Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Alkaa kuulumaan tämä keskusteluosio jo tämän aiheen alle.

Alkuperäisessä viestissäsi tämä oli se pätkä joka omalla tapaansa triggeröin minua eniten vastaamaan viestiisi. Pelin kenttärakenne ei ole samanlainen, kun vaikka DS ja BB on, siksi on ihan naurettavaa sanoa, että no soulslike teki tämänkin ensin ja hehe kun minua naurattaa, että kehdataan mainostaa, ettei pidellä pelaajaa kädestä. Ja vaikka siellä kuinka on aikaa ja ojaa rajaamassa ja ohjaamassa etenemistä niin on se siitä huolimatta selkeästi laajempi alue mitä tutkia. Ja eroaa merkittävästi myös sillä, miten paljon tuolla on NPC, erilaisia tehtäviä, pieniä ja isoja ja yleisesti tutkittavaa.
En tietääkseni ole sentään sanonut että "teki ensin"? Se nyt minun mielestäni vain on ollut se genre, josta tuo on hyvinkin tuttu.

Sillä taas ei ole mitään merkitystä että onko se pelin kenttärakenne tai muu minkälaista, jos puhun vain mainostekstistä. Sen minä näin jo ennen kuin peliä olin pelannut tai katsonut edes minuuttia enempää pelikuvaa, joten käsittelin sitä vain siinä muodossa kuin sen luin ja ensimmäisenä tosiaan sattui huvittamaan, miten mainostetaan asialla, jota on nähty aiemminkin. Mutta kuten jo totesin, niin huvittavaa on toki sekin, että se on myös ihan toimiva mainos koska niin monet pelit tekee täysin muuta.

Yhtä huvittavana kokisin jos mainostettaisiin että "ei itsestään latautuvia elämäpisteitä, ei automaattitallennusta" koska minulle nuo asiat on monista peleistä tuttuja. Silti tuokin voisi olla ihan ok mainosslogan jos tuo asia on suuressa kuvassa poikkeus.


Missä kohtaa tossa sanot, että peli TUNTUU SINUSTA soulslikeltä? "Tämä on pelillisesti kyllä pitkälti soulslike" kertoo kyllä jotain ihan muuta.
Jos olisin halunnut sanoa että peli on soulslike, olisin kirjoittanut että se on soulslike. Nyt kirjoitin että "pitkälti", mikä minun kirjoissani meinaa että se on aika paljolti sitä mutta ei kuitenkaan. Tämä sama ajatus tulee myös muussa tekstissä ilmi (että koen pelissä olevan paljon samankaltaisuutta soulslikeihin) mutta jäit vain tähän kohtaan roikkumaan. Pakko tosin myöntää että ehkä tuo "pitkälti" ei ole paras sanavaihtoehto tuohon kun kuitenkaan en ole missään vaiheessa halunnut tätä sanoa suoraan soulslikeksi - vaikka onkin se lähin miellekuva minulle.

Siksi koska sillä kenttärakenteella on merkitystä siihen onko se navigointiapujen, tarjottimella tarjoilun ja käsistäpitelyn puuttuminen uusi juttu vai ei.
Niin, jos tietää millainen se rakenne ylipäänsä on kun sen mainostekstin lukee. Se huvitti kun näin sen pelin taustakuvassa eli siis ennen kuin olin aloittanut peliä. En siinä kohtaa tiennyt ja ottanut huomioon vaikka peli olisi ollut se aiemmin sanomasi Zelda. Se itse mainosteksti oli jo minusta huvittava. Se ei ole uusi asia, riippumatta missä pelissä ja muodossa se on. Se on ehkä harvinaista peleissä ja harvinaisempaa tietyssä kenttärakenteessa mutta pelkkänä mainostekstinä ilman kontekstia se voi olla jopa huvittava.

