Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

007 First Light

Sekin vielä että leffa-Bondejakin on aika erilaisia, joten mikä Bond se pitäisi kenellekin olla? Joku Moore on ihan erilainen kuin vaikkapa Craig, Connery tai Brosnan, jotka nekin on keskenään melko erilaisia. Enkä ole itse vähäänkään Bond-fani tai tietäjä ja silti tunnistan että ei ole mitään yhtä Bondia, vaan eri näyttelijöiden versioita, siinä missä vaikka Batmanistäkin.

Siihen päälle sitten se, että kyse on tulkinnasta ja vieläpä nuoresta Bondista.

Hitmaneissa on kyllä avoimuutta hyvin, joten en usko etteikö sitä tässäkin olisi. Samalla kyllä tunnistan myös tuon mitä sanot, sillä kyllähän ne parhaat etenemistavat on liian tarkkaan ohjattuja kun voisivat olla enemmän sellaisia että ne saisi kunnolla itse oivaltaa. Riittäisi että saisi tiedon, jolla päätellä että jotain asiaa voi hyödyntää johonkin, sen sijaan että se ilmestyy heti vaihtoehdoksi pelihahmon alleviivatessa että "jaa, varmaan voisin nyt tehdä näin ja näin".

En muista että saiko Hitmaneissa tuota hillitymmäksi, joten ehkä vika oli siinäkin ettei ollut oikeat asetukset.
Hitmanissa nämä saa asetuksista muutettua. Muistaakseni kolme eri asentoa, pois, minimal ja guided tms. Eiköhän tässäkin tule olemaan jotain vastaavaa.

En tiedä olenko ainoa joka ajattelee näin, mutta minua kiehtoo jo ylipäätään se ajatus, että pääsee pelaamaan niinkin legendaarista hahmoa kuin James Bondia. Se on nykypäivänä harvinaista herkkua. Eikä sillä ole niin väliä onko kyseessä uraansa aloitteleva agentti vai jo harmaantuva herrasmies. Antaa pelin näyttää kyntensä sitä pelatessa. Voihan se olla että peli ei vaan ole hyvä, mutta kyllä se kaatuu ensin johonkin muuhun kuin siihen että näyttääkö Bond juuri siltä Bondilta miltä jokainen sen haluaisi näyttävän.

Ihan sama miltä hahmo näyttää, mutta kunhan tuntuu pelatessa James Bondilta eikä Tom Cruiselta. Ja vaikka Bond fiilis menisi jostain syystä metsään niin on siellä taustalla kuitenkin Uncharted/Hitman tyylinen agenttiseikkailu, se uppoaa varmasti monelle ei Bond fanillekin.

Teknisesti peli vaikuttaa jo paremmalta mitä aikaisemmin, mutta katsotaan nyt mitä sieltä lopulta tulee. Kiva kuitenkin, että IO Interactive yrittää ainakin ihan tosissaan luoda jotain uutta ja merkittävää isoa peliä. Vaikka ei olisi mikään loppuun asti hiottu peli julkaisussa niin eiköhän sitä parannella jälkikäteen kuten viimeisten Hitman pelien kohdalla on käynyt. Niitäkin on paranneltu jälkikäteen.

Tavallaan helppo ymmärtää tuo Bond-ongelma kun miettii jotain hahmoa, joka on itselle merkittävämpi. Ei joku "nuori-Indiana Jones" olisi sama kuin tunnistettava Fordin Harrison. Tosin omalla kohdalla enemmän merkkaa aina se, mitä varsinainen gameplay on, joten jos se sopii hahmoon ja päällä on vielä hyvä sekä sopiva tarina, niin ei kyllä olisi ongelma pelata jollain siloposkisella teini-Indylläkään.

Hitmanissa nämä saa asetuksista muutettua. Muistaakseni kolme eri asentoa, pois, minimal ja guided tms. Eiköhän tässäkin tule olemaan jotain vastaavaa.
Tässä on vain se, että jos se on oletuksena jotain, niin tuntuu että se on tavallaan se "oikea" eikä sitä itse tule muutettua ellei ole joku oikea pakko. Näppäinasettelut sitten asia erikseen mutta kun tuo on merkittävämpi osa gameplaytä ja kokemusta, niin jotenkin tulee olo että tekee pelistä jotain muuta, mitä kehittäjät on halunneet. Vähän sama kuin soulseihin tulisi perinteinen vaikeustaso-valinta: tuntuu väärältä eikä ainakaan voisi valita mitään muuta kuin sen, mitä oletuksena sanovat perinteiseksi kokemukseksi.

Tässä on vain se, että jos se on oletuksena jotain, niin tuntuu että se on tavallaan se "oikea" eikä sitä itse tule muutettua ellei ole joku oikea pakko.
Juu no tämän enemmän kyllä henk.koht. ongelma mitä pelin ongelma. Hyvähän se on kun voi itse muokata kokemusta mieleisekseen joltain osin. Menee samaan kastiin, kun vaikeuatason säätökin.

Tässä on vain se, että jos se on oletuksena jotain, niin tuntuu että se on tavallaan se "oikea" eikä sitä itse tule muutettua ellei ole joku oikea pakko. Näppäinasettelut sitten asia erikseen mutta kun tuo on merkittävämpi osa gameplaytä ja kokemusta, niin jotenkin tulee olo että tekee pelistä jotain muuta, mitä kehittäjät on halunneet.
Tässä voisi tehdä, kuten joissain (harvoissa) peleissä onkin, että ennen pelin aloitusta kysytään mieltymystä ja pelaaja joutuu tekemään päätöksen ennen aloittamista. Monesti näissäkin joku "Recommended" teksti on tietyn vaihtoehdon kohdalla, mutta yleensä on myös kuvaus, jossa kerrotaan, että millaista kokemusta mikäkin tarjoaa ja/tai millaiselle pelaajalle sen on ajateltu sopivan.

Juu no tämän enemmän kyllä henk.koht. ongelma mitä pelin ongelma. Hyvähän se on kun voi itse muokata kokemusta mieleisekseen joltain osin. Menee samaan kastiin, kun vaikeuatason säätökin.
Minusta se taas on myös nimenomaan kehittäjän selvitettävä asia, sillä kehittäjällä pitäisi olla aina joku näkemys, millä asetuksilla he kokevat pelin olevan sellaisen kuin ovat ajatelleet. Vähän kuin monessa pelissä onkin vaikka vaikeustasoissa että "this is the way it's meant to be played" mutta sitten porukka valittaa että "yhyy, en pysty pelaamaan tuolla millä pitää" kun ei voi muuttaa asetuksia itselle sopivaksi.

Ja sittenhän on myös ihan eri asia sillä, mikä on "oletusasetus" ja mikä on se kehittäjän ajattelema asetus. Oletus on aina se, mikä sopii yleisimmin kaikille ja kehittäjän asetus voi olla vaikka vaikeustason kohdalla pykälää tai pariakin ylempi kuin oletus.

Hitmanin kohdalla siis ehkä tuntuu että se oletus on nimenomaan se, jolla jokainen "voi kokea olevansa Hitman" tms.

Jos siis varsinkin saavutettavuus-asioista nykyään puhutaan paljon, niin olisiko se mahdotonta tehdä myös niin että kerrottaisiin pelissä miten kehittäjät on itse ajatelleet pelin olevan parhaimmillaan ja mikä taas on ns. oletusasetus, joka sopii yleisemmin kaikille.

Tässä voisi tehdä, kuten joissain (harvoissa) peleissä onkin, että ennen pelin aloitusta kysytään mieltymystä ja pelaaja joutuu tekemään päätöksen ennen aloittamista. Monesti näissäkin joku "Recommended" teksti on tietyn vaihtoehdon kohdalla, mutta yleensä on myös kuvaus, jossa kerrotaan, että millaista kokemusta mikäkin tarjoaa ja/tai millaiselle pelaajalle sen on ajateltu sopivan.
No tämäkin on siitä "hankala" että nämä on kovin subjektiivisia asioita. Dishonored on peli, jota pelasin vaikeimmalla ja silti se oli minulle helppo. Monet väittää yhä että muka vaikea peli. Jos siellä sitten lukee vaikeustasossa että "insane" tai jotain, niin ei se ainakaan minulle pidä yhtään paikkansa.

Mutta lähtökohtaisesti toki tämä kirjoittamasi olisi hyvä. Yllä jo ehdinkin kirjoittaa mikä voisi myös auttaa asetuksia valitsemaan kun olisi ns. oletusasetukset ja sitten se "meant to be played"-asetukset. Niiden ohessa sitten voisi vielä olla kuvauksia siitä, miten asetukset vaikuttavat kokemukseen eli kuten kirjoitit, että mieltymysten mukaan peli ehdottaisi asetuksia.

Ylös Bottom