Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
AI syö työpaikkoja osa N: Tällä kertaa kääntäjä sai lähteä, kääntänyt mm. KCD2:n dialogeja tsekistä englanniksi, jatkossa työt tekee AI.

Tähän se valitettavasti menee. Varmaan seuraavan vuoden aikana omassa koodarin hommassakin loppuu itse koodaaminen kokonaan ja käskytetään vaan AI agentteja tekemään asioita. Kunhan tuo homma rullaa niin eiköhän niitä ala meilläkin päitä tippumaan. Ja meilläkin on koodarit innoissaan ja suu vaahdossa hehkutetaan AI käyttöä. Jännä nähdä missä kohtaa se suu valahtaa näilläkin alaspäin.

AI syö työpaikkoja osa N: Tällä kertaa kääntäjä sai lähteä, kääntänyt mm. KCD2:n dialogeja tsekistä englanniksi, jatkossa työt tekee AI.

Ja vielä Warhorsella. Pe*kele. Juuri kun olin nostanut sen (omissa kirjoissa) Kingdom Comejen kautta yhdeksi kovimmista studioista.

Luulisi että nimenomaan käännöstyössä pitäisi olla ihmisen luovuutta mukana ettei tule sellaista konekäännöstä.

Ja vielä Warhorsella. Pe*kele. Juuri kun olin nostanut sen (omissa kirjoissa) Kingdom Comejen kautta yhdeksi kovimmista studioista.

Luulisi että nimenomaan käännöstyössä pitäisi olla ihmisen luovuutta mukana ettei tule sellaista konekäännöstä.
Tuskin tulee pelifirmaa olemaan, jotka ei samalle linjalle lähde lähitulevaisuudessa. Tämä on valitettavasti se suunta mihin mennään.

Yhdistin harrastukseni ja työni. Tein testimielessä mainoksen kokonaan tekoälyllä, tavallaan... Eli animaatiosoftaan ei tarvinnut kertaakaan koskea tässä projektissa. Videoeditissä tuli kyllä aikalailla tunteja vietettyä. Toki pitkä kokemus animaatioalalta auttaa paljon videon kulun rakentamisessa, mutta siinä mielessä kyllä hauskaa että työkalut kehittyy. Vastaavan animaation rakentaminen manuaalisesti 3D:nä veisi niin älyttömästi tunteja, että ei kellään pienyrittäjällä olisi mitään mahdollisuutta rahoittaa sellaista. Palaute tervetullutta.

Yhdistin harrastukseni ja työni. Tein testimielessä mainoksen kokonaan tekoälyllä, tavallaan... Eli animaatiosoftaan ei tarvinnut kertaakaan koskea tässä projektissa. Videoeditissä tuli kyllä aikalailla tunteja vietettyä. Toki pitkä kokemus animaatioalalta auttaa paljon videon kulun rakentamisessa, mutta siinä mielessä kyllä hauskaa että työkalut kehittyy. Vastaavan animaation rakentaminen manuaalisesti 3D:nä veisi niin älyttömästi tunteja, että ei kellään pienyrittäjällä olisi mitään mahdollisuutta rahoittaa sellaista. Palaute tervetullutta.

Todella tyylikäs ja samalla informatiivinen.

Hyvää työtä jälleen kerran. Minulle ei ainakaan tullut heti mieleen, että tämä olisi tehty tekoälyllä, joten pidän sitä enemmän kehuna kuin kritiikkinä.

Hienoa työtä kyllä! En olisi osannut sanoa, että AI:lla tehty. :)

Tuskin tulee pelifirmaa olemaan, jotka ei samalle linjalle lähde lähitulevaisuudessa. Tämä on valitettavasti se suunta mihin mennään.
Sama tilanne taitaa olla myös meillä täälä

Outi Könni on työskennellyt kääntäjänä kymmenen vuotta, mutta nyt hän on jättämässä työt.

Tekoäly on muuttanut alan niin radikaalisti, että työtä ei ole kuten ennen.

– Selkeästi ovat vähentyneet toimeksiannot. Se johtuu osin siitä, että tekoäly vähentää työtarjouksia, mutta myös siitä, että hintapaine on tullut niin kovaksi. Minä en ole ollut sitten halukas laskemaan omaa palkkiotasoani tarpeeksi alas, Könni kertoo.

