Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Olisi kiva tietää mitä tällä säätämisellä tarkoitetaan kun sielä konsoleilla on myös samallaista säätämistä näiden eri grafiikkatilojen kanssa myös
Konsolipuolella ei tarvitse alkaa ostelemaan vaikkapa uutta näytönohjainta tai ruveta hankkimaan lisää muistia, emolevyä jne. jotta saisi haluamansa pelin pyörimään. Ei tarvitse alkaa säätelemään kaiken maailman asetusten kanssa. Konsoleille on tullut nykyään nämä grafiikkatilat, mutta silti ollaan kaukana PC-puolen säädöistä.

Olisi kiva tietää mitä tällä säätämisellä tarkoitetaan kun sielä konsoleilla on myös samallaista säätämistä näiden eri grafiikkatilojen kanssa myös
Kyllähän sitä PC:llä välillä joutuu säätämään että saa edes asiat pyörimään, varsinkin jos jotain vähänkin vanhempaa peliä pelaa.

PC käsikonsolit varsinkin on sellaisia että melkein kaikkien pelien kanssa pitää jotain säätää, oli se sitten resoluutiot tai näppäimet tai yhteensopivuustilat.

Itselläni suurin ärsytys Steamdeckin kanssa on ollut telakoiminen ja pelin resoluutio. Switchillä isket vain konsolin telakkaan ja resoluutio vaihtuu heti. Steamdeckillä resoluutio ei vaihdu telakoidessa vaan peli pitää sammuttaa ja käynnistää uudestaan että resoluutio muuttuu.

Steamdeck ketjussa myös puhuin desktop-moodin resoluutiovaikeuksista kahden näytön kanssa. Jos ylitti sen mitä Steamdeck jaksoi syöttää ulos, konsoli kaatui ja palasi gaming moodiin uudelleenkäynnistymisen jälkeen. Siitä sitten taas desktop moodiin ja kokeilemaan toista resoluutiokombinaatiota.

Aika pientä se säätäminen yleensä on, mutta kyllä niistä pienistä asioista kertyy paljon kaikkea pidemmässä juoksussa. Eikä konsoleilla vastaavaa säätämistä ole.

Kyllähän sitä PC:llä välillä joutuu säätämään että saa edes asiat pyörimään, varsinkin jos jotain vähänkin vanhempaa peliä pelaa.

PC käsikonsolit varsinkin on sellaisia että melkein kaikkien pelien kanssa pitää jotain säätää, oli se sitten resoluutiot tai näppäimet tai yhteensopivuustilat.

Itselläni suurin ärsytys Steamdeckin kanssa on ollut telakoiminen ja pelin resoluutio. Switchillä isket vain konsolin telakkaan ja resoluutio vaihtuu heti. Steamdeckillä resoluutio ei vaihdu telakoidessa vaan peli pitää sammuttaa ja käynnistää uudestaan että resoluutio muuttuu.

Steamdeck ketjussa myös puhuin desktop-moodin resoluutiovaikeuksista kahden näytön kanssa. Jos ylitti sen mitä Steamdeck jaksoi syöttää ulos, konsoli kaatui ja palasi gaming moodiin uudelleenkäynnistymisen jälkeen. Siitä sitten taas desktop moodiin ja kokeilemaan toista resoluutiokombinaatiota.

Aika pientä se säätäminen yleensä on, mutta kyllä niistä pienistä asioista kertyy paljon kaikkea pidemmässä juoksussa. Eikä konsoleilla vastaavaa säätämistä ole.
Omalla kohtaa viimeiset 10 vuotta windows 10 lähtien voi laskea yhdellä kädellä oman PC kaatumiset ja varmaan yksi tekijä on että pidän kaikki ajan ajan tasalla aina bios lähtien

Omalla kohtaa viimeiset 10 vuotta windows 10 lähtien voi laskea yhdellä kädellä oman PC kaatumiset ja varmaan yksi tekijä on että pidän kaikki ajan ajan tasalla aina bios lähtien
Se että sinulla ei ole kaatuillut kone ei tarkoita etteikö PC:t yleisesti vaatisi enemmän säätämistä kuin konsolit. Ihan vaikka tuo BIOS:n päivittäminen on jo ylimääräistä säätämistä verrattuna konsoleihin.

