Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]
Kompataan paria edellistä, omin kommentein...
Taisteleminen.
Mitä tästä nyt kertoisi, kun se kerran tulisi olla itsestäänselvyys. Hakkaat X-nappia ja satunnaisesti L1-nappia. Siinä se. Taktikointipuoli jää paragrimien oikea-aikaiseen käyttöön ja valitsemiseen.
Omasta mielestä paragrimeissä oli ideaa, mutta toteutus jäi todellakin puolitiehen. Ainoastaan osassa matseista käytettiin ideaa hyväksi
(adat & guit + pari missionia),
muuten todellakin oli auto+auto+auto+auto => victory
Pelin eteenpäin kuljettaminen.
Juokset putkessa. Taistelu. Juokset putkessa. Taistelu. Cutscene. Taistelu. Juokset putkessa. Taistelu. Siinä pelin kulku kaikessa yksinkertaisuudessaan. Ihmettelen itsekkin, miten jaksoin tuota samaa rumbaa näinkin pitkään. Onhan pelin kulku periaatteessa ollut sama kaikissa FF:ssä, mutta tämä tuorein osa on jo suorastaan naurettava. Aiemmissa osissa mukana olivat sentään kaupunkien tutkiminen, maailmankartalla pyöriminen jne.
Samaa mieltä tästäkin, mutta toisaalta ymmärtää pelintekijöitä. Jos pelistä olisi tehty esim. yhtä laaja kuin FF VII - IX, niin kauanko pelin tekeminen olisi kestänyt, ja montako blu-ray:tä se olisi vienyt.
(mutta olisihan se ollut mukavaa FF jatkumoa, FF VII - IX (3-4 CD) => FF XIII (4 - x Blu-ray) => (FF VII Re-Make:a odotellessa)
Musiikit.
Nobuo Uematsun poissaolo vaivaa edelleen. Perus taistelumusiikkia ja viimeisen bossitaistelun kuorokipaletta lukuunottamatta pelin musiikkianti oli laimeaa. Leona Lewis'in My Hands -kappaleen valinta pelin länsimaalaisen version teemakappaleeksi oli pettymys. Vanhoissa FF:ssä musiikkipuoli oli loistavaa, enkä näe minkään FF XIII:n kappaleen nousevan FF-klassikoksi.
Tämä oli itselle pelin suurin pettymys. Lasken itse Uematsun yhdeksi parhaimmista, jollei parhaimmaksi pelimuusiikin tekijöistä.
Harva pelimuusikko pääsee samoihin tunnelmiin kuin Uematsu FF VII:ssa
( Barett's Theme / Infiltrating ShinRa Tower / J-E-N-O-V-A / Cinco De Chocobo)
Teknisesti peli on kyllä todella onnistunut. Ympäristöt ja hahmojen animaatiot loistokamaa, eikä niiltä parempaa voisi toivoa.
Jos sarjan helmet olisi jäänyt pelaamatta, niin ei tätä varmaan yhtä huonona pitäisi.
Samaa mieltä myös. Jos ei historia olisi hallussa, tämä peli olisi voinut olla jopa hyvä.
Nyt se jäi teknologia-näytökseksi (joita melkein kaikki Squaren pelit kyllä ovat, mutta tällä kertaa ilman SISÄLTÖÄ....)
Ja uudelleen peluuarvoa tällä pelillä ei ole ollenkaan.
(FF VII:een jaksaa palata parin vuoden välein, mutta tähän tuskin koskaan. No aika näyttää, mutta epäilen.)
-----
Mutta, jos jotain positiivista pelistä pitää löytää niin se on se, että rahoille sai ainakin vastinetta...
(rahallisesti/ajallisesti)
Alla keskiarvoja, vaihtelee pelaajan/pelin/ostopaikan mukaan, mutta kuitenkin
Normipeli = 60€ => läpipeluu: 8h =>
kustannus = 7,5 € / 1h
FF XIII = 60€ => läpipeluu: 100h
(platina) =>
kustannus = 0,6 € / 1h
Lisää tälläisiä alle 1€/h yksin-pelejä,
(multiplayer-pelit ovat erikseen...)