Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja OK
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps4
Päätin nyt 2 vuoden jälkeen palata vihdoi pelin pariin, ymmärrän miks tuli kyllästyminen. Se oli sitä kun haahuilin AEVAN liikaa josta saan itteeni kyl syyttää, kaikki kysymysmerkit ja mapin sumu piti avata aina ku siiryin seuraavalle alueelle, nyt kun palasi pelin pariin niin muistui mieleen että ne on kaikki sitä samaa ketun perässä juoksemista tai shrinejen eteen kumartelua.

Peli on kyl saatanan kaunista katseltavaa ei siinä mitään, mutta tuntuu jotenkin ontolta se maailma, tehtävät ja sivutehtävät ovat kyllä hyviä ja taistelu enimmäkseen hauskaa ja toimivaa. Jospa sen nyt vihdoin sais läpi ja koluttu loput tavaroista, ehkä sit joskus päivittää ps5 versioon ja käydä vielä iki island läpi.

En sit tiedä mitä tämmöseen samurai peliin vois lisätä, kuitenkin tässä sitä realismia haettu nii ei varmaa kauheesti sopisi botw tai skyrimin tapaisia mystisiä juttuja, tai en tiedä, ei tää nyt mikää dokumentti tarvii olla.
 
Tuli nyt vielä kokeiltua legends modea siitä story läpi ja muutamat survival matsit, alkuun olin skeptinen ja olin ihan varma että tää on vaa joku lissu lussu lisähöhheli, toisin kävi. Tämä onkin aivan loistavaa cooppia, lootit ja kaikkee ja ei nyt mitenkään täysin perseestä tarinakaan. Tää loottisysteemi ois saanut olla ihan perus pelissäkin.

Tämän tyyppisiä mystisiä satutehtäviä voisi ihan hyvin tulla sit vaikka tsushima kakkoseen jos semmonen joskus tulee.
 
Onko muita, jotka ovat pelanneet ensin PS5:lla PS4-versiota ja ostaneet sen jälkeen PS5:lle DC-version? Minulta nimittäin on hävinneet tallennukset, jotka pelasin aiemmin. Pilvessä on kyllä kaikkien muiden pelien tallennukset muttei tämän. Jotain häikkää siis on tapahtunut juuri tämän kohdalla.

Ja ne aiemmat tallennukset olivat siis PS5:lla, joka meni huoltoon ja sain uuden tilalle. Ei siis olleet konsolilla missään vaiheessa ellei uusi PS5 synkronoinut niitä automaattisesti pilvestä. Mutta ei kai sitä tee ellei asenna peliä, eli on kai sitten tehnyt jotain siinä vaiheessa kun asensin DC eli PS5-version pelistä.

Ottaa hieman päähän etten pääse edes Iki-lisäriin käsiksi ennen kuin pelaan ykkös-chapterin. Lisäksi trophyt täytyy jauhaa uusiksi jos ne haluaa kun tallennuksella ne olisivat ilmeisesti popsahdelleet "ilmaiseksi". Eniten kyrsii että moninpeli-tallennus on ilmeisesti sekin paikallinen eikä netissä, joten senkin edistys on hävinnyt.

Tässä täytyy nyt miettiä että jättääkö koko helvetin pelin hyllyyn kun kauhea vaiva yhdestä lisäristä.

Ja koska täällä menee aina kuitenkin leiriväittelyksi niin ottaa päähän nämä Sonyn paskat viritelmät. Aina jotain säätöä tällaisten kanssa kun homman pitäisi toimia yhtä sulavasti ja ajattelematta kuin MS:llä. Siellä ne tallennukset imetään käyttöön ja pistetään talteen ilman että tarvitsee itse miettiä että miten on nyt tämän kohdalla ja bugittaako kenties ja häviää kaikki.
 
Sellainen lisäys vielä, että tietääkö kukaan että voisiko Tsushiman PS4-version tallennukset olla vielä jossain piilossa tallessa? PS5:n kautta niitä ei näy PS4-tallennuksissa cloudissa eikä konsolilla, joten aika toivottomalta näyttää...
 
PS5 konsolilla on kansiot ps4 saveille ja ps5 saveille, jos ei sieltä ps4 kansiosta löydy nii ainoa mikä tule mielee (jos omistat viel ps4) et käyt sielt kattomas ja siirrät savet sinne pilveen. Ite täs just päivitin ps4 version ps5 versioon ja kaikki sujui niiku leffois, en sit tiedä onko se jotenki sotkenut ne savet ku ensin ps5 ja sit ps4 tai jotain? Mut tosiaan ps5 ja ps4 peleille on omat savekansiot siel pilves et siin mieles ne ei voi sotkeuta keskenään.

