Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Palautteet foorumin toiminnasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jryi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt kun foorumin sääntöjä uudistetaan niin mielestäni yksi surkein uudistus täällä on ollut hymiön laitto viesteihin.

Tämä on keskustelufoorumi joten esmes ivanauruhymiö ei oikeastaan kerro muusta kun halusta vinoilla, edes aihetta mistä tarkalleen ottaen viestissä, ei tuoda esille.

Jos nyt välttämättä haluaa jotain jättää niin jätetään sitten peukutus. Se kertoo että on (ainakin pääosin) samaa mieltä. Jos on eri mieltä tai vaikka miten pitäisi kommenttia typeränä, niin sen voi keskustelufoorumilla tuoda esille - keskustellen.

Ja en pidä itseäni mitenkään tiukkapipona, saatikka loukkaantuvana, mutta foorumin ilmapiiriä ”ylimääräiset” hymiöt mielestäni turhaan pilaa.

Nyt kun foorumin sääntöjä uudistetaan niin mielestäni yksi surkein uudistus täällä on ollut hymiön laitto viesteihin.

Tämä on keskustelufoorumi joten esmes ivanauruhymiö ei oikeastaan kerro muusta kun halusta vinoilla, edes aihetta mistä tarkalleen ottaen viestissä, ei tuoda esille.
Käyttäjästä niiden toiminta on kiinni. Ihmiset pilaa hyvätkin asiat. Itse pyrin käyttämään "räkänaurua" vain silloin kuin teksti on oikeasti hauska tai humoristinen. Muiden hymiöiden osalta en edes keksi miten niitä voisi kovin pahasti väärinkäyttää.

Osa ongelmaa voi olla myös se, millainen tuo nauru-hymiö on. Sen muuttaminen vähemmän ivalliseksi voisi riittää korjaamaan asian, jolloin se olisi enemmänkin hymyilevän hymiön äärimmäinen versio.

Minusta noiden väärinkäyttäjille ei kannata turhaan uhrata ajatuksiaan. Jos haluaa asiallisen viestin sijasta näyttää lapsellisuutensa, niin olkoon omassa arvossaan. Olen toki itsekin joskus ihmetellyt kommentin muodossa jotain saamaani nauru-hymiötä, nimenomaan pyytäen käyttäjää mieluummin sanomaan tai perustelemaan asiansa.

Viimeksi muokattu:
Kyllä yläpeukku saisi jäädä. Se on todella näppärä tapa kertoa viestin kirjoittajalle, mutta myös muille foorumilla pyöriville olevansa samaa mieltä viestin kanssa tai muuten tykkäävänsä viestistä. Se on vähän kuin sellainen keskustelun jatkumo.

Itkunauruhymiötä en käytä ivallisessa tarkoituksessa, mutta olen joskus laittanut sen johonkin hauskaan viestiin. Tuo on vähän ongelmallinen hymiö, kun sen tulkinta ei ole niin selvä. En sitä jäisi kaipaamaan jos poistettaisiin. Mutta toisaalta taas jos foorumisofta ei taivu vain yhden hymiön poistoon, niin pitäisin kyllä kaikki jatkossakin.

Koko reaktiopalkin saa halutessaan piiloon selaimen lisäosalla, kuten ublock origin. Todennäköisesti myös jonkin tietyn reaktion saa piilotettua, kunhan kaivelee haluamansa reaktion yksilöllisen tunnisteen. Tämä nyt siltä varalta, jos yksilönä haluaa tehdä omat ratkaisunsa.

Minusta noiden väärinkäyttäjille ei kannata turhaan uhrata ajatuksiaan. Jos haluaa asiallisen viestin sijasta näyttää lapsellisuutensa, niin olkoon omassa arvossaan. Olen toki itsekin joskus ihmetellyt kommentin muodossa jotain saamaani nauru-hymiötä, nimenomaan pyytäen käyttäjää mieluummin sanomaan tai perustelemaan asiansa.
Joo siis pointti ei ollut sanoa että ne isommin hetkauttaisi minua vaan se että ne yleisesti lietsoo ilmapiiriä - ja kun tämä on keskustelufoorumi niin mieluummin ne eriävät mielipiteet keskustelemalla.

