Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIII

Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Lataappa tämä, Mäntti, pitäis auttaa muutenkin parhaiden aseiden valintaan ynnä muuhun.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Jengille kyllä kelpaa kaikki.
Eihän tässä ole vielä ollut muuta hyvää kuin hyvin pyörivä grafiikka ja takana on sentään jo reilut 12h. Blodumboblumin ilmahissit itkutirsk-Hopella ja Lightningilla, eli olisko chapter 7 menossa. Ja todellakin ihan yhtä tylsää edelleen kuin pelin alussa.

- Voi hemmetti, tylsääkin tylsempää puudutusta ja itseään toistavaa putkea. Tuntuu vittuilulta pelaajaa kohtaan.
- Dialogi. Itkutirsk-Hope ja Vanillan kesto-orgasmit pedofiliatoiveineen.
- Crystalium -"systeemi". X-pohjassa kohti seuraavaa EVVK:tä.
- Miljoona minsaa kestävät rivivihut, joista ei pääse karkuun.(=target time x 3).
- WTF-sääpallot. Joku hyöty?
- Tarina etenee tunnissa minuutin, ja siitäkin minuutista puolet on turhaa ih ah oh uuh -cutsceneä.
- Paradigm shiftailu menee hetkittäin ihan kaoottiseksi syklaamiseksi kolmen shiftin kesken. Kaikki iskee kaikkia, kaikkialle ja samaan aikaan = chain gauge nollissa
- Omat Eidolonit lähinnä naurattaa taisteluissa.

+ Hieno grafiikka
+ Pyörii nätisti
+ Paradigm shift varauksin
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Nyt ihmetyttää tosin että olenko missannut jotain kun netissä joka paikassa lukee että max crystarium level on 10. vikan taistelun jälkeen katselin omaani ja max level 5. mistähän saisin lisää levelii?????
Selittyisikö asia sillä, että itse "hahmoluokalla" on vain 5 leveliä, mutta siinä Crystarium-himmelissä on tauhkaa kymmenessä eri "tasossa"? Hahmoluokan taso <> Crystariumin "kerrokset".
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Läpi meni viimein! huh huh. Ei ollut kyllä tuossa pelissä jälkikäteen mitään muuta kuin Grafiikka jonka takia sen jaksoi pelata läpi. Tarinahan oli aivan kamalaa huttua sitten loppujen lopuksi eikö siitä oikeastaan jäänyt mitään käteen. Taistelusysteemi oli loppuun asti vain auto-battlen hakkaamista ja shiftin vaihtoa. Kyllähän tuo jonkun verran taktiikkaa vaati isommissa vihuissa mutta aika köyhä systeemi kun puhutaan 40 tunnin pelistä.

Ja loppuvastushan oli ihan läppä :D Kunnon antikliimaksin pläjäytti.

Eipä kyllä aiheuttanut mitään himoja pistää maksimeita aseisiin yms kun kyseessä ois tuon tylsän taistelusysteemin hinkkausta hamaan loppuun saakka...

Ehkä kutosen voisi arvosanaksi antaa. Huolellahan tuota oli tehty mutta täytyy sanoa että sitä pelaamisen iloa ei kokenut juuri hetkeäkään :/

Seuraavaksi hankintaan Lost Odyssey... Saas nähdä miten toimii :)
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Siihen taulukkoon liittyen mahdollinen korjaus.
Mulla meni Dark Mattereita peräti 5 kpl ton yhden sijasta. Ainakin Adamant Banglen, Power Gloven ja
Weirding Glyphin muuttamiseen menee 1kpl eikä niiden lopputuotteita saa muualta. Ei nyt muistu
mieleen mihin ne loput 2 Dark Matteria meni.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Näin suurena final fantasy fanina voin sanoa että jos tässä pelissä ei olisi ollut final fantasy tekstiä niin tätä ei moni olisi ostanut. Tämä peli myi ihan sen takia koska kantoin final fantasy nimeä mutta ei sitten kantanut mitään muuta:mad: Kaikki oli aivan päin pyllyä tässä pelissä paitsi ehkäpä graffa mut kuka sitä kaipaa jos peli muuten on perseestä...

