Minäkin kummastelen noiden wokejen, agendojen yms. mukaan tuomista tähän keskusteluun. Itse puhuin pelien myynneistä, tai siis pelien myymättömyydestä ja sen syistä.
Isojen julkaisijoiden pelibisnes näyttää olleen monissa paikoin ihan perhanan huonoa rahankäyttöä. South of Midnight oli minulle esimerkkinä ihan vain sen takia, että sen huhuiltiin saaneen budjetikseen sata miljoona, ja aiemmin oli joku keskustelutoveri maininnut, että eihän se sata miljoonaa nyt niin iso raha pelille ole. Minusta se on. Se on suorastaan hyvinkin merkittävä rahasumma, ja minua kummastuttaa se, miten tuon näköiseen peliin on saatu sellainen upotettua? En tiedä kuinka paljon rahaa on syydetty esim. Sweet Baby Incille, mutta se raha näyttää saavuttaneen parhaimmillaan sen, että ainakin jokunen pelaaja jätti pelin hyllyyn, ja moni nyt tanssii sen haudalla, kun se nähtävästi floppasi.
Sweet Baby Inc, sori nyt vaan, on ihan oikeasti sellainen nimi, joka saa vähintäänkin osan mahdollisista ostajista miettimään avaako lompakkonsa. Siihen en ole ottanut kantaa miksi näin mahdollisesti on. Sama trendi on näkynyt jo vuosien ajan, kyseisen firman nimi pelin yhteydessä, tietää hallaa peliin liittyvälle yleiselle pöhinälle, ja näin johtaa huonompaan tulokseen. Siksi minulle tuli aikamoisena yllätyksenä, että esim. South of Midnightista olisi toivottu Microsoftilla jotain voittoa tuottavaa peliä.
Sattuuko täällä olemaan joku, joka olisi joskus ostanut pelin sen innoittamana, että on kuullut Sweet Baby Incin olleen siinä mukana? Tunteeko joku jonkun, joka on näin kertonut tehneensä? Kysyn ihan vakavissaan, itsellä kun ei ole sellaista tapausta sattunut ikinä vastaan. Uskon kyllä, että tällaisiakin ihmisiä löytyy jokunen. Sitä vaan mietin, kun päinvastaista suhtautumista on tullut nähtyä hyvinkin paljon. Ainakin vahvasti olen saanut vaikutelman, että kyseiseen nimeen negatiivisesti suhtautuvia on valtavan paljon enemmän. Näin kaupallisen menestyksen kannalta ajatellen, tuo on vaan sellainen liike jota en itse pysty oikein käsittämään.
Auttakkaa toverit vähän simppelimpää kaveria hädässä; Jos tuotteella halutaan tehdä voittoa, miksi tehdään asia, jonka lähes varmasti tiedetään hankkivan pelille ristiriitaista mainetta? Mihin näitä "narratiivikonsultteja" ylipäätään tarvittaisiin? Eikö länsimaisilla pelifirmoilla ole itsellään rahkeita käsikirjoittaa teoksiaan?
Ja kyllä juu, tajuan että 100 miljoonan taalan haaskattu budjetti koostuu varmasti monesta muustakin tekijästä ja typerästä valinnasta, kuin pahamaineisista konsulttifirmoista peliä ohjailemassa. Tuo nyt vaan sattuu olemaan itselleni jotenkin kaikista vaikeiten perusteltava liike, jos ihan oikeasti se pelin taloudellinen kannattavuus on yhtään tavoitteena.