Ymmärrän toki, että arvio tehdään silloisen koodin pohjalta, mutta käytännössä siis nuo kaikki "lapsille suunnatut" avustukset aina automaattisista QTE-tapahtumista ja GPS-nuolista lähtien saa pois päältä. Ja mitä tulee vaikeustasoon niin jo superhyvä Spider-Man 2 oli normalilla niin iisiä suuren osan ajasta, että voihan senkin kääntää pykälää tiukemmalle halutessaan.
Korjasin jo omaan viestiini että tarkoitin oikeastaan "tyhmille" kuin "lapsille", sillä lapsetkaan tuskin on niin huonoja tai tyhmiä pelaamaan ettei putkijuoksussa löytäisi oikeaa suuntaa tai kiiltävää aarrearkkua. Siihen lisäksi se muuttuja, ettei kyse ole lapsille suunnatusta pelistä, jolloin aika tyhminä pitää pelaajia pitää.
Tai no, kai taustalla on se, että tällä on supersankari-aiheen kautta haluttu tavoitella laajempaa yleisöä, eli yritetään houkutella myös vähemmän pelaavia mukaan. Se vain nyt saa aika monet jo pelaavat miettimään ostamista uudestaan. Ainakin minut, sillä tätä asioiden alleviivaamista ja pelaajan tyhmänä pitämistä on ihan liikaa muutenkin. Nykyään on harvassa pelit, joissa saisi edes hetkisen vaivata omia aivojaan sen sijaan että pelihahmo, inforuutu tai NPC kertoo tarkalleen mitä tehdä, missä ja miten.
Voi tämä peli olla omastakin mielestä ihan paska, mutta arvelin todeta mielipiteen vasta pelaamisen jälkeen.
En minä ainakaan ole mielipidettä muodostanut kuin niistä asioista, joista olen lukenut. Niiden perusteella en koe että olisi tarvetta hakea peliä tähän hätään. En jaksa uskoa että muutkaan on koko peliä tuominneet vaan ennemminkin ostopäätökset on saattaneet muuttua.
Itse en usko etteikö tämä olisi viihdyttävä peli kaikesta huolimatta mutta en nyt tähän hätään kaipaa mitään kädenlämpöiseltä kuuluvaa, varman päälle tehtyä AAA-teosta, joka ei arvosanojen perusteella ole edes Spider-Manin tasolla. Ja sekin oli itselle lopulta juuri tuota varman päälle tehtyä AAA:ta. Eipä näiltä muuta voi odottaakaan mutta sitten pitää olla myös arvosanat ja vastaanotto sellainen, ettei ole mitään sellaista mikä itsellä tökkii tai vaikuttaa ostopäätökseen.
Eikös näiden pitäisi olla järjestäään valtavia arvostelumenestyksiä, jos nämä tehdään varman päälle? Pelkkää hittiä takuuvarmalla reseptillä. No joka tapauksessa en ole asiasta eri mieltä, mutta tämä ei kyllä rajoitu pelkästään Sonyyn.
Sehän se juuri on, että edes se ei vielä takaa menestystä. "Varman päälle" siis meinaa että ei edes yritetä mitään erikoista tai uutta, vaan mieluummin niin että peli pelaa itse itsensä ja haastetta saa ehkä vasta kun laittaa jonkun "insane"-vaikeustason päälle eikä sekään ole sellainen, että sitä jaksaisi pelata kun se "haaste" on niin huonolla tavalla tehtyä.
En ole missään vaiheessa sanonut että tämä olisi vain Sonyn ongelma. Se on myös esim. Ubin tavaramerkki, siinä missä muidenkin isojen tekijöiden. Mitä enemmän syydetään rahaa teokseen, sitä "kädenlämpöisempi" ja "kaikille sopiva" teos sieltä yleensä tulee.
Minusta tuohon sopisi UE = Useless Event. Ihan turhaa koko QTE, kun loppujen lopuksi kyse on vain graafisesti hienommasta "Kapteeni käskee"-leikistä. Mieluummin ihan puhdas välivideo kuin joku QTE-pelleily.
Joo, QTE on turhuutta mutta vielä turhempaa on QTE, joka ei ole QTE. Niillä ei ole mitään merkitystä jos ne ei toimita edes sitä alkuperäistä ideaansa. Ja esimerkiksi Telltalen peleissä aikarajat valinnoissa on ihan sopivaa QTE-käyttöä, joten ei se itse mekaniikka ole paska, jos sitä osataan käyttää oikeassa tilanteessa. Onneksi se pahin QTE-aikakausi ja -villitys on kuitenkin ohi.