Pääpointti on siinä, että maailma on täynnänsä 78/100 saaneita keskiarvoja, eikä niistä yleensä nouse tällaista meteliä, joka kestää näin pitkään.
Minä en vieläkään koe, että mitään poikkeavaa meteliä olisi edes ollut. Ihan normaalia kommentointia siinä kohtaa kun jostain pelistä paljastuu asioita, jotka pelaajissa aiheuttaa närästystä, kuten tuo kädestäpitely ja pelaajan tyhmänä pitäminen. Siihen päälle heikommat arvosanat, mitä odotettiin, niin ihan odotettava reaktio eikä mielestäni millään tapaa meteli tai muutenkaan poikkeava tapaus.
Odotukset olivat monella varmaan kovat ja pettymys ikävää. Mietin tässä silti, että jos Wolverine olisi jonkun muun studion tuotos(=pienemmät ennakko-odotukset) ja olisi julkaistu kaikille laitteille, että olisiko keskustelu näinkin värikästä siinä tilanteessa. Tai jos kyseessä olisi joku toinen supersankari ja multiplattaripeli, joka saa 78/100 keskiarvon, että jaksettaisiinko siitä näin äänekkäästi ja pitkäkestoisesti väitellä.
Itseäni ainakin ärsyttäisi samat asiat riippumatta siitä, kenen tekemä peli ja mikä tai kuka on pääosassa tai aiheena.
Haluaisin uskoa että suurin osa muistakin kommentoijista kommentoi lähtökohtaisesti peliä pelin itsensä kautta eikä peilaa näkemystä julkaisijan tai kehittäjän kautta.
Aika kovaa kyytiä se Marvel Avengerskin sai. Eikö se ollut multiplattari? En siis tajua että miksi tässä yhä mietitään, että oltiinko niin "karuja" sen vuoksi koska Sony ja/tai Imsomniac? Toki ymmärrän että näiden tekijöiden kautta olisi voinut odottaa enemmän mutta kommenttien perusteella kyse oli nimenomaan niistä asioista, jotka itsekin jo olen maininnut: ei tykätty siitä, millaisen kuvan pelistä arvostelujen kautta sai.
Sony ja Imsomniac on sitten vasta jälkiajatuksia ja toteamuksia, että "olipa erikoista, kun yleensä tullut varmempaa kamaa (näiltä)" tms.
En siis väitä, että syy äänekkäälle keskustelulle olisi ainoastaan siinä, että Sonyn yksinoikeus, mutta tuntuu silti siltä, että asialla olisi keskustelun määrään, äänekkyyteen ja sanavalintoihin edes jonkinlaista vaikutusta. Voi toki olla, että olen totaalisen väärässäkin, mutta peilaten aikaisempien aikojen kasin arvoisiin supersankaripeleihin ja niistä heränneisiin keskusteluihin, niin tuli vain tällainen tunne. Isomminhan Wolverine on ollut mainoksissa esillä kuin jotkut multiplattarisupersankaripelit noin keskimäärin. Tai ainakin siltä tuntuu.
Ei ole supersankaripeli mutta kyllä vaikkapa Forbidden Westinkin monista asioista nostettiin ikäviä puolia esille mm. Aloyn jatkuvasta puzzlejen pilaamisesta ja överistä ominaisuustarjonnasta lähtien. Täten minä edelleen koen että suuri osa pelaajista kommentoi peliä eikä sitä, ketä tai mikä siellä on taustalla.
Ja kaikkien toive varmasti olisi aina saada mahdollisimman hyvä peli. Oli se kenen tahansa logoilla varustettu.