Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Batman: Arkham Asylum

Paavi

KonsoliFIN Alumni
Nimi: Batman: Arkham Asylum
Lajityyppi: Toiminta
Kehittäjä: Rocksteady
Julkaisija: Eidos
Julkaisuaika: 27.8.2009 (Xbox 360, PlayStation 3)
Demo: Julkaistu.
Moninpeli: Ei.

Uutisia: Uutiset - PlayStationFIN
Media: KonsoliFIN - Media - Etsi Mediaa
Julkaisusivu: Batman: Arkham Asylum - Julkaisulista - PlayStationFIN
Muuta: -

Juonikuvaus:
Batman on saanut jälleen Jokerin nalkkiin ja kuskaa hänet Arkhamin mielisairaalaan. Kaikki ei tietenkään mene aivan suunnitelmien mukaan, joten narri pääsee irti ja ottaa koko laitoksen haltuunsa. Lepakkomiehen tehtävänä on pistää Jokeri kuriin.

Ominaisuudet:
Batman: Arkham Asylum sisältää kampanjan, jossa pelaaja seikkailee Arkham Asylumissa. Lisäksi pelattavana on lukuisia haastehuoneita.

Tässä ketjussa puhutaan vain peliin liittyvistä kokemuksista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Tosiaan, Konsolinetistä kävin tämän teoksen hakemassa varta vasten ja onhan tämä parin tunnin pelailun perusteella aivan käsittämättömän hiottu ja huolella suunniteltu peli. Heti pelin alku vakuutti pelaajan siitä, että tähän peliin on panostettu.

Jokerin "läpänheitto" on ehkäpä tähän mennessä ollut yksi pelin parhaimmista puolista upean tunnelman ja grafiikan lisäksi. Paljon paremmin Arkhamin mielisairaalan sopii tämä sekopäisempi Jokeri Dark Knightin synkemmän sijaan. Erityisesti Jokerin ääninäyttely on hoidettu parhaalla mahdollisella tavalla.

Taistelusysteemi on mielestäni hyvä, sillä mielummin keskityn tekemään hienoja liikkeitä kuin opettelemaan monimutkaisia yhdistelmähyökkäyksiä. Pelin ei olekaan tarkoitus olla mikään erityisen monipuolinen mätkintäpeli, sehän on vain yksi merkittävä osa isoa kokonaisuutta. Pääasia ettei vihollisten mättäminen ole tylsää ja yllätyksetöntä, vaan Arkham Asylumissa se on mielenkiintoista juuri hienojen liikkeiden takia.

Pelissä on myös paljon muuta hienoa, kuten todella paljon erilaisia haasteita, jokaisesta pelin merkittävistä hahmoista(myös vähemmän merkittävistä) yksityiskohtaisia tietoja yms. Myöhemmin kirjoittelen pelistä enemmän, kunhan saan homman kunnolla käyntiin, sillä olen vasta aikalailla alussa. Voi kyllä kuitenkin jo nyt sanoa, että kyseessä on ehdottomasti lisenssipeli, joka tullaan muistamaan todellisena mestariteoksena vielä kymmenenkin vuoden jälkeen.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Wow! Ensimmäiset peli-tunnit ovat olleet mahtavia. Kaikki on loksahtanut kohdalleen.
Peli on kyllä hiukkasen yksinkertainen, mutta tämä ei haittaa. Toivottavasti peli pysyy mielekkäänä loppuun asti.

Tänään latasin noi jokerin challenge mapit ja meno näytti melkee paremmalta kuin batmanin. Johtuu varmaa siitä jokerin hulluudesta ja miten mättää niit tyyppei. Mutta kauhistukseni huomasin että mähän mäiskin Jim Gordonii 10-0:eek:

Kaiken kaikkeaan todella hyvä peli!
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

"I can't believe they killed Jackson"

Noudin tänään pelin Gamestopista ja lähdin välittömästi parin tunnin pikavisiitille Arkhamin puolimielisten hoitolaitokseen. Oli mukava reissu!

Demo jätti minut hieman kylmäksi, mutta hetken koko versiota pelattuani alkoi mieli muuttua. Taistelusysteemi tuntuu ainakin näin pelin alkuvaiheilla hyvin yksinkertaiselta, mutta Jokerin kätyreiden niittäminen on kuitenkin hyvin tyydyttävää puuhaa. Varjoissa lymyilemällä ja katon rajasta tehdyillä haamuhyökkäyksillä perusmäiskeeseen saa mukavasti vaihtelua, ja luulisin, että pelin edetessä viittasankarin kuritusrepertuaari vielä laajenee.

Kovasti kehuttu ääninäyttely saa kovasti kehuja myös tältä suunnalta. Mark Hamill on siirtynyt pimeälle puolelle ja loistaa sekopäisenä Jokerina. Batman ei kuulosta Dimmu Borgirin laulajalta, kuten viimeisimmässä elokuvassa. Ympäriinsä kylvetyt kaiuttimet syytävät Jokerin mustan huumorin kyllästämää monologia sanatorion käytäville, Batman on tyynen itsevarma ja muistuttaa jokaiselle vastaantulijalle aikovansa vetää pahiksia turpaan.

En tiedä onko pelintekijöiden ollut tarkoitus viitata viestini alussa olevalla repliikillä popin kuninkaan kuolemaan, mutta itse tein välittömästi tämän assosisaation, mikä aiheutti hillittömän naurunremakan.

Arkhamin saari on vaikuttavan näköinen, ja siellä vaikuttaisi myös olevan mukavasti puuhattavaa pääjuonen ulkopuolella. Toivon, että pelin juoneen on panostettu loppuun saakka yhtä paljon kuin ulkoasuun, ohjattavuuteen ja äänisuunnitteluun, sillä kunnon juoni on minulle se tekijä, joka tekee pelistä Pelin.

Avopuoliso tuijottaa BB-saastaa töllöstä, ja minähän en pikkutelkkarista tätä peliä katsele, joten ehdin mukavasti kerätä raivoa vielä kymmenisen minuuttia ennen kuin lähden Arkhamiin ja annan kaikille selkään!
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Tämä on kyllä mahtava tuotos. Demoa en ehtinyt edes kokeilla joten tavallaan "sika säkissä" tuli hommattua GS:n vaihtotarjouksena. Ei kaduta yhtään :)

Pelistä löytyy hauskoja yksityiskohtia, kuten:
...Medical facilityn ämyreistä mainostettu www.Arkhamcare.com, kannattaa käydä chekkaamassa :)

Avopuoliso tuijottaa BB-saastaa töllöstä, ja minähän en pikkutelkkarista tätä peliä katsele, joten ehdin mukavasti kerätä raivoa vielä kymmenisen minuuttia ennen kuin lähden Arkhamiin ja annan kaikille selkään!
Juuh sitä varten on tässä taloudessa FullHD-tykki hommattu, emäntä voi sitten katsella "Salkkarinsa" 32" postimerkistä ;).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Olen kuullut on aika paljon kuullut että taistelumekanismiin kyllästyy aika nopeasti ja peli on muuten vain liian helppo. Onko tämä totta? Ei oikein viitsi pistää 60 euroa peliin joka on liian helppo.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Olen kuullut on aika paljon kuullut että taistelumekanismiin kyllästyy aika nopeasti ja peli on muuten vain liian helppo. Onko tämä totta? Ei oikein viitsi pistää 60 euroa peliin joka on liian helppo.

Pelaan normal tasolla tätä peliä, aluksi peli vaikutti hieman helpolta kun taistelut voitti ihan vaan näpyttelemällä neliöö. Mutta itse ainakin alussa käytin ihan omaksi huviksi paljon counteria ja koitin vähän vaihdella sitä tappelun tempoa. Ei aina ole pakko käyttää sitä helpointa tyyliä :) Mutta nyt kun peliä on takana ehkä noin 4 tuntia niin taistelut on muuttunut selkeästi vaikeammaksi johtuen kovemmista vastustajista. Tämä on ehdottomasti 60 euron arvoinen peli..

Noi Jokerin läpät on kyllä pirun hauskoja. Paras oli kun olin yhden vastaanottotiskin vierellä. Joku nainen soitti Arkhamiin ja kyseli miestään. Jokeri vastasi siihen puheluun ja esitti aluksi ihan normaalia työntekijää, kunnes sanoi että "olen pahoillani en löytänyt muuta kuin miehesi pään, ilmoitan kun löydän loput", ja perään se paskainen nauru :D
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Olen kuullut on aika paljon kuullut että taistelumekanismiin kyllästyy aika nopeasti ja peli on muuten vain liian helppo. Onko tämä totta? Ei oikein viitsi pistää 60 euroa peliin joka on liian helppo.
Taistelumekanismi on yksinkertaisuudestaan huolimatta loistava. Ainakin itse tykkään todella paljon. Free Flow -tappelu toimii erinomaisen hyvin ja taistelut näyttävät parhaimmillaan aivan siltä kuin niihin olisi suunniteltu koreografia. :) Varmasti pelkkää neliötä (Xboxilla X) hakkaamalla kyllästyy todella pian, mutta eipä sillä tyylillä joitakin vastustajia vastaan edes pärjää.

Lisävaikeusastettakin saa pistämällä pelin hardille, joka tietääkseni on ainakin riittävän haastava kokeneemmallekin pelaajalle. Kannattaa ostaa ehdottomasti, mikäli ainoat asiat, jotka arveluttaa ovat nuo. Kauppaan mars! ;)
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Nyt on Batman: Arkham Asylum vedetty läpi. Aikaa meni keskimmäisellä vaikeustasolla noin 18h, vaikka välillä jäikin nautiskelemaan ja etsimään piilotettuja hommia. Varsinkin loppupuolella. Minun mielestä kesto tarinalle oli just sopiva. Ei jäänyt junnaamaa ja meno jatkui vauhdikkaana koko matkan.

Päällimmäisenä tunne, että olipa aika hiton kova pätkä. Samanlainen olo, kun kävelisit ulos leffasta ja just on nähnyt aivan helkkarin hyvän leffan. Vähän tyhjä, mutta jatkoa odottaa. Sen lisäksi että pelattavuus oli kohdillaan, niin tarina ja tekninen toteutus muutenkin oli parasta A-luokkaa. Rocksteadyn pelejä seuraa jatkossa mielenkiinnolla.

Peli oli täynnä helkkarin siistejä yksityiskohtia. Kovin kaikista oli kyllä se, että Batman rähjääntyy sitä mukaa kun ottaa matsia pahisten kanssa. Rikollisjahti on likaista puuhaa ja rystyset ei säily ehjänä ilman hanskoja. Alfredilla on edessä vähän reippaammin parsintahommaa tän keikan jälkeen. Toinen oli se, että jos tippui johonkin syvempään monttuun, niin Batman ei tippunut kiljaisun saattelemana kuolemaansa, vaan homma hoituu siten kuin sen kuvittelisikin. Kattokaa ite.

Lähitaistelusysteemi on kerännyt kysymyksiä, varsinkin siitä onko helppoa tai yksinkertaista. Molempiin voisi sanoa on ja ei. Johtuu tuosta Free Flow-systeemistä, joka on yllättävän monipuolinen. Alkuun se oli vain yhden nappulan hakkaamista, mutta sitä mukaa kun peli etenee saa käyttöön uusia juttuja, jotka tuo lisää syvyyttä tappeluun. Eniten tossa tykkään tosiaan tosta systeemin yksinkertaisuudesta. Jää aikaa seurata tilannetta isonkin massan keskellä, eikä tartte alkaa miettimään mistä se megakombo tulikin. Aika pian itselle ainakin tuli muutama vakiosetti käyttöön. Noita haastekenttiä tekemällä varmaan löytyy lisää, mutta itse pelin vedin laiskuuttaan läpi tolleen. Vaikeus taas tulee siitä miten lähtee itse sitä keräämään. Teet kaikki "vaikeimmat" liikkeet ketjuna, niin on se vaikeaa. Mutta toisaalta peli palkitsee tuosta.
Mutta hei siis, se on helkkari Lepakkomies. It's The God Damn BATMAN! Se on kova. Se kestää. Se osaa. Se pystyy. Tottakai se taistelu pitää olla helppoa.

Minun mielestä kuitenkin toi tappelu, vaikka hiton siistiä olikin, ei ole se tärkein osa-alue pelissä.

Taistelua hauskempaa oli kuitenkin noiden Arvuuttajan arvoitusten ratkominen ja niiden kysymysmerkkien etsiminen. Kevyttä dekkaritoimintaa oli saatu peliin yllättävän mukavasti upotettua. Ja noita löytymättä jääneitä juttuja voi jatkaa etsimistä läpipeluun jälkeen. Jatkaa samalla tallennuksella tarinatilasta ja sen jälkeen Arkhamin saari on vapaasti tutkittavissa.

Plussat ja miinukset pikaisesti sitten, vaikka niitä miinuksia olikin vähän:

+ Äijäfiilis
+ Toteutus
+ Tarina
+ Ääninäyttely
+ Toiminta ja tarina tasapainossa
+ Äijäfiilis

- Paikoitellen puupäinen keinoäly, mutta sen antaa anteeksi. Pitää kokeilla vaikeimmalla vielä josko muuttuisi.
- Omalla tapaa putkimainen eteneminen tarinaa seuratessa. Mutta illuusio vapaasta toiminnasta säilyy silti.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Täälläkin päästiin peli vihdoinkin läpi. Hardilla suoraan aloitettiin ja tais olla ihan hyvä juttukin. Ei ollut suurempia vaikeuksia paitsi muutamissa kohdissa kun oli vihuja vähän isompi määrä. Tuosta taistelustasysteemistä meikäläinen tykkäsi ainakin, vauhdikasta menoa kun saa sitä iskusarjaa jatkettua pitkään. Yllättävän paljon tuli pelattua niin et oli se Detective Mode päällä koko ajan.


Loppukohtauksesta
Meinasi todella mennä hermot siinä viimeisessä taistelussa jokerin kanssa. Varmaan 1,5h jouduin sitä takomaan et pääsin läpi. Onneksi olin yksin himassa sen verran kiroilin ja huusin välillä :)
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Plussat ja miinukset pikaisesti sitten, vaikka niitä miinuksia olikin vähän:

Itse olen paljolti samaa mieltä. Peli ei ole free roam, mutta osin tuntuu siltä. Myöskin 10 ihmisen aseistamattomat joukot ovat aika helppo kaataa (näin alussa kun olen).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Noniin, se on läpi. Normalilla pelasin ekaksi ja aijon todellakin jatkaa. Tahdoin vain pelata nyt läpi pelin ja nähdä sen. Seuraavaksi jatkan joko hardilla tai alan selvittämään kaikkia pelin sisältämiä arvoituksia jne.

Todella hyvä fiilis jäi vaikka peli oli n. 12h läpi. Noin puolet kaikesta lisämatskusta kerättynä. Tästä on hyvä jatkaa :)
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Aika nopeesti te juoksette läpi nämä. Itellä on joku 10% ja oon käyttänyt aikaa arviolta 6-8h jo :D.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Tänään aloitin varsinaisesti pelaamaan peliä, se on läpi ja tulipahan ratkaistua kaikki arvoituksetkin mitä Riddlerillä oli heitettävänä. Täytyy sanoa että vaikka päivässä pelin kolusinkin, se on mestari-teos monella tavalla.

NÄIN Batman peli pitää tehdä! Ei auta muuta sanoa kuin että paras peli tähän asti tänä vuonna. InFamous todella hyvänä kakkosena. :)

Ainiin, täytyy sanoa että oli todella nerokasta laittaa Riddler tuohon rooliin missä hän nyt oli ja se Arkham saaren aaveen ajatuksetkin olivat todella loistava veto!

Ja lopuksi täytyy sanoa että Mark Hamill on kyllä paras Jokeri, ainakin minusta. :)
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Eli onks tää siis oikeesti ostamisen arvoinen peli, demo nyt kun ei vaikuttanut mitenkään niin kummoselta mättöpeliltä! Pitääkö olla joku yyber Batman fani ennestään että peli uppoisi? Ainakin paljon positiivista keskustelua tässä on käyty! Muistuttaako tämä edes hieman esim Dark Knight tai Begins elokuvia? Joka siis olisi hyvä juttu, pääseekö edes lähelle sitä fiilistiä mitä leffat tarjosi? Jos näin on, niin menee kyllä vakavasti harkintaan.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Eli onks tää siis oikeesti ostamisen arvoinen peli, demo nyt kun ei vaikuttanut mitenkään niin kummoselta mättöpeliltä! Pitääkö olla joku yyber Batman fani ennestään että peli uppoisi? Ainakin paljon positiivista keskustelua tässä on käyty! Muistuttaako tämä edes hieman esim Dark Knight tai Begins elokuvia? Joka siis olisi hyvä juttu, pääseekö edes lähelle sitä fiilistiä mitä leffat tarjosi? Jos näin on, niin menee kyllä vakavasti harkintaan.

ei kannata sekottaa mitään elokuvia tähän peliin vaikka molemmat hyviä olisikin
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

ei kannata sekottaa mitään elokuvia tähän peliin vaikka molemmat hyviä olisikin
Jep. Vertailu leffoihin ei kannata. Enemmän sarjakuvien Batmania, kuin leffojen. Ja jos on ihan pakko verrata johonkin Batman-leffaan, niin Tim Burtonin Batmanit on lähempänä kuin noi uudet.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Imo tämä peli antaa siistimpiä fiiliksiä kuin leffat! ..ja on yks parhaimmista peleistä mitä vähään aikaan oon pelannut. Pelattavaa löytyy erittäin paljon. Ei tämä mikään mättöpeli ole eikä demon mättäminen ole kuin alkusoittoa mitä itse pelissä on.
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Tänään aloitin varsinaisesti pelaamaan peliä, se on läpi ja tulipahan ratkaistua kaikki arvoituksetkin mitä Riddlerillä oli heitettävänä. Täytyy sanoa että vaikka päivässä pelin kolusinkin, se on mestari-teos monella tavalla.

Miten ihmeessä sinä pelaat tän päivässä läpi ja vielä ratkaiset kaikki riddlerit? Onko sinun päivä 24h vai juoksitko vaan läpi? :D
 
Vastaus: Batman: Arkham Asylum [PS3]

Miten porukka vetää päivässä läpi + arvoitukset...:confused:.
Eilen tuli peli aloitettua ja sessio kesti taukoineen noin 8,5 tuntia. Siinä ajassa olin suorittanut 29% pelistä.

PS. Koskien turpaanvetotaktiikkaa.
Millä tekniikalla saa helpoiten hoideltua nuo sähköpamppuvihut?
 
Ylös Bottom