Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Paljonko on lainaa...

Vastaus: Paljonko on lainaa...

Tänään iltapäivällä laskeutuu 180 tonnin paino harteille. 8) Opintolaina on onneksi maksettu jo aikaa sitten, eikä autolainassakaan ole maksamista kuin karvan verran päälle 1 000 euroa. Maaliskuun lopussa on sitten edessä muutto 80 neliön kerrostalokolmioon Keravalle. Toivottavasti seuraavien 17 vuoden aikana pääsee syömään muutakin kuin näkkäriä ja vesivelliä.
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Opiskelukin meni näkkärillä ja makaroonilla... saa nyt nauraa kavereille joilla vuosien jälkeen vielä monta tonnia velkaa :rolleyes:
Minä valitsin vaihtoehtoisen tyylin: otin kaiken opintolainan mitä irti sain, pidin elintasoa yllä ja näkkärin sijaan sain nauttia opiskeluvuosista täysin siemauksin. Valmistuttuani maksoin lainat pois alle vuodessa. Toki korkoja tuli jonkin verran, mutta laskin asian niin, että opiskelu ja hauskat nuoruusvuodet ovat lainan arvoisia sijoituksia.
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Tänään iltapäivällä laskeutuu 180 tonnin paino harteille. 8) Opintolaina on onneksi maksettu jo aikaa sitten, eikä autolainassakaan ole maksamista kuin karvan verran päälle 1 000 euroa. Maaliskuun lopussa on sitten edessä muutto 80 neliön kerrostalokolmioon Keravalle. Toivottavasti seuraavien 17 vuoden aikana pääsee syömään muutakin kuin näkkäriä ja vesivelliä.

Asiahan ei pätkääkään minulle kuulu.. Mutta kysäisen ihan mielenkiinnosta, että onko tuo lainasumma sinulle "yksinään", vai onko kenties puolitettu esim. vaimon kanssa?
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Asiahan ei pätkääkään minulle kuulu.. Mutta kysäisen ihan mielenkiinnosta, että onko tuo lainasumma sinulle "yksinään", vai onko kenties puolitettu esim. vaimon kanssa?
Tuossa on koko summa, joka sit puolitetaan (tulevan) vaimon kanssa. Ei me nyt sentään mitään 360 tuhannen kämppää olla ostamassa. :D
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Toivottavasti seuraavien 17 vuoden aikana pääsee syömään muutakin kuin näkkäriä ja vesivelliä.
Sinähän lyhyeen lainaan tyydyit. :D Itsellä "enää" 28 vuotta jäljellä säännöllisiä kuukausimaksuja.
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Sinähän lyhyeen lainaan tyydyit. :D Itsellä "enää" 28 vuotta jäljellä säännöllisiä kuukausimaksuja.
Laskeskeltiin vaimokkeen kanssa, että otetaan niin lyhyt laina-aika kuin budjetti kestää. Ankaran haarukoinnin jälkeen lukemaksi täsmentyi tuo 17 vuotta.
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Laskeskeltiin vaimokkeen kanssa, että otetaan niin lyhyt laina-aika kuin budjetti kestää. Ankaran haarukoinnin jälkeen lukemaksi täsmentyi tuo 17 vuotta.

On teillä sitten ihan kohtalaiset tulot jos makselette 180 000 lainan 17 vuoteen pois.. Onneksi itse ei moiseen taipuisi :)
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

On teillä sitten ihan kohtalaiset tulot jos makselette 180 000 lainan 17 vuoteen pois.. Onneksi itse ei moiseen taipuisi :)

Eihän tuosta nyt tule "kuin" n. 882/kk ja jos se sitten puolitetaan vielä kahdelle työssäkäyvälle henkilölle, 441/kk.

E: Jos nyt näin raa'asti lasketaan.
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Eihän tuosta nyt tule "kuin" n. 882/kk ja jos se sitten puolitetaan vielä kahdelle työssäkäyvälle henkilölle, 441/kk.
Korkojen kera tulee reippaasti enemmän. Valittiin tasalyhenteinen laina, eli alussa on kaikista raskainta, mutta loppua kohti kevenee.
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

tuollainen 90000e enää jäljellä....
450e kuussa.. ei tunnu missää.
145neliöö taloo ja 5300neliöö pihaa...
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Minä valitsin vaihtoehtoisen tyylin: otin kaiken opintolainan mitä irti sain, pidin elintasoa yllä ja näkkärin sijaan sain nauttia opiskeluvuosista täysin siemauksin. Valmistuttuani maksoin lainat pois alle vuodessa. Toki korkoja tuli jonkin verran, mutta laskin asian niin, että opiskelu ja hauskat nuoruusvuodet ovat lainan arvoisia sijoituksia.