Tosiaan sinne iki islandiin ei pääse jos ei oo ekaa chapteria pelannut, joka on ehkä hieman hölmöö. Rophyt kolisee "ilmaseksi" sit ku siirtää ps4 savet ps5 versioon. Toisinpäin ei onnistu.
 
PS5 konsolilla on kansiot ps4 saveille ja ps5 saveille, jos ei sieltä ps4 kansiosta löydy
Nämä jo katsoinkin sekä konsolin että pilven osalta.

nii ainoa mikä tule mielee (jos omistat viel ps4) et käyt sielt kattomas ja siirrät savet sinne pilveen.
Pelasin siis peliä ainoastaan PS5:lla mutta peli oli PS4-versio koska siitä ei muuta silloin edes ollut. Se kyseinen PS5 meni huoltoon ja sain takaisin eri yksilön, joten sieltä alkuperäiseltä konsolilta en tallennuksia enää saa.

Kummallista tässä on, että ainoastaan Tsushiman tallennukset eivät olleet pilvessä. Oletin että ne siellä olisivat.

Netin perusteella vaikuttaisi että Director's Cut saattaa tehdä jotain kikkoja asentaessa ja se on yksinkertaisesti tallentanut niiden päälle tms. Tuo on toki vain tulkinta/arvio siitä mitä mahdollisesti on käynyt mutta oli niin tai näin, niin Sonylla sakkasi nyt joko pilvitallennus tai tallennusten siirto versiosta toiseen (jos hävitti ne siinä kohtaa)

Ite täs just päivitin ps4 version ps5 versioon ja kaikki sujui niiku leffois, en sit tiedä onko se jotenki sotkenut ne savet ku ensin ps5 ja sit ps4 tai jotain? Mut tosiaan ps5 ja ps4 peleille on omat savekansiot siel pilves et siin mieles ne ei voi sotkeuta keskenään.
Todella hankala sanoa mikä meni vikaan omalla kohdalla. Se konsoli, jolla pelin pelasin, tilttasi Miles Moralesin ensimmäisen pelaamisen jälkeen mutta ihan jokaisen muun pelin tallennukset sieltä pilvestä löytyivät mitä olin kyseisellä PS5:lla pelannut. Paitsi Tsushiman. Ja siinä vaiheessa kun aloitin Moralesin, olisi Tsushiman tallennukset ehtineet mennä pilveen kymmenien tuntien ja pelikertojen aikana.

Tosiaan sinne iki islandiin ei pääse jos ei oo ekaa chapteria pelannut, joka on ehkä hieman hölmöö. Rophyt kolisee "ilmaseksi" sit ku siirtää ps4 savet ps5 versioon. Toisinpäin ei onnistu.
Olen jo heittänyt toivoni siitä että saisi ilmaisen platinan tästä. Pitää pelailla vaikka tunti sieltä ja tunti täältä vaikka vuosien ajan jos ei muuten innostu. Paitsi että sieltä puuttuu vielä se NG+:n peluu, eli kaksi läpipeluuta.

Eniten muuten kyrsii että videoita ei voi skipata ensimmäisellä pelikerralla, joten suurin osa ajasta on niiden katselua koska skippaan kaiken ylimääräisen ja teen vain päätehtäviä ja nekin juoksemalla mahdollisimman nopeasti.

Todella tuskaista hommaa ja käsittämätön ratkaisu tuo videoiden katsomiseen pakottaminen. Liekö PS4:lla ollut lataustaukoja taustalla sitten. Toki hyvä pelihän tämä on tarinankin kohdalla ja suosittelen jokaista sitä seuraamaan mutta en silti ymmärrä jos tuo on tietoinen ratkaisu. Jos joku niin valitsee, niin pelatkoon pelin alusta loppuun tietämättä tarinasta pätkääkään.
 
Joo kyllä se nyt taitaa olla sit niin että jos ei mistään pilvestä tallennuksia syystä tai toisesta löydä nii ne on sit hävinnyt johonkin bittiavaruuteen, ikävä kyllä. En enää muista kun on jo 100 vuotta ku pelasin chapter ykkösen mut jos juoksee vaa tarinan ilman ylimäärästä häröilyy niin uskoisin et pääsis melko nopeesti sinne iki islandiin jos sitä haluat päästä pelaa.

