Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja designed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Mutta onhan se nyt vähintäänkin kömpelöä, että keskustellakseen pelistä X tulisi liittyä koko yhteisöön. Minä en todellakaan lähde liittymään mihinkään Killzone-yhteisöön - eihän minulla ole mitään affiliaatiota koko pelaajaporukan kanssa - vain keskustellakseni parista kokemuksestani pelin parissa.

Muutenkin koko touhu on jälleen kaikessa absurdiudessaan huvittavaa: kova on tarve repiä noita multiplättäriketjuja tänne Yhteiset-alueelle joksikin kahden alueen ristisiittoiseksi abominaatioksi, mutta samalla sitten tuetaan tällaista suljettua yhteisökikkailua. Päättäkää nyt, hyvät ihmiset.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Muutenkin koko touhu on jälleen kaikessa absurdiudessaan huvittavaa: kova on tarve repiä noita multiplättäriketjuja tänne Yhteiset-alueelle joksikin kahden alueen ristisiittoiseksi abominaatioksi, mutta samalla sitten tuetaan tällaista suljettua yhteisökikkailua.
Tämä oli yksinään minun aiheuttama kupru keskusteluissa. Pahoittelut aiheuttamastani hämmennyksestä.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Tämä oli yksinään minun aiheuttama kupru keskusteluissa. Pahoittelut aiheuttamastani hämmennyksestä.

Ei kyse missään tapauksessa ole sinun kuprustasi, vaan ihan yleisestä linjauksesta. Xbox-osiossahan tätä ei ole, mutta PS-puolella jos haluaa ylipäätään seurata muutaman ydinpelin ketjuja, on liityttävä alustasidonnaiseen yhteisöön. Samalla on kuitenkin pakottava tarve viedä kaikki uudet multiplättäriketjut ainakin Xbox-puolelta tuonne Monialustapelit-ketjuun kuolemaan. Havaitsen vahvan ristiriidan.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Pahoittelen saarnaavaa ja kädestäpitelevää sävyäni, mutta en tätä paremminkaan tähän hätään osaa selittää. Mutta siis, pureksin tässä nyt erikseen syyt sekä yhteisöjen että multiplattariketjujen olemassaoloon sekä siihen, miksi niitä käytetään miten niitä käytetään.

Havaitsen vahvan ristiriidan.
Selityskin on mielestäni aika selvä: näemme ensinnäkin asiat aika eri tavalla ja toisekseen, ylläpito ei ole mikään IF-ELSE-THEN-koodeksin mukaan toimiva Borg-yhteisö. Täydellistä johdonmukaisuutta odottava tule pettymään kerta toisensa jälkeen aivan varmasti. Esimerkiksi tämä Killzone 3 -ketjun sulkeminen ja keskustelun ohjaaminen yhteisöalueelle tuli ihan yksittäisen ylläpitäjän toimesta, eikä sen taustalla edes ollut mitään kunnollisia ylläpidon omia neuvotteluja. Nyt asiaa sitten paikattiin avaamalla ketju jälleen, ja samalla siitä tuli myös paikka ostohehkutukselle. Varsinaista pelikeskustelua varten perustin oman ketjunsa, vaikka suoraan sanottuna se tuli turhan myöhään. Aika paljon hyvää pelijuttua jäi nyt tuonne hypeketjuun, mutta sille ei voi nyt mitään.

Yhteisöjä on muodostettu peleille, joilla on selvästi aktiiviset kannattajansa ja joiden ympärillä kuhinaa riittää kuukausien tai jopa vuosien ajan. Karkeasti yleistettynä normipelillä on pitkä(hkö) hypekuhinansa ja julkaisukliimaksinsa, jonka jälkeen keskustelu hiljalleen hiipuu. Kaikki keskustelu myöskin pysyy kätevästi yhdessä ketjussa (pl. peliseura ja peliapu). Yhteisössä sen sijaan on ihan eri meininki. Siellä elämä oikeastaan vasta kunnolla alkaa julkaisun jälkeen, ja keskustelu eriytyy spesifisiin ketjuihinsa.

Otetaan esimerkkinä vaikka tuo tuorein Gran Turismo 5 -yhteisö; on autonvaihtoketjua, pelikohtainen bugi/ongelmaketju, A- ja Spec-tilojen ketjut, tuunauskeskustelu, Photo Mode -lanka jne. On siis mielestäni täysin perusteltua, että kun yhdestä pelistä on noin monta eri ketjua, ne on viisainta siirtää omaksi yhteisökseen. Tällöin ne eivät mm. pomppaa uusimpien viestien listaukseen tai näy saitin etusivun Tuoreimmat keskustelut -lootassa.

