Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Peleistä se kaikki kehitys liikkeentunnistuksessakin lähtee, ja olen iloinen ps3 omistajien puolesta, että hekin saavat kokea dead space extractionin vaikka pelkkää raideräiskintää onkin se on genrensä kärkikaartia, kyllä sekin oli aika hyytävä kokemus. Wii-puolella on iso etu vieläkin laadukkaiden pelien määrässä verrattuna moveen ja pidän niitä kommentteja loukkauksena joissa, wiin kaikkia pelaajia sanotaan kasuaaleiksi tai futimutseiksi. Mutta näin wiitä pelanneena minulle ei tule movesta selvästikään samanlaista uutuudenviehätystä toisin kuin joillekin("sonyallergia" jotkut voi väittää). Ja movessa minulla vain kiinnostaa tueeko niitä toimivia pelaajien pelejä, jotka olisivat merkittävästi wii pelitarjontaa parempia. Luulisi jo keskustelun otsikosta, että saa ilmaista oman mielipiteen move tarjonnan ja wiin pelitarjonnasta eikä vain "sonylasit" olisi sallittu

Turha minusta myös mainita sellaista, että "move ei edes lähde kilpailemaan wiin kanssa, se on vain lisä ps3 kokemukseen" selvästi tässä pyritään oman näkökulman mukaan wiin markkinoille ja kilpailu kiristyy toivottavasti, toivon todellakin parasta movelle, mutta en näe sillä olevan mahdollisuuksia wiin pelejä vastaan (tämä on oma kantani ollut koko ajan). Siksi toivon kilpailua(hintakisa), että moni pelaaja ostaisi wiin hinnanalennusten jälkeen sen(loppuisi se wiin huono arviointi täällä keskustelufoorumien puolella). Se miksi puolustan myös wiin myyntejä on se, että saa vielä enemmän pelaajien pelejä wiille!! Pidän tämän sukupolven konsoleista wiistä eniten. Ja ps3:sta ei ole paljon pahaa sanottavaa, mutta se hinta oli aika naurettava alussa ja on se vieläkin aika huokea, mutta myös nintendo saisi alentaa hintaa wiin osalta(vanha rauta alla), ja nintendo on laskenut ds:n ja wii:n myyntiennustuksia loppuvuodelle, olisiko tämä jo herääminen nintendon päässä.

Syö tuo move selvästi wiin myyntejä se on varma asia, moni ei tiedä mitä ostaa kun tulee pelejä niin monelle laitteelle, ratkaisu tulee olemaan vaikea joillekin, mutta ´minun valintani on selvä------> ostan vain lisää pelejä wii kokoelmaan ja pidän hauskaa pelatessa. Move voi todistaa vielä minulle 2011, että sillä on jotain todella uutta tarjolla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Wii-puolella on iso etu vieläkin laadukkaiden pelien määrässä verrattuna moveen ja pidän niitä kommentteja loukkauksena joissa, wiin kaikkia pelaajia sanotaan kasuaaleiksi tai futimutseiksi. Mutta näin wiitä pelanneena minulle ei tule movesta selvästikään samanlaista uutuudenviehätystä
Eiköhän tuo laatukysymys muutu ajan myötä; Wiillä kuitenkin ikää jo se nelisen vuotta, Movella kaksi viikkoa, ja molempien julkaisuhetken tarjonta on aika lailla samaa settiä.

Wiin kasuaalimaine lienee enempi siitä kiinni, että valtaosa sen peleistä nimenomaan sitä on ja ne muutamat harvat kolmansien osapuolien poikkeukset eivät vain jaksa räpistellä ilmaan vaikka miten yrittäisivät; kaiken maailman MadWorldit, Conduitit ja No More Heroesit hakkaavat kirvestä kiveen sen minkä ehtivät mutta tuo pelaajakunta nyt vaan on ja pysyy toisaalla. Kenties Move ja Kinect pystyvät sieltä ajan kanssa jonkin sortin pelaajamassaa itselleen louhimaan mutta kaukana on vielä se päivä, jolloin liikepelaaminen olisi SE juttu, oli kyseessä sitten casual- tai hardcore-pelaaminen.

Uutuudenviehätyksestähän tässä nimenomaan on kyse ja jos Wii jäi kokonaan väliin tai on kerännyt pölyä viimeiset pari vuotta niin varmasti vaihtoehdot myyvät. Jos taas Wii on yhä enemmän tai vähemmän aktiivisessa käytössä niin kovasti kovempaan pitää Move/Kinect-rintaman pystyä, että raha vaihtaa omistajaa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kun nyt taas ihmetellään, että olenko järjissäni, niin edellinen ei ollut niinkään absoluuttinen mielipide kuin muodollinen mutustelu. Kopiointi/plagiointi on silloin niin muodollisesti kuin käytännöllisestikin perusteltua silloin, kun periaatteen avulla viedään ihmiskuntaa eteenpäin tai vakiinnutetaan yleisiä normeja (kuten lääkkeiden plagioinnissa), mutta onko sitten 'de facto' paikallaan viihteen saralla, jossa sen arvo on hyvin relatiivinen?

Käytännössä plagiaattien perustelu onkin tietysti helppoa; onhan PS3 tietysti parempi laite nyt, kun on lisää substanssia pelikokemusta parantamassa. Muodollisesti voisin kuitenkin sanoa, että edellisten prinsiippien noudattaminen on ainoastaan kehityksen viivästyttämistä, aikailua, jos tällaiset välivaiheet karsittaisiin kokonaan saataisiin alan kuin alankin kehityskaari rakettimaiseen nousuun, siis ainakin teoriassa. Pakko loisi innovaatioita. Toisaalta on myös helppoa väittää, että niin Move kuin Kinectkin ovat itseasiassa osana nousevaa monotonista kehityskaarta teknisien uudistuksiensa takia.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Turha minusta myös mainita sellaista, että "move ei edes lähde kilpailemaan wiin kanssa, se on vain lisä ps3 kokemukseen" selvästi tässä pyritään oman näkökulman mukaan wiin markkinoille..

Et nyt ehkä halua katsoa asiaa laajemmalta kannalta. Sinulle Wii on "THE liiketunnistus" ja kaikki tekniikat sen jälkeen kilpailevat vain sitten Wiin kanssa (ja ovat pahimmillaan vain "kopioita" yms).

Tässä on kuitenkin kaksi asiaa: (Esim.) Move on tullut markkinoille tuomaan oman liiketunnistustekniikkansa - ja näin ottamaan palasen (vielä) Wiin dominoivasta kakusta. Kakkua ei kuitenkaan omista Nintendo, Sony tai MS - se on jaettavissa. Jatkossa sitä jakaa kolme suurta multikorporaatiota - niin kuin muitakin pelialan herkkuja.

Toinen pointti on se, että Move on tehty myös PS3:n omistajille, joilla ei liiketunnistusta vielä ole ollut. Oletus siis ei ole se, että PS3:n omistajilla on myös Wii. "Mutkat suoriksi" -tyylillä voisi sanoa, ettei sillä edes ole väliä miten paljon Wii on myynyt ja miten laadukkaita sen pelit ovat - Movella on myös täysin neitseellistä pelaajakuntaa, jolle kelpaa myös ne casual/futismama/perhe-pelit. Tai sanotaan niin, että Wiin hype on jäänyt aikoinaan väliin.

Ja tavallaan Move ja varsinkin Kinect ovat kuitenkin vasta alkutaipaleella. Toki ne voi määritellä 5-10 ensimmäisen pelijulkaisun kautta, mutta en sitten tiedä miten fiksua se on..

Tällä forumilla on varmasti paljon porukkaa, jotka ovat jo "Wii hypen" eläneet ja kokeneet. Ja kyllä - osin kyllästyneet koko ilmiöön. On selvää, ettei silloin Move tai edes Kinect aiheuta suuria väristyksiä niskassa. Osalle Move ja Kinect ovat vain: Meh. Mutta ehkä se unohdetaan, että monille myös Wiin liiketunnistus on jo "meh" - ollut jo aikaa sitten.

Kaikki konsolit kilpailevat toistensa kanssa (kai jokainen haluaa, että oma konsoli ostetaan talouteen), mutta ei Movea kehitetty Wiitä vastaan - vaan sen rinnalle. Se oli pointtini aiemmin. Wii kehitti ja "laukaisi" markkinat, mutta ei se niitä koskaan ole omistanut. Eikä Move tai Kinect tule koskaan olemaan Sonyn tai MS:n "päämarkkina". Kyllä nämä räiskinnät, seikkailupelit, online ym ovat - ja tulevat olemaan - se ensisijainen markkina.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Wiin kasuaalimaine lienee enempi siitä kiinni, että valtaosa sen peleistä nimenomaan sitä on ja ne muutamat harvat kolmansien osapuolien poikkeukset eivät vain jaksa räpistellä ilmaan vaikka miten yrittäisivät; kaiken maailman MadWorldit, Conduitit ja No More Heroesit hakkaavat kirvestä kiveen sen minkä ehtivät mutta tuo pelaajakunta nyt vaan on ja pysyy toisaalla. Kenties Move ja Kinect pystyvät sieltä ajan kanssa jonkin sortin pelaajamassaa itselleen louhimaan mutta kaukana on vielä se päivä, jolloin liikepelaaminen olisi SE juttu, oli kyseessä sitten casual- tai hardcore-pelaaminen.
Itse en huolehdi niinkään enää nuista myynneistä, pelaajat ovat ostaneet näitä aika hitaanlaisesti, mutta aina kun katsoo esim play.com top 100 listaa niin jaksavat house of the dead overkillit, ressat ja parhaat urheilupelit roikkua siellä listan kärkipäässä. Hitaasti, mutta varmasti myyvät. Monilla on myös sellainen asenne, että ostan nintendon konsolin ja ostan vain nintendon pelit, ajattele jos xboxin ostajat olisi suurin osa tällaisia kuluttajia. Wii on saanut kyllä kiitettävästi näitä third party yksinoikeuspelejä. Ymmärrän myös kyllä niitä, jotka boikotoivat joskus third party pelejä onhan wiitä sorsittu välillä(tuorein juttu on tuleva nba jam, ei nettipeliä).

tässä wii hc-pelaamista PES 2010 playmaker ohjauksella, on muuten playmaker ohjauksella hauskaa kun on sellaista taktikointia koko ajan :D (piti jotain tähän viestiin laittaa päätteeksi kun on liikkeentunnistuksesta kyse) Koska move saa tämän ohjauksen pessiin? Sehän olisi jo kelpo HD päivitys ja wii version ostaminen ei enää olisi itsestäänselvyys (itselläni on 2008 ja 2010 pessit) En varmaan enää osta tässä sukupolvessa wiille jalkapallopeliä muutenkaan.

[video=youtube;g1yKquOynCU]http://www.youtube.com/watch?v=g1yKquOynCU[/video]
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Wiin kasuaalimaine lienee enempi siitä kiinni, että valtaosa sen peleistä nimenomaan sitä on ja ne muutamat harvat kolmansien osapuolien poikkeukset eivät vain jaksa räpistellä ilmaan vaikka miten yrittäisivät; kaiken maailman MadWorldit, Conduitit ja No More Heroesit hakkaavat kirvestä kiveen sen minkä ehtivät mutta tuo pelaajakunta nyt vaan on ja pysyy toisaalla.

Tässä hieman otantaa siitä uskoakseni ihan kivasta pelattavasta Wiillä (suluissa arvosana Gamerankings.comissa) ja myös siis ihan tosipelaajille luulisi jotain löytyvän:

Nintendon kehittämät:


Super Mario Galaxy (97.46%)
Super Mario Galaxy 2 (97.07%)
New Super Mario Bros. Wii (88.12%)
Mario Kart Wii (82.02%)
The Legend of Zelda: Twilight Princess (94.51%)
Wii Sports Resort (83.00%)

Nintendon julkaisemat:

Super Smash Bros. Brawl (92.75%)
Metroid Prime Trilogy (92.27%)
Punch-Out!! (87.66%)
Sin and Punishment: Star Successor (85.88%)
Super Paper Mario (85.17%)
WarioWare: Smooth Moves (82.04%)
Excitebots: Trick Racing (80.19%)
Mario Strikers Charged (79.75%)
Metroid: Other M (79.70%)
Fire Emblem: Radiant Dawn (78.48%)
Battalion Wars 2 (74.33%)


Kolmannen osapuolen pelit:


