Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

Taas "makuja on monia"-viesti, mutta jos Japaniin sijoittuvssa pelissä haluaa painottaa juuri immersiota perusteluksi sille, että hahmot eivät puhu japania, niin vähän särähtää korvaan...mutta sitten luin viestiä eteenpäin ja juu, immersiolla tarkoitettiin tässä sitä miten pelaaja pysyy kärryillä menossa, jolloin ymmärrän tämän aivan täysin :D
Tsushima on vielä itsellä pelaamatta kun jonossa on aina ollut jotain kiinnostavampaa, mutta lähtee ehdottomasti japaniksi peluuseen sitten joskus. Ja satapata plussapistettä tämän vaihtoehdon löytymiselle, iso syy sille miksi peli kiinnostaa. Itselleni immersio on juuri sitä, että hahmot eivät puhu englantia jollain aksentilla vääntäen (looking at you, saksalaisittain englantia puhuvat sotaleffojen natsit). Mitä vähemmän hollywood-filtteriä, sitä parempi.

Ja täytyy tuosta taistelun timmellyksessä käytävästä dialogista, että mä en esim. nyt peluussa olevassa Spiderman Miles Moralesissa kuuntele jossain taisteluissa puoliakaan siitä mitä hahmot höpisee (vaikka tuleekin enkuksi). Eikä oikein tunnu, että olisin missannut jotain olennaista. Mutta ehkä olen, hitostako sitä tietää :D

Ps. Vaihdetaan PS5 Miles Morales tämän pelin PS5-versioon, kunhan pelaan tuon toisen läpi :cool:
Niin no, itselleni kieli ja aksentit ovat vain kommunikoinnin väline ja siihen liittyviä vivahteita. Minulle on immersion kannalta olennaisempaa viestin välittyminen itsessään nimenomaan puheena sekä kuitenkin niin, että ymmärrän itse sen puheen ja kuulen myös samalla äänen värin ja siinä ilmenevät tunneilmaisut. Tämä luo minulle aidosta kontaktista immersion. Ei se, että puhe kuulostaa sen maan kieleltä missä peli tapahtuu, se kun on itselleni vain pieni yksityiskohta ja nyanssi, joka ei lopulta ole kuitenkaan läheskään niin olennainen kuin kuullun puheen ymmärtäminen ja samalla kyseisen henkilön äänenvärin ja tunnetilan havaitseminen.
 
Peli on onneksi aika simppeli ja keskutelut on joko ennen tai taistelun jälkeen. Ei kesken taisteluiden. Eli tässähän ei tule varmasti missattua dialogia tämän takia. Itse pelasin tämän Japanin kielellä ja on ehdottomasti sellaisenaan yksi parhaimmista peleistä jota olen hetkeen pelannut. Itse suosittelen aloittamaan pelin ehdottomasti Japanin kielisenä. Tietysti jos Japani kielenä on luotaantyöntävää, niin sitten kannattaa kokeilla jotain muuta.
Nykypäivänä Japania tulee animaatioiden mukana jo aika paljon vastaan, niin ainakin itse olen tottunut sitä kuuntelemaan ja jopa nauttimaan siitä.
 
Joo, molemmat hyviä vaihtoehtoja tässä pelissä. Voi sitten oman maun mukaan valita tai vaikka käyttää molempia.

Itse tykkäsin Japanista. Englanti toimii mielestäni hyvin pelin päähahmoilla, mutta sitten tavalliset kyläläiset sivutehtävissä kuulostavat aika hölmöiltä.
 
Minäkin pistän ihan suosiolla sellaisen kielen päälle että ymmärrän sitä lukematta. Ongelman huomaa jo pelkästään katsoessa jotain sarjoja, joissa puhutaan kieltä jota ei itse osaa. Ei pysty läheskään niin hyvin keskittymään sekä visuaaliseen puoleen että puheeseen jos täytyy lukea puheet tekstinä.

Eikä tätä ongelmaa edes tule ajatelleeksi koska niin suuren osan ajasta tulee kulutettua viihdettä, jossa puhutaan englanniksi.

Tuntuisi jollain tapaa takapakilta yhtäkkiä alkaa taas lukemaan tekstien kautta puheet kun sitä on jo vuosikymmenet ymmärtänyt pelkästään kuuntelemalla.

Tosin en minä mitään Netflixin dubbauksia käytä vaan originaalikielellä menee sarjat tästä huolimatta. Esimerkiksi espanjalainen Money Heist eli Rahapaja tuli heti laitettua alkuperäiskielelle kun tajusi että Netflix tunkee oletuksena jotain enkkudubbia. Kyse oli enemmän siitä että dubbauksen äänet eivät mätsänneet hahmoihin yhtään eikä samanlaista ongelmaa tule yhtä helposti pelien puolella koska ruudulla kuitenkin on keinotekoisia ihmisiä eikä niiden kehonkielestä samalla tapaa bongaa sitä häiritsevyyttä, mikä tulee kun tajuaa että nyt on muuten dubattu tuon tyypin ääni.
 
Mä oon niin tottunut jo animesta aikanaan kuuntelemaan japania, että se on ihan luonteva kieli mihin vaan enkä todellakaan kaipaa edes peleissä siihen mitään vaihtoehtoja, vaikka sen ymmärtäminen jääkin pitkälti yksittäisiin sanoihin. Sille on tavallaan oma paikkansa jo sydämessä. Lähtökohtaisesti kuitenkin haluan ymmärtää kuulemani eli luulisin että muiden kielien kohdalla valitsisin aina englannin, en muista onko peleissä tullut tilannetta ikinä vastaan. Sarjoissa/leffoissa mennään aina orkkis kielellä oli se sit mikä hyvänsä.
 
Täytyy pelistä sanoa näin muutaman kuukauden jälkeen läpäisystä ettei se niin kummoinen ollut. Vaikka pidin pelistä ajoittain paljonkin niin aika ylihypetetty peli on. Tämä on kuitenkin pohjimmiltaan sitä samaa ubikaavaa että käydään karttaa läpi ja pelatessa tuli usein mieleen että miksi käytän aikaani tähän. Taistelu oli tosin tyydyttävää ja onhan peli nätin näköinen. Mutta puuduttaa kuitenkin loppua kohden aika paljon.

Sanoisin että 7/10 antaisin tälle pelille ja ehkä pieni plussa ajoittain.
 
Täytyy pelistä sanoa näin muutaman kuukauden jälkeen läpäisystä ettei se niin kummoinen ollut. Vaikka pidin pelistä ajoittain paljonkin niin aika ylihypetetty peli on. Tämä on kuitenkin pohjimmiltaan sitä samaa ubikaavaa että käydään karttaa läpi ja pelatessa tuli usein mieleen että miksi käytän aikaani tähän. Taistelu oli tosin tyydyttävää ja onhan peli nätin näköinen. Mutta puuduttaa kuitenkin loppua kohden aika paljon.

Sanoisin että 7/10 antaisin tälle pelille ja ehkä pieni plussa ajoittain.

Olen osittain samaa mieltä. Tästähän taisi olla täällä jo juttua heti julkaisun jälkeen että peli toimii huomattavasti paremmin kun sitä ei pelaa ns. open-world koluamis tavalla, vaan ehkä enemmänkin sillä että mihin tehtävät vie. Kartan käyttö pitäisi olla minimissä, mutta platinan kun pelistä halusi, niin kyllähän tässä joka kolo täytyi nuohota läpi, ja se oli kyllä todella tylsää puuhaa.

Ja kyllä senkin sanon että tarina ei mielestäni myöskään niin hyvä ollut. Komea ja tunnelmallinen peli osaa kyllä olla. Ja combat myöskin hyvä, mutta jälleen kerran huomasi loppua kohti että kaikki vihollispartiot tuli kaukaa kierrettyä.
Jää Sonyn PS4 peleistä Horizonin, Days Gonen ja GoWin taakse.
 
Olen osittain samaa mieltä. Tästähän taisi olla täällä jo juttua heti julkaisun jälkeen että peli toimii huomattavasti paremmin kun sitä ei pelaa ns. open-world koluamis tavalla, vaan ehkä enemmänkin sillä että mihin tehtävät vie. Kartan käyttö pitäisi olla minimissä, mutta platinan kun pelistä halusi, niin kyllähän tässä joka kolo täytyi nuohota läpi, ja se oli kyllä todella tylsää puuhaa.

Ja kyllä senkin sanon että tarina ei mielestäni myöskään niin hyvä ollut. Komea ja tunnelmallinen peli osaa kyllä olla. Ja combat myöskin hyvä, mutta jälleen kerran huomasi loppua kohti että kaikki vihollispartiot tuli kaukaa kierrettyä.
Jää Sonyn PS4 peleistä Horizonin, Days Gonen ja GoWin taakse.
Joo itsekin ajattelin että olisi vain pitänyt päätehtäviä tehdä, olisi mielenkiinto pysynyt paljon paremmin. Kun ei muu tekeminen ole mitään Witcher tasoa.
 
No mul jäi aikoinaan peli kesken joka on vieläkin kesken johtuen just siitä että aloin häröilee kaikkea muuta ku tarinaa ja johonki loppuvaiheesee sit lässähti ja unohtui. Eikä ole vieläkään löytynyt intoa palata, ehkä sit joskus. Kaunis peli kuten jo mainittu mut se häröily ym oli jotenkin puuduttavaa sen alkuinnostuksen jälkeen.
 
Jep, täällä samat fiilikset pelistä, kun yllä. Tuli tuosta platina otettua mutta väliin mahtui useamman kuukauden taukoja pelaamisesta, kun rupesi välistä puuduttamaan niin paljon. Pelattavuus, taistelu ja hiivistely olivat kyllä ihan huippuluokkaa kuten myös grafiikka mutta sitten tuo itse tekeminen oli tosi puuduttavaa samantoistoa. Aina vähän omaan korvaan särähtää, kun tästä pelistä käytetään ilmauksia tyyliin mestariteos tms. Hassua on myös se, että kehoitetaan olemaan pelaamatta peliä, kuin open world peliä vaikka peli nyt sattuu olemaan open world peli. Vähä sellainen ”you’re holding it wrong” tyyppinen juttu siinä vaiheessa.
 
Jep, täällä samat fiilikset pelistä, kun yllä. Tuli tuosta platina otettua mutta väliin mahtui useamman kuukauden taukoja pelaamisesta, kun rupesi välistä puuduttamaan niin paljon. Pelattavuus, taistelu ja hiivistely olivat kyllä ihan huippuluokkaa kuten myös grafiikka mutta sitten tuo itse tekeminen oli tosi puuduttavaa samantoistoa. Aina vähän omaan korvaan särähtää, kun tästä pelistä käytetään ilmauksia tyyliin mestariteos tms. Hassua on myös se, että kehoitetaan olemaan pelaamatta peliä, kuin open world peliä vaikka peli nyt sattuu olemaan open world peli. Vähä sellainen ”you’re holding it wrong” tyyppinen juttu siinä vaiheessa.
Joo samaa mieltä, että jos peli on Open World niin sen sivutekemisen pitäisi olla hauskaa. Tuommonen kartan läpi käyminen jo puudutti AC2:ssa aikoinaan. Ja sitten kun tuo Witcher tuli niin se pisti riman aika korkealle varsinkin sivutehtävissä.

Mutta jos ja kun pelistä tulee jatkoa, niin odotan kyllä silti mielenkiinnolla. Samuraihäröily itseeni aina kiinnostaa. Niin tyydyttävää pistää porukkaa nippuun muutamalla katanan iskulla.
 
Onko PS4 Directors Cut 19.95€ + PS5 Directors Cut upgrade 10€ sama kuin pelkkä PS5 Directors Cut Upgrade 29.95€? Eli saako molemmista sekä PS4 että PS5 DC versiot?

Näemmä PS5-versiota ei voi pelata ilman PS4-levyä.
 
Itsekin tuli palattua Tsushiman maisemiin Iki-saaren seikkailun myötä.

Hitaasti ja vaivalloisesti aukeava "karttasumu" on kyllä niin vanhaa maailmaa, kuin olla voi. Mua ei haittais ollenkaan, vaikka kaikki olisi oletuksena vaikka kysymysmerkkien kautta paikoillaan - näinhän itse asiassa onkin peruspelin läpäisyn jälkeen. Tämän myötä tulikin uusi innostus koluta kaikki (peruspelin) aiemmin jääneet lokaatiot.

Tuo ei ehkä edesauta tutkimista (tämän pelin iso pointti), ja on vähän kakspiippuinen juttu, kumpi on sitten parempi. Toisaalta ajattelen niin, että henk. koht. ainakin ärsyttää jos & kun valtavan pelialueen vuoksi missaan jotain - siksi lokaatiomerkit olisivat mulle mielekkäämpiä. Toisaalta tässä pelissä ei ehkä hienoja shrineja ja asujen/miekan värivariantteja lukuunottamatta ole hirveästi missattavaa, kun ne ovat vain kuitenkin lähinnä niitä fox holeja ;)
 
Onko noin? Ei tää mun mielestä kyllä näin hyvältä näyttänyt silloin aikoinaan. Voi toki olla että muisti pätkii.

edit) Näin siis tuo-

Game can be played at 60 frames-per-second on PS5 at dynamic 4K resolution. On PS4 and PS4 Pro, the game is capped at 30fps in both 1080p and dynamic 4K modes.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös se PS4 versio pyöri myös 60fps ps5:lla ? Joten mä luulisin että ero on resoluutiossa. En kyllä muista oliko se PS4 versio myös 4k?

Aivan unohdin tuonkin että PS4 versio pyöri jo 60, mielestäni ps4 versio omi myös 4k. Tai toinen modi ainakin.
 
Pakko oli tarkistaa niin ps4 oli parhaimillaan 1800p ja ps5 on 4k, joten on eroa mutta ei massiivista. Muita eroja on että esirenderöidyt videopätkät on nyt reaaliajassa ps5. Muuten ovat ulkonäöltään samat.
 
Ylös Bottom