kirjoissani meinaa että se on aika paljolti sitä mutta ei kuitenkaan. Tämä sama ajatus tulee myös muussa tekstissä ilmi (että koen pelissä olevan paljon samankaltaisuutta soulslikeihin) mutta jäit vain tähän kohtaan roikkumaan. Pakko tosin myöntää että ehkä tuo "pitkälti" ei ole paras sanavaihtoehto tuohon kun kuitenkaan en ole missään vaiheessa halunnut tätä sanoa suoraan soulslikeksi - vaikka onkin se lähin miellekuva minulle.Missä kohtaa tossa sanot, että peli TUNTUU SINUSTA soulslikeltä? "Tämä on pelillisesti kyllä pitkälti soulslike" kertoo kyllä jotain ihan muuta.
Niin, jos tietää millainen se rakenne ylipäänsä on kun sen mainostekstin lukee. Se huvitti kun näin sen pelin taustakuvassa eli siis ennen kuin olin aloittanut peliä. En siinä kohtaa tiennyt ja ottanut huomioon vaikka peli olisi ollut se aiemmin sanomasi Zelda. Se itse mainosteksti oli jo minusta huvittava. Se ei ole uusi asia, riippumatta missä pelissä ja muodossa se on. Se on ehkä harvinaista peleissä ja harvinaisempaa tietyssä kenttärakenteessa mutta pelkkänä mainostekstinä ilman kontekstia se voi olla jopa huvittava.Siksi koska sillä kenttärakenteella on merkitystä siihen onko se navigointiapujen, tarjottimella tarjoilun ja käsistäpitelyn puuttuminen uusi juttu vai ei.
Toki voin myöntää että myös peliä pelanneena ei mielipide ole kummemmin muuttunut. Ei peli tunnu sen avoimemmalta, ellei se tuon kakkosalueen jälkeen merkittävästi aukene. Eikä siinä ole syynä edes ne rajaukset vaan sen koko alueenhan näkee siitä heti alusta. Minun näkemykseni siis menee lähemmäs tuota sinun ajatusta, ettei "putkimaiset" pelit tarvitsekaan karttaa. Tämä on minusta nimittäin aika tiivis tapaus näiden kahden ekan alueen perusteella. Kartta olisi ehkä plussaa mutta ei todellakaan tarpeen, sillä ei tuossa tarvitse kuin vähän katsoa ympärille että "tuolta tulin, nyt olen tässä" ja on ns. kartalla.
Noissa esimerkeissä kyllä on kaikissa kartta - paitsi Atomfallista en tiedä. Itse olen kokenut Hell is Usin avonaisemmat alueet enemmän vastaaviksi kuin Unchartedin isoimmat alueet, jotka nekin oli melko lailla vastaavasti rajattuja "mini open worldeja". Ja Unchartedeissa ei muistaakseni ollut karttaa, joten eipä se niin uusi juttu ollut kun tuostakin sai verrokin. Harvinainen juttu se toki on mutta uusi ei.Jos peli on paljon lineraarisempi kenttärakenteeltaan, kuten vaikka soulsliket yleisesti on, niin ei tietenkään se ole uusi juttu, että nuo asiat puuttuu, koska niitä ei niissä tarvita. Pelaaja osaa kyllä kulkea sitä lineaarista putkea pitkin ilman noitakin asioita. Mutta tässä missä kentät ovat tuollaisia mini openworldeja (eikä ojat tai aidat jossain kohdin tarkoita ettei olisi) niin tuo on harvinaisempi juttu. Ehkä ainoat esimerkit mitä keksin on BOTW, TOTK, Elden Ring ja Atomfall viimeaikaisista peleistä. Jos tämä peli olisi Ubisoftin tekemä niin valikosta löytyisi tehtävä lista ja kaikki mahdollinen tulisi sinne listatuksi, sivu ja päätehtävinä.
No se on edelleen se lähin verrokki itselleni. Ne muut on Death Stranding ja Days Gone. Eniten tämän pelaaminen kuitenkin on tuntunut soulslikeltä, tykkäsit tai et.Ymmärrän minä hyvinkin mutta ensimmäisestä viestistäsi ainakin minä sain vahvasti sellaisen kuvan, että tämän on mielestäsi soulslike pienillä muutoksilla.
Viimeksi muokattu: