Itselläni ihan samalla tavalla. Ihmettelen sitä, että jotain yksittäistä peliä nostetaan niin valtavasti jalustalle ja suorastaan jumaloidaan. On Rockstarin peleissä minunkin mielestäni ihan hyviä juttuja, mutta myös vastapainoksi liikaa huonompia juttuja, kuten keskinkertaista tai jopa paikoin heikkoa pelattavuutta. Itse en myöskään edelleenkään löydä noista peleistä jotain aivan uskomattoman hienoa yksityiskohtaisuuttakaan.
Piti oikein eilen varta vasten kokeilla ja aloittaa GTA V alusta boxilla, jolle olin sen jollain ihan muutamalla eurolla alesta joskus ostanut. Pelasin muutaman tehtävän verran eteenpäin, kun alkoi taas tökkimään ne samat asiat kuin pleikkarin läpipeluukerralla. Eli hahmon kankea liikkuminen, heikohko ampuminen ja samaan huumoripohjaan perustuvat överit NPC-hahmot, joissa toistuu vaan jo niin paljon ne samankaltaiset juttu, että ainakaan minua nuo eivät enää oikein naurata. Useammin ärsyttävät kuin naurattavat.
Ajaminen kieltämättä on GTA V:ssä hiottu jo sen verran hyväksi, että se auttaa pelattavuuden osalta, ainakin kaupungilla kruisaillessa. Yritin sitten myös bongata pelatessa jotain uskomatonta ja erityistä yksityiskohtaisuutta, ja ikävä kyllä minä en sellaista edelleenkään löytänyt. En siis ainakaan ihan jossain omassa luokassaan olevana. Onhan tuossa toki joitain asioita pyritty huomioimaan yksityiskohtaisemminkin, mutta kovin usein ne yksityiskohtaisuudet ovat jossain kovin epäolennaisissa asioissa.
Joka tapauksessa kaupunkia kuitenkin enemmän tutkaillessa tuli ihan samat fiilikset, kuin lähes minkä tahansa avoimen maailman pelin kaupunkeja tutkaillessa. Kaikki on sitten kuitenkin kovin kulissinomaista. Ja todellisten olennaisten ja mielenkiintoisten yksityiskohtien määrä on sitten kuitenkin varsin vähäinen. Myöskään amerikkalaisen suurkaupungin tunnelman välittyminen ei kovin hyvin onnistu tuolla Rockstarin toteutuksella.
GTA V ei pääse lähellekään sitä upeutta kulttuuristen yksityiskohtien paljoudessa mitä esim. Sleeping Dogs tarjoaa, Sleeping Dogs onkin merkittävästi parempi ja mielenkiintoisempi avoimen maailman peli kuin yksikään GTA-peli. Toki tämä on hyvin vahvasti makuasia, ja perustuu nimenomaan minun kokemukseeni kyseisistä peleistä.
Edelleen tulen GTA VI:n jossain vaiheessa itsekin lähes varmuudella ostamaan. Odotan peliä jopa peliä kohtalaisen suurella mielenkiinnolla, mutta mitään pelimaailman messiasta en pelistä odota, vaan uskon pelin edelleen olevan ihan hyvä avoimen maailman peli, mutta nimenomaan muiden joukossa - joillekin maistuu paremmin ja joillekin sitten taas vähän heikommin,