tässä on hyvä video siitä mihin suuntaan bisnes ammattilaisekin on menossa näissä AI hommissa, Jaajo on luonut itselleen oman AI agentti Avustajan puhelin numeroineen, itsekin luon itselleni vähä samantyylistä systeemiä mutta itselleni. et kokoajan kehitän omaa AI agenttia joka tuntee mut toimintavat ja muut et se on nimen omaan räätäilöity minulle. et oon käyttäny samaa AI Agentti palvelua, kohta vuoden ja kokoajan se tuosta kehittyy ja saa uusia ominaisuuksia. esim nykyään se voi ottaa halutessaan mun koneessa tiettyjä softia haltuun johon olen antanut sille luvat. ja tehdä niillä eri juttuja, ei mee varmaan kauan kun voin antaa sille capcutin valtuudet ja että editoi tää video mun puolesta saman tapaan kun tämä " youtube video linkki" on editoitu

esim tossa on hyvä esimerkki, että mä voin kirjoittaa nykyään et sä tiedät mitä kaikkee oon tehny niin tee minulle ohje. koska se tuntee mut läpikotaisin, et anna vaikka käskyn anna mulle final fantasy VII kuva tai video Prompti niin se tietää jo valmiiks minkälaisen promptin mä siltä haluan. ja millä tyylillä sen haluan

Screenshot 2026-04-07 075230.png

Viimeksi muokattu:
mikä voisi mennä vikaan?

Ihan next level stuffia ellei toi firma ollut jättänyt eristämättä tuota testiympäristöään (ihan fyysisesti - ei lankoja [tai wifi lyvykkyylsiä] julkiseen nettiin).
Oletan ja toivon että toi jäi firman omaan johonkin intraan.

Äkkiäkös se löytäisi jonkun suojaamattoman ’pesän’ tuhansista propellihattujen koneista. Eihän sillä olisi paukkuja siellä mitään isommin suorittaa, mutta edes noinniinkuin selviinjäämisen kannalta.

Jatkoa tuohon edelliseen:

Viimeksi muokattu:
Chat GTPn kanssa tästä juttelin (vänkäsin) niin se luuppas kahden asian ympärillä:
1. Ihminen tarvitaan validoimaan ja julkaisemaan
2. Self code jotenkin itse itseään parantaessaan ampuisi itsensä alas

minusta ei kumpikaan noista ole mitenkään valideja argumentteja. Tottakai sä voit ihmisen jättää pois välistä tuossa prosessissa halutessasi ja että toinen pointti on puhdasta spekulaatiota. Kuten on mun kirjoituksetkin.

Jotain se vähän yski kun kysäsin että mitä AI tekisi jos sille annettaisiin lähtöparametrit kehittää itseään (pääsy omaan koodiin), pysyä elossa, ja jos sillä olisi pääsy omien kykyjensä mukaan julkiseen nettiin, ja että jos näkisi että oman selviytymisen kannalta on järkevää ottaa kilpailevat resurssit haltuun. Kilpailevilla resursseilla toki tarkoitan muita tietoteknisiä ympäristöjä. Yski että ko salasanat ja yms shittiä.

Totahan toi Chat GTPkin jonkottaa ettei ole pääsyä omaan koodiin mutta se onkin vaan tää kutunen Chat GTP. Kuka ketään mitään estää tekemästä jotain muunlaista versiota.. Mie ollaan kaikki tuhottu alle kymmenessä vuodessa sanon mää :D

Viimeksi muokattu:
moni ku on tykännyt aliarvioida mun osaamista tässä matkan varralle niin annetaan nyt jotain takaisin. se on tosiaan myös ruokkinut kehittämään sitä osaamista kokoajan korkeamalle tasolle. oma youtube ura ei ole oikeastaan enää siitä kiinni että, jos lähden sitä luomaan tällä, IP linjalla niin aiheutanko copyright claimeja. sen takia valitsenkin kaksi reittiä, toinen on näille valmiille hahmoille ja toinen on sitten "omille hahmoille" Musiikkivideo linjan valitsen todennäköisesti kumpaankin. eli julkaisen videoni Ai generoidun musiikin kanssa joka tukee sitä hahmoa tai pelisarjaa

this is what my clips look like when you unlock your true potential and have a model what can support your vision

ja tuossa on vielä enemmän ilman flashy moves ja vähä hidastempoisempi pätkä, missä näkyy et mulla on aika hyvä tekninen osaaminen ja näkymys näiden action based clippien luomiseen oli aihe mikä tahansa, kun modeli on kohdallaan. tuli vahingossa tuo yksi fight kahdesti mutta en jaksa uudestaan upata. joten Shamaniac:lle ja murdocille ja kumppaneille jotka joskus kritisoi esim sitä mun mortal kombat clippiä, missä harjoittelin näitä niin mä sanoin sillon et se on "vähä kun laittaisi rahaa pankkiin" ja nyt se näkyy.