Multiplattariketjut puolestaan olivat ja ovat edelleen eräänlainen kokeilu. Sinne on pääasiassa laitettu sellaisia peliketjuja, jotka olivat kummallakin puolella varsin vähän keskustelua keränneet. Koska PS3- ja X360-versioilla on etenkin vielä hypettelyvaiheessa niin olemattoman vähän eroja, ja uutiset/huhut/yms. koskevat käytännössä kumpaakin versiota, on aika luontevaa löytää ne yhdestä ja samasta paikasta. Tarkoitus EI OLE ollut hiljentää X360-osion keskusteluja, vaan saada ihmiset konsoliin katsomatta keskustelemaan keskenään. Mitä enemmän potentiaalisia pulisijoita, sitä enemmän pohjaa myös sille hedelmälliselle keskustelulle.

Onko tuo kokeilu ollut menestys vai floppi? Niin syvällisesti en osaa analysoida. Sanoisin, että se on mennyt ihan jees, mutta petratakin voisi. Henk.koht. olen varsin tyytyväinen siihen, kuinka vähän mitään varsinaista konsolisotanahinointia noissa ketjuissa on nähty, eli siltä osin yhteiselo on toiminut toivotulla tavalla. Toisaalta nuo monialustapelien ketjut eivät mitään älyttömän aktiivisia ole olleet. Vaikea vaan arvioida, kuinka paljon enemmän tai vähemmän viestejä olisi tullut, jos oltaisiin menty erillisillä ketjuilla.

Mutta mikä on varmaa, niin se että kaikkia on mahdotonta miellyttää. Jotkut haluavat yhteisöjä, toiset multiplattariketjuja, kolmannet tuntuvat kaipaavan täydellistä segregaatiota, jne. Ja kun kaikkien tarpeita vastaavaa ratkaisumallia ei ole olemassa, on rationaalisin ratkaisu valita se pienimmän harmin tie (eli tapa, josta tulee vähiten negatiivista palautetta).

Mitä sitten voisimme parantaa? Ihan tavallisen käyttäjän kokemuksen kannalta yhteisöihin liittyminen on selvästikin tehty liian hankalaksi ja luotaantyöntäväksi. Jos ei kuulu yhteisöön ja yrittää johonkin sen ketjuun mennä, eteen hyppäävä ilmoitus koetaan lähinnä virheilmoitukseksi, eikä sen lopussa oleva lyhyt ohjeistus yhteisöön liittymisestä pomppaa tarpeeksi selvästi esille. Se siis kaipaisi jotain muutosta. Ensinnäkin ilmoituksesta pitäisi tehdä vähemmän "vihamielinen" ja sen lisäksi liittymisohjeistuksen pitäisi paistaa niin näkyvästi, että sokeinkin sen huomaa. Vielä kätevämpää ehkä olisi antaa suoraan jokin "haluatko liittyä tähän yhteisöön? kyllä/ei" -valinta, mutta se vaatisi teknisiä muutoksia, ja tiedätte kyllä, kuinka nopealla aikataululla sellaiset meiltä onnistuvat.

Toinen juttu mitä voitaisiin harkita on ketjujen eriyttäminen pelin julkaisun jälkeen. Eli hypeketjut olisivat yhteisiä, mutta varsinaiset pelikeskustelut omilla alueillaan. Toisiko se sitten tarpeeksi elämää myös X360-pelien alueelle, mene ja tiedä...
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Niin, kyllähän se vain niin menee, että harvemmin itse käyn "yhteiset multiketjut" -osastolla.. Ja vaikka esim. uber KZ-fani olenkin, niin eipä tule sille pyhitetyssä yhteisössä pahemmin pyörittyä. Se nyt vain menee näin, vaikka kauniita ajatuksia ja yritystä arvostankin. Mutta tämä vain oma mielipide.

Jos eri ketjuja ja alueita halutaan perustaa, niin mielelläni näkisin yksinpeli ja moninpeli -ketjut erikseen (valikoidut "megapelit", eli KZ, Halo, CoD, Gears, BC..).

Jos joku asia hieman tökkii, niin se että yksinpelikeskustelu hautautuu tiettyjen pelien kohdalla junnuhenkisen mp-jargonin alle. "Mä sain killstreekin ku sniputin muffalla flagimapin keskellä jannua otsaan" ym. Mutta tämäkin vain vanhan yksinpelisoturin näkemys nykyisestä "mp ensin" -jaosta..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ihan ensiksi tuota alkukaneettiasi sivuten alustan sillä, että käytin tuossa provosoivaa sävyä lähinnä keskustelun aikaansaamiseksi (kuten useimmiten). Nyt se kuitenkin johti pieniin väärinkäsityksiin (kuten useimmiten?).

Täydellistä johdonmukaisuutta odottava tule pettymään kerta toisensa jälkeen aivan varmasti.
En minä suinkaan sitä odota, lähinnä yritän vahvistaa pyrkimystä täydelliseen johdonmukaisuuteen.

Yhteisöjä on muodostettu peleille, joilla on selvästi aktiiviset kannattajansa ja joiden ympärillä kuhinaa riittää kuukausien tai jopa vuosien ajan. Karkeasti yleistettynä normipelillä on pitkä(hkö) hypekuhinansa ja julkaisukliimaksinsa, jonka jälkeen keskustelu hiljalleen hiipuu. Kaikki keskustelu myöskin pysyy kätevästi yhdessä ketjussa (pl. peliseura ja peliapu). Yhteisössä sen sijaan on ihan eri meininki. Siellä elämä oikeastaan vasta kunnolla alkaa julkaisun jälkeen, ja keskustelu eriytyy spesifisiin ketjuihinsa.