itse pelailin tätä peliä noin 70 tuntia vielä on tekemättä noin alle 10 cieth missionia ja sitten upgreidata kaikki ugot täysille. Mutta mitä tein tämän 70 tuntia... tuosta ajasta noin 45 tuntia hakkasin x nappulaa ja silloin tällin painoin R1 vai L1 kumpi nyt olikaan parafim vaihto napula. loput 25 tuntia katoin leffaa missä oli tylsät hahmot ja paska tarina ja mihin ei päässy sisään edes ennen kuin oli pelannut noin 30 tuntia....

Lopettaisivat tuon grafiikan parantamisen ja keskittyisivät taistelu systeemiin ja hahmoihin ja juoneen. Mitään muuta en kaipaa:D
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Täytyy olla samaa mieltä, eipä olisi tullut ostettua ilman kannen Final Fantasy nimeä. Pelinä ihan ok, mutta PS1 Final Fantasyihin tätä ei oikeen voi edes verrata. Aikasemmissa osissa tunnelma oli aina kohdillaan ja musiikki oli mahtavaa. Tulee vieläkin joskus kuunneltua FF VII - FF IX musiikkia ja ei niitä voi edes verrata uusimpien tuotosten musiikkeihin.

Tämä peli olisi ollut parempi Open Worldilla ja kylillä. Vaikka vanhat osat olivatkin oikeasti lähes yhtä paljon putkijuoksua, mutta itse ainakin kaipaan sitä ympyrää juoksemista open worldissa, jotta saa leveleitä / expaa kunnoon musiikin kera. Sitten johonkin lentoalukseen / laivaan nouseminen ja paikkojen tutkiminen oli oikeasti siistiä. Kuka muistaa esim FF VIII Bahamutin "saaren" löytämisen? Sellaista yllätystä ja jännitystä tämä peli ei tuonut kertaakaan.

Itse pelasin tarinan aika nopeasti läpi. Normaalisti näissä peleissä pelaan ensin omin avuin pelin läpi ja sen jälkeen ns. perfect fileä tekemään guidejen avulla. Tässä ei ole tuon ensimmäisen pelikerran jälkeen jaksanut edes aloittaa toista läpipeluuta. Noin 100h pelattu ja ei ole mitään mielenkiintoa yrittää edes platiumia (tosin en noista trofeista muutenkaan piittaa.)

PS1 FF:y on jokainen pelattu moneen kertaa läpi, mutta tätä ei vaan jaksa. Olenko ainoa joka on tätä mieltä? Varsinkin tuo open worldin puutuminen harmittaa, koska sen olisi pystynyt tekemään, jos niin olisi haluttu. Pelit kuten Red Dead Redemption ja Just Cause näyttävät, että laajuutta voidaan tehdä. Mielummin paskat graffat ja hyvä peli kuin hyvät graffat ja paska peli.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

itelle FF13 oli mahtava kokemus, 12 olin pettynyt ja vaikka 13 ei open world ollutkaan oli hahmot ja tarina mielestäni erinomaiset. Taistelu systeemikin toi mukavan uuden tuulahduksen final fantasyihin ja vaikka side questit ovatkin kaikki samantapasia on niitä tullu suoritettuu. Toivottavasti laajentavat seuraavaan osaan tota paragdimi lisää ja pitävät naispuolisen henkilön päätyyppinä sillä Lightining on ehdottomasti yksi parhaista FF-hahmoista ja lukeutuu helposti Cloudin ja Squallin jokkoon.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

PS1 FF:y on jokainen pelattu moneen kertaa läpi, mutta tätä ei vaan jaksa. Olenko ainoa joka on tätä mieltä?.

Et ole.