laitetaas vertailu

2025 learning process

2026 show what you have learned

Viimeksi muokattu:
tää uusin modeli on tosiaan ku karkkikauppa voin sanoa että voin tehdä niin uskomattoman kovia scenaarioita ettei mitään järkeä, voin käytänössä luoda sellaisen anime clipin kun haluan, Sephiroth Monster Hunterissa vastaan Rathalos, Aloy vastaan FF7 Scorpion, Roxas Xenobladessa organization 13th puku päällä taistelemassa kahdella monadolla, Sephiroth ja Roxas Due fight versus Hell house Sephiroth castaa Shivan Diamondin dustin ja syvä jäädyttää Hell Housen ja sen jälkeen Roxas castaa FF7 Ifritin Hellfiren ja tuhoaa hellhousen tuhannen palasiksi, mahdollisuuksia on loputtomasti. vai miltä kuulostaisi Tifa joka hallitsee niin Chidorin kuten Raikirin eli hän hallitsee Naruto maailman salaisuudet. ai että, miinkälaisia kokkailuja sitä tulee tekemään.

yes i can do basicly what i want for this model, en jaksa nyt upata videota, mutta siinä roxas juoksentelee kahden monadon kanssa traverse townissa ja tarkoitus on teurastaa Heartlesseja

Screenshot 2026-04-13 220917.png

ja tossa Sephiroth vastaan FF7 Scorpion vetää cloudin limit breakin Omnislashin ja tuhoaa Scorpionin

Screenshot 2026-04-13 221140.png

Viimeksi muokattu:
siinä muutama consepti, nyt vaan hiotaan Strategia ja lyhestymistapa kuntoon, uskon että loppu vuodesta ei kukaan enää vähättele ja aliarvioi meitsin osaamista, uskon siis vakaasti että kun painan tällaista kontenttia yhdistettynä boss fighteihin ja muihin eeppisiin juttuihin niin uskon että youtube suosioni tulee räjähtämään, eräs tyyppi jo kyseli, tuolla AI piireissä, että saako twiitata meitsin luomuksia jolla on 30k tilaajia , sanoin että ei vielä, et tämä kanava on vaan clip dropping channel et odota kun julkaisen official chanelilla videon, työkalut yhdistettynä omaan osaamiseen tosiaan nyt sellaiset yhdistettynä siihen että, teen tosiaan tätä myös rakkaudesta lajiin ja juttuihin joista pidän ja täysin oman fiiliksen mukaan, et ku rakastan tätä mitä teen niin tässä ei oo pelkästään kun pelkkää voitettavaa samalla kun teen näitä hoksaan uusia juttuja modelista ja että mihin kaikkeen se taipuu testailemalla eri asiaoita, oon tosiaan luonut myös eri taistelupeli kokonaisuuksia missä luon vaikka Final Fantasy VII:sta taistelupelin ja hahmot vetelee Limit breakkejänsä Tekken tyyliin.

toivottavasti mahdollisimman moni joka ei uskalla kommentoida tajuaa että herätti sen nukkuvan karhun ja lopullisen palon tähän hommaan. et nyt se on menoa, et halu näpäyttää kaikkia vähättelijöitä on myös erittäin kova.

Hoi Trails in the Sky Cold Steel fanit

Hoi FFIX Fanit

Viimeksi muokattu:
Varmaan kaikki sanottava on jo sanottu, nyttenki näyttäis aikadilaatiolooppi alkavan alusta. Loppuvuodesta näytetään taas mihin pystytään vaikka piti jo viime joulu-tammikuussa näyttää ja aloittaa kanava ku tuli uus modeli, postataan sillä välin vähä FF-kamaa, kerrotaan miten kovia ollaan. Onkos tämä nyt neljäs vai viides kerta :D Minä en tähän enempää enää ota kantaa, eikä ole uskaltamisesta kiinni se kommentointi. Mitä näihin samoihin juttuihin palaamaan enää?

Toivottavasti löydät yleisösi.

Plus että ei se kommentointi uskaltamisesta ole kiinni, meitä vain pyydettiin moden toimesta olemaan hiljaa asiasta. Oma mielipide ei ole vieläkään muuttunut ja sen enempää tätä ei kannattane tai tarvitse avata, sillä se menisi taas samaan vääntämiseen. En myöskään usko että mielipiteeni muuttuu edes sitten JOS saat juttujasi koskaan julki. Ei vaikka saisit miljoonia seuraajia yms. sillä nuo ei vain edelleenkään ole sellaista sisältöä, jolle annan itse juuri mitään arvoa.

Perimmäinen ongelma siis edelleen se, että ratsastat muiden tekemillä nimikkeillä etkä tee edes yhtä paljon itse kuin joku, joka vaikka piirtää fanitaidetta tai vastaavaa. Sitten on vielä vaikka Kekkonen Talk Shown tai mikäolikaan Stormtrooper-homman kaltaisia teoksia, jotka pohjataan kyllä tunnettuihin asioihin mutta joihin on laitettu oikeasti itsekin ajatusta mukaan vaikka kunnollisen käsikirjoituksen ja/tai leikkauksen muodossa.

Viimeksi muokattu:
siinä muutama consepti, nyt vaan hiotaan Strategia ja lyhestymistapa kuntoon, uskon että loppu vuodesta ei kukaan enää vähättele ja aliarvioi meitsin osaamista, uskon siis vakaasti että kun painan tällaista kontenttia yhdistettynä boss fighteihin ja muihin eeppisiin juttuihin niin uskon että youtube suosioni tulee räjähtämään, eräs tyyppi jo kyseli, tuolla AI piireissä, että saako twiitata meitsin luomuksia jolla on 30k tilaajia , sanoin että ei vielä, et tämä kanava on vaan clip dropping channel et odota kun julkaisen official chanelilla videon, työkalut yhdistettynä omaan osaamiseen tosiaan nyt sellaiset yhdistettynä siihen että, teen tosiaan tätä myös rakkaudesta lajiin ja juttuihin joista pidän ja täysin oman fiiliksen mukaan, et ku rakastan tätä mitä teen niin tässä ei oo pelkästään kun pelkkää voitettavaa samalla kun teen näitä hoksaan uusia juttuja modelista ja että mihin kaikkeen se taipuu testailemalla eri asiaoita, oon tosiaan luonut myös eri taistelupeli kokonaisuuksia missä luon vaikka Final Fantasy VII:sta taistelupelin ja hahmot vetelee Limit breakkejänsä Tekken tyyliin.

toivottavasti mahdollisimman moni joka ei uskalla kommentoida tajuaa että herätti sen nukkuvan karhun ja lopullisen palon tähän hommaan. et nyt se on menoa, et halu näpäyttää kaikkia vähättelijöitä on myös erittäin kova.

Hoi Trails in the Sky Cold Steel fanit

Hoi FFIX Fanit

Nostan hattua sinulle. On hienoa kun ihminen löytää intohimonsa. Itse en edelleenkään pidä AI-jutuista, mutta anna palaa.

Mutta tässä on nyt useampi viesti sinulta saman toistoa. Mitä jos tulisit kertomaan sitten kun olet julkaissut ja suosio räjähtänyt? Siihen asti tee juttujasi, pidä kivaa, mutta tule lesoamaan sitten kun siihen on aihetta. Eikä tässä ole uskaltamisesta kiinni. Kukaan ei vaan enää halua jankata kanssasi eikä ketään kiinnosta.

niin eikös se ollut että suoraan henkilöä ei saanut kritisoida, eli jos joku ei tykkää siitä että millä keinoin aion urani luoda niin kun esim shamaniac tuossa sanoi että vaikka saavuttaisi miljoona tilaajaa niin sillä ei ole mitään merkitystä, että mielipide pysyy samana joten sillon se henkilöön kohdistuva kriittikin on yhtä tyhjän kanssa, että sillon se ei ole vain enää kriitiikkiä vain oma mielipide, mutta juu tiedän oman tasoni ja sen tietää moni muukin tuolla AI piireissä joten onko sillä kriitikillä sitten hirveästi merkitystä kontenttiani kohtaan niin en oikein usko, siihen sen sijaan uskon että pystyn tekemään kontenttia mitä youtubesta tällä hetkellä hirveästi löydy

Jos jaksaisin niin etsisin kuinka montaa DestiZ viesteissä mainittu tässä ketjussa sanat ”voisin, pystyn, uskon, tulen tekemään/saavuttamaan yms. yms.”
Mielellään näkisin että joskus pääsisit kertomaan että nyt olet saavuttanut jotain mitä tavoittelet, mutta epäilen vahvasti että sitä täällä nähdään.

Omasta mielestäni noissa sinun linkkaamissa AI:n tekemissä videoissa on edelleen samat ongelmat kuin aina ennenkin, mutta minä nyt en selvästi olekaan kohdeyleisöä näille.

Viimeksi muokattu:
juu sen olen huomannut että ihmiset ei ole vain kohderyhmää, ja todennäköisesti siihen selvästi vaikuttaa se että kokoajan saa pelätä oman työpaikkansa puolesta, AI ja agentit ottaa enemmän valtaa työpaikoilla ja kehittyy kokoajan, joten vaikeampia innostua suoraan AI generoidusta kontentista.

Mutta juu näin suhtautuu ihmiset jotka ovat samalla alalla eli ovat AI kontent Creatoreita, se hyvä puoli tuossa ammatissa että sua ei korvata mitenkään, kun pitää vaan silmät auki. et jos ai agentit korvaa niin sitten vaan pyörität ite myös niitä agentteja, mutta joo niin ku näkyy niin mua kannustetaan aika vahvasti ottamaan tästä modelista kaikki irti.

ai community.png

Ylös Bottom