Se että sinulla ei ole kaatuillut kone ei tarkoita etteikö PC:t yleisesti vaatisi enemmän säätämistä kuin konsolit. Ihan vaikka tuo BIOS:n päivittäminen on jo ylimääräistä säätämistä verrattuna konsoleihin.
Itse näen enemmän ongelmana ihmiset jotka haluaisi että kaikki tulee valmiina eteen eikä haluta tehdä mitään asioiden eteen ja sitten kun tulee onglemia niin monesti nähnyt kun ihmisillä menee sormi suuhun kun ei haluttaisi tai osata tehdä mitään asian korjaamiseksi

Itse näen enemmän ongelmana ihmiset jotka haluaisi että kaikki tulee valmiina eteen eikä haluta tehdä mitään asioiden eteen ja sitten kun tulee onglemia niin monesti nähnyt kun ihmisillä menee sormi suuhun kun ei haluttaisi tai osata tehdä mitään asian korjaamiseksi
Pelaaminen on harrastus ja viihdettä, miksi ihmeessä sen eteen pitäisi nähdä vaivaa? :D

Ai se on sitä, että haluaa kaiken valmiina eteen, kun pelaa konsoleilla? :D Entä jos ihan vain haluaa keskittyä olennaiseen eli pelaamiseen.

Ja kyllä nuo minunkin kaverit on ikänsä PC:llä pelannut ja softat on varmasti ajantasalla. 3/4 noista tyypeistä on vieläpä IT-alalla hommissa ja yksi ihan pelintekijä itsekin. Eli ei jää siitä kiinni, että sormi menisi suuhun.

Ite en oikein edes ymmärrä miten tämä puoli PC vs konsolipelaamisessa nousee aina eniten esille. Luulisi, että tästä olisi kaikki osapuolet samaa mieltä, että PC-pelaaminen vaatii enemmän pelaajalta ja se on enemmän säätöä. Ei se sitä tarkoita etteikö PC-pelaamisessa olisi omat puolensa, eihän sillä muuten niin monet ihmiset pelaisi.
Biosin päivitys esimerkiksi huomattavasti helpompaa PCllä kuin Playstation firmware päivitys ja ei mulle ole ainakaan nämä asiat vaivaksi vai onko se nyt enemmän vaiva ihmisille jotka ei sitä itse tee
Täh? :D Nyt oli aika rohkea väite, että BIOSin päivitys on helpompaa, kun konsolin firmiksen päivitys. Et kai nyt oikeasti ole tosissaan? Tuo firmiksen, joka päivittyy jopa yön aikana itsestään, kun sen on konsolilta sallinut (taitaa olla oletuksena päällä)?

Ai se on sitä, että haluaa kaiken valmiina eteen, kun pelaa konsoleilla? :D Entä jos ihan vain haluaa keskittyä olennaiseen eli pelaamiseen.

Ja kyllä nuo minunkin kaverit on ikänsä PC:llä pelannut ja softat on varmasti ajantasalla. 3/4 noista tyypeistä on vieläpä IT-alalla hommissa ja yksi ihan pelintekijä itsekin. Eli ei jää siitä kiinni, että sormi menisi suuhun.

Ite en oikein edes ymmärrä miten tämä puoli PC vs konsolipelaamisessa nousee aina eniten esille. Luulisi, että tästä olisi kaikki osapuolet samaa mieltä, että PC-pelaaminen vaatii enemmän pelaajalta ja se on enemmän säätöä. Ei se sitä tarkoita etteikö PC-pelaamisessa olisi omat puolensa, eihän sillä muuten niin monet ihmiset pelaisi.

Täh? :D Nyt oli aika rohkea väite, että BIOSin päivitys on helpompaa, kun konsolin firmiksen päivitys. Et kai nyt oikeasti ole tosissaan? Tuo firmiksen, joka päivittyy jopa yön aikana itsestään, kun sen on konsolilta sallinut (taitaa olla oletuksena päällä)?
Voin vain puhua omasta puolesta ja se oli PS4 aikaan niinsilloin ei ollut vielä mitään automattista päivitystä joten oma viimeisin tieto asiasta on että se pitää ladata USB tikulle

Biosin päivitys esimerkiksi huomattavasti helpompaa PCllä kuin Playstation firmware päivitys ja ei mulle ole ainakaan nämä asiat vaivaksi vai onko se nyt enemmän vaiva ihmisille jotka ei sitä itse tee
Hetkinen, ymmärränkö nyt jotain väärin, vai siis sanotko, että BIOSin päivitys on tietokoneella helpompaa kuin konsolin käyttispäivitykset? Mikäli juu, niin konsolihan hoitaa tuon kirjaimellisesti automaattisesti käyttäjän tekemättä yhtään mitään. Oman kokemukseni mukaan, PC:llä tuo toimenpide tapahtuu manuaalisesti, pitää tehdä jotain, mahdollisesti selvittää asioita ja tehdä toimenpide oikealla tavalla, kriittisiäkin ongelmia on mahdollista ilmetä, jos tuon tekee väärin.

