Ranskalainen journalisti väittää, että tulossa on suorastaan verilöyly, mitä tulee irtisanomisiin. Arkane, ID, Bethesda, Bioware, Quantic Dream, Sony Studios ja muita. Tähän listaan lisäksi Bungien todennäköiset irtisanomiset, Compulsion Gamesin, Ninja Theoryn ja Double Finen sulkemishuhut. .............
Kun tässä viimepäivinä on seuraillut sivusta tätä Microsoftin irtisanomisaaltoa, ja mahdollisesti supistettavien/suljettavien studioiden listaa, oma ensimmäinen kysymykseni on; lieneekö tässä nyt mitään kovin arvokasta menetetty? Omasta mielestäni, ei ainakaan tunnu siltä.
Jos olisin saanut kuulla kymmenisen vuotta sitten, että Bioware ja Bethesda ollaan sulkemassa, eikä heiltä saada enää ikinä yhtäkään Elder Scrollssia, Falloutia, Mass Effectia taikka Jade Empireä, olisin ollut melko surullinen. Nyt tosin, tilanne on kovin toisenlainen. Milloin noilta studioilta on viimeksi saatu mitään sielutonta, överituotettua korporaatiosloppia parempaa? Vuosikymmen sitten, jos edes silloinkaan? Mielestäni monet näistä mainituista studioista on oikeita oppikirjaesimerkkejä siitä, että isolla rahalla, valtavilla tiimeillä, pitkillä kehitysajoilla ja tunnetuilla nimillä, voidaan saada aikaan ihan täyttä jonninjoutavaa tauhkaa, joka ei miellytä juuri ketään, ei ainakaan sitä pelien kohderyhmää, eli pelaajia. Jos jotain, noiden isojen korporaatioiden omistukseen päätyminen, budjettien paisuminen ja kaikenkarvaisten HR- ja konsulttipalveluiden mukaan pakottaminen on tuhonnut studioiden tekemien pelien laadun ja luovuuden.
Kun etenkin Microsoftia ajattelee, niin minulla on ollut sellainen käsitys, että ei ole mitään väliä, tekevätkö he peleillään voittoa vai ottavatko kovaakin persettoa. Yhtiöllä on millä mällätä, niin peliosaston tuotosten ei edes vaadita olevan mitään taloudellisia menestyksiä. Katsoo vaikka tuota South of Midnightia; Varmaan joo, ihan hyvä niche-peli aihepiiristä ja teemasta kiinnostuneille, mutta jos pitää paikkansa, että tuohon on laitettu 100 miljoonaa taalaa, ja vielä odotettu että se olisi myynyt jotakuinkin kelvollisesti? Eihän tuollaisessa odotuksessa ole järjen hiventäkään. En itse olisi voinut uskoa, että yhtään kukaan päättävissä asemissa ollut, olisi tuon pelin kohdalla ajatellut sen olevan mitään muuta, kuin tietoinen takkiin ottaminen ja lähes varma taloudellinen huti. Pelihän kirjaimellisesti käytti tuotannossaan konsulttifirma Sweet Baby Inciä?! Tuohan on sama, kun olisi autokauppias, joka hakkaisi kaikista myymistään autoista lasit rikki ja puhkoisi renkaat, ja kertoisi tehneensä sen siksi, että ajatteli saavansa autot myydyksi siten paremmalla hinnalla. Kova ristiriita siis siihen nähden, että tuosta pelistä oltaisiin toivottu taloudellisesti positiivista tuotosta.
Vaikka joku totesi, että eihän 100 miltsiä nykyään ole erityinen budjetti pelille, on se minusta kuitenkin varsin huomattava määrä rahaa jopa suuryritykselle. Ei ainakaan niin pieni summa, että sen voisi vain surutta tuikata tuleen ja katsoa sen palavan savuna ilmaan. Ehkä Xboxin edellisen johdon aikana on ollut hövelimpää. On ajateltu että tietynlaisia pelejä kannattaa tehdä, vaikkei niistä juuri kukaan pitäisikään tai kukaan ostaisikaan. Nyt näyttää muuttuneen siihen suuntaan, että peleillä halutaankin tehdä voittoa. Luulisi, että tämä lähes väistämättä johtaisi siihen, että peleistä yritettäisiin tehdä parempia kuin viimevuosina ollaan yleisesti nähty. Clair Obscur, Hollow Knight ja Kingdom Come Deliverance 2 on saatu syntymään lähes varmasti paljon pienemmillä budjeteilla kun suuri osa isojen korporaatioiden tauhkasta. Näin ollen, minusta on kummallista väittää, että 100 miljoonan budjeteilla ei pystyttäisi parempaan, kun South Of Midnightin ja kumppaneiden tasoiseen sloppiin.
Kilpailu kovenee, parempaa vaaditaan. Näen itse tässä paljonkin mahdollista hyvää. Mieluummin itse ottaisin yhden hyvän pienen budjetin pelin, kuin 10 sielutonta suurkorporaation sloppituotantoa.