Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy VII Remake

Ai että, mikä sidequest, koko sidequest oli aikalailla referenssi/tribute toiselle pelifirmalle ja heidän peleilleen, tällaisia sidequestejä lisää kiitos, oli todella yllättävää settiä. lupaa hyvää jatkoa ajatellen.
 
Ai että, mikä sidequest, koko sidequest oli aikalailla referenssi/tribute toiselle pelifirmalle ja heidän peleilleen, tällaisia sidequestejä lisää kiitos, oli todella yllättävää settiä. lupaa hyvää jatkoa ajatellen.
Pist spoilerii mimmone tehtävä jos ei sillee liity pääjuonee, ei haittaa lukee tost.
 
Pist spoilerii mimmone tehtävä jos ei sillee liity pääjuonee, ei haittaa lukee tost.

ei se ollutkaan niin erikoinen mitä ajattelin, luulin et siellä on kokonaan uusia vihollisia, mut onhan niitä tosiaan myöskin OG FF7:ssa, nojoo oli se silti ihan hyvä questi kumminkin.

Mut joo se mikä ehkä itseäni on alkanu ärsyttämään vähäsen (tosin nämä asiat oli varmaan täysin samanlailla remakessa se että vaikka tapat kuinka voimakkaita monstereita niin morphaus/steal itemit aikalailla samaa settiä kun tappaisit normaalin monsterin, poikkeuksiakin löytyy, lähinnä bossit mutta niidenkin joku stealattava item on Elixir ja aika usein et voi stealata mitään, toivoisin että olisi vähä käytetty enemmän variaatioita olisi mukava vaikka varastaa jotain accessoriereita, mutta toistaiseks ne on ollut pelkkiä materiaaleja, sitten vielä enemy skills materia on täysin nerffattu, että ennen niitä skillejä sai bosseilta ja vihollisilta nyt ne on sillai et chadleylle kun tekee tehtäviä nii saa sitten sitä mukaa niitä skillejä, minun mielestä se on jotenkin liian turvallinen ratkaisu, tai ei se ratkaisu niin haittaa mutta kun niitä skillejä ei ole lähelläkään sitä määrää mitä niitä oli OG FF7:ssa, enemy skill hahmo oli melkein täysin oma juttunsa/buildinsa, tällä hetkellä ei ole edes käytössä party hahmoilla sitä koska olenkohan 2 skilliä saanut siihen unlockattua
 
Viimeksi muokattu:
Sellaiset 12h takana peliä ja pystyn kyllä toteamaan jo omalta osalta, että on tämä paljon parempi kuin Remake.

Tästä tulee oikeastaan aika paljon Xenoblade sarjan pelit mieleen, siis pelimekaniikkojen puolesta... Vipelletään ympäriinsä isossa vapaassa maailmassa ja keräillään paljon kaikenmaailman materiaaleja joista sitten craftaillaan itemeitä, jahdataan hirviöitä ym. Nyt tämä tuntuu seikkailulta, niinkuin JRPG pelin kuuluu. Remakessa mentiin vain putkia pitkin paikasta toiseen muutenkin pienen alueen sisällä.
Noh, siis onhan tuo openworld aika "perus", mutta toisaalta kyllä tollasia perus hanttihommia tekee ihan mielellään, kun taustalla soi näin äärimmäisen hyvä soundtrackki.

Kaikki cutscenet ja bossfightit ovat olleet tähän asti ihan huippuluokkaa ja Remaken jo valmiiksi mahtavaa taistelusysteemiä on vaan paranneltu ennestään. Synergy-hyökkäykset on ihan jäätävän cooleja.

Oikeastaan ainoa miinus, tosin iso sellainen on että toi performance-moodi on kyllä surkein 60fps pelitila mitä olen koskaan nähnyt.
Kuva on etenkin isolla 4K telkkarilla pelatessa ihan älyttömän suttuinen ja ainakin itsellä se rupeaa käymään välittömästi silmiin. Todella suuri harmi, sillä pelaan pelit aina 60FPS modessa, jos sellainen on vain mahdollista.
Muutamia tunteja kestäneen back and forth hyppimisen jälkeen päädyin kuitenkin tällä erää Graphics-moodiin, joka kyllä pyörii ihan tasaisesti 30FPS ja on täysin pelattava. Ja näyttäähän toi grafiikkaversio todella hyvältä.
 