Itse olen sellainen keskitason kaveri mitä tulee tietotekniikkaosaamiseen. Kokoan kyllä itse koneeni ja osaan tehdä ja selvittää ns. perusongelmat sujuvasti, jos sellaisia ilmenee, mutta en kyllä missään nimessä menisi sanomaan, että PC olisi läheskään yhtä yksinkertainen ja saavutettava käyttää kuin konsolit. Toki, ihmisille jotka nämä asiat osaa ja tietää, ei näistä ns. perus PC säätämisistä mitään stressiä tai ongelmaa aiheudu, mutta jos vaikka jonkun BSOD ongelman tai BIOS-päivityksen lyö eteen sellaiselle ihan perusperuskäyttäjälle joka vain haluaisi pelailla koneellaan, näkisin että se saattaa olla aika isokin harmitus.

Voin vain puhua omasta puolesta ja se oli PS4 aikaan ja ei silloin ollut vielä mitään automattista päivitystä joten oma viimeisin tieto asiasta on että se pitää ladata USB tikulle
Kyllä PS4:kin firmiksen päivitti ihan netin yli ja automaattisesti. Yhtään muistitikkua en PS4:n kylkeen laittanut sinä aikana ku se minulla oli mutta firmis oli aina ajantasalla.

Voin vain puhua omasta puolesta ja se oli PS4 aikaan ja ei silloin ollut vielä mitään automattista päivitystä joten oma viimeisin tieto asiasta on että se pitää ladata USB tikulle
Firmware pitää asentaa USB-tikulta konsoleilla vain kiintolevyvaihdon yhteydessä tai joissain erittäin harvinaisissa tilanteissa, joissa käyttöjärjestelmä on päässyt korruptoitumaan. Noin muuten firmware-päivitykset hoituvat joko täysin automaattisesti tai ihan vaan valikoista nappia painamalla. Näin on ollut jo PS3/X360:ltä lähtien.

Firmware pitää asentaa USB-tikulta konsoleilla vain kiintolevyvaihdon yhteydessä tai joissain erittäin harvinaisissa tilanteissa, joissa käyttöjärjestelmä on päässyt korruptoitumaan. Noin muuten firmware-päivitykset hoituvat joko täysin automaattisesti tai ihan vaan valikoista nappia painamalla. Näin on ollut jo PS3/X360:ltä lähtien.
Hmm itse tein aina sen itse mutta varmaan syynä on kun haluan tehdä kaikki mahdolliset asiat itse niin ei tullut tommosia edes huomattua :)

Eiköhän pelaaminen ja muu viihde ole monelle sellainen henkireikä, jossa haluttaisiin pikemminkin rentoutua niin, että asiat sujuisivat helposti, kuin tehdä hommia asioiden eteen. Vähä sama kuin jos hotellissa pitäisi hakea ämpärillä vesi kaivosta ja hotellin pitäjä moittisi asiakkaita, kun eivät halua tehdä mitään asioiden eteen ja valittavat turhasta.

Jos mennään asiasta pieni hyppy eteenpäin, tai johonkin suuntaan joka tapauksessa, niin helppous voi olla yksi syy haluta konsoli-pc mutta pc:lle porukkaa on houkutellut yleensä sen monipuolisuus ja/tai tehot. Moniko siis lopulta on sitä porukkaa, joka haluaa simppelin version pc-peleistä ja moniko taas pysyy pc:llä koska pc-konsoli ei voi vastaavaa rajoittuneempana ja heikompitehoisena laitteena tarjota.

Yhä siis epäilen että vaikka pc-konsolista kiinnostuneita varmasti onkin, niin kuinka paljon heitä on ja kuinka moni on taas niitä, joille ei mikään rajoitetumpi versio pc:stä riitä vaikka se helppokäyttöisempi eli konsolimaisempi olisikin.

Mielenkiintoista kyllä nähdä että miten laite lopulta kiinnostaa ja millä tapaa tämän foorumin eri näkemykset asiasta toteutuu käytännössä. Niin ja tietystihän siinä käy niin ettei mitään pc-xboxia edes tule, eli turhaan täällä väännetään asiasta, johon ei mitään lopullista selvyyttä sitten edes saada. :D

Ylös Bottom