Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vaikka DF:n loppukaneetissa todetaankin, että "massakakkonen" on PS3:llakin edelleen hieno peli, olen itse hieman pettynyt käännöksen laatuun.

Demo voi periaatteessa olla puhdas käännös, eli käyttää samaa pelimoottoria kuin X360-versio toisin kuin koko versio. Eilen katselin DF:n vertailuvideota eikä siinä erot olleet yhtään niin suuret kuin aiemmin julkaistuissa varsinaisen pelin vertailuissa. No, odotellaan mielenkiinnolla täysversioiden vertailua.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Musta PS3:n porttaus hoidettu varsin mainiosti. Itsehän tuolloin huhujen vallitessa vastustin porttausta juuri siksi, että vituralleen hoidettu käännös toimisi lähinnä negaationa Mass Effect-pelisarjalle, näin ei kuitenkaan ole.

Demo voi periaatteessa olla puhdas käännös, eli käyttää samaa pelimoottoria kuin X360-versio toisin kuin koko versio.
Minun on hankalaa nähdä, miten tämä olisi minkään osapuolen kannalta johdonmukaista.

EDIT:

- Lens of Truthin screenshot-vertailu
- GameBlurbin screenshot-vertailu

Musta tämä näyttää mielenkiintoiselta:

ps3rolloverslide03.jpg
xbox360rolloverslide03.jpg


Minkä ihmeen takia vähentää 2D-backdropin detaljeja?
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Minun on hankalaa nähdä, miten tämä olisi minkään osapuolen kannalta johdonmukaista.

Ei välttämättä mitenkään, toisaalta demo tehdään yleensä erikseen omana projektinaan, joten ehkä vanhan demon porttaus on nopsempaa kuin kokonaan uuden teko. Samapa tuo, ihan laadukasta jälkeä joka tapauksessa, etenkin muiden tahojen Unreal-porttauksiin verrattaessa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Minkä ihmeen takia vähentää 2D-backdropin detaljeja?

Joko tuo taustakuva on muistin säästämiseksi kooltaan pienempi -> detskuja kadonnut, tai välissä oleva lasi ei päästä pleke-versiossa yhtä paljon valoa läpi. ;)

Onko noista screenshoteista isompia versioita?
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Onko noista screenshoteista isompia versioita?

LoT:illa ei ole kuin noita postimerkkejä, GameBlurbilla taas kuvat ajetaan Flässin kautta. Jos olis pleikkari, voisi tehdä itse vertailuja kaikkien kolmen alustan kesken.

EDIT: Siis WTF, katsokaapa tuon avaruuskypärän visiirin transparenssia PS3-versiossa GameBlurbin vertailussa. Eihän tuo voi olla noin. (Eikä ilmeisesti olekaan, kun toisessa shotissa visiirit ovat samannäköisiä.)
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Demo voi periaatteessa olla puhdas käännös, eli käyttää samaa pelimoottoria kuin X360-versio toisin kuin koko versio.
Tuskin sentään. ME2:n PS3-versio meni kultaankin jo yli viikko sitten, ja vaikka demo on toki lähetetty SCE:n laadunvalvontaan aikoja sitten, pelimoottori on varmasti hyvin lähellä lopullista julkaisuversiota ellei peräti tismalleen sama.

Vaikka normaalisti en tearingista juurikaan välitä taikka harmistu, repeili tuo ME2-demo heti alkukohtauksessaan miltei koko ajan. Sen sijaan tuollaisille 30 -> 20 fps -pudotuksille olen käytännössä täysin immuuni, enkä edes huomaa niitä. Siksipä v-sync olisi ollut kiva juttu PS3-versiossakin.

Mutta kattotaan nyt. Tällä hetkellä järki sanoo, että kannattaa pelata ME2 boksilla läpi, koska ykkösen läpipeluusave on olemassa. Ja jos sitten kävisi niin, että Shepardin uudet seikkailut ovat ihan SUPERihanan hyviä, voi sen PS3-version ostaa aikanaan halpiksena.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Vaikka normaalisti en tearingista juurikaan välitä taikka harmistu, repeili tuo ME2-demo heti alkukohtauksessaan miltei koko ajan. Sen sijaan tuollaisille 30 -> 20 fps -pudotuksille olen käytännössä täysin immuuni, enkä edes huomaa niitä. Siksipä v-sync olisi ollut kiva juttu PS3-versiossakin.
Ongelmahan on poissaoleva siksi, koska nuo pudotukset tulevat vain välifilmien aikaan, kun moottori puskee tarkemmin detaljoitua tavaraa ruudulle. Eipä se tosiaan missään tunnu, itse en edes ensiksi huomannut.

Ja jos sitten kävisi niin, että Shepardin uudet seikkailut ovat ihan SUPERihanan hyviä
On ne.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mitä DF edellä, sitä LoT perässä, eli Mass Effect 2 Demo Frame Rate Analysis. Vaikkei mitään uutta ja ihmeellistä pöydälle ei ilmesty, saadaanpa sentään vertailukelpoisia repeilylukemia: 8,56 % vs. 0,29 %. Eli kohuotsikkomaisesti voi huudahtaa: "PS3:n Mass Effect 2 repeilee yli 30 kertaa enemmän!"

PlayStation 3’s frame rate appeared un-locked allowing for sporadic frame rate spikes and dips, especially while in-game. On the contrary, the Xbox 360 version had the frame rate locked down at 30 frames a second in most cases making for a smoother playing experience. Finally, both demos of Mass Effect 2 had screen tearing, but the PlayStation 3 version had much, much more. While the Xbox 360 version had an occasional tear here or there, it occurred in the upper part of the screen – unlike the PlayStation 3 build where tearing appeared all over the screen.

Lähde: Lens Of Truth
 
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Eurogamer tehnyt tuhdin ME2-paketin:

*Face-Off:
Face-Off: Mass Effect 2 - Page 1 | DigitalFoundry | Eurogamer.net

*Interactive Comic walkthrough (HUOM! Voi spoilata, koska osa haluaa varmaan nähdä valinnat suoraan pelin kautta..):
Mass Effect's Interactive Comic walkthrough - Page 1 | DigitalFoundry | Eurogamer.net

*PS3 install: the facts:
Mass Effect 2 PS3 install: the facts - Page 1 | DigitalFoundry | Eurogamer.net

*PS3 demo vs. final code:
Mass Effect PS3 demo vs. final code - Page 1 | DigitalFoundry | Eurogamer.net

**

Lyhyesti voisi sanoa, että PS3/360-versioille tuli aika pitkälti "tasapeli" visuaalisesta puolesta, mutta ilmeisesti valaistusta on hieman muutettu (ainakin paikoin) PS3-versiossa. Eli valaistus lienee se suurin "makuasia" vertailussa. Leadbetter tuttuun tapaansa yrittää pyörittää aihetta mahd. paljon 360:n eduksi esim. pelin hinnan ja ekan pelin puuttumisen (PS3) avulla, mutta PS3-faneilla ei ainakaan laadun suhteen ole kauheasti valitettavaa.

Ps. PS3-versiossa myös PCM 5.1 -raita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect 2 [PS3 Hype]

Tässä se tärkein juttu itselleni oli v-syncin lisääminen PS3:lla julkaisuversioon. Vastapainona tulleet ruudunpäivitysnopeuden putoamiset kahteenkymppiin eivät ole haitanneet boksillakaan. Kuka ties PS3-versiokin vielä jonain päivänä hyllyyni sittenkin päätyy.

PS. Cobrettilta jäi näemmä se mainitsematta, että Pleikkarilla on noin 4,5 gigan pakkoasennus helmasyntinään, ja hieman mystisesti DF:n testeissä asennuksen kesto vaihteli noin 30 minuutista jopa yli 50 minuuttiin - tismalleen samalla konsolilla ja kiintolevyllä.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Tuo valaistus on tosiaan versioissa hieman erilainen.

Olipa tosiaan erilainen valaistus, oikein reilusti erilainen. PS3-versiota en ole pelannut, joten voin kommentoida vain näkemieni kuvien perusteella ja täytyy sanoa että kisa paremmuudesta on tasainen, vaikka erot ovat suuria (valaistuksen osalta).

Boksi vie voiton kun kuvaruudulla on kirkkaita valonlähteitä, kun PS3-versio on joko liian kirkas tai liian tumma, jolloin kaikki yksityiskohdat jäävät piiloon. Toisaalta muutamissa kuvissa varjot ja huonossa valaistuksessa otetut kuvakaappaukset näyttävät PS3:lla paremmilta.

Edelleen tärkeintä on kuitenkin se, että huippupelistä pääsee nauttimaan yhä useampi pelaaja. Täytyy silti kerran vielä painottaa ensimmäisen osan painoarvoa. Jos vain mahdollista, pelatkaa se ykkönen läpi. Kyseessä on huikea peli ja samalla Mass Effect -universumiin muodostuu paljon tiiviimpi tunneside. Taustat ovat paremmin selvillä ja pelissä tehdyt valinnat saavat ihan erilaisen merkityksen.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Haa! Nyt onkin Wii ja pleikkari vastakkain. Kyseessä siis loistokas Dead Space Extraction
[video]http://www.videogamer.com/videos/video_comparison_dead_space_extraction.html#[/video]