Toki voin myöntää että myös peliä pelanneena ei mielipide ole kummemmin muuttunut. Ei peli tunnu sen avoimemmalta, ellei se tuon kakkosalueen jälkeen merkittävästi aukene. Eikä siinä ole syynä edes ne rajaukset vaan sen koko alueenhan näkee siitä heti alusta. Minun näkemykseni siis menee lähemmäs tuota sinun ajatusta, ettei "putkimaiset" pelit tarvitsekaan karttaa. Tämä on minusta nimittäin aika tiivis tapaus näiden kahden ekan alueen perusteella. Kartta olisi ehkä plussaa mutta ei todellakaan tarpeen, sillä ei tuossa tarvitse kuin vähän katsoa ympärille että "tuolta tulin, nyt olen tässä" ja on ns. kartalla.

Jos peli on paljon lineraarisempi kenttärakenteeltaan, kuten vaikka soulsliket yleisesti on, niin ei tietenkään se ole uusi juttu, että nuo asiat puuttuu, koska niitä ei niissä tarvita. Pelaaja osaa kyllä kulkea sitä lineaarista putkea pitkin ilman noitakin asioita. Mutta tässä missä kentät ovat tuollaisia mini openworldeja (eikä ojat tai aidat jossain kohdin tarkoita ettei olisi) niin tuo on harvinaisempi juttu. Ehkä ainoat esimerkit mitä keksin on BOTW, TOTK, Elden Ring ja Atomfall viimeaikaisista peleistä. Jos tämä peli olisi Ubisoftin tekemä niin valikosta löytyisi tehtävä lista ja kaikki mahdollinen tulisi sinne listatuksi, sivu ja päätehtävinä.
Noissa esimerkeissä kyllä on kaikissa kartta - paitsi Atomfallista en tiedä. Itse olen kokenut Hell is Usin avonaisemmat alueet enemmän vastaaviksi kuin Unchartedin isoimmat alueet, jotka nekin oli melko lailla vastaavasti rajattuja "mini open worldeja". Ja Unchartedeissa ei muistaakseni ollut karttaa, joten eipä se niin uusi juttu ollut kun tuostakin sai verrokin. Harvinainen juttu se toki on mutta uusi ei.

Ymmärrän minä hyvinkin mutta ensimmäisestä viestistäsi ainakin minä sain vahvasti sellaisen kuvan, että tämän on mielestäsi soulslike pienillä muutoksilla.
No se on edelleen se lähin verrokki itselleni. Ne muut on Death Stranding ja Days Gone. Eniten tämän pelaaminen kuitenkin on tuntunut soulslikeltä, tykkäsit tai et.
 
Viimeksi muokattu:
Tietääkseni siinä mainostekstissäkään ei sanottu, että se on uusi asia? Mutta se on harvinaista, varsinkin tämän tyylisen kenttärakenteen omaavassa pelissä. Eli toisin sanoen naureskelit asialle jo etukäteen tietämättä asiasta yhtään mitään? Asia kuitenkin oli ihan mainostettavan arvoinen loppuen lopuksi. Lisäksi tässä kohtaa ajatuksesi, että tämä sama on tehty jo moneen kertaan soulslikeissa meni metsään, koska soulsliket eivät ole tämän tyylisen kenttärakenteen omaavia pelejä. Sillä kenttärakenteella nimenomaan on merkitystä tässä, koska yleensä se on tehty Ubisoft tyyliin nykyään. Eli siis edelleenkin mainitsemisen arvoista.

Uncharted on myöskin erittäin huono esimerkki ja verrokki ja voisin kyllä perustella miksi mutta en jaksa jatkaa tätä enään kun selvästi olet kantasi valinnut, etkä muuta näe. Nuo samat asiat tästä pelistä on sanottu jo ties kuin monessa arviossakin, jos et minua usko. Mutta aivan selvästikkään et tajua mikä tässä pelissä on eri tavalla tai et jostain syystä halua tajuta, joten keskustelua on turha jatkaa enempää. Vähän samaa oli havaittavissa sinun asenteestasi BOTWia kohtaan aikanaan.

Mutta jees, tähän on aika turha vastata enään. Hyvät viikonloput sinne!
 
En jaksanut teidän keskusteluja lukea kokonaan mutta pakko kompata Murdocia siinä että ei tämä kyllä mullekaan näyttäydy minkäänlaisena soulslike pelinä. Ehkä ihmiset vaan ymmärtää tuon termin niin eri tavalla mitä sillä tarkoitetaan? Esim jollekin devil May cry avoimessa maailmassa vaikealla tasolla voisi olla soulslike mutta mulle se on edelleen hack n Slash.
 
En ole aikoihin kirjottanut tänne mutta nyt on sen verran mielenkiintoista keskustelua että oli pakko tulla kommentoimaan. Täällä on nyt selkeästi ihan väärinymmärryksiä PC-pelaamisen suhteen. PC-pelaaminen on han yhtä vaivatonta ja helppoa kuin konsolipelaaminenkin, jos niin haluaa. Avaat pelin ja alat pelaamaan. Ongelmat tulee siinä että me PC-pelaajat ollaan harvoin tyytyväisiä niihin pelin perusasetuksiin. Siksi me niitä säädellään ja modaillaan yms. "Jos saisi vähän lisää suorituskykyä ja vähän lisää silmäkarkkia". Tämä on se yleisin "ongelma" ja se on meistä hauska ongelma. Me tykätään säätää. Siksi olemme valinneet PC:n. :)

On kyllä totta että jotkut pelit kaatuvat PC:llä useammin kuin konsolilla, tai sitten on muita ongelmia, mutta se ei johdu siitä PC:stä vaan paskasta porttauksesta. Isot monialustapelit tehdään yleensä konsolien ehdoilla joten niihin panostetaan enemmän. On myös totta että erilaiset PC-kokoonpanot aiheuttavat joskus ongelmia mutta ne korjataan usein päivityksillä. Aivan kuten tehdään konsoleillakin. Se ei kuitenkaan johdu siitä PC:n kokoonpanosta vaan siitä että kehittäjät eivät ole testanneet peliä tarpeeksi. Täytyy myös muistaa että PC:lle julkaistaan monen näköisiä pelejä, monen näköisten kehittäjien toimesta, joten sinne mahtuu sekaan hitosti niitä vasemmalla kädellä optimoituja pelejä. Syy on kuitenkin kehittäjässä eikä laitteessa.

Konsolipuolella ei tarvitse alkaa ostelemaan vaikkapa uutta näytönohjainta tai ruveta hankkimaan lisää muistia, emolevyä jne. jotta saisi haluamansa pelin pyörimään. Ei tarvitse alkaa säätelemään kaiken maailman asetusten kanssa. Konsoleille on tullut nykyään nämä grafiikkatilat, mutta silti ollaan kaukana PC-puolen säädöistä.
Tähän pitää sen verran sanoa että niitä uusia komponentteja ostetaan vasta sitten kun tehot ei enää riitä pyörittämään uusimpia pelejä. Se on sama asia kuin konsoleissa siirrytään uuteen sukupolveen. Eli kun konsolipelaaja vaihtaa vanhan konsolin uuteen, PC-pelaaja vaihtaa vanhat komponentit uusiin. Tai ostaa sitten kokonaan uuden koneen. Ei se sen kummempaa ole. Sitäpaitsi, siinä vaiheessa kun konsolipelaajan pitää vetää ostohousuja jalkaan, PC-pelaaja pelaa vielä pitkään sillä vanhalla kokoonpanollaan. Tämä siis sillä oletuksella että on alunperin hankittu riittävän tehokas PC.

Mitä taas tulee asetuksiin, PC-peleissäkin alkaa olla vakiona suositusasetukset. Eli peli siis itse etsii sinun kokoonpanollesi parhaat asetukset. Se on yhden klikkauksen homma joten se siitä säätämisestä. Mutta ongelmahan on se että ne suositusasetukset ei koskaan riitä meille PC-pelaajille.:)

Ylipäätään siihen, onko tuollaisella konsolilla jolla pystyy myös pelaamaan PC-pelejä, kysyntää niin siihen en osaa sanoa mitään. Ehkä siitä voi olla konsolipelaajat kiinnostuneita mutta en näe mitään syytä sille miksi PC-pelaaja haluaisi sellaisen. Ei siinä ole mitään järkeä. Ei PC:llä pelata sen takia että se on vaivatonta. Sillä pelataan ihan muiden syiden takia.
 
Ylös Bottom