30fps kun ei nykyään oikeen edes vaihtoehdolta tunnu niin performancellahan se on pakko mennä ja onhan tää nyt aika suttua. Ei sinällänsä eka UE4 peli mikä on suttunen ihan lähtökohtasestikin, mut on PS5 myös useita pelejä jossa tätä ongelmaa ei oo.

Veikkaan et käyttävät TAA reunojen pehmennykseen. Se on vähän ikävästi tunnettu siitä et se tosiaan suttaa kuvaa aika pahasti, ja vielä pahemmin jos renderöintireso on jo lähtökohtaisesti matala, mikä varmaankin tän pelin kanssa toteutuu. Sitä voi korjata sharpeningilla, mut ainakaan omaan silmään sitä ei tässä juurikaan oo käytetty. Periaatteessa siis ei pitäs olla kovinkaan mahdoton korjaus

RDR2 on yks esimerkki mikä tulee mieleen pelistä jossa on konsoliversiossa turhankin pehmee ja suttunen kuva. Ainakin PS4 Prolla pelatessa. PC versiossa tätä ongelmaa sit ei ollu ku siinä pysty TAA sharpeningia säätämään tai ottamaan sen TAA vaikka kokonaan pois. Eri moottori toki mut sillä ei tässä tapauksessa juurikaan väliä oo kun samalla tavalla noi reunanpehmennykset toimii kuitenkin.
 
Jukoliste repee perse ton chapter 4 alueen protorelic tehtäväketjun kans. Originaalis toi kyseinen minipeli oli tosi hauska mut tässä ekan erän jälkee vaikeusastekäyrä nousee iha älyttömästi eikä mitenkää aika riitä voittoon. Oon viimeises taistelus ja jumalauta mitä bullshittiä!
 
Jukoliste repee perse ton chapter 4 alueen protorelic tehtäväketjun kans. Originaalis toi kyseinen minipeli oli tosi hauska mut tässä ekan erän jälkee vaikeusastekäyrä nousee iha älyttömästi eikä mitenkää aika riitä voittoon. Oon viimeises taistelus ja jumalauta mitä bullshittiä!

jos kaipaat apuja niin uppasin videon omasta suorituksesta, sen verran hyvin meni toi itellä niin päätin sen videoita sen sillon. lisäsin myös teksti version.


kaks ballistaa oikealle apuolustamaan aluetta sen jälkeen enforcer puolustumaan, sen jälkeen sitten medic healamaan enforceria sen jälkeen parempi enforcer tai yks ballista ja sitten odottelee sitä dragonia kunnes se spawnaa ja sen jälkeen odottelee että dragon lähestyy rajaa ja spawnaa cloudin one shottamaan kyseisen otuksen, sen jälkeen yks parempi vanguard ja sitten toinen cleric healaamaan, ja sen jälkeen ku rynnäkkö alkaa spawnaa vaan parempia rangereita niin kauan kunnes barret spawnaa ja sitten tosiaan vaan lopuilla rahoilla parempia rangereita tai vanguardia todennäköisesti olet jo voittanut.


 
Viimeksi muokattu:
Jukoliste repee perse ton chapter 4 alueen protorelic tehtäväketjun kans. Originaalis toi kyseinen minipeli oli tosi hauska mut tässä ekan erän jälkee vaikeusastekäyrä nousee iha älyttömästi eikä mitenkää aika riitä voittoon. Oon viimeises taistelus ja jumalauta mitä bullshittiä!
Se viimeinen oli kyllä tosi haastava ja lopulta sain sen läpi vain hakkaamalla päätä seinään.

Toivottavasti tuo performance päivitys saadaan nopeasti ulos ja se myös korjaisi tuon blurrauksen. Itse olen nyt pelannut graphics modessa, mikä on itselleni todella poikkeuksellista, mutta on se kuvanlaatu vain niin paljon parempi.

Täytyy kyllä sanoa, että välillä tulee vahvasti sellainen olo, että tekijät ovat ottaneet tähän suoraan vaikutteita Yakuza peleistä. Jotkut kohtaukset tai minipelit ovat kuin suoraan Yakuzasta, niin absurdia komediaa ja heti perään saattaa tulla joku todella tunteellinen kohtaus :D.
 
Itsellä pian matka käy kohti Junonin satamaa. Tosin saavuin siihen jo useampi tunti sitten mutta eksyin tekemään open world juttuja. Tuo Junon alueen relic tehtävä oli kyllä juuri sellaista hulluttelua kun tarvitaankin ja vaikka oli haastava niin kyllä ne sitten lopulta meni suht kivuttomasti. Ei siinä minipelissä tarvi kun hyödyntää oikeita yksiköitä niin menee aika helposti, kolme ekaa meni vaan ihan brute forcella mutta viimeisessä piti käyttää salaista asetta, parantajia kun heitti 3 kappaletta kentälle meni helposti läpi.
 
Itsellä pian matka käy kohti Junonin satamaa. Tosin saavuin siihen jo useampi tunti sitten mutta eksyin tekemään open world juttuja. Tuo Junon alueen relic tehtävä oli kyllä juuri sellaista hulluttelua kun tarvitaankin ja vaikka oli haastava niin kyllä ne sitten lopulta meni suht kivuttomasti. Ei siinä minipelissä tarvi kun hyödyntää oikeita yksiköitä niin menee aika helposti, kolme ekaa meni vaan ihan brute forcella mutta viimeisessä piti käyttää salaista asetta, parantajia kun heitti 3 kappaletta kentälle meni helposti läpi.
Joo sama homma lopulta ton kanssa. Parantajia ja sitten katapultteja niin meni lopulta kanssa

Täs on ollut tosi hyvin rytmitetty mielestäni toi isomman maailman seikkailu ja sitte se varsinaisen tarinan kuljetus eteenpäin vähän rajatummissa alueissa, toimii oikein hyvin. Toi Chapter 4 oli tosiaan pirun hauskaa varsinkin kun pääsi sinne tarinalliseen osuuteen. Nyt ei malttais päästä jatkamaan Chapter 5:sta, alkuperästä pelanneena tietää jo mikä sillä reissulla odottaa lopussa ja jos Remakeen on vertaamista niin saattaa tulla eteen musikaalisesti aika headbanger myös :D Jenovan teemat on aina ollu helvetin hyviä.

Tähän asti tää peli on ollut kyllä rahansa arvoinen, helvetin hyvä Final Fantasy -peli ja tietty alkuperäiseen nähden sopivasti uutta, sopivasti vanhaa.
 
19h takana tätä peliä ja mitä enemmän saa kokea Rebirthiä, sitä enemmän tulee selväksi miten paljon tämä parantaa Remakesta ei pelkästään pelattavuus puolella, vaan myös tarinankerronnassa, ääninäytttelyssä, sivutehtävissä, kenttäsuunnittelussa ja kaikessa muussakin. Jos ainut negatiivinen asia on pelin suttuisuus suorituskyky modissa ja paikoin todella rumat tekstuurit on meillä asiat hyvin. Nämä asiat vielä menettää merkityksensä kun tajuaa kuinka valtava pelin maailma on ilman latausruutuja. Tässä pelissä on panostettu kaikkiin oikeisiin asioihin ja jätetty ne vähemmän merkittävät asiat sitten heikommiksi. Ei niillä kiiltävillä grafiikoilla ja isoilla resoluutioilla tee mitään jos peli siellä alla ei ole täyttä kultaa. Melkeen 20h takana ja tuntuu että olen vasta raapaissut pintaa siitä mitä tällä on tarjottavana.
 
Päälle 20 tuntia täälläkin takana, ja just alkoi chapter 7. Kaiken mahdollisen oon tehny aina kun uusi alue on avautunut. Mukavasti kaikkea uutta ja hauskaa tulee vastaan, niin pysyy mielenkiinto yllä sivujutuissakin. Jos jonkinlaista minipeliä tosiaan tulee eteen. Sivutehtävien juonet ovat vähän niin ja näin, mutta ainaki tämmöiselle kovalle FF7-fanille ne tuovat ihan mukavaa lisää hahmoihin ja loreen jota ei ennalta edes tiennyt kaipaavansa.

Itse päätarina vie kyl mukanaan jälleen kerran, ja hahmojen välinen vuorovaikutus on todella upeaa ja korkealla tasolla, kiitos loistavan ääninäyttelyn. Varsinkin Red on ehdottomia lemppareita tässä pelissä versus alkuperäinen peli, kun hahmo saa vähän eleitä ja ilmeitä ja huumoria enemmän esille.

Ihan kiva että peli tarjoaa materian muodossa noita apustimia AI:n ohjaamille hahmoille, mutta edelleen olisin toivonut että niitä voisi ennemmin vaikka jostain valikosta säätää ja muokata mieleisekseen. ATB-mittari täyttyy edelleen turhan hitaasti muilla ku itse ohjaamalla hahmolla, ja samalla vihujen aggro siirtyy välittömästi just siihen hahmoon jota ohjastat.
 
Sivutehtävien juonet ovat vähän niin ja näin, mutta ainaki tämmöiselle kovalle FF7-fanille ne tuovat ihan mukavaa lisää hahmoihin ja loreen jota ei ennalta edes tiennyt kaipaavansa.

Itse päätarina vie kyl mukanaan jälleen kerran, ja hahmojen välinen vuorovaikutus on todella upeaa ja korkealla tasolla, kiitos loistavan ääninäyttelyn. Varsinkin Red on ehdottomia lemppareita tässä pelissä versus alkuperäinen peli, kun hahmo saa vähän eleitä ja ilmeitä ja huumoria enemmän esille.

Ihan kiva että peli tarjoaa materian muodossa noita apustimia AI:n ohjaamille hahmoille, mutta edelleen olisin toivonut että niitä voisi ennemmin vaikka jostain valikosta säätää ja muokata mieleisekseen. ATB-mittari täyttyy edelleen turhan hitaasti muilla ku itse ohjaamalla hahmolla, ja samalla vihujen aggro siirtyy välittömästi just siihen hahmoon jota ohjastat.
Itekin hajoilin noihin sivutehtävien mitäänsanomattomuudelle ja merkityksettömyydelle. Aikalailla samaa tauhkaa mitä ne Remakessakin oli, mene tänne, tee tämä, joku hahmo sanoo jotain joka ei liity juurikaan mitenkään mihinkään. Noissa olis mahdollista olla myös jotain fiksumpaakin sisältöä mut ainakaan toistaseks ei oo vakuuttanut. Toki vasta Grasslands ja Junon pelattuna, mut en henkeä lähtis pidättelemään et se juurikaan mihinkään muuttuis. Reliceissä on onneks jotain lihaa luiden ympärillä, mut ottaen huomioon miten noita sivutehtäviä rummutettiin ennen julkasua niin täytyy kyllä melkeen ihan kysyä et pitääkö tää paikkaansa ollenkaan


Tai ainakaan mä en tälläsiä vaikutteita juurikaan oo huomannu. Toki myönnetään et toi voi olla kontekstista irrotettu, mut on toi mun mielestä vähän typerää edes mainita et Witcheristä on otettu mallia jos siitä ei oo oikeen jälkeäkään näkyvissä itse pelissä. Grasslandsissa jaksoin tehdä kaiken, mutta siitä kyllä tuli sen verran vahvat Ubisoft-vibat kaikkien tornien (olikohan kellään positiivista reaktiota kun paljastu että näitä on tässäkin?) yms maankaivelun kanssa et taidan suosiolla valikoida jatkossa mikä on fiksua ajankäyttöä ja mikä ei.

Party membereiden suoranainen turhuus on sellanen asia mikä itteäkin tässä tökkii edelleen. Remakessa oli sama ongelma, niistä ei juurikaan mitään apua ole ellei ite sitten vaihtele hahmoa taistelun aikana usein. Ja peli oikeastaan tuota vaatiikin, Synergyjä käyttääkseen sun on vähän niinkun pakko ottaa ohjat jostakusta toisesta hahmosta et saat ne palkit täyteen myös sille. Eikä siinä sinällänsä ongelmaa et hahmoa täytyy vaihtaa, mut ehkä se on enemmänkin ongelma et nykysessä muodossaan en usko et sillä olis kauheasti merkitystä onko ne mukana vai ei jos ne on AI:n ohjastamina. Aika laiskasti ne noita spellejä ja skillejä käyttää vaikka olis materiat laitettu oikein.

Mut jokatapauksessa ekat 15h ja 5 chapteria on menny aika mukavasti pelin parissa ja ainakin lähtökohtasesti maistuu paremmin mitä Remake. On tässä toki omat ongelmansa ja jotkut on tullu Remakesta myös sellasenaan mukaan. Jotkut segmentit kestää vähän auttamattomasti liian pitkään, esimerkiks Chapter 3 alko ihan suorastaan vähän ärsyttämään animaatioiden hitaus. Työntelet jotain kärryjä ja kääntelet vipuja nollat taulussa ja katot kun se sama animaatio toistuu viidettäkymmenettä kertaa. Puzzleksikaan noita on mahdotonta kutsua kun ei ne mitään ajattelua vaadi, joten lopputuloksena on sit vähän sellanen fiilis et mikä näiden funktio on ajanhukan lisäks.
 
Täällä 8h takana ja eka avoin mesta koluttu aika pitkälti. Itsellä iski jopa vähän semmonen ahdistus kun pääsi ekasta kaupungista ulos ja näki miten iso maailma on ympärillä kouluttavana.

Itse diggasin siitä Remaken suorasukaisemmasta kenttärakenteesta, nyt juoksen Chocobolla isoa tyhjää maailmaa laidasta laitaan ja valitettavasti Chocobokaan ei osaa hypätä tai liitää, joten vähän väliä ollaan jossain Kallion kielekkeessä jumissa tai ei päästäkään nousemaan ihan ylös asti, jolloin käännyttävä takaisin. Löytykö tässä asetus jolla keräisi maastosta tavarat itsekseen? Mielestäni tällaisesta mahdollisuudesta luin, mutta ei kyllä satu silmään asetuksista sellaista kohtaa

Kamera myös menee mielestäni ajoittain turhan lähelle Cloudia jolloin on vähän vaikea tutkia ympäristöä.

Itsellä toi blur/sumeus ei oo haitannut haitallisessa määrin ja kokeilin sitten mielenkiinnosta miten paljon paremmalle peli näyttäisi 30fps, mutta ennen kun edes kerkesin huomata graafisia muutoksia niin juokseminen avoimessa maailmassa muuttui kyllä niin tahmeaksi, että ei kyllä jaksanut yhtään alkaa totuttelemaan, eli performancella mennään ja toivotaan pikaista päivitystä.

Ekat kärryn työntely puzz.. hidasteet, lienee realistisempi termi, kanssa vähän ärsytti, koska niiden suorittaminen oli todella hidasta. Luulis että tuollainen super sotilas heiluttelis kärryä vähän tehokkaammin :D

Hahmoista Red XIII löytänyt kyllä meikäläisen sydämeen jo tässä vaiheessa. Siinä missä Cloud on samanlainen jästipää kuin FF pääsankarit yleensä, niin Red XIII on saatu pienillä eleillä hyvin persoonaa ja ääninäyttelijän ääni ja äänityöskentely on ihan spot on.
Plus Redi Chocobon kyydissä on kyllä viihdyttävän näköistä
 

Tai ainakaan mä en tälläsiä vaikutteita juurikaan oo huomannu. Toki myönnetään et toi voi olla kontekstista irrotettu, mut on toi mun mielestä vähän typerää edes mainita et Witcheristä on otettu mallia jos siitä ei oo oikeen jälkeäkään näkyvissä itse pelissä. Grasslandsissa jaksoin tehdä kaiken, mutta siitä kyllä tuli sen verran vahvat Ubisoft-vibat kaikkien tornien (olikohan kellään positiivista reaktiota kun paljastu että näitä on tässäkin?) yms maankaivelun kanssa et taidan suosiolla valikoida jatkossa mikä on fiksua ajankäyttöä ja mikä ei.
Juu en ihan lähtis näitä pelejä kyllä vertaamaan, vaikka en Witcheriä oo kovin paljoa pelannutkaan. Enemmän oon iloinen noista monista minipeleistä mitä vastaan on tullut. Vaikkei niitäkään monesti tarvi/jaksa pelata, niin on ne hauskaa viihdettä ollu. Noi Remakesta kierrätetyt sivuhahmot samoine vitseineen on vähän kyl meh.

Mut edelleen oon kaiken jaksanu hinkata. Katotaa sitte viidennen/kuudennen alueen kohdalla että vieläkö nappaa. :D

Tohon AI ukkojen liikkumiseen, FF 12 -tyylinen gambit-systeemi ois ollu paikallaan. Ite oon yrittäny paria hahmoa muokata sen mukaan että ovat enemmän vastuussa parantamisesta, mutta ei ne auto-castia kummemmin oikein toimi.
 
Ylös Bottom