Tietääkseni siinä mainostekstissäkään ei sanottu, että se on uusi asia? Mutta se on harvinaista, varsinkin tämän tyylisen kenttärakenteen omaavassa pelissä. Eli toisin sanoen naureskelit asialle jo etukäteen tietämättä asiasta yhtään mitään? Asia kuitenkin oli ihan mainostettavan arvoinen loppuen lopuksi. Lisäksi tässä kohtaa ajatuksesi, että tämä sama on tehty jo moneen kertaan soulslikeissa meni metsään, koska soulsliket eivät ole tämän tyylisen kenttärakenteen omaavia pelejä. Sillä kenttärakenteella nimenomaan on merkitystä tässä, koska yleensä se on tehty Ubisoft tyyliin nykyään. Eli siis edelleenkin mainitsemisen arvoista.
Otatkohan sinä vähän turhan vakavasti sen jos koin vain yhden mainostekstin huvittavaksi?
Ja kyse oli nimenomaan siitä, että usein käsittelen pelien osa-alueita erillisinä asioinaan. Minulle pelit siis on enemmänkin sekoituksia eri mekaniikoista eikä se itse asia ole minulle mikään ihme jos se on tullut muuallakin vastaan. Tätä samaahan me jo väännettiin sen Tears of the Kingdomin kanssa. Jo silloin - kuten nytkin - myönsin että se asioiden sekoitus on ehkä uusi mutta ne käytetyt "ainesosat" on jo nähty.
Sitä paitsi jos mainostekstikään ei kerro kontekstia, niin miksi minun se pitäisi huomioida tai tietää siinä kohtaa? Siinä mainittiin vain ettei tiettyjä asioita pelissä ole ja minä ajattelin että mitä uutta siinä sitten on. Siinä se.
Eikä ajatukseni siitä että nuo olisivat puuttuneet peleistä jo aiemmin ole mihinkään metsään mennyt. Se on fakta. Voit toki saivarrella että "ei ole tehty juuri samalla tavalla" mutta minäpä en ole sellaista väittänytkään.
Uncharted on myöskin erittäin huono esimerkki ja verrokki ja voisin kyllä perustella miksi mutta en jaksa jatkaa tätä enää kun selvästi olet kantasi valinnut, etkä muuta näe.
No varmasti on huono esimerkki mutta ei kuitenkaan voi avata miksi, joten pakkohan se on sitten vain uskoa. Ja totta kai minä olen "kantani valinnut" ihan siinä missä sinäkin. Outo edes mainita erikseen sitä, ihan kuin vasta tässä kohtaa tulisi ilmi että ollaan eri linjoilla tästä.
Tosi erikoista että toisen näkemys on sinulle niin vaikea sulattaa. Minusta Hell is Us ei ole niin mullistava tapaus miltä se ehkä sinusta tuntuu. Enkä ole edelleenkään väittänyt että täysin samanlaista peliä on tehty, vaan että olen kokenut sen verran vastaavaa, että minulle tuo ei niin ihmeelliseltä asialta tunnu kuin ehkä sinulle. Meitä on erilaisia ihmisiä, jotka kokee asiat eri tavalla.
Nuo samat asiat tästä pelistä on sanottu jo ties kuin monessa arviossakin, jos et minua usko.
Niin siis mitkä tarkalleen? Pitäisikö minun nyt käydä arvosteluja läpi sen toivossa että hoksaan mihin asiaan tarkalleen viittaat. Jos se on vain tämä sama asia mitä sinä sanot "ei ole ihan identtistä peliä ennen tehty" niin en minä siihen ole mitään vastaan sanonut. Silti minä koen että olen vastaavaa jossain määrin kokenut muissakin peleissä vaikka ei ihan identtinen kenttärakenne ehkä olekaan ollut. Minulle se on sen verran ollut vastaavaa etten Hell us Usia näe yhtä mullistavana kuin sinä - tai "muut arvioijat", joiden perusteella minä nyt olenkin mielipiteeni/kokemukseni suhteen väärässä.
Olisi näköjään pitänyt lukea arvosteluja että tietäisi mitä itse ajattelee ja kokee.
Mutta aivan selvästikään et tajua mikä tässä pelissä on eri tavalla tai et jostain syystä halua tajuta, joten keskustelua on turha jatkaa enempää. Vähän samaa oli havaittavissa sinun asenteestasi BOTWia kohtaan aikanaan.
No aivan selvästi en joo tajua. Enemmän kyllä vaikuttaa ettet sinä ole lukenut kun olen jo useaan kertaan kirjoittanut että ymmärrän että ihan vastaavaa ei ole aiemmin tehty. Eihän mikään peli ihan identtinen muutenkaan ole. Mutta sen verran vastaavaa olen kokenut ettei tämä tunnu niin ihmeelliseltä kuin sinä objektiivisen ja ainoan oikean näkemyksesi kanssa väität.
Huvittavaahan tässä on se, että ei tuon sinun sanomasi suhteen ole mitään erityistä "tajuamista". Sinähän vain sanot että tässä on nyt jotain "mullistavaa" käsillä, mitä ei ole ennen vastaavalla tavalla ollut tarjolla. Minä sanon että joo, kaikki pelit on omanlaisia yhdistelmiä, joiden elementtejä ja isompiakin kokonaisuuksia on ihan hyvin ja melko varmastikin voinut kokea muissakin peleissä. On sitten eri asia, kokeeko että joku verrokki X on ollut riittävän lähellä samaa vaiko ei. Minusta on ollut, koska peli tuntuu monilta osin hyvin tutulta.
BotW on edelleen minusta vain riisuttu open world, jota kehutaan siitä että se on riisuttu. Samalla tapaa ei ole tehty vastaavaa peliä, juu, mutta vastaavia elementtejä on kyllä peleissä ollut. Eli siis samat ajatukset kuin tässäkin. En kokenut sitä pelin "cocktailia" niin merkittävänä mitä monet muut on sanoneet. Mutta sekinhän on väärä mielipide, sen sinulta toki opin.
Mutta jees, tähän on aika turha vastata enää. Hyvät viikonloput sinne!
Mukavat viikonloput kaikesta huolimatta, vastasit asiaan enää tai et.