Minä vedin tästä välimaastosta. Kyllä sen ymmärrän, että näkkäri ja vesi ei paljoa maksa, mutta millä sitä hoitaa muun elämisen ilman rahaa. Ei siitä ainakaan nauttimaan pysty. Pakko oli lainaa hakea, että sai koneen ostettua ja tuli sitä konsoliakin hommattua jne. Vaikka töissä tuli oltua koko opiskeluaika ei sitä rahaa voinut hirveästi tehdä kun tulorajat paukkuivat vastaan aina jossain välissä.

Itsellä jäi opintotuista vuokran ja nettilaskun jälkeen ruhtinaalliset ~20 euroa käteen. Ei sillä kuuhun ainakaan menty.
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Minä valitsin vaihtoehtoisen tyylin: otin kaiken opintolainan mitä irti sain, pidin elintasoa yllä ja näkkärin sijaan sain nauttia opiskeluvuosista täysin siemauksin. Valmistuttuani maksoin lainat pois alle vuodessa. Toki korkoja tuli jonkin verran, mutta laskin asian niin, että opiskelu ja hauskat nuoruusvuodet ovat lainan arvoisia sijoituksia.

No minun opiskeluvuosieni hauskuus ei kyllä mitenkään liittynyt rahan määrään. Ja oppipahan samalla elämään ;)
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

3000e opintolainaa vieläkin jäljellä vaikka jo yli tonni sitä on lyhennelty. PRKL:n laina, olisi maailmaa kiertämässä jos ei tuollaista riesaa olisi :(
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Korkojen kera tulee reippaasti enemmän. Valittiin tasalyhenteinen laina, eli alussa on kaikista raskainta, mutta loppua kohti kevenee.

Juu, korot näillä summilla ja maksuajoilla ihan mukavat, eli taitaapi kuukausikulu lähemmäs tuplaantua tosta 882:sta, ainakin tasalyhenteisellä alussa. Mutta asuttava on, ei auta mikään, onneks verottaja vähän jeesii.

Kilpailutitko pankit tiukasti, oman kokemuksen perusteella aika hurjia eroja. "Isosta" pankista vaihdettiin "pieneen" ja marginaali tippu selvästi alle 0,3 pinnan. Mikäs markkitatilanne tällä hetkellä?
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Aika unessa olet hintatasosta jos väität ettei tolla hinnalla saa täältä edes yksiötä, mulla on kaikilla frendeillä ~100 000e yksiöt/kaksiot.

:DTäältä keski-suomesta sain 160m2 omakotilalon miltei tuolla summalla:D

Olipahan missä tahansa niin 100k on liikaa yksiöstä.
 
Vastaus: Paljonko on lainaa...

Minä valitsin vaihtoehtoisen tyylin: otin kaiken opintolainan mitä irti sain, pidin elintasoa yllä ja näkkärin sijaan sain nauttia opiskeluvuosista täysin siemauksin. Valmistuttuani maksoin lainat pois alle vuodessa. Toki korkoja tuli jonkin verran, mutta laskin asian niin, että opiskelu ja hauskat nuoruusvuodet ovat lainan arvoisia sijoituksia.
Selkeesti olen valinnut parhaimman tavan opiskella. Ei lainaa yhtään, töissä ollaan, pidetään hauskaa ja maailmaakin on keretty näkemään useasti.
Ainoo miinus koko hommassa on, että omaa kämppäää ei ole uskaltanut vielä ostaa. Vuokralla on pakko olla, tosin tohon on kohta toivottavasti tulossa muutos.

edit: niin ja KELA:lta ei rahaa ole tullut sitten ekan opiskeluvuoden jälkeen. Olisihan se ilmainen raha kiva, mutta parempi näin, ku lainoja kohta pois maksellessa.
 
Ylös Bottom