Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC vai Mac?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ramo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pc vai Mac?

No ei. Duuni sanelee puhelinratkaisun, eikä iPhone ole mahdollinen. Muutenkin sisäänrakennettu 3G on vaivattomampi kuin kännykän kautta tusaaminen tai mokkula.

Jos Airissa olisi ollut tuo, olisi kiusaus ollut kova.

Ismo ei pidä windowsista :D

Itellä on PC, mutta lukioon lähtiessäni aattelin Macin hankkia

Luultavasti kaikki täällä puhuvat ovat omistaneet/kokeilleet PC:tä mutta voin vannoa et puoletkaan ei oo kokeillu kunnolla Macia. Suuriosa jotka on mukamas kokeillu Macintoshia, on vaan räplänny sen näppäimistöä jossai kaupassa... Ja ehkä kävässy sillä netissä.

Vastaus: PC vai Mac?

Siis mitä toi tethering tarkoittaa? Itellä iPhone 3gs ja ajattelin jossain vaiheessa hankkia läppärin, kun koulutöihin tarvis. Uskoisin et toi tethering on joku semmonen, että voit surfailla läppärillä netissä käyttäen iPhonen nettiä. Nyt oon ruvennu mieltämään enemmän tota Mac/iLaitteita, kunhankin tän 3gs. Paitsi että Macilla ei voi pelata oikein (vielä?), niin ehkä sen takia vähän mietityttää.

Itse siirryin myös Applen leiriin uudenmalliston Imacilla, jos nyt tarvisi jotain sanoa niin katunut en ole pätkääkään ja windowssia ei ole ikävä, paria homebrew ohjelmaa lukuunottamatta. Macci tulee tekemään päätehtävät tässä taloudessa vastaisuudessa, windowssia voisin enään korkeintaan harkita htpc käyttöön.

Tuo Tethering kiinnostaisi tutkia myös, 3g iluuri löytyy mutta ei s mallia mutta ei se varmaan olennainen asia ole koska molemmat tukevat samoja softia.

Mac ehdottomasti. Sen jälkeen, kun meidän talouteen tuli Macbook jäi pöytä PC kokonaan käyttämättömäksi ja läppäri lähti kiertoon. Suurin ihanuushan näissä on, kun jää se kaikki ylimääräinen säätäminen pois. Tarkotus olisi hommata vielä Mac mini toiseks koneeks jossain vaiheessa.

Viimeksi muokannut moderaattori:

iMac ollut kohta vuoden eikä ongelmia :) PC:tä ei ole paljoa tullut enään käytettyä koska pöytäkone (PC) on jo iänikuinen eikä sillä tee enään mitään, kannettavia ollut pari, mutta eivät säväytä koska ovat "niin" paljon hitaampia iMaciin verrattuna:cool:

Itse liityin mac perheeseen kesällä. Ostin käytetyn macbookin, enkä kadu yhtään. Aivan loistava kone kyllä! Pc:tä tulee edelleen käytettyä pöytäkoneena, mutta vaihtuisi kyllä iMac jos vaan rahaa olisi. Muuttui se pc sydän kertaheitolla... :cool:

Kertokaas uusimpien iMacien omistajat onko tämä piuha nyt oikea minulle:Mac: HDMI - Mini DisplayPort -adapterikaapeli | 1080p 10.50 € - Muut tietokonelaitteet ja -tarvikkeet - Tietotekniikka - Huuto.net

Tarkoitushan on laittaa kone videotykkiin kiinni ja uudella 21,5 tuumaisella macillä pöristelen. Yhden kaapelin ehdin jo randomina huutonetistä ostaa kun luki sopivansa imaceihin mutta se plugi olikin liian iso ja sopi noihin edellisiin 24 tuuman malleihin. Kaiken järjen mukaan tuo minidisplayport plugi olisi oikea mutta kysytään nytten ettei joudu taas kiroamaan.

Joo näin mäkin sen homman järkeilin, piuha tilattu niin pian sen näkee. Kiitoksia

Talosta löytyy molemmat. Molempiin tutustuneena oma pää kääntyy silti PC:n puoleen. Vaikka mac on nopeampi ja omaa paremman näppäimistön, niin tulee kuitenkin sen verran pelattua, että PC vie.

