Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy VII Remake

Kolmisen tuntia nyt takana ja hyvältä vaikuttaa. Kuten täälläkin on todettu, niin peli jatkaa kaikinpuolin sitä mihin Remakessa totuttiin. Jos pidit siitä, niin varmasti pidät myös tästä.

Pieniä parannuksia ja uudistuksia kuitenkin on tehty siellä täällä. Taistelusysteemiin on tuotu mielenkiintoisia lisäjuttuja ja välivideot tuntuu aiempaa laadukkaammilta.

Suorituskyky modessa on samanlainen blurraus, mikä Horizon: Forbidden Westissä oli ennen kuin se saatiin korjattua. Toivottavasti sama saataisiin tehtyä myös tässä. Kokeilin alkuun paremmilla grafiikoilla ja onhan se huomattavasti paremman näköinen, pääasiassa juuri tuon blurrauksen takia. En kuitenkaan yksinkertaisesti vain pysty enää pelaamaan 30 fpsllä. Tuntuu, että päätä aikaa särkemään kun kameraa vähänkään pyörittelee ja taisteluissa erityisesti kaipaa kyllä lisää frameja.

Nyt lounasta naamaan ja takaisin pelin pariin!
 
Hyvältä maistuu, paljon pieniä kivoja muutoksia Remakeen nähden, huikean iso maailma ja läjäpäin tekemistä. Vähän sellainen Ubisoft-fiilis jopa paikoin puskee päälle, joskin vapaaehtoisia nuo onneksi on. Luultavasti silti pyrin kaiken tekemään.

Visuaalisesti upea, tosin toi blurri vähän rassaa välistä. Musiikit upeat, ääninäyttely edelleen huipputasoa ja taistelut huikeeta ja sulavaa mättöä. Dynaaminen vaikeustaso on ainakin alun perusteella tuntunut hyvältä.

Sivuaktiviteeteistä toi korttipeli on kyllä lemppari. Hyvin paljon Qwentin tapainen, mistä jo pidin paljon. Toivottavasti korttipelissä riittää tahkottavaa tasaisesti läpi tarinan.
 
okei nyt on pakko antaa pelille miinus FF7 erinomaisen chocobo systemiin kasulisoinnista, ehkä FF7 alkuperäinen chocobo breeding systeemi on monelle liian complex ja vaatii liikaa eforrtia ja paneutumista, mutta se miten rebirthissa se on hoidettu niin omaan makuun niin turhankin kasulisoidusti, no itselle se on pieni miinus koska muita aktiviteettäjä on sen verran paljon, mut joillekin muulle FF7 OG faneille se voi olla isokin miinus, koska se on aika monen lempi aktiviteetti OG FF7ssa.
 
Viimeksi muokattu:
okei nyt on pakko antaa pelille miinus FF7 erinomaisen chocobo systemiin kasulisoinnista, ehkä FF7 alkuperäinen chocobo breeding systeemi on monelle liian complex ja vaatii liikaa eforrtia ja paneutumista, mutta se miten rebirthissa se on hoidettu niin omaan makuun niin turhankin kasulisoidusti, no itselle se on pieni miinus koska muita aktiviteettäjä on sen verran paljon, mut joillekin muulle FF7 OG faneille se voi olla isokin miinus, koska se on aika monen lempi aktiviteetti OG FF7ssa.
En ole viel pelin pariin päässy, napero ensin nukkumaan ni alkaa tän iskän vapaa-aika, mut joo toi on vähä harmi. Alkuperäses käytin tuhottomasti aikaa täydellisen chocobon luomiseen :)
 
Ai että tää taistelusysteemi tuntuu niin paljon paremmalta kuin XVI:ssä. Tuli jo ihan ikävä tätä. Ja tähän on tuotu vielä pari jippoa lisää.

//

Ensimmäinen bugi tuli vastaan. Lähdin Chocobolla haahuilee, ja seurasin punaista papukaijaa. Löysin jonkun paikan, ja peli vain jämähti siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Pari tuntia ehin kokeilee, sain skipattua Nibelheimin kun pelasin demoa. Taistelu on ihan siistiä, maailma vaikuttaa alun perusteel hienolt mut aika tyhjält.
 
Vähän ehti pelailla lisää ja suurinosa ajasta meni vaan Nibelin tutkimiseen. Pääsin kuitenkin siihen pisteeseen kun "open world" aukesi ja peli kyllä otti siitä kaiken irti. Mahtava fiilis vihdoin päästä pois tunkkaisista ja synkistä putkista, tätä on odotettu pitkään ja jospa tästä osasta löytyisi se kunnon RPG seikkailu joka ensimmäisestä osasta puuttui, tämä tietysti johtui siitä että muuttivat alkuperäisen intron koko peliksi. Ei siinä viihdyin kyllä Remaken parissa kun se 3 on vedetty läpi, mutta kyllähän tämä jo alun perusteella tuntuu paljon paremmalta.
 