Resoluutio tekee eron, mutta video näyttää kuinka hyvän näköinen peli tuo wii-versiokin oikeastaan on. Ei paha porttaus pleikkarille. Wii-version takana on sama poppoo kuin goldeneye:ssä, joten ilmiselvästi osaavaa porukkaa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Noh aika iso ero on tosiaan resoluutiossa. Tässä on se mitä moni on sanonut jo monta kertaa: Joku Mario Galaxy näyttää hyvältä graafisesti, mutta aidossa HD-muodossa se loistaisi. Tämä tulee olemaan Wiin tarina niin kauan kunnes saadaan uutta konsolia.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Resoluutio tekee eron, mutta video näyttää kuinka hyvän näköinen peli tuo wii-versiokin oikeastaan on. Ei paha porttaus pleikkarille. Wii-version takana on sama poppoo kuin goldeneye:ssä, joten ilmiselvästi osaavaa porukkaa.

Vielä jos Wii on liitettynä putkitöllöön, niin tuo resoluutio ei edes tunnu niin isolta jutulta. Pleikkariversioon, vaikka skarpimpi onkin, olisin kaivannut paria filtteriä peittämään tekstuurien matalaresoluutioisuutta, muuten maistuu varmasti!
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Digital Foundry repi naamat irti Dead Space 2:lta. Jo sarjan ensimmäinen peli oli hyvin tasaväkinen, joskin silloinen vertailu kääntyi hiuksenhienosti X360-version hyväksi. Onko vuoteen 2011 tultaessa mikään muuttunut? Ensimmäinen selkeä ero löytyy jo pelikotelon sisältä: boksiversio tulee kahdella DVD-levyllä, kun PS3-versio on saatu helposti mahtumaan yhdelle Blu-ray-rieskalle. Lisäksi Pleikkarille tarjotaan Limited ja Collector's Editionin kylkiäisenä alunperin Wiille ilmestyneen Dead Space: Extractionin HD-versio.

Teknisiin ominaisuuksiin siirryttäessä pelikenttä muuttuu hyvin tasaiseksi. 720p ilman reunanpehmennystä on kummankin alustan valinta. Ruudunpäivitys pysyy tasaisesti kolmessakympissä, ja ylipäätään konsolipainoksia on lähes mahdotonta erottaa toisistaan. Boksilla levyäkin tarvitsee vaihtaa tasan kerran, joten se on ongelma vain niille, jotka haluavat nähdä asiassa ongelman.

There's nothing here aside from the odd, unnoticeable dip in performance that suggests that one version of Dead Space 2 has any kind of tangible advantage over the other. Engine tests like these can be revealing, but it is also fair to say that in these situations the game designers have complete control over what is happening on-screen and can optimise accordingly.

Äänipuolella PS3 saa aikaan hieman paremman tunnelman, koska valittavina on pakkaamattomat 5.1/7.1-ääniraidat. Tosin jos oma kotiteatterijärjestelmä ei tue Dolby Digital 5.1:tä kummempaa, ovat versiot täysin tasaväkisiä.

Returning to Dead Space 2, PlayStation 3 also benefits from enhanced surround sound options, with uncompressed 5.1 and 7.1 options available. This is a game whose atmosphere is enormously improved with a good surround sound setup, and while the 360's mix is still sensational, there is an added sense of depth to the aural experience by using PS3's HDMI 1.3 audio options.

Vertailussa on mukana myös PC-versiokin, joka graafisesti vie pisimmän korren, kunhan koneesta löytyy tarpeeksi järeä näytönohjain. PC:lle miinukseksi laskettakoon heikompi DLC-tuki.

Lopputulos joka tapauksessa on, että konsoleilla PS3-versio saa hienoisen nyökkäyksen paremman audiopuolensa ja mukana tuleva Extractionin ansiosta.

While on paper the disc-swapping situation might play to the PS3's advantage, the fact is that a single, momentary pause in gameplay isn't going to upset anyone: it is a complete non-issue. More relevant is the audio. Dead Space 2 is a game that benefits hugely from playing with surround sound, and while the Xbox 360's Dolby Digital mix in the game is simply wonderful, the option to play with 5.1 and 7.1 uncompressed audio with PlayStation 3 is a factor that shouldn't be overlooked. And a freebie Move-enabled Dead Space: Extraction on top of that? Yes please...

Lähde: Eurogamer
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Nostellaan nyt ketjua, vaikka edellisestä viestistä on "vain" kymmenisen tuntia aikaa...