Okami (89.80%)
Resident Evil 4: Wii Edition (91.45%)
World of Goo (94.00%)
Tiger Woods PGA Tour 10 (89.14%)
Tiger Woods PGA Tour 11 (84.33%)
Boom Blox (84.61%)
Boom Blox Bash Party (87.15%)
Little King's Story (86.32%)
Zack & Wiki: Quest for Barbaros' Treasure (86.18%)
Tatsunoko vs. Capcom: Ultimate All-Stars (85.89%)
Monster Hunter Tri (85.00%)
No More Heroes (82.48%)
No More Heroes 2: Desperate Struggle (84.26%)
Dead Space Extraction (83.81%)
Muramasa: The Demon Blade (81.94%)
A Boy and His Blob (81.55%)
Trauma Team (81.22%)
Trauma Center: Second Opinion (80.09%)
MadWorld (82.76%)
Klonoa (81.12%)
de Blob (81.10%)
The House of the Dead: Overkill (81.09%)
Red Steel 2 (80.85%)
LostWinds (80.77%)
Final Fantasy Crystal Chronicles: My Life as a King (79.89%)
Final Fantasy Fables: Chocobo's Dungeon (76.23%)
Rune Factory Frontier (79.20%)
Silent Hill: Shattered Memories (78.75%)
Blast Works: Build, Trade, Destroy (79.57%)

****

Ja tässä siis nyt osa mitä jaksoin copypastella laitella. Näistä useimmat ovat yksinoikeuksia ja näistä moni oli juuri minulle syy ostaa Wii. En pettynyt. Ja muutenkin, mielestäni Wiin pelivalikoiman yksipuoleiseksi haukkuminen tai ylipäätänsä mollaaminen on jo niin passé, ettei tuollaista tulisi enää konsolifinissä kuulla.

Ja nämä pelit ovat yhteensä myyneet kymmeniä miljoonia, joten kyllä ne tuntuvat ainakin jollekin maistuvan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Itse en huolehdi niinkään enää nuista myynneistä, pelaajat ovat ostaneet näitä aika hitaanlaisesti, mutta aina kun katsoo esim play.com top 100 listaa niin jaksavat house of the dead overkillit, ressat ja parhaat urheilupelit roikkua siellä listan kärkipäässä. Hitaasti, mutta varmasti myyvät.

Juu, kyllä monilla Wiin (laadukkailla) peleillä on ollut aika pitkä häntä. Tavallaan pidempi kuin ehkä kilpailijoilla. Ja kuten joku jo aiemmin totesi, niin esim. Mario ja Zelda -pelejä on kohtuu vaikea löytää super-aleista.

Täytyy myös ihailla sitä, miten Nintendo pystyy jatkuvasti balansoimaan uudet ideat ja ikivanhat ideat - ja paketoimaan ne uudestaan ja uudestaan markkinoille. Nintendon omat pelijulkaisut ovat hyvin harvoin heikkoja (jos nyt jotain "Wii Music" -peliä tms lasketa). Nintendo kulkee omaa tietään.

Tässä varmaan olisi se "oppi", mitä konsolisotaan juurtuneet jermut voisivat Nintendo-faneilta oppia: Koko ajan ei tarvitse hakea sitä seuraavaa hypeä ja seuraavaa "10/10"-peliä. Tai haukkua/vähätellä sen "toisen konsolin" tekosia. Välillä voisi vain nauttia niistä peleistä mitä markkinoilla jo on - eivät ne lopulta kovin nopeasti vanhene.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ja tässä siis nyt osa mitä jaksoin copypastella laitella.
Tämä listaus ei kuitenkaan liity eri konsoleiden liiketunnistukseen ja niiden välisiin eroihin. Yritetään pysyä asiassa.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tämä listaus ei kuitenkaan liity eri konsoleiden liiketunnistukseen ja niiden välisiin eroihin. Yritetään pysyä asiassa.

Lueppa avannon viesti, ja viesti mihin hän vastaa uudestaan, ja kerro sitten mulle miten niin ei liity aiheeseen? Vai onko threadin tarkoitus keskustella vain ja ainoastaan tekniikasta ja vertailla speksejä keskenään? Puhe oli Wiin kasuaalimaineesta ja "HC-pelien" puutteesta ja avanto sen hyvin yksinkertaisesti kumosi listaamalla pienen osan Wiin pelivalikoimasta, mielestäni liittyy hyvinkin aiheeseen ja jos ei liity olisi asiaan pitänyt puuttua jo monta sivua sitten, kun aika paljonhan täällä ollaan peleistä nyt muistaakseni jauhettu.

avanto sanoi:
Ja muutenkin, mielestäni Wiin pelivalikoiman yksipuoleiseksi haukkuminen tai ylipäätänsä mollaaminen on jo niin passé, ettei tuollaista tulisi enää konsolifinissä kuulla.

Niin, kumma kyllä tämä touhu on saanut jatkua jo iät ja ajat, mutta auta armias jos sanot ettei PS3:lle ole pelejä...
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Vai onko threadin tarkoitus keskustella vain ja ainoastaan tekniikasta ja vertailla speksejä keskenään? <...> jos ei liity olisi asiaan pitänyt puuttua jo monta sivua sitten
On tarkoitus, ja niin olisikin. Puutuin nyt, keskitytään siis aiheeseen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

On tarkoitus, ja niin olisikin. Puutuin nyt, keskitytään siis aiheeseen.

Mistä tässä ketjussa on siis tarkemmin tarkoitus keskutella? Teknisistä spekseistä? Voisitko hieman kertoa, jotta tietäisimme, mistä saa keskustella.

Eikö näitä pelejä, käytännön esimerkkejä toimivasta tekniikasta, voisi kuitenkin edes sivuta, varsinkin siinä vaiheessa, kun aikaisemmassa viestissä (johon vastasin) jauhetaan mitä sylki suuhun tuo vailla mitään totuuspohjaa.

Mielenkiintoista, että ohi aiheen kirjoitteluun puututtiin juuri tuossa kohtaa ja että juuri sinä puutuit siihen ;)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Lueppa avannon viesti, ja viesti mihin hän vastaa uudestaan, ja kerro sitten mulle miten niin ei liity aiheeseen? Vai onko threadin tarkoitus keskustella vain ja ainoastaan tekniikasta ja vertailla speksejä keskenään? Puhe oli Wiin kasuaalimaineesta ja "HC-pelien" puutteesta ja avanto sen hyvin yksinkertaisesti kumosi listaamalla pienen osan Wiin pelivalikoimasta, mielestäni liittyy hyvinkin aiheeseen ja jos ei liity olisi asiaan pitänyt puuttua jo monta sivua sitten, kun aika paljonhan täällä ollaan peleistä nyt muistaakseni jauhettu.
Minullehan siinä lähinnä avauduttiin ja kieltämättä omassakin postauksessani oli vähän turhankin paljon casual-painotteisuutta mukana, vaikka liikepelaamisesta jauhoinkin. Tarkoitus oli lähinnä korostaa nimenomaan liikepelaamisen casual-painotteisuutta ja sitä, että Wiillä se on johtanut melkoiseen kuratulvaan.

Toki konsolilla kovaakin tavaraa on tarjolla, on se hankinnan arvoinen yhä, ja Avannon hyväpelilistasta löytyy kosolti omastakin hyllystä (ja hyviä todella ovat) mutta juuri tuon liikepelaamisen suhteen pidän yhä pääni siinä mielessä, että se on ihan sama onko peli casual vai hardcore kun toistaiseksi yhtäkään Oikeasti Loistavaa liikepeliä ei ole vastaan kävellyt, eli liikekontrollit eivät välttämättä olisi se juttu ensinkään.

Lähinnä hain takaa sitä, että Move ja Kinect voivat hyvinkin olla tänään hehkuttamisen arvoisia asioita siinä missä Wii oli taannoin mutta jos ei nyt ihan uskomattomia virvellyksiä ole liiketunnistusrintamalla lähiaikoina tarjolla niin tuskinpa kumpikaan uutuus sen kummempaan pystyy kuin Wii.

Ei ollut tarkoitus dissata yhtäkään konsolikolmikosta vaan nostaa kulmakarvaa koko liiketunnistuksen idealle yleensä mutta tämä ulosanti nyt tuppaa olemaan aina vähän mitä sattuu. Toivottavasti no harm done :D
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tarkoitus oli lähinnä korostaa nimenomaan liikepelaamisen casual-painotteisuutta ja sitä, että Wiillä se on johtanut melkoiseen kuratulvaan.

mutta juuri tuon liikepelaamisen suhteen pidän yhä pääni siinä mielessä, että se on ihan sama onko peli casual vai hardcore kun toistaiseksi yhtäkään Oikeasti Loistavaa liikepeliä ei ole vastaan kävellyt, eli liikekontrollit eivät välttämättä olisi se juttu ensinkään.
Tämä kuratulva on minusta loppunut jo, ja kuluttajat erottavat kyllä shovelwaren hyvien pelien joukosta.
Liikepelaaminen on siisti juttu kun se on ollut pelinkehityksessä läsnä koko ajan. Eli pistän pääni pantiksi, että wiillä on hyviä laatu liikepelejä, ainakin wiin ohjaimet on hyödynnetty aika maksimiin, mutta wiimotion+ pitäisi hyödyntää sellaisissa peleissä johon se sopii. En minäkään pidä liiallisesta huitomisesta peleissä, paitsi moninpeleissä ja minipeleissä tämä on joskus jees.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Mistä tässä ketjussa on siis tarkemmin tarkoitus keskutella
Konsoleiden liiketunnistuksesta. Luulin tämän selviävän ketjun otsikosta, mutta hyvähän se on kysyä, jos jokin asia askarruttaa. Ole hyvä!
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Silti se kuulostaa, miten sen sanoisi, moukkamaiselta Wiin tuntevien korvaan, kun sinisen huurun läpi huudellaan monta vuotta myöhässä, että Move tuo kauppoihin ne todelliset liiketunnistuspelit.
Eittämättä. Minulle Wii on ollut alusta asti ihan todellista liiketunnistuspelaamista, ja niin oli EyeToy jo ennen sitä. Jopa Guitar Hero -kitaran kallistuksella aktivoituva Starpower oli liiketunnistuspelaamista.

Mutta kohta tekee mieli heitellä kartanolle kaikki vihjaukset mm. lasien väreistä, joten tämä olkoon viimeinen varoitus.

Heavy Rainin Move-tuki menee osastoon gimmick. Jälkeenpäin keksitty lisuke, että voidaan markkinointimateriaalissa sanoa Moven olevan harrastelijan ja tositykärin taikasauva.
Jos pelin tuottajaa on uskominen, Heavy Rainiin kaavailtiin liikeohjausta ihan alusta asti.

In fact, when hinting at the potential of adding motion controls last month, Cage also revealed Heavy Rain was originally planned as a motion-control game from the start.
Mutta oli miten oli, ei Move-kontrollit jo valmiiksi hienon pelin tenhoa ainakaan vähennä.

Siinä kohtaa saattaa närästyskuplia nousta pintaan kun ensin teknologiatoteutus X lytätään, mutta kopiokoneiden laulamisen jälkeen kuin taikaiskusta sitä ylistetään. Lopuksi viimeistellään asia, mitenkäs muuten kuin lyttäämällä alkuperäinen ja ylistämällä kopiota paremmaksi.
Allekirjoitan miltei täysin. Jos ihan yleisellä tasolla puhutaan, alkuperäinen teknologia on voinut olla kömpelöä tai muuten vain heikompaa, mutta vasta jokin toinen taho pystyi jalostamaan siitä loistavan tuotteen. Esimerkkinä käytettäköön vaikka kosketusnäytöllisiä puhelimia. Ei Apple niitä keksinyt, mutta iPhone oli silti se, joka räjäytti potin.

Edelleenkin silti hieman kavahdan sitä, että Movea pidetään Wiimote-kopiona, kun todistettavasti Sonylla on ollut jo 2000-luvun alussa hyvin Moven kaltaisia prototyyppejä. (Linkkejä Richards Marksin esittelyvideoihin löytää ihan tästä ketjusta, jos hakee kirjoittamiani viestejä.)

Se on sitten tietysti vielä asia erikseen, että kaupalliselta kannalta on turhaa heitellä "no kyllä meilläkin oli tämmöinen jo kauan sitten" -fraaseja. Yhtä lailla kuin Nokia epäonnistui omien kosketusnäytöllisten puhelinprotojensa kanssa, ei Sonykaan osannut muuttaa R&D-miestensä keksintöjä pelimaailmaa muuttaneiksi myyntimenestyksiksi. Jälkikäteen asioihin perehtymättömän silmään saattaa siis vaikuttaa, että Sony vain kopioi, vaikka todellisuudessa vuosien jahkailun jälkeen saivat teknonsa kehitettyä riittävän halvaksi ja toimivaksi tuotteeksi.

"Don't tell me what I can't do" - John Locke
Kyllä tälleen ylläpidon edustajan voi hieman sanoa, mitä et saa tehdä. Tai saat, mutta sitten kannat myös vastuun teoistasi.

Lueppa avannon viesti, ja viesti mihin hän vastaa uudestaan, ja kerro sitten mulle miten niin ei liity aiheeseen? Vai onko threadin tarkoitus keskustella vain ja ainoastaan tekniikasta ja vertailla speksejä keskenään?
Vaikka toveri jryi tähän jo vastasikin, täsmennän tai oikeastaan laajennan vastausta hieman. Kyllä vertailla saa pelejäkin ja sitä, kuinka niissä liikkeentunnistusta hyödynnetään. Mikä tässä avannon listauksessa meni pieleen oli se, että minusta se oli vain tarkoitettu kumoamaan ikiwanha myytti Wii-pelien laadusta, määrästä, kasuaalisuudesta, jne. Eli sitä perinteistä konsolisotaryhmittymistä, jolla oli enää hyvin vähän tekemistä konsoleiden liikkeentunnistuksen kanssa.

Niin, kumma kyllä tämä touhu on saanut jatkua jo iät ja ajat, mutta auta armias jos sanot ettei PS3:lle ole pelejä...
Toinen toveri eli Corca tuolla toisaalla oivallisesti muistuttikin yli kolmen vuoden takaisesta moderointitiedotteesta, jossa mm. tämä "PS3:lle ei ole pelejä" -höpöhöpöväite oli mainittu (ihan samalla tavalla kuin tuo Wiinkin pelivalikoimaan kohdistuva perusteeton kuittailu).

Vanhoihin koukkuihin tarttumisen sijaan on kaikkien mielenrauhan kannalta parempi hoidella ne Report bad postin kautta. Tuleepahan vähemmän sotkua.

Mielenkiintoista, että ohi aiheen kirjoitteluun puututtiin juuri tuossa kohtaa ja että juuri sinä puutuit siihen ;)
Myös tällainen lipan alta kuittailu on syytä haudata. Selvittäkää välinne privaatisti, jos hampaankolossa vielä jotain röpöjä pyörii. (Tämä pätee myös maisteri Jokiseen.)

Ai niin, oli mulla asiaakin: Aragorn's Questin PS3-versioon on tullut suorastaan hirviömäinen, lähes 700 megatavun päivityspaketti, joka mm. parantaa Moven käyttöä. Jos joku sattuu löytämään jotain uudempaa vertailua, jossa tämä päivitys on otettu huomioon, niin minua ainakin kiinnostaa lukea.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Liikepelaaminen on siisti juttu kun se on ollut pelinkehityksessä läsnä koko ajan. Eli pistän pääni pantiksi, että wiillä on hyviä laatu liikepelejä, ainakin wiin ohjaimet on hyödynnetty aika maksimiin, mutta wiimotion+ pitäisi hyödyntää sellaisissa peleissä johon se sopii. En minäkään pidä liiallisesta huitomisesta peleissä, paitsi moninpeleissä ja minipeleissä tämä on joskus jees.
Tuolla saralla se ongelma (jos moista ylipäätään on) piileekin; perinteistä mekanismia on yritetty lykätä sivummalle jo useampaankin otteeseen ja yhä tuntuu tökkivän. Esim. PS3:n SixAxis tuntuu olevan tätä nykyä unohdettu juttu; ensimmäisessä Unchartedissa taisi pari kohtaa olla, jossa pädiä piti vähän heilutella kun taas jatko-osassa moisesta ei ollut enää tietoakaan. Vastaavasti DS:n julkaisu oli täynnä stylus-pelejä kun taas nykyisin se puoli on lähinnä "no on se tuki nyt siellä" -tasoa vaikka itse peleistä voi nauttia ihan tavanomaiseen tapaan ristiohjaimella ja parilla napilla.

Wiillä taas liikekontrollit ovat niin core-tason suunnittelua, ettei niitä voi jättää huomiotta vaikka miten tahtoisi. Nuo pelkästään Wiimotea vaakatasossa hyödyntävät pelit (a la Super Paper Mario) ovat yksinkertaisuudessaan loistavia mutta Wiillä liikeohjaus on nimenomaan SE juttu, joten sen säännöillä sitten mennään.

Sikäli kyllä samaa mieltä, että Wiillä(kin) taatusti hyviä laatuliikepelejä löytyy; asennoitumisestahan koko liikekontrollihommassa kai enempi on kyse :o
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ai niin, oli mulla asiaakin: Aragorn's Questin PS3-versioon on tullut suorastaan hirviömäinen, lähes 700 megatavun päivityspaketti, joka mm. parantaa Moven käyttöä. Jos joku sattuu löytämään jotain uudempaa vertailua, jossa tämä päivitys on otettu huomioon, niin minua ainakin kiinnostaa lukea.

Tämäpä yllättävää, en itse hanki tätä edes wiille, eli kuittailin aika turhaan aragorns questista tässä muutama päivä sitten, onhan se peli aivan liian kasuuali meiningillä tehty kun kaikki arvostelijat ovat näin todenneet , se ign:n arvostelu oli kaikkein positiivisin minkä olen lukenut ja se oli myös ensimmäinen jonka olin lukenut. Olisikohan grafiikkapäivitystä ja move ohjaimen parempaa tunnistusta patch tiedostossa kun noin iso on?

tässä seuraavassa pelissä on hittiainesta wiillä kun se tulee uuden the legend of zeldan ohella

[video=youtube;m0UNe8bNfEo]http://www.youtube.com/watch?v=m0UNe8bNfEo[/video]
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Konsoleiden liiketunnistuksesta. Luulin tämän selviävän ketjun otsikosta, mutta hyvähän se on kysyä, jos jokin asia askarruttaa. Ole hyvä!

Täällä kirjoitelteltiin ja kirjoitellaan peleistä vaikka kuinka ja kun kerran pistän useita liikkeentunnistuspelejä riviin ja osoitan, että näitähän riittää, niin se menee ohi aiheen? Eikö tuo ensimmäinen väite, johon vastasin, mennyt ohi aiheen?

Onneksi sentään TT-2k kykenee hieman muuhunkin kuin näsäviisasteluun ja vastasi kysymykseen, eikä keskittynyt moderoinnin kannalta epäolennaisuuksiin.

Eli sitä perinteistä konsolisotaryhmittymistä, jolla oli enää hyvin vähän tekemistä konsoleiden liikkeentunnistuksen kanssa.

Joten mihin silloin tulisi puuttua, vastaukseen vaiko väitteeseen?


Ja kyllä tuolla listalla on siinäkin mielessä tekemistä asian kanssa, että etumatkaa on tosiaan muilla kirittävänä kiinni liikkeentunnistusta tukevien pelien saralla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Moven kylkiäisenä oleva Eye-kamera perustuu periaatteessa jo yli 7 vuotta vanhaan EyeToy-kameraan. Mulla oli EyeToy sen aivan alusta lähtien, joten ihan sitä en pysty allekirjoittamaan, että Move vain olisi "kopioinut" Wiitä ja se siitä.

Konsolipelaajat välillä muistavat vain valikoidut palat pelialan historista ja "innovaatioista". Nintendon Wii toki lopulta toi liiketunnistuksen massoille ja menestykseen (Nintendon ansiosta pelejä pelattiin nyt lähes vauvasta vaariin), mutta sitä ennen tarvittiin myös muita - myös vähemmän onnistuneita innovaatioita (tosin EyeToy möi n. 10.5 miljoonaa, joten..). Ei pelialan historia ole jonkinlainen suora viiva a:sta b:hen. Liiketunnistus kävi välillä siellä ja täällä - ja päätyi Wiihin. Siitä se jatkaa nyt eteenpäin..

Ps. Nämä "x-konsolille ei ole pelejä/ei ole hyviä pelejä" -kommentit eivät päde yhteenkään konsoliin. Niitä on aivan turhaa levitellä forumeilla (ainakaan jos ei nyt väkisin halua itsestään vähän tietämätöntä tehdä).
 
Ylös Bottom