Ensipuraisut otettu Rebirthistä.

FF7 Remake oli mielestäni todella hyvä peli, jopa mestariteos, mutta silti samaan aikaan myös pettymys. "Melko" ristiriitaiset fiilikset itselläni siitä pelistä siis. Halusin alkuperäisen FF7:an uudelleen tehtynä ja mitä pidemmälle Remakea pelasi, sitä enemmän se tosiasia iski päin kasvoja, että tässä mennään kyllä paikoitellen eri suuntaan ja lujaa.

Nyt Rebirthiin voikin lähteä paljon vapautuneemmin ja hyväksyä että tämä on nyt vain täysin eri peli, käytännössä FF7 spin-off, vaikka paljon on myös varmasti tuttuja juttuja tässäkin. Se alkuperäinen Final Fantasy VII on yhä olemassa ja voin sen pariin palata halutessani aina uudestaan.

Noh, rantin jälkeen random ajatuksia muutaman ekan tunnin perusteella:
- Grafiikat ja musiikit vähemmän yllättäen loistokamaa, MUTTA:
- Performance mode näyttää oikeesti aika karmealta. Arvon vielä että kärvistelenkö tuon image qualityn kanssa ja nautin 60fps pelaamisesta. Vai uhraanko FPS:än, jotta peli näyttäisi kunnolliselta joka tilanteessa. Toivottavasti tuota performance moodia saataisiin jollain patchilla hieman korjattua.
- Harmittaa että pelissä ei vieläkään ole kunnon hyppimis-mekaniikkaa, tuo terrain mikälie systeemi on pökkelö ja pelimaailma tuntuu siitä johtuen tässäkin kohtalaisen staattiselta, huom. siis vasta muutaman tunnin perusteella.
- Tässäkin näyttäisi olevan ne helvetin penkit, vihasin niitä Remakessa. Typerää että Cloud istahtaa bus-stopille lepäilemään, samalla kun muut seisoskelee ja ihmettelee vieressä. En kerinnyt open worldia pelaamaan kuin hetken aikaa, joten toivon että siellä ne on korvattu jollain retkeily-mekaniikalla, FFXV tyyliin.
- Taistelusysteemi edelleen ihan jäätävän siisti. Sen, sekä hahmojen osalta orkkis-pelin modernisointi on mielestäni onnistunut parhaiten.

No niin, takas pelaamaan.
 
Alkutestin perusteella samaa kuin eka osa, ehdottomasti performancella pelattava kun 30fps suttaa näin läheltä pelattuna ruudun ja menettää kaiken hyödyn enkä edes huomaa juuri eroja. Grafiikka muutenkin samaa mitä ekassa, maailma on vaan hienompi. Katsotaan kun pidemmälle menee muuttuuko jokin.
 
Onhan noi sivutehtävät nyt ihan aivan perseestä tässäkin pelissä. Nyt vaan remakeen erotuksena et sä juokset kukkasten ja mutterien peräs tyhjäs maailmas. Ubisoftilta lainattu noita kivoja antennitorneja jotka aktivoimalla saa näkyviin lähialueen copy/paste keräiltävät. Luulisi et jo herran vuonna 2024 olis keksitty muuta.

No ei siinä, saa jotkut ainaki syyn tulla hehkuttaa ku on pelannu peliä 4000h tuntia ja tekemist riittää, ei muuta ku sen lifespring numero 700 etsimisen pariin, jokaisessa muuten sama minigame. Tulee pahemman luokan Valhalla pärinät tästä.
 
Juu ei oo kyl sivutehtävien taso ihan hirveästi noussut, tosin ihan mielelläni oon ainaki tähän asti ne tehnyt. 9 tuntia kellossa nyt ja ekan alueen kaikki tutkimukset ja side questit on nyt tehtynä. Voikin hyvillä mielin jatkaa tarinaa.
 
Oliko ekassa osassa kameran etäisyydet säädettävissä, tää on kyllä hyvä säätö, samaten toi responsiveness oli tiputettava kakkosee ku pyöri kamera turhan vikkelää, nyt maltillisempi.
 
Oliko ekassa osassa kameran etäisyydet säädettävissä, tää on kyllä hyvä säätö, samaten toi responsiveness oli tiputettava kakkosee ku pyöri kamera turhan vikkelää, nyt maltillisempi.

