Vastaus: PC vai Mac?
Yleistää ei pitäisi, mutta jos nyt vähän.
Jos ymmärtää tietotekniikasta ja edes miettii, että 'ton HooPeen sais kaks satkuu halvemmalla' niin älä osta Macia. Macin hinta aiheuttaa vain itkua. Mac on oiva valinta myös sellaiselle joka ei ymmärrä tietotekniikan sielunelämästä, vaan haluaa käyttää netin palveluita ei tietokonetta.
PC:n itse komponenteista kokoavat ovat lähtökohtaisesti aika kaukana Macin kohderyhmästä. Toki tällekin ryhmälle voi jossain vaiheessa tulla kyllästyminen säätämiseen ja päätöksiä alkaa ohjaamaan yksinkertaisuus, helppokäyttöisyys ja mukavuus.
PC koneet ... olen saanut aina korjattua itse kohtuu vaivalla ja kustannuksilla.
Tämä on tärkeä seikka.
Säätäjät haluavat itse hoitaa korjaukset, koska se osaavat sen tehdä. Mac ostetaan, nostetaan pöydälle ja laitetaan virtajohto kiinni. Sitten sitä vaan käytetään. Monet Macin käyttäjät eivät ole säätäjiä, eivätkä koe tarvetta tai osaa ronkkia konetta.
PC:n komponenteista rakentamalla voi takuuasiat olla hankala viidakko. Perusjampalle onkin suositeltavampaa ostaa tunnetun merkin valmis keskusyksikkö tai Mac.
Mutta yli 800 € koneelta odotan, että se ei heti ole rikki ja että varsinkin kuoret pysyy vähän paremmin kasassa!
Samoja komponentteja siellä on pääasiassa sisällä. Macin hinta muodostuu pelkkien komponenttien lisäksi mm. käyttöjärjestelmästä, helppokäyttöisyydestä, mielihyvästä, jälleenmyyntihinnasta ja brändistä. Paljon esimerkiksi annat arvoa Mac OS X käyttöjärjestelmälle? Monet jopa niin paljon, että satojen eurojen hintaero ei tunnu missään. Vista Ultimaten hinnat taisi esim. roikkua tuolla 500 euron paikkeilla.
Esimerkkinä vanhalla Acerilla ei ole mitään arvoa, mutta jopa vanhat Macit tekevät kauppansa.
Kannettavien Maccien rungot tehdään yhdestä isosta tarkkuustyöstetystä alumiinipalasta. Lopputulos on parempi kuin PC-koneiden muovipalat yhteen liimaamalla ja ruuvaamalla.
Viime viikolla ostin itsekin sitten tietokoneen viiden vuoden tauon jälkeen. Kyseessä oli ruokakaupasta miniläppärin hintaan 279 € ja tässä pyörii Win7.
Miniläppäri & Windows yhdistelmän oikeastaan ainoa huono puoli on virustorjuntaohjelmat. Koska torjuntaohjelmat kyykyttävät karskimmankin prosessorin, voi miettiä mitä se aiheuttaa heiveröiselle Atom-prossulle... akkua ainakin palaa. Toisaalta Linuxin puolella sitä vasta onkin säätämistä SSD-levyjen kanssa. Se puoli on vielä ihan lapsenkengissä.