Elokuussa tulee vuosi täyteen Mac-käyttäjänä. Ostin Macbook Pro 13":n ja olen ollut todella tyytyväinen. Ei ole tullut yhtään ikävä PC:tä. Mac on kyllä uskomattoman hiljainen ja kevyt kapistus. Ainut mikä häiritsee hieman, on kirkas pintainen näyttö. Vanhoissa Macbookeissahan oli matta näyttö, uusissa sen saa vain 17 tuumaiseen Prohon (korjatkaa jos olen väärässä). Myös Mac lisätarvikkeiden hinta nakertaa hieman, kuten esimerkiksi ulkoisen näytön hommattuani pitää ostaa DVI -> Mini-Display adapteri, joka maksaa uutena 29,90e. Mutta nuo ovat vain pieniä murheita siihen verrattuna mitä PC:n kanssa joutui kokemaan.

Tottakai sitte on myös se Applen muotoilu, onhan se valovuoden edellä muita valmistajia :)

Täällä olisi tarkoitus päivittää vuodesta 2004 asti hyvin palvellut Powerbook uudempaan. Kiikarissa Imac kunhan saavat malliston uudistettua ja korjattua edellisen viat kuten 27" huonot näytöt sekä levyjä rikkovan optisen aseman. Periaatteen miehenä olen koittanut katsella vastaavantasoista nättiä PC-kokoonpanoa, vaan ei yksinkertaisesti jaksa hakea komponentti komponentilta yhteensopivaa settiä. Ja valmispaketit nyt ovat niin muovisia rimpuloita ettei tosikaan. Eli päätynen edelleen mäkkiin :-/

Sellainen kysymys askarruttaa uudessa MacBook Pro 13", että saako tämän liitettyä jollain piuhalla telkkariin ja saada HD-tason kuvaa ulos siitä? Kuulin frendiltä, että tämä olisi mahdollista. Kun tässä itse koneessa ei ole HDMI-paikkaa..

PC, sillä Linuxia en vaihda. Takana jo viitisen vuotta täällä aidan toisella puolen vihreemmällä nurmikolla :) Vaimolle tosin ostin juuri lahjaksi 13" Macbookin ja hieno vehjehän se on, ei siinä mitään.

Täällä tuli myös lähdettyä tuohon MacBook -buumiin puolison painostuksen seurauksena. Tai siis oikeastaan laite meni hänen käyttöön, joten ei kai minulla siihen kuulukkaan olla mitään sanomista että millasella koneella haluaa mennä? MacBook maksoi jotain yli 800 € ja ei siinä mitään, onhan se aivan ihqu_ja valkoinen. Laite kuitekin kävi takuuaikanaan peräti kolme kertaa pajalla, lopulta jopa kuoret ja näppäimistö piti vaihtaa. (materiaalivikaa) En nyt muista tarkkoja summia huoltokuitissa, mutta ne olivat tokuttomia. Siis joku tyyliin normaali läppärin hinta :eek: Onneksi meni takuuseen ja tarvii nyt toivoa, että ei enää ikinä riku. Koska jos rikkuu, niin eihän tuollaisia summia ole kenelläkään varaa maksaa huollosta! Se on sitten kone vaan roskiin kai? Ei ole Macci jättänyt täällä hirveen positiivista kuvaa, mainittakoon että edellinen tietokone joka on ollut pakko kiikuttaa pajalle oli Commodore 64.

PC koneet pysynyt paremmin kunnossa ja sillon kun ei ole, niin olen saanut aina korjattua itse kohtuu vaivalla ja kustannuksilla. Se on niin helppoa kun rauta on standardia, vähän niinkuin Legoja rakentelisi. Ja alunperinkin nuo koneet ovat maksaneet vähemmän. Kyllähän niistäkin nyt joskus jotain kovalevyä menee jne, mutta kulutustavaraahan tuo on. Mutta yli 800 € koneelta odotan, että se ei heti ole rikki ja että varsinkin kuoret pysyy vähän paremmin kasassa! Kuitenkin suunniteltu käyttöikä on useamman vuoden.

Mitä tulee PC-koneiden käyttiksiin, niin Mikkisoftalla oli vähän heikompi vaihe Vistansa kanssa tuossa. Itse kerennyt Vistaa edes laittaan ja kuulin hirveesti juttua erinäisistä ongelmista milloin minkäkin asian suhteen, itse luotin pitkään ainoassa Winukkakoneessa edelleenkin XP Winukkaan. Joka toki sekin on vielä ihan jees ja kehityskaarensa huipussaaan leva käyttis. Linux Ubuntua olen myös PC-koneisiin pistellyt ja onhan nekin tosi hyviä kun ottaa huomioon että ei maksa pesoakaan. Ja pyörii hieman vanhemmassakin raudassa komiasti.

Viime viikolla ostin itsekin sitten tietokoneen viiden vuoden tauon jälkeen. Kyseessä oli ruokakaupasta miniläppärin hintaan 279 € ja tässä pyörii Win7. Pessimistinä hieman epäilytti ja olin jopa vähän asennoitunut jyräämään tämän ja laittaan Ubuntua koneeseen. Mutta eipä tässä mitään ongelmaa tai sekoilua, kone toimii aivan sutjakkaasti ja on ihan ilo käytellä tällasessa pikkunäpertelyssä ja random surffauksessa. Näppäimistönkin kanssa pärjään kohtuu ok suurine käsineni. Katotaan nyt sitten kauanko menee, että on format C:n aika? Mutta joo, ainakin otsikon kysymykseen lukitsen vastauksen että PC ilman muuta. Jää enemmän rahaa peleille ja ei tarvi pelätä sitä koneen hajoamista niin paljon.

Yleistää ei pitäisi, mutta jos nyt vähän.

Jos ymmärtää tietotekniikasta ja edes miettii, että 'ton HooPeen sais kaks satkuu halvemmalla' niin älä osta Macia. Macin hinta aiheuttaa vain itkua. Mac on oiva valinta myös sellaiselle joka ei ymmärrä tietotekniikan sielunelämästä, vaan haluaa käyttää netin palveluita ei tietokonetta.

PC:n itse komponenteista kokoavat ovat lähtökohtaisesti aika kaukana Macin kohderyhmästä. Toki tällekin ryhmälle voi jossain vaiheessa tulla kyllästyminen säätämiseen ja päätöksiä alkaa ohjaamaan yksinkertaisuus, helppokäyttöisyys ja mukavuus.

PC koneet ... olen saanut aina korjattua itse kohtuu vaivalla ja kustannuksilla.
Tämä on tärkeä seikka.

Säätäjät haluavat itse hoitaa korjaukset, koska se osaavat sen tehdä. Mac ostetaan, nostetaan pöydälle ja laitetaan virtajohto kiinni. Sitten sitä vaan käytetään. Monet Macin käyttäjät eivät ole säätäjiä, eivätkä koe tarvetta tai osaa ronkkia konetta.

PC:n komponenteista rakentamalla voi takuuasiat olla hankala viidakko. Perusjampalle onkin suositeltavampaa ostaa tunnetun merkin valmis keskusyksikkö tai Mac.

Mutta yli 800 € koneelta odotan, että se ei heti ole rikki ja että varsinkin kuoret pysyy vähän paremmin kasassa!
Samoja komponentteja siellä on pääasiassa sisällä. Macin hinta muodostuu pelkkien komponenttien lisäksi mm. käyttöjärjestelmästä, helppokäyttöisyydestä, mielihyvästä, jälleenmyyntihinnasta ja brändistä. Paljon esimerkiksi annat arvoa Mac OS X käyttöjärjestelmälle? Monet jopa niin paljon, että satojen eurojen hintaero ei tunnu missään. Vista Ultimaten hinnat taisi esim. roikkua tuolla 500 euron paikkeilla.

Esimerkkinä vanhalla Acerilla ei ole mitään arvoa, mutta jopa vanhat Macit tekevät kauppansa.

Kannettavien Maccien rungot tehdään yhdestä isosta tarkkuustyöstetystä alumiinipalasta. Lopputulos on parempi kuin PC-koneiden muovipalat yhteen liimaamalla ja ruuvaamalla.

Viime viikolla ostin itsekin sitten tietokoneen viiden vuoden tauon jälkeen. Kyseessä oli ruokakaupasta miniläppärin hintaan 279 € ja tässä pyörii Win7.
Miniläppäri & Windows yhdistelmän oikeastaan ainoa huono puoli on virustorjuntaohjelmat. Koska torjuntaohjelmat kyykyttävät karskimmankin prosessorin, voi miettiä mitä se aiheuttaa heiveröiselle Atom-prossulle... akkua ainakin palaa. Toisaalta Linuxin puolella sitä vasta onkin säätämistä SSD-levyjen kanssa. Se puoli on vielä ihan lapsenkengissä.

Ylös Bottom