Ite just pelasin sen läpi ja tykkäsin kyl tosi paljon, melko lyhyt mut kyl siinä jos kaikkee muuta häröilyä harrastaa nii saa aikaa kulumaan. Saa myös uusia härpäkkeitä hevoselle ym, en oo vielä kokeillut et saako ne mukaan jos palaa sinne pääsaarelle taas takas, en kyl näe syytä et miksei.
 
Olihan sen verran hyvä peli, että tänään ropisi platina trophy. Ainoastaan ketun pesät alkoi tulemaan korvista ulos ja ”punaiset” hyökkäykset joita ei voinut torjua aiheutti toisinaan verenpaineen nousua. Vahva suositus pelille, jos on vielä pelaamatta.
 
Tämä ei alunperin kiinnostanut ollenkaan koska arvosteluista sai sellaisen kuvan, että parryn käyttö taisteluissa on aika pakollista ja mä olen aika huono tuollaisissa tarkkuutta vaativissa ajoituksissa.
Päätin kuitenkin testata kalliimman ps+:n kautta kun luin, että tässä pitäisi olla jotenkin halpompi taso myös nykyään tarjolla joten pelasin helpoimmalla ja laitoin vielä löysemmät ajoitukset päälle jolloin parry onnistui ehkä 85% ajasta, mutta varsinkin keihäs tyypit pääsi aika usein tökkimään.

Hyvin tämä vei mukanaan ja erityis maininta ratsastukselle jossa hevonen ei yritä väkisin seurata tietä (witcher 3) tai kompastu joka saatanan kiveen ja kantoon (rdr2) joten ratsastaminen oli oikeasti mukavaa vaikka mä kyllä kaipasin jotain nopeutta sen perus kävelyn ja laukan väliin.
Stealth muuttui sitä paremmaksi mitä enemmän sai uusia leluja käyttöön vaikka aluksi olin hämilläni niistä flashbackeista joissa toistettiin siitä samurain kunniasta ja oli pakko googlettaa onko noilla selkään iskemisillä joku vaikutus tarinaan. Ei onneksi ollut.

Tästäkin tuli otettua platina joten ihan hyvin iski, mutta silti on pakko ihmetellä sitä kaikkea hehkutusta mitä tämä saa sillä tämä on ihan yhtä perus open world peli mitä ubisoftin vastaavat.
On perus tarina tehtävät ja hieman paremmat sivu tehtävät ja ihan tuhoton määrä kerättävää sekä äärimmäisen simppeleitä täyte tehtäviä ja mä olen varma, että jos tämä olisi ubisoftin tekemä niin ei tämä niin paljon kehuja olisi saanut.
Jopa ne alttareille kiipeilyt on vaan eri versio ubin torneista.
Joku jopa sanoi, että tässä on parempi stealth mitä yhdessäkään assassins creed pelissä. Joo ei.

Oli tässä yks asia joka alkoi ärsyttää varsin äkkiä. Ne kaksintaistelu introt joita ei voi skipata.
Ekalla kerralla tuo on hieno ja tunnelmallinen, mutta jo toisella kerralla sen haluaa skipata koska se on aina täysin identtinen ja kestää varmaan 30 sekuntia.
Menihän se Ghost of Tsushiman tarina läpi, 145h kesti ja reilun vuoden ajanjakson aikana. Samalla myös Platina-trophy kokelmaan.

Pakko kysyä ihan uteliaisuudesta, että miten sait kulumaan noin paljon aikaa?
Itse tosiaan nappasin myös platinan sekä pelasin iki island tarinan + 2 mythic tehtävää ja mä olen pelannut 54 tuntia.
 
Fiilistelin ja nautin. En mene peleissä vaan vauhdilla paikasta toiseen tai tykitä tehtäviä ja sivutekemistä kokoajan putkeen. Ja yleensä pelaan pelejä kuukausia tai vuosia, vaikka aikaa on ja pelaan paljon. Se luo myös oman tyylinsä pelaamiseen. Avoimien pelien paisuminen on selvästi vuosien varrella muuttunut omaa pelaamista hitaaksi. Se on samalla nautinto, mutta myös välillä riesa.

Sanotaan nyt näin yleisesti, että aina se ei ole hyvä asia mikäli kuluttaa paljon aikaa peliin. Välillä menee jo nykyisin hidasteluksi, että välttelee pelin etenemistä ja tutkii vain paikkoja nauttien liikkumisesta tai taistelusta. Riippuen toki pelistä. Kaikki pelit eivät kestä pitkää kestoa: sisältöä ja laajuutta on, mutta ei laatua.
 
Mulla on kans sama tyyli et peleissä fiilistellää, toki nykyää pyrin sitä johonki asti välttämään koska monis peleis on sitä fiilistelyy sit jo nii paljon et itse peli jo unohtuu ja jää kesken, (fallout 4, skyrim, ym) ghost of tshushimas tuli fiilisteltyy nii että peli jäi melkein vuodeks tauolle kunnes vihdoin päätin vetää sen läpi ja ku tuli ps5 nii siitä vedin dlceen lisäksi. Monesti uuden pelin kanssa varsinki mitä on odottanut fiilistelee alkuu melko paljonki, kunnes sit painaa kaasua ja vetää tarinan läpi.

Mä näen asian nii että jos mä maksan pelistä nii ja peli mitä on odottanut ei todellakaa ole kiire juosta sitä läpi ja sit vaa ihmettelee et mitä sitä sit pelais.
 
Fiilistelin ja nautin. En mene peleissä vaan vauhdilla paikasta toiseen tai tykitä tehtäviä ja sivutekemistä kokoajan putkeen.

En minäkään sillä usein näin jotain horisontissa ja päätin mennä katsomaan mitä siellä on.
Muutenkin vasta lopussa kun oli niitä kettu alttareita ja muuta tauhkaa jäljellä niin tuli käytettyä fast travelia.
Kysyin siksi kun io techin puolella joku oli myös käyttänyt melkein tuplasti aikaa cyberpunkkiin mitä minä vaikka tein kartalta ihan kaiken ja netrunnerina yleensä kyyhötin jossain nurkassa kunnes kaikki oli kuollut ja siinä selitykseksi paljastui photo moden käyttö.
 
Ei ole vielä tätä tullut tätä peliä hommattua, niin aattelin kun kaiken maailman aleja pyörii koko aika ja tämä jo aika vanhahko pelikin vielä niin löytyisi ps4 versio digitaalisena jo halvalla joka pyörisi ps5 sen 1800p/60fps ( ei hirveätä eroa tuohon ps5 natiivi direction cuttiin), niin eihän tuolta pleikan storesta löydy tuota peliä kuin tosi suolaiseen 79.95€ hintaan joka sisältää molemmat versiot???

Mitä vi**ua??? Onkos tuolta kauppapaikalta poistunut kokonaan kaikki muut versiot tuosta pelistä, koska mulle tosiaan riittäis pelkkä ps4 versio tuosta.... Toi peli taitaa viedä vielä tilaakin kovolta reilut 100 gigaa ni sais sopivasti ulkoiselle kovollekin ton pyörimään.
 
Mitä vi**ua??? Onkos tuolta kauppapaikalta poistunut kokonaan kaikki muut versiot tuosta pelistä, koska mulle tosiaan riittäis pelkkä ps4 versio tuosta.... Toi peli taitaa viedä vielä tilaakin kovolta reilut 100 gigaa ni sais sopivasti ulkoiselle kovollekin ton pyörimään.
Kyllä siellä myös pelkkä PS4-versiokin tuosta Director's Cutista on 69,95 euron hintalapulla.


Jos ei tee mieli ostaa, niin Ghost Of Tsushima: DC löytyy myös PlayStation Plussasta, kunhan on Extra- tai Premium-tason jäsenyys.
 
Kyllä siellä myös pelkkä PS4-versiokin tuosta Director's Cutista on 69,95 euron hintalapulla.


Jos ei tee mieli ostaa, niin Ghost Of Tsushima: DC löytyy myös PlayStation Plussasta, kunhan on Extra- tai Premium-tason jäsenyys.
No voihan pee...ei oo eikä tuu plussaa...tahtoo ostaa aina omaksi noita pelejä mitä pelailee ;)

Siis onkos esimerkiksi tossa pelissä kun ilmestynyt tuo director cut versio niin kaikki muut versiot vedetty pois ??? Vähän ihme touhua..... Noh....täytyy katsoo tuleeko sinne vielä muita versioita tai ootella aleja. Tota 80 € en kyllä lähde pulittamaan :)
 
Ensi viikolla alkaa joulualennukset PS Storessa, joten silloin pelin varmaan saa vähän halvemmalla.
 
Ei mitään järkeä ole ostaa 80€ digi versiota kun levyversion saa 26€. Tässä tulee taas tää iänikuinen ihmetyksen aihe; miten noi digiversiot voi olla ton hintaisia? Eihän niissä ole käytännössä mitään järkeä kun saman pelin saat levyllä paljon halvemmalla ja voit sen vaikka myydä läpäisyn jälkeen. Jos saat hyvän kaupan niin voit pelata käytännössä pelin ilmaiseksi.

Mutta hyvä peli on kyllä. Suosittelen.

 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom