Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen pelialan uutisketju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Naurettavinta settiä vähään aikaan että pelimedia muka määrittäisi mitä tehdään
Loistavaa. Nauru pidentää ikää. Voin hauskuuttaa lisää

35-45 vuotias mies ja pelimedian edustaja.

Näistä merkeistä tunnistat tuon

- Inhoaa live-service pelejä
- Fyysinen on ainoa oikea tapa säilöä pelejä
- Always online saa niskakarvat pystyyn
- Tarinavetoiset yksinpelit on taiteen ylintä muotoa
- Moninpelit ei ole taidetta ja näitä pitäisi pystyä tekeen jokainen devi vasemmalla kädellä
- Yleensä laajentanut peli harrastuksen työkseen eli on perustanut youtube kanavan jolla 8000 tilaajaa
- Asuu Äitinsä kellarissa kun ei ole varaa muuhun
- Irtisanomiset pelialalla on täysin poissa laskuista, vaikka näiden tarinavetoisten elokuva pelien tekeminen on täysin kestämättömällä pohjalla.

Nämä sit pyörittää pelimediaa omilla mielipiteillään.

- Moninpelit ei ole taidetta ja näitä pitäisi pystyä tekeen jokainen devi vasemmalla kädellä
- Yleensä laajentanut peli harrastuksen työkseen eli on perustanut youtube kanavan jolla 8000 tilaajaa
- Irtisanomiset pelialalla on täysin poissa laskuista, vaikka näiden tarinavetoisten elokuva pelien tekeminen on täysin kestämättömällä pohjalla.

Vaikka tällaisia tyyppejä olisi kymmenentuhatta YouTubessa, niin miten ne pyörittää pelimediaa?

Jos siis katsotaan tätä siltä kantilta, että mitä Sony, Microsoft ja Nintendo tekevät tai mitkä pelit ovat suosittuja, niin millainen vaikutus oikeasti tällä yllä mainitulla henkilöllä on?

Sony on kuitenkin nyt lopettamassa fyysisen median ja suosituimpien pelien lista on vuosikausia ollut täynnä moninpelejä. Voi olla että tämä yo. henkilö pyörittää pelimediaa omilla mielipiteillään siinä kuplassa missä hän on, mutta kyllä kokonaiskuvan kannalta vaikutus näyttää aika pieneltä.

Tai no, ehkä pelimedia on eri asia kuin peliala. Pelimediaa kuluttaa varmasti enemmän sellainen lukijakunta, jolla on enemmän samankaltaisia mielipiteitä tämän yllä mainitun henkilön kanssa. Kun taas peliala kokonaisuutena kulkee ihan eri polkua.

Kun näitä uutisia lukee, tulee mieleen että ainoa mikä tässä lopulta on kriisissä on Sonyn businessmalli. 30v toiminut malli missä subventoidaan selvästi kalliimpi kone 399$ alueelle ja rahat kerätään yksinoikeus-storen excluista ei enää toimikkaan.

Miksi ei?

Koska komponenttien kallistumisen myötä subventointi tulee liian kalliiksi ainakin seuraavan muutaman vuoden aikana. ”Riittävän tehokas” konsoli on yksinkertaisesti liian kallis.

Koska kukaan 3rd party pelitalo ei halua kehittää vain excluja ja omien pelitalojen exclut tulevat hyvin kalliiksi, riskit epäonnistumisesta ovat massiiviset. Jos kone myy vaisusti, ostajiakin on vaisusti.

Päälle vielä se että 7-vuoden konsolisykli on liian hidas reagoimaan markkinoiden komponenttimuutoksiin, vaihtoehtona on tihentää sykliä tai viivyttää seuraavaa.

Mitä muita vaihtoehtoja Sonylla on?

Siirrytään digitaaliseen jakeluun jakelukustannusten pienentämiseksi ja katteen parantamiseksi.

Nostetaan entisestään pelien hintoja. Koetetaan kerätä massiivisesti asiakkaita playstation now ym. palvelujen kautta. Nostetaan niiden hintaa.

Tehdään seuraavan sukupolven konsolista kevytversio ja toivotaan että markkinointiosasto saa myytyä sen riittävänä harppauksena.

Nintendon tilanne on selvästi parempi, se kykenee operoimaan kevyemmillä peleillä pidemmälle ja on kyennyt pitäytymään pitkälti tehokilpailusta erossa.

Toki pelin tekemisten hinta vaikuttaa sekin markkinoihin, mutta sehän on sitten liiketoiminnallista riskiä pelitaloille. Voi olla että näemme hetkellisesti siirtymistä vähemmän kalliisiin tuotantoihin. AI:n avulla voidaan tuotantokustannuksia alentaa, mutta siinäkin on omat riskinsä, monessakin mielessä.

Viimeksi muokattu:
Eri mieltä olemista se ehkä sitten on, jos näkee senkin puolen aiheesta, että kuluttajat nimenomaan ovat tämän muutoksen hyväksyneet. Tästä olen koko ajan kirjoittanut, vähän niin kuin vain alleviivatakseni sitä, ettei tämä ole mikään ylhäältä alaspäin pakotettu muutos.
En ole sanonut etteikö kuluttajat olisi digiä hyväksyneet, omaksuneet ja käteväksi kokeneet. Se ei kuitenkaan sulje pois sitä että sitä on myös firmoilta haluttu ajaa yleistymään ja että syyt on ihan erit kuin digin kätevyys ja että siinä tulee sellaisia negatiivisia puolia, mitä ei varmasti ole suurin osa digiostajista miettinyt, kuten fyysisten ja täten kilpailun häviäminen ja monopolin syntyminen sekä omistusoikeuden entistäkin suppeampi käsitys tai käytännössä jopa loppuminen.

Firmat on siis ohjanneet kuluttajia digiin, koska ne hyötyvät siitä ja kuluttajat on digin hyväksyneet sen hyvien puolien ja kätevyyden vuoksi. En minä tätä vaikeampia asioita ole mielestäni sanonut.

Aika suoraan kylläkin kirjoitti, että kuluttaja ei ole tätä itse halunnut, vaan siihen on ohjattu - mikä mielestäni aliarvioi kuluttajien omia valintoja.
Luepas tarkemmin, sillä kirjoitin ettei ole haluttu niitä negatiivisia puolia eli monopolikauppaa yms. Ne digin hyvät asiat on totta kai haluttu ja hyväksytty.

Mutta en todellakaan jaksa raamattuja aiheesta kirjoittaa tai lukea, vaan voidaan tosiaan olla sitä mieltä, että sekä kuluttajille että yrityksille tämä on ok ollut jo pitkään.
Se väittely tuli siitä kun koettiin ettei ohjausta ja kuluttajien oma valinta voisi olla totta yhtä aikaa. Minun sanomani oli se, että kuluttajia ohjattiin digiin ja digin hyötyjen vuoksi kuluttajat sen ovat hyväksyneet, joko välittämättä tai ymmärtämättä negatiivisia puolia tai uhkia.

Et vastannut vieläkään mihinkään aiempiin ihmettelyihini esim. että miksi tällainen olisi edes ongelma jos se olisi totta?

Sitä paitsi aika suppeaa porukkaa/kuplaa saat seurata että löydät tyypit tai useamman jonka kohdalla näistä edes suurin osa toteutuu. Jännä kun itse mielestään seuraa paljonkin pelialaa eikä ole tällaista porukkaa sieltä osannut yksilöidä tai huomata.

Pelialan ongelmatkin on - edelleen ja kuten sanottu jo - valikoiman supistuminen massiivisiin ikuisuuspeleihin ja AAA-teoksiin. Silti koet että tarvittaisiin ilmeisesti lisää Fortniteä, GTA Onlinea, CODeja ja muita vastaavia?

Isoin ihmetys itselläni on kuitenkin se, että millaista takakujan mediaa sinä seuraat että olet tuollaiseen porukkaan edes törmännyt? :D Anna nyt hyvä ihminen edes joku esimerkki jos näitä on ala täynnä. Ja voin sanoa että "tämä ja tämä youtubettaja" ei vastaa itselläni pelialan vaikuttajaa, sori vaan. Youtube on nimenomaan huomiotaloutta, jossa Angry tämä tai tuo raivoaa peleistä. Se on showta siinä missä painimatsit. Sen on tarkoitus vain kerätä klikkejä huomiolla ja ärsyttämällä. On ilmeisesti osunut hyvin kohdallasi kohteeseen.

Toki pelin tekemisten hinta vaikuttaa sekin markkinoihin, mutta sehän on sitten liiketoiminnallista riskiä pelitaloille. Voi olla että näemme hetkellisesti siirtymistä vähemmän kalliisiin tuotantoihin. AI:n avulla voidaan tuotantokustannuksia alentaa, mutta siinäkin on omat riskinsä, monessakin mielessä.
Kävi muuten mielessä itselläkin tämä että eihän jokainen firma voi laittaa pelilleen sitä 80 euroa hintaa, joten kun mennään täysillä digiin, niin pienempien pelien ja kehittäjien lienee vähän pakkokin myydä merkittävästi halvemmalla pelejään, jotta kuluttajille tulisi ajatus että "no, eihän tämä maksakaan yhtä paljon kuin tämä 80 euron Hittipeli 7: Hittien paluu", jolloin vähemmän isoilla ja tunnetuillakin nimikkeillä on mahdollisuuksia.

Samaan aikaan täällä tosin ilmeisesti valitetaan että juornot on pilalla vaikka nimenomaan heitä tarvitaan tällaisessa tilanteessa, missä vain jo tunnetut ja massiiviset teokset saa näkyvyyttä. Eikä tilanne siis uusi toki ole mutta tulipahan vain mieleen.

Toisaalta pelien järkyttävistä kuluista on puhuttu jo kauan, joten siirtyminen pienempiin tuotoksiin on todella looginen askel, varsinkin kun ottaa huomioon että moni muukin maksaa nykyään paljon, jolloin ei pysty kauheasti myymään kalliilla ja nostamaan hintoja.

Viimeksi muokattu:
PC:n voi ostaa ilman tietoa komponenteista siinä missä kuluttaja ostaa konsolin tietämättä onko Switch vai PS5 sopivampi itselle. PC on nykyään myös aika pitkälti plug n play jos ostaa valmiin paketin eikä kasaa itse. Ja se mitä olen peliläppärillä säätänyt, niin se on itse päivitellyt itseään ilman että olen mitään tehnyt sille. Mitä magiaa tämä mahtaa olla ja miten minulle on eksynyt ilmeisesti se ainoa pc-laite, joka tuollaista osaa? Hankala uskoa etteikö pönttö-pc:iltä onnistuisi sama. Ja jos ei, niin on peliläppärikin pc.

Aina puhutaan vain "säädöstä" tarkentamatta mitä se tarkalleen on. Päivitykset esim. saa tai on yhtä automaattisia kuin konsoleillakin ja koneet saa valmiina ja asennettuina paketteina, joten mikä se "säätö" on, josta puhutaan? Onko nämä puheet oikeita kokemuksia vai jotain muinaismuistoja tai oletuksia asiasta? Onko siis nykyajan pc:llä pelaamisesta kokemusta vai vain ajatus jostain menneisyydestä?

Itse en kokenut pc-pelaamista erityisen haastavana edes yli 10 vuotta sitten, joten vaikea nähdä että mitä se säätö nykyään voi muka olla. En väitä etteikö sellaista voisi olla mutta usein vähän tuntuu että tämä on vain mantra, mistä ei ole omakohtaista kokemusta.
Täytyy näihin nyt itekki kommentoida että itse en tiennyt minkämoiseen säätämiseen sitä joutuukin kun tuon ROG Allyn ostin. Säätönamiskaa ja kuvanparannustekniikoita on jos jonkimoisia, GPU ja CPU säätöjä, muistin määrän jakamista yms joista kaltaisellani konsolipelaajalla ei ole mitään käsitystä. Siihen mukaan vielä pelien omat yksityiskohtaiset säädöt milloin millekkin hommalle. Asetukset on täynnä termejä ja sanoja joista mulla ei oo hajuakaan vaikka oon pelaillu kymmeniä vuosia. Joista konsoleilla summittaisella arviolla 95%. Joka pelille katteltava youtube-videoita ja yritettävä niitten avulla säätää peli mieleisekseen.

Tietyllä tapaa nämä viimeaikaiset uutiset on vieny ajatuksia siihen että pitäiskö sitä vaan siirtyä pc-pelaajaksi, kaikkien näiden vuosien jälkeen. Voin laittaa semmoseen vehkeeseen vaikka kaks tonnia, kolme tonnia. Voin katsella nettiä ja ihmetellä että miten peli x ja y sillä sitten toimisi. Mutta mitenkäs kun miettimässäni kokoonpanossa olis tuo osa pykälää heikompi ja prosessorikin eri merkkiä? Miten se vaikuttaa suorituskykyyn? Jos nyt laitan vielä muutaman satasen lisää niin miten paljon se vaikuttaa pelin sulavuuteen yms.

Uusimmalla Xboxilla tai pleikkarilla mun ei tarvi miettiä moisia. Tiedän mitä performance ja quality tekee. Eikä mun tarvi miettiä että pyörisköhän peli tasaisesti jos lasken varjojen qualityn suuresta pieneen ja piirtoetäisyyden säädän mediumille. Kiva kun on vaihtoehtoja ja säätövaraa mutta pirun paljo simppelimpää kun on vain optimoidut kaksi tai kolme asetusta.

Täytyy näihin nyt itekki kommentoida että itse en tiennyt minkämoiseen säätämiseen sitä joutuukin kun tuon ROG Allyn ostin. Säätönamiskaa ja kuvanparannustekniikoita on jos jonkimoisia, GPU ja CPU säätöjä, muistin määrän jakamista yms joista kaltaisellani konsolipelaajalla ei ole mitään käsitystä. Siihen mukaan vielä pelien omat yksityiskohtaiset säädöt milloin millekkin hommalle. Asetukset on täynnä termejä ja sanoja joista mulla ei oo hajuakaan vaikka oon pelaillu kymmeniä vuosia. Joista konsoleilla summittaisella arviolla 95%. Joka pelille katteltava youtube-videoita ja yritettävä niitten avulla säätää peli mieleisekseen.

Tietyllä tapaa nämä viimeaikaiset uutiset on vieny ajatuksia siihen että pitäiskö sitä vaan siirtyä pc-pelaajaksi, kaikkien näiden vuosien jälkeen. Voin laittaa semmoseen vehkeeseen vaikka kaks tonnia, kolme tonnia. Voin katsella nettiä ja ihmetellä että miten peli x ja y sillä sitten toimisi. Mutta mitenkäs kun miettimässäni kokoonpanossa olis tuo osa pykälää heikompi ja prosessorikin eri merkkiä? Miten se vaikuttaa suorituskykyyn? Jos nyt laitan vielä muutaman satasen lisää niin miten paljon se vaikuttaa pelin sulavuuteen yms.

Uusimmalla Xboxilla tai pleikkarilla mun ei tarvi miettiä moisia. Tiedän mitä performance ja quality tekee. Eikä mun tarvi miettiä että pyörisköhän peli tasaisesti jos lasken varjojen qualityn suuresta pieneen ja piirtoetäisyyden säädän mediumille. Kiva kun on vaihtoehtoja ja säätövaraa mutta pirun paljo simppelimpää kun on vain optimoidut kaksi tai kolme asetusta.
Huomattavasti paremmin kuvasit miksi konsolit ei ole vain fyysisten pelien takia monelle se mieluinen pelipaikka vaikka moni täällä jo antaa niin ymmärtää.

Voin sinänsä allekirjoittaa, että uutena käsikonsoli-pc-pelaajana kokemukseni on aika lailla samanlainen, eli ns. säädettävää kyllä on. Tiedostan sen paljolti johtuvan myös siitä, että käsikonsoli-pc:t ovat suhteellisen alitehoisia, joten saadakseen parhaan kuvanlaatu-sulavuus-yhdistelmän täytyy pelin asetuksilta hakea yleensä oikeaa kompromissia. Toki voisi vetää all low settings, jolloin säätöä on vähemmän, mutta kuka niin tekisi? Toisaalta tällä laitteistolla harvemmin voi vetää "all high" ja olla koskematta mihinkään, toisin kuin olisi jollain toisella pc-laitteella. Samoin järjestelmätasolla on enemmän säätöä, mutta sitä en nostaisi samanlaiseksi aikasyöpöksi kuin pelien asetuksia vs. konsolin quality ja perf.

Mitenkään erityisen vaikeaksi en ole säätöä kuitenkaan kokenut; onhan nykyään tarjolla netissä valtavasti vinkkejä säätöihin, jos sen verran jaksaa etsiä.

Tulevaisuudessa pc-pelaamista on käsittääkseni tarkoitus viedä enemmän plug & play suuntaan eli suosituimmille laitteille (Steam deck & machine, allyt) olisi peleissä valmiit asetusprofiilit. Vielä ei kuitenkaan ihan taideta siellä olla. Jos Helix on pc, niin sen etuna tulee todennäköisesti olemaan juuri kyseiselle raudalle optimoidut asetusprofiilit, mikäli vain laite saa riittävästi tukea.

Voin sinänsä allekirjoittaa, että uutena käsikonsoli-pc-pelaajana kokemukseni on aika lailla samanlainen, eli ns. säädettävää kyllä on.

Itse taas päinvastoin olen yllättynyt miten vähän olen joutunut MSI Clawn kanssa säätämään pelien kanssa. En oikeastaan koskaan säädä juurikaan mitään, vaan ihan niillä oletusasetuksilla on tullut pelailtua pääosin. Toki kertaalleen on tullut yllätyksenä The Quarryn kanssa, ettei peli toimi ylipäätään kunnolla, joten myös nämä PC-maailman eri komponenttien ongelmat on kyllä sitä kautta tullut tutuksi. Ja kyllähän käyttöönotossa piti lukea netistä mitä kaikkea kannattaa tehdä, mitä ei luonnollisesti konsoleiden kanssa tarvita.

Mutta juuri tämä säätämisen minimointi on mahdollista näille hybrideille, kun kokoonpanot on vakioituja ja studiot voi optimoida näille kokoonpanoille pelinsä helpommin kuin kaikille eri random yhdistelmille. Steamin laitteet tästä hyötyy jo nyt.

Mutta onhan se tosiaan edelleen niin, että konsolit on vieläkin helpompia laitteita käyttäjälle ja yhteensopivat pelit on päivänselviä. Mutta on tässä kyllä näin konsolipuristinkin myönnettävä, että kyllähän myös käyttömukavuus on PC-maailmassa mennyt eteenpäin. Toivottavasti tämä sama suunta jatkuu edelleenkin.

Tulevaisuudessa pc-pelaamista on käsittääkseni tarkoitus viedä enemmän plug & play suuntaan eli suosituimmille laitteille (Steam deck & machine, allyt) olisi peleissä valmiit asetusprofiilit.
Mikäli kilpailu kiristyy ja laitteita alkaa virtaamaan markkinoille enemmänkin, niin samallahan siinä kasvaa myös se erilaisten kokoonpanojen määrä. Ei nyt tietenkään siinä määrin kuin täysin muokattavassa PC-maailmassa, mutta kuitenkin. Miten pitkään ja millaisella motivaatiolla näitä kaikkia laitteita sitten tuetaan, kun monet ovat kuitenkin melko pienen piirin laitteita olleet isoon kuvaan nähden. Jossain vaiheessa se kuitenkin menee säätämiseksi. Osalle se sopii paremmin kuin toisille.

PC-pelaaminen on huomattavan paljon helpompaa kuin aiemmin, mutta kaukana se konsolipelaamisen vaivattomuudesta tosiaan on. Ja se on toisaalta ihan ymmärrettävää, koska yleensä PC:llä tehdään paljon muutakin kuin vain pelataan.

Playstationilta ei ole tullut mitään vastausta tähän jumalattomaan vastarintaan. Porukka lopettaa PS+ tilauksiaan, yksi jopa rikkoi oman PS5 jollain puristin silppurilla. Aivan loistavaa draamaahan tämä on. Tosin harvemmin olen Playstationia puolustanut, mut nyt täytyy kun he nyt kuitenkin hyvissä ajoin kertoivat että fyysisen aika on ohi. Mitäs jos tämä enteilee että tuo takaisinpäin yhteensopivuus ei tule olemaan niin hyvä PS6. Eli nykyisistä peleistä tulee sitten vaan PS6 ehostus versiot ja ne myydään sitten täyteen 79.90 euron hintaa. Last of US remasterin remasteri 79.90e. Vaihtoehdot on vähissä niin ei auta kuin maksaa ???

Playstationilta ei ole tullut mitään vastausta tähän jumalattomaan vastarintaan.
Mitäpä he tähän voisivat vastata? "Tehtiin silleen hassusti, sori siitä. Jatkossa voitte kuitenkin lunastaa pelit koodilapulta, jonka voitte sitten sen jälkeen uusiokäyttää joulukorttina ja lähettää vaikka mummolle."

Yhteisöltä ihan oikea reaktio, vaikka muuten harvemmin näitä someölinöitä pidän arvossa. Ölinä on saavuttanut jo sellaiset mittasuhteet, että joku poliitikkokin oli herännyt. Ja siinähän se mahdollisuus piilee, jos useampi poliitikko näkee tässä sauman saada kannatusta. Sieltä norsunluutorneista käsin ne tarvittavat muutokset oikeasti kuitenkin tehdään. Ajoittain jopa tavallista kansalaista palvellen.

Porukka lopettaa PS+ tilauksiaan,
Tämä on se oikea tapa yksilötasolla, samoin kuin muukin digitaalisen kaupan välttäminen.

yksi jopa rikkoi oman PS5 jollain puristin silppurilla.
Tässä lopputuloksena on yksilö ilman konsolia, jolla voisi pelata fyysisiä pelilevyjä. Palkkioksi tästä sai todennäköisesti virtuaalipeukkuja ja tsemppiviestejä muilta suustahengittäjiltä. Eipä paljon muuta.

Tosin harvemmin olen Playstationia puolustanut, mut nyt täytyy kun he nyt kuitenkin hyvissä ajoin kertoivat että fyysisen aika on ohi.
Olisihan tässä tosiaan voinut tehdä niin kuin kilpailija, joka vain hiljalleen häivyttää julkaisunsa olemaan Key Cardeja optisella levyllä tai koodilappuja kotelossa. Jos ei pidä itse meteliä, ei sitä varmaan kukaan huomaa. Eihän näissä kummassakaan skenaariossa ole voittajia. Korkeintaan pääsee kamppailemaan siitä, että oliko ensin muna vai kana.

Mitäs jos tämä enteilee että tuo takaisinpäin yhteensopivuus ei tule olemaan niin hyvä PS6
Jos tukea PS4- ja PS5-peleille edes diginä ei ole, Sony voi yhtä hyvin luovuttaa kohupäätöstäkin tiukemmin konsolimarkkinat kilpailijoille. PS4 myynyt lähes 120 miljoonaa, PS5 alkaa jo päästä lähemmäksi 100 miljoonaa konsolia. Siinä on aika monta digikirjastoa, joiden omistajia lienee pakko kuunnella.

Toki PS3-PS4-siirtymässä tapahtui merkittäviä muutoksia yhteensopivuudessa, mutta digitaalinen myynti oli siinä vaiheessa niin paljon pienempää, että se oli vielä mahdollista.

Viimeksi muokattu:
Mitäs jos tämä enteilee että tuo takaisinpäin yhteensopivuus ei tule olemaan niin hyvä PS6.

Jos Sony skippaisi taaksepäin yhteensopivuudenkin, niin siinä olisi kyllä kovinkin fanipoika helisemässä. Ei kai nyt sentään sellaista päätöstä ole tulossa, varsinkin kun näitä vanhoja pelejä myydään edelleen uusille asiakkaille, vaikka noita remastereitakin jatkuvasti tulee.

Totta, mutta jos ei oteta lukuun sitä että aina haluaa tehokkaampaa, ei tämä hirveän vaikeaa ole.

Käytännössä jos sulla on vaikka 144hz näyttö, laitat vaan kaikki asetukset täysille ja katsot mihin pääsee. Jos jää alle 60hz sitten voi poistella jotain asetuksista.

Ja aika hyvin saa foorumeilta suosituksia noista nyansseista, enemmän tuppaa kukkaro tai se paljonko haluaa panostaa pelaamiseen ylipäätään vaikuttaa. Itsellekkin 5090 tuntui kalliilta mutta kun katsoo nykyhintoja niin sehän oli lähes halpa julkaisussa.

Mitä veikkaatte onko tässä vaarana että mitä lähemmäs 2028 loppua mennään sitä vähemmän levyjä enää valmistetaan ja kaikki halukkaat ei välttämättä saa edes jotain uusia pelejä fyysisenä, jos tuotantokapasiteettia aletaan pikkuhiljaa pienentämään jo?

Ylös Bottom