Otetaan esimerkkinä vaikka tuo tuorein Gran Turismo 5 -yhteisö; on autonvaihtoketjua, pelikohtainen bugi/ongelmaketju, A- ja Spec-tilojen ketjut, tuunauskeskustelu, Photo Mode -lanka jne. On siis mielestäni täysin perusteltua, että kun yhdestä pelistä on noin monta eri ketjua, ne on viisainta siirtää omaksi yhteisökseen. Tällöin ne eivät mm. pomppaa uusimpien viestien listaukseen tai näy saitin etusivun Tuoreimmat keskustelut -lootassa.
Ymmärrän tämän. Ongelmia syntyy silloin, kun yhteisöön on liityttävä pystyäkseen osallistumaan tähän lajiteltuun keskusteluun. Minulla ei ole mitään järjestystä vastaan, NeoGAFin tyyliset ratkaisut ovat kaoottisuudessaan ahdistavia, mutta meininkiä on avattava niin paljon kuin vain mahdollista. On epäkäytännöllistä ja hölmöä, että käyttäjän on liityttävä osaksi erinäisiä ryhmiä vain kyetäkseen keskustelemaan vapaasti.

Tämä on nimenomaan epäjohdonmukaista, jos ajattelemme käytettävyyden nimissä vievämme noita multiplatformketjujakin yhteisiin osioihin.

Multiplattariketjut puolestaan olivat ja ovat edelleen eräänlainen kokeilu. Sinne on pääasiassa laitettu sellaisia peliketjuja, jotka olivat kummallakin puolella varsin vähän keskustelua keränneet. Koska PS3- ja X360-versioilla on etenkin vielä hypettelyvaiheessa niin olemattoman vähän eroja, ja uutiset/huhut/yms. koskevat käytännössä kumpaakin versiota, on aika luontevaa löytää ne yhdestä ja samasta paikasta. Tarkoitus EI OLE ollut hiljentää X360-osion keskusteluja, vaan saada ihmiset konsoliin katsomatta keskustelemaan keskenään. Mitä enemmän potentiaalisia pulisijoita, sitä enemmän pohjaa myös sille hedelmälliselle keskustelulle.

Onko tuo kokeilu ollut menestys vai floppi? Niin syvällisesti en osaa analysoida. Sanoisin, että se on mennyt ihan jees, mutta petratakin voisi. Henk.koht. olen varsin tyytyväinen siihen, kuinka vähän mitään varsinaista konsolisotanahinointia noissa ketjuissa on nähty, eli siltä osin yhteiselo on toiminut toivotulla tavalla. Toisaalta nuo monialustapelien ketjut eivät mitään älyttömän aktiivisia ole olleet. Vaikea vaan arvioida, kuinka paljon enemmän tai vähemmän viestejä olisi tullut, jos oltaisiin menty erillisillä ketjuilla.
Ajattelitko siis minun implikoivan, että 360-keskustelua yritetään jollain tavalla hiljentää? Heitän toki välillä melko uskomattomia juttuja, mutta nyt karahti kyllä tulkinta minunkin kirjoitushistoriaan peilattuna aika pahasti männikköön.

Olen tietoinen multiplatform-keskustelun olemassaolon syistä, niiden toistaminen on tarpeetonta ja minulle turhauttavaa. Olen teorian takana, yhdistäminen olisi kaiken kaikkiaan hienoa oikein toteutettuna (oma näkemys oikein toteuttamisesta: multiplatformketjut kaikilla relevanteilla alueilla, joiden viestit foorumisofta yhdistää), mutta nyt se ei vain toimi.

Kuten jossain vaiheessa itsekin totesin, joutuen nyt toistamaan niin ikään itseäni, se, mitä Monialustapelit-osio on saanut aikaan, on lähinnä keskustelun hiipumista kaikilla osaaottavilla tahoilla. Koska erittäin harva pelikeskusteluun osallistuva menee näin tehdäkseen Yhteiset-alueelle, tuloksena on vähentynyt aktiivisuus konsolikohtaisilla alueilla, sekä pahasti rampautunut keskustelu siirretyssä ketjussa.

Mutta mikä on varmaa, niin se että kaikkia on mahdotonta miellyttää. Jotkut haluavat yhteisöjä, toiset multiplattariketjuja, kolmannet tuntuvat kaipaavan täydellistä segregaatiota, jne. Ja kun kaikkien tarpeita vastaavaa ratkaisumallia ei ole olemassa, on rationaalisin ratkaisu valita se pienimmän harmin tie (eli tapa, josta tulee vähiten negatiivista palautetta).
Aivan. En ole ennustaja, mutta voisin luoda villin projektioni, ja todeta, että aikaisemmin ehdottomani toimintamalli tuskin aiheuttaisi nirinää. Jos foorumisofta ei kykene konseptin tekniseen aktualisointiin, niin asiat voitaisiin palauttaa ennalleen.