Omasta mielestäni FF X:n jälkeen sarja aloitti alamäkensä. Final Fantasynä tämä on suorastaan ala-arvoinen. Ilman FF-nimeä tämä olisi keskivertoa hieman parempi tekele, mutta tuon nimen alla kyseessä on jo todellinen alisuoriutuminen. Satunnaistaisteluiden poistaminen kirpaisi jo FF XII:sta kohdalla syvältä, enkä siihen ole yhden läpiipeluukerran jälkeen enää koskenut. Sama taitaa käydä myös FF XIII:sta kanssa. Junnun lailla platinapytyn hankkiminen taitaa jäädä suorittamatta, vaikka jonkinlainen fiksaatio pyttyjen keräämiseen löytyykin. Peli ei vain jaksa kiinnostaa tarpeeksi.

FF XIII:n puutteet omasta mielestäni:

Taisteleminen.
Mitä tästä nyt kertoisi, kun se kerran tulisi olla itsestäänselvyys. Hakkaat X-nappia ja satunnaisesti L1-nappia. Siinä se. Taktikointipuoli jää paragrimien oikea-aikaiseen käyttöön ja valitsemiseen.

Pelin eteenpäin kuljettaminen.
Juokset putkessa. Taistelu. Juokset putkessa. Taistelu. Cutscene. Taistelu. Juokset putkessa. Taistelu. Siinä pelin kulku kaikessa yksinkertaisuudessaan. Ihmettelen itsekkin, miten jaksoin tuota samaa rumbaa näinkin pitkään. Onhan pelin kulku periaatteessa ollut sama kaikissa FF:ssä, mutta tämä tuorein osa on jo suorastaan naurettava. Aiemmissa osissa mukana olivat sentään kaupunkien tutkiminen, maailmankartalla pyöriminen jne.

Musiikit.
Nobuo Uematsun poissaolo vaivaa edelleen. Perus taistelumusiikkia ja viimeisen bossitaistelun kuorokipaletta lukuunottamatta pelin musiikkianti oli laimeaa. Leona Lewis'in My Hands -kappaleen valinta pelin länsimaalaisen version teemakappaleeksi oli pettymys. Vanhoissa FF:ssä musiikkipuoli oli loistavaa, enkä näe minkään FF XIII:n kappaleen nousevan FF-klassikoksi.

Teknisesti peli on kyllä todella onnistunut. Ympäristöt ja hahmojen animaatiot loistokamaa, eikä niiltä parempaa voisi toivoa. Edelleenkään grafiikat eivät tee peliä, joten peli jää muuten torsoksi. Japanilaisen ääninäyttelyn puuttuminen syletti myös, ei ainoastaan Vanillen ärsyttävän ääninäyttelyn takia, vaan ihan omista mieltymyksistä johtuen.

Jos sarjan helmet olisi jäänyt pelaamatta, niin ei tätä varmaan yhtä huonona pitäisi. Sen suuren seikkailun tuntua tästä ei välittynyt kertaakaan. Missä ovat ne hetket, kun ensi kerran pääset pelissä maailmankartalle ja vihreät tasangot avautuvat loputtomina edessäsi? Lukemattomat seikkailut ja mahdollisuudet odottavat sinua. Onneksi vanhat FF:t ovat edelleen pelattavissa.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Kompataan paria edellistä, omin kommentein...

Taisteleminen.
Mitä tästä nyt kertoisi, kun se kerran tulisi olla itsestäänselvyys. Hakkaat X-nappia ja satunnaisesti L1-nappia. Siinä se. Taktikointipuoli jää paragrimien oikea-aikaiseen käyttöön ja valitsemiseen.
Omasta mielestä paragrimeissä oli ideaa, mutta toteutus jäi todellakin puolitiehen. Ainoastaan osassa matseista käytettiin ideaa hyväksi (adat & guit + pari missionia),
muuten todellakin oli auto+auto+auto+auto => victory

Pelin eteenpäin kuljettaminen.
Juokset putkessa. Taistelu. Juokset putkessa. Taistelu. Cutscene. Taistelu. Juokset putkessa. Taistelu. Siinä pelin kulku kaikessa yksinkertaisuudessaan. Ihmettelen itsekkin, miten jaksoin tuota samaa rumbaa näinkin pitkään. Onhan pelin kulku periaatteessa ollut sama kaikissa FF:ssä, mutta tämä tuorein osa on jo suorastaan naurettava. Aiemmissa osissa mukana olivat sentään kaupunkien tutkiminen, maailmankartalla pyöriminen jne.
Samaa mieltä tästäkin, mutta toisaalta ymmärtää pelintekijöitä. Jos pelistä olisi tehty esim. yhtä laaja kuin FF VII - IX, niin kauanko pelin tekeminen olisi kestänyt, ja montako blu-ray:tä se olisi vienyt.
(mutta olisihan se ollut mukavaa FF jatkumoa, FF VII - IX (3-4 CD) => FF XIII (4 - x Blu-ray) => (FF VII Re-Make:a odotellessa):D

Musiikit.
Nobuo Uematsun poissaolo vaivaa edelleen. Perus taistelumusiikkia ja viimeisen bossitaistelun kuorokipaletta lukuunottamatta pelin musiikkianti oli laimeaa. Leona Lewis'in My Hands -kappaleen valinta pelin länsimaalaisen version teemakappaleeksi oli pettymys. Vanhoissa FF:ssä musiikkipuoli oli loistavaa, enkä näe minkään FF XIII:n kappaleen nousevan FF-klassikoksi.
Tämä oli itselle pelin suurin pettymys. Lasken itse Uematsun yhdeksi parhaimmista, jollei parhaimmaksi pelimuusiikin tekijöistä.
Harva pelimuusikko pääsee samoihin tunnelmiin kuin Uematsu FF VII:ssa ( Barett's Theme / Infiltrating ShinRa Tower / J-E-N-O-V-A / Cinco De Chocobo)

Teknisesti peli on kyllä todella onnistunut. Ympäristöt ja hahmojen animaatiot loistokamaa, eikä niiltä parempaa voisi toivoa.
Jos sarjan helmet olisi jäänyt pelaamatta, niin ei tätä varmaan yhtä huonona pitäisi.

Samaa mieltä myös. Jos ei historia olisi hallussa, tämä peli olisi voinut olla jopa hyvä.
Nyt se jäi teknologia-näytökseksi (joita melkein kaikki Squaren pelit kyllä ovat, mutta tällä kertaa ilman SISÄLTÖÄ....)

Ja uudelleen peluuarvoa tällä pelillä ei ole ollenkaan. (FF VII:een jaksaa palata parin vuoden välein, mutta tähän tuskin koskaan. No aika näyttää, mutta epäilen.)
-----

Mutta, jos jotain positiivista pelistä pitää löytää niin se on se, että rahoille sai ainakin vastinetta... (rahallisesti/ajallisesti)

Alla keskiarvoja, vaihtelee pelaajan/pelin/ostopaikan mukaan, mutta kuitenkin
Normipeli = 60€ => läpipeluu: 8h => kustannus = 7,5 € / 1h
FF XIII = 60€ => läpipeluu: 100h (platina) => kustannus = 0,6 € / 1h

Lisää tälläisiä alle 1€/h yksin-pelejä, (multiplayer-pelit ovat erikseen...)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Omasta mielestä paragrimeissä oli ideaa, mutta toteutus jäi todellakin puolitiehen.
Paragrim oli osittain askel takaisinpäin kohti täysin, omasta mielestäni parempaa, vuoropohjaista taistelusysteemiä. Pidin itse paragrim-systeemiä parempana, kuin FF XII:n vastaavaa, mutta toteutus todellakin ontui. Taistelemisesta tuli todella tylsää yhden napin hakkaamista. Vain harvat bossitaistelut jaksoivat säväyttää edes hieman.

Jos pelistä olisi tehty esim. yhtä laaja kuin FF VII - IX, niin kauanko pelin tekeminen olisi kestänyt, ja montako blu-ray:tä se olisi vienyt.
Totta tämäkin. Olisin hyväksynyt grafiikasta tinkimisen, mutta tuolloin yleinen vastaanotto maailmalla olisi tuskin ollut kovin mairitteleva. FF VII:n uudelleensyntymisestä elättelen itsekkin toiveita.

Ja uudelleen peluuarvoa tällä pelillä ei ole ollenkaan.
Täysin samaa mieltä. Enpä näe mitään syytä tökätä peliä enää koneeseen, kun sen kerran läpäisin. Tarinaa kuljetetaan niin kapeassa käytävässä, että itse pelaajalle ei jää mitään tutkittavaa. Vanhoja FF:iä jaksaa vieläkin pelailla uudestaan läpi, vaikka ne eivät mitään uutta varsinaisesti tarjoakkaan. Onko se sitten nostalgianälkä, joka ajaa niitä pelaamaan? Niissä kaupunkien tutkiminen, ihmisten kanssa jutteleminen ja salaisuuksien selvittäminen toivat merkittävää lisäarvoa ja sitä seikkailun tunnetta.

Tosin, ainakin osat I, II, III, IV, VI, VII, VIII ja (IX) saatiin uudelleenjulkaistuna PSP:lle ja DS:lle, joka entisestään loi lisäarvoa niiden uudelleen kokemiselle.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Kertokaas nyt miten mä saan aseisiin lisää potkua. mulla on lightning, fang ja sazh joiden kaikkien aseet on kehitetty jo tappiin saakka. Jos koittaa ottaa jonkun toisen aseen ja tehä siitä tollanen paras mahollinen nii ei noi magic ja strengt nouse juurikaan sen kokreemmalle. Enkä nyt vaan tajua jotain, millä saisi lisää potkua noihin aseisiin? kiitän jo etukäteen tipseistä :))

niin joo aseina ovat lightningilla "Gladius", sazhillä "Vega 42s " ja fangillä oli joku mut en muista nyt just et mikä :))
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Joidenkin aseiden LV100 malli pistelee suuremman numeron strengthiin kun toiset. Gladius
taitaa olla yksi niistä. Sen takia et strengthin ja magicin suhteen välttämättä löydä vahvempaa,
mutta ainakin mun mielestä joidenkin aseiden (Axis Blade esim.) tarjoamat lisäkyvyt kompensoi
sen muutaman kymmenen pistettä alemman voiman paremmin kun hyvin. Lisää voimaa saa
oikeastaan sitten accessoryillä ja buffeilla, mutta kyllä niillä tappiinsa kehitetyilläkin aseilla ihan
hyvin potkii persettä että ei pitäis olla suurempia ongelmia.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Linkitetääs nyt vielä muistin virkistykseks uudemmillekin threadin lukijoille tekemäni WeaponUpgradeGuide (excel taulukko, löytynee ilmaisia "lukijoita" peräti M$:ltä): v1.9 download

Pari mokaa tuolta vielä voi bongata mm. Fangin muutaman aseen kehitysmateriaalit on vääriä, mutta eipä nuihin voi tunkeakkaan kuin yhden tietyn. Pitäis ehkä joskus päivittää tuo finaaliin.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Huhhuh mikä tuuri kävi tänään, n. 1h 40 min ajan tapoin adamantortoisee ja siltä heru vajaa 20 ignottii ja 4 trappii. Aikasemmin oli tullut varmaan 100-150 kertaa se hakattua ja olin saanu 3 trappii ja reilu 10 ignottii yhteensä :D Ei ollenkaan paha kun hiukan vajaa 3 milj. tuli tienattua noin lyhyessä ajassa.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

oo nytte chapter 12 ja tähä asti ei oo ollu yhdenkää vihunkaa mtn suurempia ongelmia. mutta nyt on alkanu tulemaan perusvihuina kaikkia iha ihme bahamut-king / proto bahamut vihuja vastaa. onko tää tommosta koko loppu ajan et on hirveitä vaikeuksia pärjätä edes tavallisille rivivihollisille? vai onko tossa nyt vaan joku pieni kohta menossa missä niitä nyt vaan sattuu olemaan paljo ylivoimasia vihuja? meinaan et jos on tollasta koko loppu ajan nii meikäläisen fifukan pelaaminen loppuu tähän :/
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Kyllä noita pahoja vihuja tulee ny loppuun asti, mutta ku jonku ajan hakkaat niitä ni ei ne tunnu enää nii pahoilta.
 
Ylös Bottom