Eli yllätys-yllätys, myös Lens Of Truthilta tuli Dead Space 2 -vertailu. Tästä selviää ihan selvin numeroin se, että kumpikin versio repeilee tasan ei yhtään, ja ruudunpäivitysnopeuskin on tasan eikä melkein "30 fps all the fucking time", kuten eräs hieno pelitoimittaja varmaan sanoisi. Latausajatkin olivat likipitäen identtiset, ja parin kymmenyksen heitot suuntaan tai toiseen menevät jo varmaan inhimillisen mittaustarkkuudenkin piikkiin. Niin, eikä PS3-versiossa ole edes mitään asennusta, jei!

Conclusion: Not much to tell here. EA and Visceral are a force to be reckoned with when it comes to cross platform development. These guys make it look easy. Almost every technical aspect of Dead Space 2 carries over identically between these two versions . Not only does Dead Space 2 look incredible on both systems, it also performs perfectly, and without any rendering hitches to go along with. If your a fan of the series you need to pick this game up, and if you haven’t played any of the Dead Space titles, what better time than now? In conclusion, whatever console you choose, you won’t be disappointed and that’s guaranteed!

Ja ujutanpa tähän samaan viestiin vielä toisenkin vertailun, eli IGN on nyt julistanut PS3-painoksen parhaaksi Mass Effect 2 -versioksi. Näkemys ei pohjaudu niinkään mihinkään tarkkoihin mittauksiin (kuten DF:lla ja LoT:lla), vaan pohjautuu silkkaan fiilikseen ja käyttäjäkokemukseen. PS3-version eduiksi laskettiin suoraan levyllä tulevat DLC:t, mikä on sinällään "fair enough". Mutta varsinkin Suomen Storen hinnoilla (69,95 e) ME2:n hinta on ihan posketon verrattuna siihen, kuinka halvalla X360/PC-version voi saada. Mutta hei, se oli IGN:n näkemys, ei minun.

True, you can find Mass Effect 2 for the Xbox 360 and PC for cheaper than a brand new PlayStation 3 copy, but you're also not getting an identical product. The fact that Mass Effect 2 on PS3 comes wrapped with much of the game's pertinent DLC makes it a compelling package for the PlayStation 3 faithful. Not only do you not have to buy a lot of DLC on PS3, but you don't have to download it, install it, and figure out how it fits into the story. It's all right there for you from the get-go.

Lähteet: Lens Of Truth ja IGN
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Mutta varsinkin Suomen Storen hinnoilla (69,95 e) ME2:n hinta on ihan posketon verrattuna siihen, kuinka halvalla X360/PC-version voi saada. Mutta hei, se oli IGN:n näkemys, ei minun.

Eihän tota hintaa voi ottaa vertailupointiksi, ei varmaankaan mene kauaa kun pleikkariversiotakin rupee saamaan huomattavasti alemmalla hinnalla, varsinkin jos vertailee ostopaikkoja.
Mua ihmetyttää miksei IGN ottanu huomioon ME2:n pelaamisessa sitä miten ME1:n pelaaminen vaikuttaa siihen ja että koko se homma on korvattu interaktiivisella sarjakuvalla. Itselle siinä ei kyllä ollut mitään ongelmaa, ekan pelasin läpi konsolilla jonka puolisukulainen rikkoi joten toisen osan pelaamiseen ei ollut uudessa boksissa saveja. Mutta en kyllä tiedä mistä sitten jäin paitsi. Ehkä siellä jossain keskustelussa sitten viitattiin ykkösessä tehtyihin päätöksiin, mutta ei tuntunut isolta menetykseltä? Pointti on kuitenkin se että tuosta ominaisuudesta on joka puolella verkossa kohkattu, niin täällä kuin myös IGN:ssä.

Toisaalta, kenelle tuo vertailu on tehty? Jos sulla on molemmat konsolit, niin millainen xbox360 omistaja olet jos et ole vielä tähän mennessä ME2:sta hankkinut? Sitä on saanut alle 20 euron kotiinkuljetettuna jo syksystä asti, miksi odottaisi pleikkariversiota? Muut vertailut on tärkeitä, että monikonsoliset voi päättää minkä konsolin version ostaa.
 
Vastaus: Julkaistut multiplatformit, Xbox 360 vs PS3

Toisaalta, kenelle tuo vertailu on tehty?
Nopeasti ajateltuna mieleen tuli ihmiset, joilla on vain PS3, ja jotka miettivät, onko

a) käännös teknisesti tarpeeksi hyvä

ja/tai

b) jäänkö liian paljosta paitsi, kun en voikaan ykkösosan savea PS3-versioon importoida.

Ja ehkä sitten vielä erikseen tällaiset höynäpäät, jotka tykkäävät Trophyista enemmän kuin achievementeista, vaikka molemmat konsolit omistaakin. (Tosin mie nyt sorruin X360-versioon kummiskin...) :)
 
Ylös Bottom