Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua konsolien suoratoistopalveluista (Netflix, Viaplay, Amazon, HBO, Disney+) sisältö, ongelmat

Pitäisivät hinnan samana niin varmasti tilaajamäärät kasvaisi huomattavasti kun samalla rahalla saisi reippaasti enemmän sisältöä.
Mutta ihan varmasti hinta nousee reippaasti ja entistä useampi painaa perumis nappia.
Todellisuudessa he tietää paremmin, vaikka jengi painaa "Peruuta tilaus" -nappia, saa he silti todennäköisesti paremmin rahulia.

Netflixin 18€/kk on jo siinä että painaako peru tilaus -nappia. Jos hinta nousee 20€+ niin sitten aika moni painaa sitä peru tilaus -nappia. Voisin lyödä vaikka vetoa, että alkavat ahneiksi ja nostavat 27€ hinnan.
Tuo 18 euroa on vielä siitä ärsyttävä että hinnoitteluun on laskettu sisään useampi laite. Itse ottaisin mieluiten tilauksen, jossa olisi 4K vain yhdelle laitteelle mutta ei, minun pitää maksaa myös useammasta laitteesta.

Nämä palvelut tarvitsisivat kipeästä järkevämpää hinnoittelua, jossa maksu muodostuisi laadun + laitteiden perusteella. Mutta selvästikin tuo tapa niputtaa nuo ominaisuudet yhteen tuo parempia tuloksia.

Tässä siis nykyinen hinnoittelu:

Perus (9,49 €/kk): 720p-kuvanlaatu, katselu yhdellä laitteella kerrallaan.
Tupla (13,99 €/kk): 1080p-kuvanlaatu, katselu kahdella laitteella kerrallaan.
Perhe (17,99 €/kk): 4K-kuvanlaatu ja tilaääni, katselu neljällä laitteella kerrallaan.

Miksei voisi olla vaikka näin:

Turha 720p yhdelle laitteelle: 5 euroa (koska 720p, oikeasti, ei ole tuonkaan arvoinen)
Perus 1080p yhdelle laitteelle: 7 euroa
Järkevä 4K yhdelle laitteelle: 9 euroa

Lisälaitteet nostaisi hintaa seuraavalla tapaa:
720p lisälaite: 2 euroa (koska ei ole minkään arvoinen)
1080p lisälaite: 3 euroa
4K lisälaite: 4 euroa

Mutta turha edes toivoa tällaista. Ilmeisesti tuollainen olisi kuluttajille "liian vaikeaa" ja selkeästikin "helppoudesta" halutaan maksaa isojakin summia enemmän vuodessa. Kertoohan tästä jo digin yleistyminen, olkoonkin että siellä on edes jokin logiikka olemassa. Näissä tilauksissa maksaa ekstrasta.

Tosin jos Netflix ja muut sallivat, niin ryhmätilaus, jossa jokainen osallistuja maksaa osansa olisi ihan järkevä. Mutta eikös se nimenomaan ole haluttu estää? Täytyy sanoa että tuo 18 euroa jaettuna neljällä ei olisi paha ja voisi sillä hintaa jo pitääkin tilausta päällä. Tuo minun ehdotukseni muuten olisi kalliimpi mitä nykyinen perhetilaus neljälle jaettuna. Joten ehkä ei pitäisi antaa noille ideoita (koska täältähän ne bisnesstrategiansa lukevat).

• Like
Reactions: Zak
Ei netflix tee mitään yhdistämistä pitkään aikaan koska heille on rahakkaampaa antaa olla 2 eri palvelua.. jossain vaiheessa tulee varmaan tarjous että jos sinulla on netflix niin saat hbo:n 1€alennuksella.

Jos toi menee läpi niin että HBOn sisältö tulee Netflixiin niin toihan olisi ihan mahtavaa. Olen molempia roikottanut mukanani vuosikausia niin vaikka Netflix nostaisikin hintaa jonkun verran niin varmaan tulisi edullisemmaksi kun että maksaa molemmista erikseen :)

Plus vielä että Netflix toimii erittäin hyvin alustasta riippumatta! :)

Viimeksi muokattu:
Tilausmallien ikuinen paradoksi on se, että palvelut käytännössä perustelee hintaa sisällön tuotannolla tai tässä tapauksessa sen ostamisella, mutta enempi sisältö ei tuo lisää tunteja käyttäjien arkeen.

Unelma palvelusta, jossa olisi kaikki maailman sisältö, on siis itsessään jo absurdi, koska miksi haluaisin maksaa kaikesta maailman sisällöstä, jos sille on aikaa max tunti tai pari per päivä? Ei ole mitenkään mahdollista, että kuluttaja lopulta voittaisi tällaisessa kuviossa ihan vaikka kilpailun hiipumista ei ottaisi lainkaan huomioon.

Tässä on huomioitava se, että tv-sarjat ja elokuvat ei käsittääkseni toimi samalla tavalla, kuin musiikkibisnes, jossa levy-yhtiöille maksetaan jota kuinkin käyttäjien kuunteluun perustuen, vaan Netflix joutuu ihan konkreettisesti ostamaan tietyn sarjan tai elokuvan esitysoikeudet ja jokainen käyttäjä sitten osaltaan maksaa joka ikisestä palvelussa olevasta nimikkeestä katsoipa sitä tai ei.

En näe omasta puolestani enää mitään syytä pitää yhtään tv-tilauspalvelua jatkuvassa tilauksessa. Ottaa aina sen kuukauden pätkän, kun siellä on jotain järkevää katsottavaa ja vaihtaa sitten seuraavaan tai vielä parempi, pistää kaikki pariksi kuukaudeksi tauolle ja tekee jotain järkevämpää. HBO:n elinikäinen alennuskin alkoi mennä lopulta turhan kalliiksi käyttöön nähden, niin pistin senkin poikki.

Tilausmallien ikuinen paradoksi on se, että palvelut käytännössä perustelee hintaa sisällön tuotannolla tai tässä tapauksessa sen ostamisella, mutta enempi sisältö ei tuo lisää tunteja käyttäjien arkeen.
Hyvin sanottu. Siihen päälle vielä se että jos haluaa sen 4K:n yksinään, niin joutuu hinnoittelumallin logiikan mukaan maksamaan neljästä ylimääräisestäkin laitteesta koska ei voi tilata yhden laitteen 4K-tilausta.

Unelma palvelusta, jossa olisi kaikki maailman sisältö, on siis itsessään jo absurdi, koska miksi haluaisin maksaa kaikesta maailman sisällöstä, jos sille on aikaa max tunti tai pari per päivä? Ei ole mitenkään mahdollista, että kuluttaja lopulta voittaisi tällaisessa kuviossa ihan vaikka kilpailun hiipumista ei ottaisi lainkaan huomioon.
Hmm... Tästä päästäänkin kohta jo tunti- tai jaksoperusteisen hinnoittelun malliin koska sehän se lopulta olisi järkevin: maksaa siitä mitä käyttääkin.

Olisi vain melkoisen paljon hankalampi hinnoiteltava ja myytävä kuin nykyinen helppo kk-maksuinen malli.

Tässä on huomioitava se, että tv-sarjat ja elokuvat ei käsittääkseni toimi samalla tavalla, kuin musiikkibisnes, jossa levy-yhtiöille maksetaan jota kuinkin käyttäjien kuunteluun perustuen, vaan Netflix joutuu ihan konkreettisesti ostamaan tietyn sarjan tai elokuvan esitysoikeudet ja jokainen käyttäjä sitten osaltaan maksaa joka ikisestä palvelussa olevasta nimikkeestä katsoipa sitä tai ei.
Näinhän se on ja sitten tämän vuoksi niitä teoksia niin helposti lopetetaan jos ei ole X määrä katsojia tms.

En näe omasta puolestani enää mitään syytä pitää yhtään tv-tilauspalvelua jatkuvassa tilauksessa. Ottaa aina sen kuukauden pätkän, kun siellä on jotain järkevää katsottavaa ja vaihtaa sitten seuraavaan tai vielä parempi, pistää kaikki pariksi kuukaudeksi tauolle ja tekee jotain järkevämpää. HBO:n elinikäinen alennuskin alkoi mennä lopulta turhan kalliiksi käyttöön nähden, niin pistin senkin poikki.
Itse olen mennyt vielä astetta pidemmäs: yleensä en tilaa tai ainakaan maksa mitään. Katsotaan Yle Areenaa tai aika menee muuhun. Sitten kun tulee joku tarjous, että saa katsella kuukauden ilmaiseksi, niin ottaa sellaisen. Nyt on Prime Video ollut ilmaiseksi pari kuukautta (molempien tunnuksilla) ja Ruutu+:an tuli syntymäpäivälahjaksi 1 kk ilmaisjakso.

Eikä ehditä silti katsoa edes Yle Areenasta kaikkea mitä ollut tarkoitus, joten ei mitään järkeä maksaa mistään tällä hetkellä mitään. Tosin Areenastahan me kaikki jo maksetaan, joten ihan jees että sitä tulee sitten katsottuakin.

Siihen päälle pari kanavaa Youtubesta, niin en minä ainakaan ehdi kuluttaa kaikkea viihdettä mitä olisi tarjolla. En tajua ihmisiä, joilla on näitä tilauspalveluita useita aktiivisena ja sitten on jotain säästöneuvoja että "sulje pari striimipalvelua". Edes Spotifyta en käytä. Joskus testasin mutta ei tässä ole mitään musiikkia aikaa selata ja kuunnella. En ihmettele muuten yhtään miksi ihmisten musiikkimaku "jämähtää" jonnekin tiettyyn hetkeen: itse en ainakaan ehdi kuunnella uusia artisteja saati edes vanhoja sillä tapaa että "pääsisi sisään" kuten ennen.

Fomollahan näitä osaa palveluista tilataan :) Eipä pelejäkään kannattaisi ostaa julkaisussa, koska vuoden päästä saa jo puoli-ilmaiseksi.

Fomollahan näitä osaa palveluista tilataan :) Eipä pelejäkään kannattaisi ostaa julkaisussa, koska vuoden päästä saa jo puoli-ilmaiseksi.

Mä ainakin tilaan kun hinta ja katsottava materiaali kohtaa.
Sen takia mulla on kaikki star wars sarjatkin katsomatta kun disney+ on liian kallis.
Varsinkin kun haluaisin sen version missä ei tartte kärsiä mainoksista.

Skyshowtimen paras versio maksaa mulle tällähetkellä 6.5e/kk joten tuolla hinnalla ei haittaa vaikka tulis kuukauden tauko katsomiseen, varsinkin kun tietää ettei sitä ihan heti saa uudestaan tuohon hintaan ja tuohan koko tarjouksen pointti onkin ollut.

Ylös Bottom