Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)
Ihan ensiksi tuota alkukaneettiasi sivuten alustan sillä, että käytin tuossa provosoivaa sävyä lähinnä keskustelun aikaansaamiseksi (kuten useimmiten). Nyt se kuitenkin johti pieniin väärinkäsityksiin (kuten useimmiten?).
Tämä on nimenomaan epäjohdonmukaista, jos ajattelemme käytettävyyden nimissä vievämme noita multiplatformketjujakin yhteisiin osioihin.
Olen tietoinen multiplatform-keskustelun olemassaolon syistä, niiden toistaminen on tarpeetonta ja minulle turhauttavaa. Olen teorian takana, yhdistäminen olisi kaiken kaikkiaan hienoa oikein toteutettuna (oma näkemys oikein toteuttamisesta: multiplatformketjut kaikilla relevanteilla alueilla, joiden viestit foorumisofta yhdistää), mutta nyt se ei vain toimi.
Kuten jossain vaiheessa itsekin totesin, joutuen nyt toistamaan niin ikään itseäni, se, mitä Monialustapelit-osio on saanut aikaan, on lähinnä keskustelun hiipumista kaikilla osaaottavilla tahoilla. Koska erittäin harva pelikeskusteluun osallistuva menee näin tehdäkseen Yhteiset-alueelle, tuloksena on vähentynyt aktiivisuus konsolikohtaisilla alueilla, sekä pahasti rampautunut keskustelu siirretyssä ketjussa.
Näitä kosketinkin ylempänä. Mielestäni ehdotuksesi ryhmään liittymisen helpottamisesta on ihan validi, mutta paras keino on poistaa tekninen ryhmäpakote kaiken kaikkiaan, ja luoda yhteisöstä avoin. Toisessa kappaleessasi esittämä ehdotus ei nähdäkseni toisi juurikaan hyötyä: jos pelikeskustelut pidetään yksinomaan konsolialueilla, miksei hypeketjutkin?
Ihan ensiksi tuota alkukaneettiasi sivuten alustan sillä, että käytin tuossa provosoivaa sävyä lähinnä keskustelun aikaansaamiseksi (kuten useimmiten). Nyt se kuitenkin johti pieniin väärinkäsityksiin (kuten useimmiten?).
En minä suinkaan sitä odota, lähinnä yritän vahvistaa pyrkimystä täydelliseen johdonmukaisuuteen.Täydellistä johdonmukaisuutta odottava tule pettymään kerta toisensa jälkeen aivan varmasti.
Ymmärrän tämän. Ongelmia syntyy silloin, kun yhteisöön on liityttävä pystyäkseen osallistumaan tähän lajiteltuun keskusteluun. Minulla ei ole mitään järjestystä vastaan, NeoGAFin tyyliset ratkaisut ovat kaoottisuudessaan ahdistavia, mutta meininkiä on avattava niin paljon kuin vain mahdollista. On epäkäytännöllistä ja hölmöä, että käyttäjän on liityttävä osaksi erinäisiä ryhmiä vain kyetäkseen keskustelemaan vapaasti.Yhteisöjä on muodostettu peleille, joilla on selvästi aktiiviset kannattajansa ja joiden ympärillä kuhinaa riittää kuukausien tai jopa vuosien ajan. Karkeasti yleistettynä normipelillä on pitkä(hkö) hypekuhinansa ja julkaisukliimaksinsa, jonka jälkeen keskustelu hiljalleen hiipuu. Kaikki keskustelu myöskin pysyy kätevästi yhdessä ketjussa (pl. peliseura ja peliapu). Yhteisössä sen sijaan on ihan eri meininki. Siellä elämä oikeastaan vasta kunnolla alkaa julkaisun jälkeen, ja keskustelu eriytyy spesifisiin ketjuihinsa.
Otetaan esimerkkinä vaikka tuo tuorein Gran Turismo 5 -yhteisö; on autonvaihtoketjua, pelikohtainen bugi/ongelmaketju, A- ja Spec-tilojen ketjut, tuunauskeskustelu, Photo Mode -lanka jne. On siis mielestäni täysin perusteltua, että kun yhdestä pelistä on noin monta eri ketjua, ne on viisainta siirtää omaksi yhteisökseen. Tällöin ne eivät mm. pomppaa uusimpien viestien listaukseen tai näy saitin etusivun Tuoreimmat keskustelut -lootassa.
Tämä on nimenomaan epäjohdonmukaista, jos ajattelemme käytettävyyden nimissä vievämme noita multiplatformketjujakin yhteisiin osioihin.
Ajattelitko siis minun implikoivan, että 360-keskustelua yritetään jollain tavalla hiljentää? Heitän toki välillä melko uskomattomia juttuja, mutta nyt karahti kyllä tulkinta minunkin kirjoitushistoriaan peilattuna aika pahasti männikköön.Multiplattariketjut puolestaan olivat ja ovat edelleen eräänlainen kokeilu. Sinne on pääasiassa laitettu sellaisia peliketjuja, jotka olivat kummallakin puolella varsin vähän keskustelua keränneet. Koska PS3- ja X360-versioilla on etenkin vielä hypettelyvaiheessa niin olemattoman vähän eroja, ja uutiset/huhut/yms. koskevat käytännössä kumpaakin versiota, on aika luontevaa löytää ne yhdestä ja samasta paikasta. Tarkoitus EI OLE ollut hiljentää X360-osion keskusteluja, vaan saada ihmiset konsoliin katsomatta keskustelemaan keskenään. Mitä enemmän potentiaalisia pulisijoita, sitä enemmän pohjaa myös sille hedelmälliselle keskustelulle.
Onko tuo kokeilu ollut menestys vai floppi? Niin syvällisesti en osaa analysoida. Sanoisin, että se on mennyt ihan jees, mutta petratakin voisi. Henk.koht. olen varsin tyytyväinen siihen, kuinka vähän mitään varsinaista konsolisotanahinointia noissa ketjuissa on nähty, eli siltä osin yhteiselo on toiminut toivotulla tavalla. Toisaalta nuo monialustapelien ketjut eivät mitään älyttömän aktiivisia ole olleet. Vaikea vaan arvioida, kuinka paljon enemmän tai vähemmän viestejä olisi tullut, jos oltaisiin menty erillisillä ketjuilla.
Olen tietoinen multiplatform-keskustelun olemassaolon syistä, niiden toistaminen on tarpeetonta ja minulle turhauttavaa. Olen teorian takana, yhdistäminen olisi kaiken kaikkiaan hienoa oikein toteutettuna (oma näkemys oikein toteuttamisesta: multiplatformketjut kaikilla relevanteilla alueilla, joiden viestit foorumisofta yhdistää), mutta nyt se ei vain toimi.
Kuten jossain vaiheessa itsekin totesin, joutuen nyt toistamaan niin ikään itseäni, se, mitä Monialustapelit-osio on saanut aikaan, on lähinnä keskustelun hiipumista kaikilla osaaottavilla tahoilla. Koska erittäin harva pelikeskusteluun osallistuva menee näin tehdäkseen Yhteiset-alueelle, tuloksena on vähentynyt aktiivisuus konsolikohtaisilla alueilla, sekä pahasti rampautunut keskustelu siirretyssä ketjussa.
Aivan. En ole ennustaja, mutta voisin luoda villin projektioni, ja todeta, että aikaisemmin ehdottomani toimintamalli tuskin aiheuttaisi nirinää. Jos foorumisofta ei kykene konseptin tekniseen aktualisointiin, niin asiat voitaisiin palauttaa ennalleen.Mutta mikä on varmaa, niin se että kaikkia on mahdotonta miellyttää. Jotkut haluavat yhteisöjä, toiset multiplattariketjuja, kolmannet tuntuvat kaipaavan täydellistä segregaatiota, jne. Ja kun kaikkien tarpeita vastaavaa ratkaisumallia ei ole olemassa, on rationaalisin ratkaisu valita se pienimmän harmin tie (eli tapa, josta tulee vähiten negatiivista palautetta).
Mitä sitten voisimme parantaa? Ihan tavallisen käyttäjän kokemuksen kannalta yhteisöihin liittyminen on selvästikin tehty liian hankalaksi ja luotaantyöntäväksi. Jos ei kuulu yhteisöön ja yrittää johonkin sen ketjuun mennä, eteen hyppäävä ilmoitus koetaan lähinnä virheilmoitukseksi, eikä sen lopussa oleva lyhyt ohjeistus yhteisöön liittymisestä pomppaa tarpeeksi selvästi esille. Se siis kaipaisi jotain muutosta. Ensinnäkin ilmoituksesta pitäisi tehdä vähemmän "vihamielinen" ja sen lisäksi liittymisohjeistuksen pitäisi paistaa niin näkyvästi, että sokeinkin sen huomaa. Vielä kätevämpää ehkä olisi antaa suoraan jokin "haluatko liittyä tähän yhteisöön? kyllä/ei" -valinta, mutta se vaatisi teknisiä muutoksia, ja tiedätte kyllä, kuinka nopealla aikataululla sellaiset meiltä onnistuvat.
Toinen juttu mitä voitaisiin harkita on ketjujen eriyttäminen pelin julkaisun jälkeen. Eli hypeketjut olisivat yhteisiä, mutta varsinaiset pelikeskustelut omilla alueillaan. Toisiko se sitten tarpeeksi elämää myös X360-pelien alueelle, mene ja tiedä...
Näitä kosketinkin ylempänä. Mielestäni ehdotuksesi ryhmään liittymisen helpottamisesta on ihan validi, mutta paras keino on poistaa tekninen ryhmäpakote kaiken kaikkiaan, ja luoda yhteisöstä avoin. Toisessa kappaleessasi esittämä ehdotus ei nähdäkseni toisi juurikaan hyötyä: jos pelikeskustelut pidetään yksinomaan konsolialueilla, miksei hypeketjutkin?