En edes ymmärrä miten joku voi pilata päivänsä jollain typerillä foorumin hymiöillä? Mitä väliä noilla on? Hymiöt nyt vaan on enemmän ja vähemmän tullut jäädäkseen kaikenlaisessa tekstipohjaisessa kommunikaatiossa. Ja tietysti sitten ihmiset sitten käyttää niitä. Mitä sitten? Päivi Räsänen kieltää seuraavaksi ascii artin käytön jos hymiöt on kielletty? Ei minua ainakaan haittaa jos olisi persepeukku ja saisin tähän postaukseen niitä miljoonan verran. Vähän nyt paksumpaa nahkaa kaikille keskustelijoille.

En edes ymmärrä miten joku voi pilata päivänsä jollain typerillä foorumin hymiöillä? Mitä väliä noilla on? Hymiöt nyt vaan on enemmän ja vähemmän tullut jäädäkseen kaikenlaisessa tekstipohjaisessa kommunikaatiossa. Ja tietysti sitten ihmiset sitten käyttää niitä. Mitä sitten? Päivi Räsänen kieltää seuraavaksi ascii artin käytön jos hymiöt on kielletty? Ei minua ainakaan haittaa jos olisi persepeukku ja saisin tähän postaukseen niitä miljoonan verran. Vähän nyt paksumpaa nahkaa kaikille keskustelijoille.
Voi nyt kilin vittu, sanoinko että ne on pilanneet päiiväni (vaikket nyt minuun suoraan viittannutkaan). Sanoin tismallleen päinvastoin, mutta ilmeisesti sanoilla ei ole väliä. Sanoin että ne vaikuttavat ilmapiiriin kun keskustelun sijaan ei edes aukea mihin esim. ivahymiöllä milloinkin viitataan. Toki niitä hymiöitä käytetään paljon, mutta tämä on keskustelufoorumi, ja itse kaipaan tänne keskustelua, ainakin silloin jos on jotain sanottavaa asiaan.

En tiedä oletteko huomanneet mutta muutenkin tuntuu ettei aktiivisimpia keskustelijoita niin mahdottomasti enää ole. En ole itse ainakaan kokenut että hymiöt, peukutusta lukuunottamatta, erityisesti ilmapiiriä parantaisivat. Jirzan mainitseman tech-bbs foorumin pelkkä peukku on minusta toimivampi.

Mutta tämä oli minun ehdotukseni, hyvä jos tästäkin syntyi keskustelua.

Viimeksi muokattu:
Nuo peukut ja hymiöt ovat vähän kaksipiippuinen juttu. Toisaalta ne säästävät foorumin niiltä turhilta one-linereilta, joissa vaan todetaan "Hyvin sanottu! Oon samaa mieltä!", jotka eivät hyödytä keskustelua millään tavalla. Toisaalta sitten niiden kanssa voi tulla 'väärinkäsityksiäkin', kuten tuo nauruhymiö, jota voi ja jonka voi ymmärtää monella eri tavalla. Toisaalta jos 'pelkää' saamaansa palautetta, kun viestiä kirjoittaa, niin silloinhan kirjoittaja tietää ainakin alitajuisesti itsekin, että nyt taidan kirjoittaa sellaisen näkemyksen, joka todennäköisesti kirvoittaa keskustelua monesta eri näkökulmasta. Siinä kohdassa kirjoittaja voi vielä valita olla lähettämättä viestiä, jos ei halua sitä palautetta sitten käydä lävitse. "Se, joka leikkiin lähtee, se leikin kestäköön.". Tietenkään mitään henkilökohtaisuuksiin meneviä hyökkäyksiä ei pidä kenenkään joutua sietämään.

Itse näen noissa reaktiohymiöissä enemmän positiivista kuin negatiivista. Nauruhymiöstä tulee mieleen, että voisiko sitä korvata, tai ihan muutenkin vaan lisätä uudeksi vaihtoehdoksi, ihan suoran ja rehellisen alapeukun, kun yläpeukkukin on olemassa? Jos alapeukku olisi vaihtoehto, niin silloin tuo tuplatulkinta nauruhymiöstä voisi hävitä. Alapeukulla voisi sitten suoraan näyttää 'Olen tämän viestin kanssa eri mieltä, mutta en lähde tekstiseinämäiseen väittelyyn aiheesta.'.

eiköhän sillä pelkällä yläpeukulla pärjää, niinku muutkin tasokkaat foorumit pärjää, tämä taitaa olla ainut suomalainen iso foorumi missä on vielä hymiöt käytössä, ainakin niissä mitä itse selailen. edes noilla lankafoorumeilla ei ole enää hymiöitä käytössä

Jep. mennään valtavirran mukana. tehdään itsestämme mahdollisimman harmaita?
Fook that! Ylläpito - pitäkää mitä nyt on. Käsittämätöntä ettei enää saa edes nauruhymiötä heittää jos kerran naurattaa. Ettei vaan mene Pirjolla tai Ristolla kahvit väärään kurkkuun kun tulkitsevat sen miten sattuu. Ja niinko @Fabre#4 kirjoitti, ihan turhaa heittäytyä omissa postauksissaan kriittiseksi olettamatta että saa palautteeksi vähän kriittistä palautettakin, oli sitten hymiö tai full blown vastaus. Ihmeellistä uhriutumista. Sen verran pitää olla cohones että pystyy ottamaan vastaan iskuja omiin kirjoituksiinsa.

Hymiöthän ovat pohjimmiltaan reaktioita kirjoitettuun. Siinä mielessä ne toimivat paremmin facessa ”Mentiin Kanarialle ja taas meidän kissa sairastui!” mihin ei odotetakkaan isosti keskustelua vaan niitä sydän, jaxuhali ja tykkäyshymiöitä. Joku voi kommentoida että niin meidänkin. Sama pätee linkedinin ”Tänään oli tiimipäivä ja opin taas miten mahtavia ihmisiä meillä onkaan” ja 67 tykkäystä.

Keskustelufoorumi ei minusta saa isosti lisäarvoa noista, jos joku kirjoittaa että Zelda on paras peli ikinä, ja se saa 300 tykkäystä, 100 naurua ja 15 sydäntä, en saa siitä lisäarvoa. Saan lisäarvoa keskustelusta, miksi jne. Toki voi osoittaa olevansa samaa mieltä esmes tai vaikka erimieltä mistä Fabre sanoi mutta muuten keskustelu on sitä lisäarvoa tuovaa, ei reaktio.

Ei se minusta mitenkään poista sitä etteikö kärjekkääseen keskusteluun voisi vastata kärjekkäästi.

Viimeksi muokattu:
harmaalla ja asiallisella on suuri ero se että onko se kuinka tarpeellisista Trollailla niillä nauruhymiöillä yms, jos olet asioista erimieltä niin perustele sillon miksi olet erimieltä asioita sen sijaan, että painat ja piiloudut sen nauruhymiön taakse. sen takia minun mielestä hymiöiden poistaminen oli askel asallisempaan ja ammattimaisempaan foorumiin.

Viimeksi muokattu:
Joskus vain joidenkin käyttäjien kommentit on yksinkertaisesti ja ainoastaan sen ivallisen nauruhymiön arvoisia. Ei ole mitään hyötyä vastata asiallista ja perusteltua kommenttia jos se jolle pitäisi vastata väittää, että vesi ei ole märkää. Valitettavasti täällä välistä näkee sellaisiakin kommentteja.

palstalla näkee myös valittevan usein sitä että jos ei ole jonkun kanssa asioista samaa mieltä niin se palkitaan nauruhymiöillä, jos vaikka joku ei pidä jostain pelistä yms, eli jos joku kritisoi vaikka jonkun käyttäjän peliä jonka hän on vaikka juuri ostanut, niin sillä saa välistä nauruhymiön palkinnoksi, vaikka kyseessä oli tuon yhden henkilön mielipide, olen tosiaan tarkkaillut eri ketjuja ja usein se toistuu tietyillä palstalaisilla, toinen on sitten se jos joku esittää vasta argumentin niin silläkin saa välistä nauruhymiön.

1781358906594.png

Poistetaan varmuuden vuoksi sitten tuollainenkin (^) optio ettei kenellekkään tule mahdollisesti paha mieli.
Ja mitä saatanaa, poistetaan itseasiassa myös kaikenlainen keskustelu ja kommentointi. Kaikilla on kivaa ja maailma menee parempaan suuntaan. Kauhea haloo koska Pirjo ja Seppo. On kovasti pahoillaan jostain typerästä hymiyön ristitulkinnasta. Tai ehkä he tulkitsivatsin 'oikein'. Sitä saa mitä tilaa.
Täydellisen typerää keskustelua, kärpäsestä härkänen jne... Jeez..

Ihan vaan koska: :p

Ja vielä lisätäkseni, joku sanoo että "foorumin suosio on laskenut", aika tylppäpäistä tulla sanomaan että johtuu jostain hymiöistä. Ja olisin itseasiassa aika kiinnostunut saada mitään faktaa tuohon väittämän perään.

Voi nyt kilin vittu
Loukkaannuin nyt niin kovasti että en enää pysty edes käsittelemään tätä asiaa. Ainakaan hymiöin ;)

Viimeksi muokattu:
Itse en edes tajua miksi Youtubessa ja Facebookissa ei voi olla alaspäinpeukkua. Onko oikeasti niin että jos et halua asiaa yläpeukuttaa, niin sitten reagointia ei kaivata?

Hymiöthän ovat pohjimmiltaan reaktioita kirjoitettuun. Siinä mielessä ne toimivat paremmin facessa ”Mentiin Kanarialle ja taas meidän kissa sairastui!” mihin ei odotetakkaan isosti keskustelua vaan niitä sydän, jaxuhali ja tykkäyshymiöitä. Joku voi kommentoida että niin meidänkin. Sama pätee linkedinin ”Tänään oli tiimipäivä ja opin taas miten mahtavia ihmisiä meillä onkaan” ja 67 tykkäystä.
Minusta Facebook ja muu some on mennyt entistä paskemmaksi juuri sen takia että ilmoituksissa on jo pitkään ollut vain noita "Pirjo reagoi"-juttuja sen sijaan että olisi oikeasti jotain sosiaalista kanssakäymistä. Tuo on lopulta erittäin passiivista hommaa ja toisessa ääripäässä sitä, että masennutaan jos ei saa tarpeeksi tykkäyksiä kuvaansa.

Otan joka kerta mieluummin paskankin kommentin kuin minkä tahansa reaktion.

Keskustelufoorumi ei minusta saa isosti lisäarvoa noista, jos joku kirjoittaa että Zelda on paras peli ikinä, ja se saa 300 tykkäystä, 100 naurua ja 15 sydäntä, en saa siitä lisäarvoa. Saan lisäarvoa keskustelusta, miksi jne. Toki voi osoittaa olevansa samaa mieltä esmes tai vaikka erimieltä mistä Fabre sanoi mutta muuten keskustelu on sitä lisäarvoa tuovaa, ei reaktio.
En tajua miksei tätä lisäarvoa voisi olla myös Facebookissa ja muualla? Mitä niillä tykkäyksillä tekee missään jos ne on täälläkin turhia ja taas toisinpäin: jos niistä on jossain hyötyä, niin eikö kaikkialla?

Itse koen että reagoinneista on myös plussaa, jolloin esim. "olen samaa mieltä" tai "ok" viestejä ei tarvitse kirjoittaa vaan voi lisätä yläpeukulla. Toivoisin silti ettei keskustelu missään typistyisi pelkiksi reagoinneiksi.

---

Omalta osaltani voin sanoa, että koska uppoudun turhankin pitkiin väittelyihin liian helposti, niin olen jo pidemmän aikaa lähinnä laitellut peukkua niihin kommentteihin, jotka koen hyviksi sen sijaan että kirjoittaisin mitään lisää aiheeseen. Kirjoitan sitten vasta kun huomaan että on sellaista sanottavaa, mitä ei jo ole mielestäni sanottu tai se on uponnut äänekkäämpien kommenttien alle tms.

Ylös Bottom