Mitä sitten voisimme parantaa? Ihan tavallisen käyttäjän kokemuksen kannalta yhteisöihin liittyminen on selvästikin tehty liian hankalaksi ja luotaantyöntäväksi. Jos ei kuulu yhteisöön ja yrittää johonkin sen ketjuun mennä, eteen hyppäävä ilmoitus koetaan lähinnä virheilmoitukseksi, eikä sen lopussa oleva lyhyt ohjeistus yhteisöön liittymisestä pomppaa tarpeeksi selvästi esille. Se siis kaipaisi jotain muutosta. Ensinnäkin ilmoituksesta pitäisi tehdä vähemmän "vihamielinen" ja sen lisäksi liittymisohjeistuksen pitäisi paistaa niin näkyvästi, että sokeinkin sen huomaa. Vielä kätevämpää ehkä olisi antaa suoraan jokin "haluatko liittyä tähän yhteisöön? kyllä/ei" -valinta, mutta se vaatisi teknisiä muutoksia, ja tiedätte kyllä, kuinka nopealla aikataululla sellaiset meiltä onnistuvat.

Toinen juttu mitä voitaisiin harkita on ketjujen eriyttäminen pelin julkaisun jälkeen. Eli hypeketjut olisivat yhteisiä, mutta varsinaiset pelikeskustelut omilla alueillaan. Toisiko se sitten tarpeeksi elämää myös X360-pelien alueelle, mene ja tiedä...

Näitä kosketinkin ylempänä. Mielestäni ehdotuksesi ryhmään liittymisen helpottamisesta on ihan validi, mutta paras keino on poistaa tekninen ryhmäpakote kaiken kaikkiaan, ja luoda yhteisöstä avoin. Toisessa kappaleessasi esittämä ehdotus ei nähdäkseni toisi juurikaan hyötyä: jos pelikeskustelut pidetään yksinomaan konsolialueilla, miksei hypeketjutkin?
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Täältä peukkua multiplatform-ketjuille! Kokoaa mukavasti kaikki pelaajat samaan topicciin, kun versiot ovat kumminkin samanlaisia, jotain DLC-yksinoikeuksia lukuunottamatta.
Ehkä näille foorumeille on luonnostaan muodostunut jonkinlaisia poteroita, mutta tykkään että nämä yleisketjut ovat hyvä alku niiden avaamiseksi. Eiköhän tämäkin homma ota vielä tuulta alleen, baby steps :)
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Otetaan esimerkkinä vaikka tuo tuorein Gran Turismo 5 -yhteisö; on autonvaihtoketjua, pelikohtainen bugi/ongelmaketju, A- ja Spec-tilojen ketjut, tuunauskeskustelu, Photo Mode -lanka jne. On siis mielestäni täysin perusteltua, että kun yhdestä pelistä on noin monta eri ketjua, ne on viisainta siirtää omaksi yhteisökseen.

Noh joo, onhan tässä tämäkin puoli. GT5 lienee aika hyvä esimerkkiä pelistä, jossa useampi, keskittynyt ketju vain "avaa" noita pelin lukuisia osa-alueita pelaajille. Osa kokeilee eri muotoja ja kikkoja kun niistä on käyttäjien kokemuksia ja infoa. Tai LbP, jossa kenttien tekeminen ja niiden löytäminen/pelaaminen on iso osa peliä.

En vain sitten ole ihan varma, että onko esim. KZ3 vastaavanlainen peli.. Meinaan siinä on yksinpeli, moninpeli (2 eri ketjua? Ideaali! ;) ) ja offline co-op, mutta ei ehkä kuitenkaan muuten mitään erityistä kikkailua.. Onlinea tietysti paukutetaan pitkään.

Oma mielipide on se, ettei noita PS3-yhteisöjä kannattaisi perustaa vain ns. pelin potentiaalisen suosion ja "megapeli"-statuksen kautta, vaan oikeastaan ihan tapauskohtaisesti. Siinä missä GT5 ja LbP varmasti ansaitsevat oman yhteisön, niin ehkä kaikki näistä shootereista eivät sitä ansaitse (tai oikeammin tarvitse).

Aika paljon hyvää pelijuttua jäi nyt tuonne hypeketjuun, mutta sille ei voi nyt mitään..

Ymmärrän että se vaatii lisätyötä, mutta varmaan nuo vanhemmat pelijuttu-viestit olisi voinut siirtää uuteen ketjuun samalla kun se perustettiin.

