Nyt on peli lävitse ja mittarissa 60h.
Kyllähän tuossa olisi vielä seikkailtavaa riittäny avoimen maailman puolella, mutta alkaa olemaan ähky ja aika nähty olo.
Päällimmäisenä fiiliksenä on, jos ei pettymys niin hämmentynyt olo, joka on tavallaan jännä, koska pelihän on loistava, mutta samaan aikaan peli yrittää takoa niin väkipakolla takaraivoon Lauri Tähkän männävuosien hittiä "matka jonka kuljen on tärkeämpi kuin päämäärä", että se alkaa jo puistattaa.
Tarinallisesti tämä ei temmannut mukaansa ykkösosan lailla, oli sillä ehdottomasti hetkensä ja hahmojen menneisyyteen sukeltaminen olikin helposti pelin parasta antia.
Noin muuten alkuperäistä FF7 pelaamattomalle peli tuntui turhan päämäärättömälle samoilulle pitkin maita ja mantuja.
Myönnän että on aikamoinen avoimen maailman ähky ja siinä varmasti yksi syy miksi tämä ei maistunut ykkösen tavoin. Maanosat oli riittävän erilaisia keskenään, mutta niitä yhdisti useimmiten hankala ja sekava kenttärakenne, siihen vielä Chocobo joka otti jokaiseen reunaan ja korotettuun lohkareeseen kiinni. Meno oli kaukana smoothista.
Muuten pelin jaksotus kapeiden käytävien ja avointen alueiden välillä toimi hyvin. Vielä kun olisi saanut blokattua Chadleyn puhelimesta kokonaan, oli sen verran ärsyttävä trolli jatkuvine itseään toistavine puheluineen.
Taistelusysteemi oli pelin ehdoton helmi, mutta koska pelasin helpolla niin mulla meni melkoisen kauan oppia käyttämään Synergy abilityjä ja skillejä, kun niille ei ollut pakottavaa tarvetta, kuitenkin sitten kun lopulta pääsin kärylle niin toivat peliin tarvittua uuden pelin tuntua.
Silti paras yksittäinen muutos oli optionsin asetus, jolla pystyi vaihtamaan siten, että takanapit olivat vieruskavereiden L1 napin takaa löytyvät skillit, joten tässä pystyi Auto- materioilla ja tuolla näppäin muutoksella aika hyvin keskittymään pelaamiseen yhdellä hahmolla kerrallaan ja takanapeista kontrolloida kavereiden ATB hyökkäyksiä. Itse tykkäsin pelata hahmolla kerrallaan ajoittain vaihdellen, en jatkuvasti kolmea hahmoa rumpaten kuten ykkösessä osittain pakotettiin. Toivottavasti vikaan osaan saataisiin vähän laajempi systeemi muiden hahmojen automatic toimintoihin.
Uudet hahmot oli onnistuneita vaikka en tykännyt yhtään Cait Smithin äänestä, vaikka hyvää työtä hänenkin ääninäyttelijä teki. Redin murrosikään ei meinannut tottua yhden pelikerran aikana ja Zackin mukana olo pisti lähinnä miettimään antaako tämä meille mitään lisäarvoa.
Asia mitä en olisi uskonut sanovani niin kaipaan vanhojen FF sarjojen klassisia ja helvetin sekavia puzzleja, jotenkin ne kuului oleellisesti pelisarjaan ja niitä ihmettelisi paljon mielummin kuin näitä helevetin hitaasti liikuteltavia kärryjä, jossa ei pysty edes ajattelemaan itse kun peli antaa työntää kärryjä vaan yhtä suoraa rataa pitkin. Hitaasti.
Toinen asia mitä kaipaan on se, että koluat avointa maailmaa toivoen, että sieltä maailman laidalta löytyy joku aarrelaatikko, jossa olisi tuliterä ase, jollaista ei saa kaupan tiskiltä. Sen sijaan tässä pelissä 90% aseista syötettiin niin nenän eteen, että niitä ei käytännössä pystynyt missaamaan, joka söi kyllä viimeisenkin ilon avoimen maailman tutkimisesta.
Uutena ominaisuutena tullut tornien avaus on jo niin nähty juttu, että en enää edes osaa sanoa onko se hyvä vai huono. Loppuvaiheessa jaksoi juuri ne käydä koluamassa.
Btw en ostanut kertaakaan kaupoista mitään koko pelin aikana. Automaatista sai tarvittavat itemit ja loput kamat tarinan mukana tai paikkoja koluamalla.
Myös options valikot oli vähän sekavat, jengin vaihtaminen olisi saanut onnistua päävalikosta ja mikä oli se weapons upgrade valikko? En keksinyt sille mitään tekemistä koko pelin aikana.
Sen verran nälkä jäi juonen suhteen että täytyy kyllä katsoa kaikki explain videot ja muutokset alkuperäisen tarinaan nähden.
- Chadleyn jatkuvat puhelut
- Chocobolla liikkuminen oli kaikkea muuta kuin sulavaa, aina kiinni jossain kivessä
- turhanpäiväiset hidaste puzzlet
- aseet pakkosyötetään, avointa maailmaa on turhan päivästä koluta
+ taistelun parannukset, kuten Cloudin lentohyökkäys
+ synergy
+ Options asetuksien parannukset jotka helpotti pelaamista yhdellä hahmolla kerrallaan
+ uudet hahmot
+ ajoittain todella vahvaa tarinan kerrontaa
Pelin arvosanaksi 8.5/10.
On se hurjaa miettiä että nyt pienen pieni poikani on jo todennäköisesti eskarissa kun viimeinen osa ilmestyy.