Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia
Yleisemmät keskustelut pelialan tulevaisuudesta menivät - yllätys, yllätys! - omaan ketjuunsa.
Joten koettakaa kilttipliis pysyä aiheessa!
Pelialan tulevaisuusko ei kuulu seuraavan konsolisukupolven ketjuun? Tässä ketjussa siis puhutaan vain konsolien tv-ominaisuuksista?
Netflixin tuotepäällikkö uumoili maaliskuussa, että Netflix alkaa tarjota 4K-striimiä "vuoden tai parin sisällä".
Netflixin on helppo uumoilla tuollaista, eihän se heiltä vaadi kuin 4x enemmän kaistaa ulos. Se on huomattavasti pienempi investointi kuin kotitalouksilla laitteisiin, ISP:llä internetin infraan ja ohjelmatuotantoyhtiöillä kalustoon.
Nyt kun aatellaan kuluttajaa, ostaako hän kotiinsa 4x kalliimman television jotta voisi katsella ottamiaan valokuvia täysikokoisessa koossa? Tai siksi kun Netflix uumoilee joskus aloittavansa streamaamaan 4K kuvaa? Jaa niin, olympialaiset Japanista on tulossa satelliitistä 4K:na. Se onkin syy ostaa 5-8 tuhatta euroa maksava 55-65 tuumainen kapistus. Satelliittivastaanottimet pitää kuitenkin olla valmiina!
Sony on myös jo julkistanut oman Mastered in 4K Blu-ray -tuotteensa. Tosin on todettava, että itse levyllä oleva materiaali on toistaiseksi perinteisellä 1080p-resolla, mutta myös aidot 4K-rieskat ovat tulossa.
Heitit varmaankin ihan vitsillä!
"Mastered in 4K Blu-ray, we are still talking about movies delivered in 1920x1080 that will be upscaled to 3840x2160"
Ei tuosta ole iloksi ihan tasajalkaa hyppimiseen. Minkä tahansa materiaalin voi skaalata ylöspäin. Sony ny hiukka viilaa ihmisiä linssiin!
Sanoit että aidot 4K rieskat ovat tulossa, anna ihmeessä jotain linkkiä siihen! Miten nopeasti meinaat sen median soittimien yleistyvän ilman että mikään pelikonsoli on varustettu sellaisella? Eli ihminen joka ostaa ensin 6000 euron 4K television pitää sitten ostaa vielä 1000 euron uuden soittimen, josta ei voi vielä edes tietää että tuleeko siitä standardi. Aika paljon yliarvioit ihmisten halua kuluttaa rahaa, varsinkin ku he ovat justiinsa uusineet kalustonsa HDTV:hen.
Jakelu on siirtymässä nettiin. Siirtyminen 4K materiaaliin tarkoittaa samalla että sekä runkoverkot että liittymät pitää ensin tuplata ja sitten 4K:n takia vielä nelinkertaistaa. Teatteriversiot elokuvista vievät noin 250 gigaa, kotitalouksiin sitä pakataan tiiviimmin, joten selviät noin 160 gigalla per leffa. Nykyisellä verkkokapasiteetillä ei ihan vielä streamattavissa.
PlayStation 4 (ja oletettavasti myös Xbox One) pystyy toistamaan 4K-videota, vaikka pelikäytössä 4K-resoa ei tuetakaan. Ja jo nykyisellään PS3:lla on voinut katsella 4K-valokuvia jo pidemmän aikaa.
Onko kauankin ollut noita 4K telkkareita saatavilla? Meinaan kyllähän mä oon katsonu tällä tietokoneellani kuvaa jonka resoluutio vastaisi, no veikataan ny että 50K, mutta silti se kuva on piirtynyt tähän 1K monitoriin.
Tekniikka on siis olemassa ja sisältöä tulossa. Itse näyttölaitteet ovat toki vielä erittäin kalliita, mutta hintalapussa näkyvä lukema on varmastikin menossa koko ajan alaspäin. Tuleeko 4K:sta vielä tässä PS4/Xbox One -sukupolvessa hallitseva videostandardi, siihen en usko. Mutta oletan sen kuitenkin saavan vähintään kohtuullisen jalansijan. Mutta tämä on taas sellainen juttu, jota voi kunnolla tarkastella vasta muutaman vuoden kuluttua.
Mikä on sulle kohtuullinen jalansija? 10% kotitalouksista? Mä veikkaan että 2 vuoden päästä 4K tv löytyy alle 1% kotitalouksista. Haluaisitko löydä asiasta jonkinlaisen vedon?