Ei mielestäni ollut tuota kameran etäisyyttä, se on yksi syy miksi 30 fps ei tunnu niin pahalta kun kameran saa kauemmaksi hahmoista.
 
Saa sitä remakessakin kauemmas. En tiedä saako tässä sitten vielä kauemmas mutta pystyi tuota tosiaan säätämään jonkun verran.

Seison korjattuna. Mutta mielestäni tässä se on kauempana kuin remakessa. Tulee ihan Xenoblade Chronicles fiilikset siitä miten kaukana kamera on hahmosta.
 
- Performance mode näyttää oikeesti aika karmealta. Arvon vielä että kärvistelenkö tuon image qualityn kanssa ja nautin 60fps pelaamisesta. Vai uhraanko FPS:än, jotta peli näyttäisi kunnolliselta joka tilanteessa. Toivottavasti tuota performance moodia saataisiin jollain patchilla hieman korjattua.
Tarvitseeko tässä muka performance-mode mihinkään? Tai samalla tapaa kuin FF XVI:ssä, jossa oikeasti väistöt ja muu on heti jopa mahdollista ajoittaa oikein kun on järkevä fps. Siinä en edes huomannut mitään erityistä huononnusta grafiikoissakaan modea vaihtaessa tai sitten vain totuin siihen niin äkkiä että ei haitannut ja se taistelun toimivuus taas hyötyi niin paljon.

- Harmittaa että pelissä ei vieläkään ole kunnon hyppimis-mekaniikkaa, tuo terrain mikälie systeemi on pökkelö ja pelimaailma tuntuu siitä johtuen tässäkin kohtalaisen staattiselta, huom. siis vasta muutaman tunnin perusteella.
Öö, sama mietintä kuin yllä: tarvitseeko sitä? FF XVI:ssä on hyppy mutta en tajua mihin sitä tarvitsee. No joo, taisteluissa voi tehdä comboja myös hypyn kanssa mutta en ole huomannut että sen kanssa tulisi mitään merkittäviä liikkeitä kun kaikki oikeasti hyödyllinen on spessuliikkeitä.

Ihan turha sitä hyppy-mahdollisuutta on lisätä jos sillä ei pelissä mitään siis tee.

Onhan noi sivutehtävät nyt ihan aivan perseestä tässäkin pelissä. Nyt vaan remakeen erotuksena et sä juokset kukkasten ja mutterien peräs tyhjäs maailmas. Ubisoftilta lainattu noita kivoja antennitorneja jotka aktivoimalla saa näkyviin lähialueen copy/paste keräiltävät. Luulisi et jo herran vuonna 2024 olis keksitty muuta.
Tuleepa fiilikset heti FF XVI:n sivutehtäviin, joissa kerätään elukoiden nahkoja, kukkia ja mitälie turhuuksia. Sinne omaan aiheeseen jo mainitsinkin että on niin vanhanaikaista kamaa että huhhuh. Ehkä remakessa 90-luvun pelistä voi asian sentään jotenkin hyväksi paremmin, joskin voi samalla kyseenalaistaa että jos oli pakko laajentaa niin oliko ainoa keino lisätä sitä tylsintä/turhinta "tekemistä" ja uutena lisänä laittaa juuri se yksi nykyajan inhokeista(?), eli Ubi-tornit.

No ei siinä, saa jotkut ainaki syyn tulla hehkuttaa ku on pelannu peliä 4000h tuntia ja tekemist riittää, ei muuta ku sen lifespring numero 700 etsimisen pariin, jokaisessa muuten sama minigame. Tulee pahemman luokan Valhalla pärinät tästä.
Nämä fiilikset on sitä mitä minäkin pelkään pelin "massiivisuuden" itselleni olevan. Ei ole siis mitään nostalgiaa pelisarjaa kohtaan kun eka pelaamani oli FF Remake ja nyt seuraava on ollut FF XVI (joka on ihan hiton hyvä/kova vaikka siinä "tylsyyksiä" paljolti onkin mukana). Aika paljon näitä kommentteja täytyy siis "suodattaa" sen kautta että onko kirjoittaja mahdollisesti joku, joka on sen alkuperäisen pauloissa ja hehkuttaa kaikkea enemmän tai vähemmän kritiikittä.

Toki en itse ole taas aiheen peliä pelannut mutta minäkin olen enemmän kiinnostunut niistä mielipiteistä, joihin ei liity sitä alkuperäisen pelin pelaamista, aikana jolloin tuollaiset kokemukset oli harvinaisia. Täysin uutena pelinä FF Remake ei kenties samalla tapaa keräisi arvostusta.
 
Ylös Bottom