Muuten kyllä ymmärrän, että tuo ostohypetys jätetään omaan ketjuunsa. En ymmärrä miten ihmiset jaksavat spekuloida sivukaupalla sitä milloin paketti olisi tulossa - ihan kuin muut ihmiset tietäisivät milloin toisen paketti saapuu.. Jos oikeasti peli halutaan ns. day one, niin itse ainakin kävelisin kauppaan ja kassalle. Peli saatava h*lvetin nopeasti ja halvalla? You can´t have it all.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

En ymmärrä miten ihmiset jaksavat spekuloida sivukaupalla sitä milloin paketti olisi tulossa - ihan kuin muut ihmiset tietäisivät milloin toisen paketti saapuu.. Jos oikeasti peli halutaan ns. day one, niin itse ainakin kävelisin kauppaan ja kassalle. Peli saatava h*lvetin nopeasti ja halvalla? You can´t have it all.

Kyseinen ilmiöhän on varsin mielenkiintoinen. Juuri jossain chatissa totesin, miten ensin suunnittelen viikkoja tuotteen X ostamista, vain halutakseni paketin juuri tilaushetkellä käsiini ilman pienintäkään viivästystä. Viivästykset aiheuttavat turhautumista ja irrationaalista käytöstä.

Vastauksia tähän erikoiseen ilmiöön on etsittävä niistä kaikkein kivoimmista aloista, psykologiasta ja filosofiasta. Pohtiessaan ostopäätöstä - tai ennakkotilauksissa odottaessaan julkaisupäivämäärää - toimija luo aktiivisesti itselleen tietyn rajan, jota ennen tuotetta ei ole saatavilla. Tämä ei haittaa, sillä asiat ovat tällöin kontrollissa: jos ostopäätöstä ei ole vielä tehty, tai julkaisupäivä on vasta edessä, menevät asiat suunnitelmien mukaisesti. Suunnitelmanmukaisuus ei järkytä toimijaa.

Ihmisillä on kuitenkin psykologinen taipumus optimismiin, varsinkin jos se koskee subjektiin itseensä kohdistuvaa etua. Täten tuotteen tilaaja, mukaanlukien minä, luo usein vähintäänkin subliminaalisella tasolla "best case scenarion", jota sitten persoonasta riippuen pitää enemmän tai vähemmän absoluuttisena projektiona. Jos ja kun tilaus viivästyy, tämä luonnollisesti järkyttää tilaajaa - asiathan eivät menneet suunnitelmanmukaisesti. Kun kyseessä on oman edun epäsuunnitelmanmukaisuus, syntyy myös luonnollisesti turhautumista.

Asiaahan on luonnollisesti mahdollista kompensoida olemalla stoalaiseen tapaan mahdollisimman pessimistinen, miettimällä jo etukäteen sitä, mikä kaikki voi mennä vikaan, ja hyväksymällä se. Minä en tosin moiseen kykene (akrasia!), ja täten todennäköisesti jatkankin toimitusruikutusta erinäisissä hypeketjuissa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

En minä suinkaan sitä odota, lähinnä yritän vahvistaa pyrkimystä täydelliseen johdonmukaisuuteen.
Täydelliseen johdonmukaisuuteen ei tulla koskaan pääsemäänkään, ei vaikka sitä kuinka yrittäisi "vahvistaa". Nyt mulle tulee taas kerran sellainen oli itselle, että yhdestäkin "virheestä" nostetaan haloo ja ollaan kuin kaiken aikaa ja kaikki päivät täällä toimittaisiin ihan miten sattuu.

On epäkäytännöllistä ja hölmöä, että käyttäjän on liityttävä osaksi erinäisiä ryhmiä vain kyetäkseen keskustelemaan vapaasti.
Periaatteessa kyllä, mutta tässä pelataan hyvin pitkälti foorumisoftan vakio-ominaisuuksien varassa. Juuri tämän "helpommaksi" asiaa ei taida saada. Tosin toveri jryi tuolla ylläpidon alueella väläytteli ideaa siitä, että suosituimmat yhteisöt (kuten GT5, LBP, Killzone) muutettaisiin tavallisiksi keskustelualueiksi. Tällöin ne näkyisivät kaikille, mutta silloin jokaisen niistä piittaamattoman pitäisi erikseen käydä ne lisäämässä "älä näytä näitä alueita uusimmissa viesteissä" -listaukseensa. Eli tässä vaihtoehdossa tuotetaan lisätyötä suurimmalle osalle käyttäjiä, kun taas yhteisöihin liittyminen vaivaa vain sitä pientä osaa, joka yhteisöön oikeasti haluaa mennä.

En voi tietystikään vaatia ihmisiä muuttamaan selailutottumuksiaan, mutta minusta selkeästi paras tapa on käyttää tuota Uusimmat viestit -toimintoa. Sillä lailla pysyy parhaiten kärryillä, mihin uusia viestejä on tullut, ja tarvittaessa voi tosiaan sulkea tietyt alueet listauksesta kokonaan pois. Jos vaan pitää esim. Xbox 360 -alueen päätasoa esillä ja sieltä nakuttelee viestiketjuja, jää paljosta paitsi.

Ajattelitko siis minun implikoivan, että 360-keskustelua yritetään jollain tavalla hiljentää?
En, vaan ajattelen sinun olevan ainoastaan huolissasi siitä, että X360-alueella keskustelu ei ole riittävän vilkasta, ja ketjujen siirto multiplattarialueelle vie pelkästään X360-ihmisiä entistä kauemmas omalta mukavuusalueeltaan.

Olen tietoinen multiplatform-keskustelun olemassaolon syistä, niiden toistaminen on tarpeetonta ja minulle turhauttavaa.
Siksi se disclaimer siinä alussa oli. Ja toisaalta, ei se ollut suunnattu pelkästään sinulle, vaan tämä on julkista keskustelua, ja kaikki eivät välttämättä tiedä/muista koko multiplattariketjujen alkuperäistä tarkoitusta. Siksi tuollainen virkistys ratakiskon muodossa.

Koska erittäin harva pelikeskusteluun osallistuva menee näin tehdäkseen Yhteiset-alueelle, tuloksena on vähentynyt aktiivisuus konsolikohtaisilla alueilla, sekä pahasti rampautunut keskustelu siirretyssä ketjussa.
Tähän mielestäni auttaisi juuri se, että ei pyörittäisi vain jollain tietyllä alueella, vaan keskusteluja seurataan ainoastaan Uusimmat viestit -listauksen kautta. Siinä listauksessa kaikki ketjut ja alueet ovat periaatteessa tasa-arvoisia.

Jos foorumisofta ei kykene konseptin tekniseen aktualisointiin, niin asiat voitaisiin palauttaa ennalleen.
Sepä se, kun ei toimi niin ei toimi. Mutta katsotaan nyt, mihin suuntaan kelkkaa käännetään. Mitään selkeitä tuloksia suuntaan tai toiseen ei mielestäni ole saatu, joten yksittäiset soraäänet eivät sinällään vielä ole vaikuttamassa päätöksentekoon.

Mutta jos näyttää siltä, että multiplattariketjut eivät toimi, kehittelin jo valmista toimintamalliakin; annetaan nykyisten ketjujen elää, mutta uusia ei enää avata. Kun nykyketjujen hypeaika loppuu, laitetaan ketjut kiinni, ja keskustelut jatkuvat varsinaisissa peliketjuissa omilla alueillaan.

Mielestäni ehdotuksesi ryhmään liittymisen helpottamisesta on ihan validi, mutta paras keino on poistaa tekninen ryhmäpakote kaiken kaikkiaan, ja luoda yhteisöstä avoin.
Avoimien yhteisöjen ongelmallisuuden selitinkin jo, eli sillä lailla pistetään "kaikki" kärsimään (koska meillä ei taida olla tapaa laittaa jokin alue kaikilta oletuksena piiloon uusimmista viesteistä).

Toisessa kappaleessasi esittämä ehdotus ei nähdäkseni toisi juurikaan hyötyä: jos pelikeskustelut pidetään yksinomaan konsolialueilla, miksei hypeketjutkin?
Se oli lähinnä sellainen kompromissiehdotus.

En vain sitten ole ihan varma, että onko esim. KZ3 vastaavanlainen peli.
Killzone 2:sta saatiin aikaiseksi lähemmäs kymmenen ketjua, joten periaatteessa kolmonen tuskin paljon huonommaksi jää. Etenkin jos tosiaan hajautettaisiin single player, co-op ja multiplayer omiksi ketjuikseen.

Oma mielipide on se, ettei noita PS3-yhteisöjä kannattaisi perustaa vain ns. pelin potentiaalisen suosion ja "megapeli"-statuksen kautta, vaan oikeastaan ihan tapauskohtaisesti.
Tässä olet ihan oikeassa. Joskus yhteisö on tehty vähän liiankin hätiköidysti, ja pelin todellinen suosio on jäänyt paljon odotettua pienemmäksi. Näin kävi ainakin Super Stardust HD:lle. Mutta käytännössä yhteisöjä on luotukin nimenomaan tapauskohtaisesti. Killzone 3:n kohdalla päätös oli sinällään looginen, koska yhteisö oli olemassa jo Killzone 2:n ajoilta.

Ymmärrän että se vaatii lisätyötä, mutta varmaan nuo vanhemmat pelijuttu-viestit olisi voinut siirtää uuteen ketjuun samalla kun se perustettiin.
Se olisi mennyt melkoiseksi kikkailuksi. Vaikka viestejä voikin kopioida, ei ketjuun voi kopioida aloitusviestiä vanhempia viestejä (kuten nyt olisi käynyt). Tai siis ei asialle ole teknistä estettä, mutta tällöin kopioiduista viesteistä kaikkein vanhin olisi muuttunut ketjun avausviestiksi. Käytännössä olisi siis varmaan pitänyt ottaa jokin riittävän vanha oma viestini, kopioida se uuteen ketjuun, poistaa viestistä kaikki alkuperäinen sisältö ja korvata se tuon ketjun varsinaisen avausviestin sisällöllä.

En ymmärrä miten ihmiset jaksavat spekuloida sivukaupalla sitä milloin paketti olisi tulossa - ihan kuin muut ihmiset tietäisivät milloin toisen paketti saapuu..
En minäkään, mutta se on sen sortin taistelu tuulimyllyjä vastaan, että on vaan helpointa antaa ihmisten mehustella.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Niin kauan kuin täällä on yli 2 ihmistä, on joko aina tyytymätön. Yhteisöt voidaan avata julkiseksi, se tapahtuu tarvittaessa todella helposti.

Yhteisöalueet perustin aikanaan, koska osa ei halunnut lukea pelistä noita määrättyjä syvällisempiä tai vähemmän syvällisempiä juttuja. Piilotus taas tapahtui sen takia, että ne eivät näkyisi näille henkilöille. Vielä suhde on se, että vähemmän ihmisiä rassataan sillä, että alueille pitää liittyä. Kuin, että kaikkien pitäisi ne laittaa pimennoksi.

Peleille on Hype -ketjut ja jatkossa niiden annetaan olla, ilman että siirretään yhteisön alle julkaisun jälkeen. Jos taas yhteisöt laitetaan esille ja hype ketjut sinne. Niin hype ketjusta kiinnostuneet joutuvat lukemaan tämän jälkeen uusimmissa viesteissä kaikki alueet. Tästähän vasta kitinä tulisi.

Killzone 3 ei perustettu omaa yhteisöä, vaan entinen Killzone 2 yhteisö. Ja nimi onkin Yhteisö - Killzone. Jossa siis Killzone -sarja keskustelu.

Yhteisöjä ei kannata perustaa pelin julkaisun jälkeen, sillä se ei enään odottelun jälkeen niin hyvin lähde toimimaan. Eli pitää ennakoida ja tehdä yhteisö julkaisun aikaan, jos ollaan sitä mieltä että pelillä on potentiaalia luoda itselleen yhteisö. Ja lähinnä tämä tarkoittaa sitä, että verkkopelillä on täällä tarpeeksi pelaajia.

Yhteisöjä voi tehdä myös Xbox360 ja Wii -puolelle. Mutta historiasta ja Suomen laitekannasta johtuen, tuppaa vain PS3 -puolella olevan tarpeeksi porukkaa luoda yhteisöjä. Xbox360 -puolella suurin osa verkkopelaajista on LG. Ja Wiillä on verkkopelejä hintsusti, joille täällä löytyisi tarpeeksi suuri pelaajamäärä.


Itse en käy kuin ehkä kerran kuukaudessa, jos sitäkään tuolla Monialustapelit -alueella. Olin ja olen edelleen henkilökohtaisesti aluetta vastaan. Eli vaikka multi pelistä kyse, joka alustalla omat keskustelut omilla alueilla (Alku hehkutukset ja odottelut nyt voisi pitää yhdessä -> julkaisun jälkeen erottaa. (Jos nyt pakko yhdessä olla). Kuten sanottu, ne vähäisetkin Xbox360 keskustelut tuolla alueella lopahtavat, kun suurin osa parhaista ketjuista siirretään tuonne multi alueelle. Sanokaa vaikka vanhoilliseksi, mutta omahan on mielipiteeni.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Kuten sanottu, ne vähäisetkin Xbox360 keskustelut tuolla alueella lopahtavat, kun suurin osa parhaista ketjuista siirretään tuonne multi alueelle. Sanokaa vaikka vanhoilliseksi, mutta omahan on mielipiteeni.

OLEN VAHVASTI ERI MIELTÄ! Siis millä tavalla keskustelu loppuu, jos kaksi pientä ketjua yhdistetään yhdeksi vähän isommaksi? Multiplattarialue on erittäin hyvä asia, siellä on nytkin monta ketjua, joita seuraan lähes päivittäin(Dragon Age 2, Mortal Kombat kiinnostavimpina) ja voin sanoa, että varmasti olisin saanut paljon vähemmän tietoa kyseisistä peleistä, jos molemmilla puolilla olisi omat hype-ketjut, joissa vain muutama hassu viesti. Paljon parempi näin, että hypetettyjen multiplattareiden ennakkotiedot, trailerit yms. kerätään yhteen paikkaan, mistä ne löytyvät helposti.

Harmittaa vaan, kun tuntuu olevan niin, että osa äänekkäämmästä ja fanaattisimmasta Xbox-fanikunnasta tuntuu ajattelevan jotenkin, että "keskustelu homehtuu ja muuttuu huonoksi, jos Pleikkaripojat käyvät kirjoittamassa samaan ketjuun". En tiedä, onko asia niin, mutta valitettavasti tuosta valitusvirrestä saa sellaisen kuvan.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

OLEN VAHVASTI ERI MIELTÄ! Siis millä tavalla keskustelu loppuu

Ihan vapaasti saa olla eri mieltä, ilman huutamistakin. Tuo ei ollut oma tuntemukseni, vaan toistin mitä kokeilun aikana on annettu käyttäjien puolesta ymmärtää.

Esim tuorein:

pakottava tarve viedä kaikki uudet multiplättäriketjut ainakin Xbox-puolelta tuonne Monialustapelit-ketjuun kuolemaan.

Ja mielestäni olen vastaavanlaisia lukenut ennenkin.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Harmittaa vaan, kun tuntuu olevan niin, että osa äänekkäämmästä ja fanaattisimmasta Xbox-fanikunnasta tuntuu ajattelevan jotenkin, että "keskustelu homehtuu ja muuttuu huonoksi, jos Pleikkaripojat käyvät kirjoittamassa samaan ketjuun". En tiedä, onko asia niin, mutta valitettavasti tuosta valitusvirrestä saa sellaisen kuvan.

Esitätkö näkemystäsi tukevaa referenssimateriaalia?

Älä vaivaudu etsimään, sitä ei ole.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Haluasin antaa tässä kfinin modeille ruusuja ja isoin ruusu menee TTlle.
Yleisesti paras foorumi ikinä.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Esitätkö näkemystäsi tukevaa referenssimateriaalia?

Älä vaivaudu etsimään, sitä ei ole.

Suoraan Mortal Kombat-ketjusta monialustapelit-puolelta lainattua:

TT-2k:"Olin sen verran ilkeä, että yhdistin pari tynkäketjua yhdeksi monialustaketjuksi."

johon heti perään vastauksena,

Joohanh:"*strong disapproval* Tällaisilla ketjuilla yrittelen nimenomaan herätellä tuota Xbox-osiota."

Ei voi mitään, mutta tästä jää vaan sellainen kuva, ettei äänekkäin ja fanaattisin Xbox-fanikunta tahdo keskustella multiplattareista Pleikkaripoikien kanssa kuin korkeintaan silloin, kun vertaillaan jotain graafisia eroja. Se on ihan okei, jos te haluatte olla omassa pienessä ringissänne, mutta älkää viekö meiltä muilta sitä iloa keskustella toisten kanssa konsolirajojen yli.

Ja jos tuo lainaamani kommentti oli Joohanhilta vitsiä, niin täytyy todeta tähän samoin tein, että olipa umpisurkeaa huumoria!
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ei voi mitään, mutta tästä jää vaan sellainen kuva, ettei äänekkäin ja fanaattisin Xbox-fanikunta tahdo keskustella multiplattareista Pleikkaripoikien kanssa kuin korkeintaan silloin, kun vertaillaan jotain graafisia eroja.
Sanoisin, että mielikuvasi on ihan omasi. Kuten jo tuolla aiemmin sanoin, oma fiilikseni on, että mm. Joohanh pelkää pelkästään sitä, että X360-puolen keskustelut tyrehtyvät. Ei siinä ole taustalla mitään "emmä noiden kaa" -allergiaa.
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Mun mielestä on kyllä vähän väärin siirtää ketjuja paikoista toisiin kysymättä, varsinkin jos ketjun aloittaja ei edes moista halua.
Mä ainakin copypasteisin saman aloitusviestin alkuperäiseen paikkaan. Kostoksi.

Edit: Niin ei mulla mitään sitä vastaan ole, että se tuolla multiplattarissa on. Kunhan vaan kyseenalaistan metodeja
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Eikö ole parempi siis aloittaa tämä käytäntö koskemaan uusia multiplatformeja eikä alkaa sekoittamaan nyt jo erikseen olevat ketjut toisiinsa? Siis ilmoittaa vaikka pääsivulla, että tästä hetkestä lähtien multien puolella tulee vain yksi ketju ja sinne voi alustasta riippumatta käydä kommentoimassa.

EDIT: Tai niin näinhän on tehty, mutta silti ketjujen yhdistämisessä ei minusta ole mitään järkeä jälkikäteen. Mutta tietenkin tyhmyydestä sakotetaan..
 
Vastaus: Moderointikeskustelu (Risut ja ruusut)

Ei siinä ole taustalla mitään "emmä noiden kaa" -allergiaa.

Toivon totisesti, että kyse ei ole tällaisesta "allergiasta". Ymmärrän kyllä hyvin sellaisen "pelon", että Xbox-keskustelut hiljenisivät, mutta jos vastapainoksi saisimme monialustapelit-puolelle vilkkaita ketjuja, joissa kaikki kyseistä multiplattaria odottavat ja julkaisun jälkeen pelaavat pääsisivät kertomaan kokemuksistaan, mietteistään ja tunteistaan peliä kohtaan, niin kyllä tuo minusta olisi parempi ratkaisu. Ja tähän samaan voinen todeta myös, että tuollainen skenaario, jossa kaikista multiplattareista keskusteltaisiin monialustapelit-osiossa, veisi kyllä keskustelijoita Pleikkaripuoleltakin, mutta mitä siitä, ovathan he silti aktiivisesti foorumilla keskustelemassa monialustapuolella.

En siis oikein ymmärrä tätä Joohanhin tarvetta nähdä Xbox-puoli mahdollisimman vilkkaana, kun samat käyttäjät kuitenkin kirjoittavat samoja asioita, vaikkakin vähän toiseen paikkaan. Paikkaan, jossa potentiaalisesti voisi olla enemmän muitakin kirjoittajia samasta aiheesta ja näin ollen hedelmällisempää ja moniasteisempaa keskustelua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom