Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Kuvat eivät ole Alan Wake II pelistä vaan Quantum Break pelistä… jotenkin hivenen tutun oloinen kaksikko se tuossa videopätkässä esiintyy, filmin voi suht aluassa QB peliä telkusta katsella, pätkällä ihan jonkisen verran pituuttakin, että ei ihan muutaman sekunnin juttu…
Oliko tämä nyt sitten se syy joidenkin vikinään siitä, että Saga Andersson on tummaihoinen? Jos, niin ihan ymmärrettävää. Remedyn pelit pelannut niin pitkien välien kera, ettei kaikkia näitä ole muistunut mieleen. Tarkoitus oli Awe1 pelata uudelleen ennen kakkosta ja sen ostinkin, jonka jälkeen totesin ettei Series S:ssäni ollutkaan levyasemaa :D

Tuokin mielestäni hieno teos, luulen että Remedy ei siitä paljoa huutele ihan vain myyntimäärien takia. Xbox-yksinoikeus oli moka näin "pienelle" yhtiölle, ja toki pelattavuudeltaan tuo oli aikahyppelyn ulkopuolella aika geneeristä räiskintää. Toki mielestäni Awe2:kaan ei pelattavuudeltaan ole ihan Controlin tasoa, mutta muilta osin paljon edellä.

En tiedä pystyykö QB:n pelaamaan PC:llä nykyään Xbox Game Passin kautta? Jos, niin suosittelen. Edit. Onhan sitä näemmä aina pystynyt...
 
Viimeksi muokattu:
Oliko tämä nyt sitten se syy joidenkin vikinään siitä, että Saga Andersson on tummaihoinen? Jos, niin ihan ymmärrettävää. Remedyn pelit pelannut niin pitkien välien kera, ettei kaikkia näitä ole muistunut mieleen. Tarkoitus oli Awe1 pelata uudelleen ennen kakkosta ja sen ostinkin, jonka jälkeen totesin ettei Series S:ssäni ollutkaan levyasemaa :D

Tuokin mielestäni hieno teos, luulen että Remedy ei siitä paljoa huutele ihan vain myyntimäärien takia. Xbox-yksinoikeus oli moka näin "pienelle" yhtiölle, ja toki pelattavuudeltaan tuo oli aikahyppelyn ulkopuolella aika geneeristä räiskintää. Toki mielestäni Awe2:kaan ei pelattavuudeltaan ole ihan Controlin tasoa, mutta muilta osin paljon edellä.

En tiedä pystyykö QB:n pelaamaan PC:llä nykyään Xbox Game Passin kautta? Jos, niin suosittelen.
Tuotatuota, Andersonin ihonväriin saattaa liittyä remedyverse? Voihan se olla että ovat keksineet tuon yhteyden tuossa kirjoitusprosessin ohessa? Laitan uudelleen tämän aiemman linkkini:
Mr. Door spoilerointia

Who is Mr. Door:


Tämä oli ihan uutta itselleni kun Quantum Break on jäänyt minulta väliin kokonaan, vaikka olisinkin joskus pelannut niin tokkopa olisin muistanut kuitenkaan kovin tarkasti

Vastaus ei suoraan Stugelle mutta yleisesti
 
Oliko tämä nyt sitten se syy joidenkin vikinään siitä, että Saga Andersson on tummaihoinen? Jos, niin ihan ymmärrettävää. Remedyn pelit pelannut niin pitkien välien kera, ettei kaikkia näitä ole muistunut mieleen. Tarkoitus oli Awe1 pelata uudelleen ennen kakkosta ja sen ostinkin, jonka jälkeen totesin ettei Series S:ssäni ollutkaan levyasemaa :D

Tuokin mielestäni hieno teos, luulen että Remedy ei siitä paljoa huutele ihan vain myyntimäärien takia. Xbox-yksinoikeus oli moka näin "pienelle" yhtiölle, ja toki pelattavuudeltaan tuo oli aikahyppelyn ulkopuolella aika geneeristä räiskintää. Toki mielestäni Awe2:kaan ei pelattavuudeltaan ole ihan Controlin tasoa, mutta muilta osin paljon edellä.

En tiedä pystyykö QB:n pelaamaan PC:llä nykyään Xbox Game Passin kautta? Jos, niin suosittelen. Edit. Onhan sitä näemmä aina pystynyt...
Luulenpa hyvinkin että tuo on juurikin se syy siis miksi jotkut siitä ihonväristä sen nurinan nostattivat ilmoille.

Nuo kuvat on PC-versiosta, mulla on fyysinen Collector's Edition julkaisi tuosta pelistä tietiskalle. Tosin toi versio tuo mitä pelailen ja kuvat siitä napsittu niin on Steamissa.
 
Alan Wake 2 on Remedyn nopeimmin myynyt peli 1,3 miljoonan myynneillään reilussa kolmessa kuukaudessa. Omaan korvaan kuulostaa silti aika vähältä siihen nähden kuinka näkyvästi peli oli esillä esim. Game Awardseissa ja tuntui että muutenkin pelillä oli onnistunut markkinointikampanja. Ehkä se on vaan niin että kauhupelin on aina hankalampi myydä järkyttävän suuria lukemia. Toki 1,3 miljoonaa kappaletta on kunnioitettava tulos sekin.

 
Eikä varmasti fyysisen julkaisun puute ole auttanut asiaan. Täälläkin on moni (minä mukaan lukien), jolta peli on jäänyt vielä ostamatta.
Varmasti vaikuttaa mutta silti Remedyn omassa katalogissa tämä on menestys. Kuitenkin Remedyn edellinen peli Control julkaistiin sekä Xboxille ja pleikkarille (samoin kuin Alan Wake 2) ja siitä oli myös fyysinen versio ja silti Alan Wake 2 on myynyt nopeammin. Joten jos katsovat vain tuota dataa, niin harmillisesti fyysisen version puutteella ei ole ollut tarpeeksi isoa vaikutusta.
 
Eikä varmasti fyysisen julkaisun puute ole auttanut asiaan. Täälläkin on moni (minä mukaan lukien), jolta peli on jäänyt vielä ostamatta.

Olisi tietenkin mielenkiintoista nähdä toisen universumin vaihtoehtoinen todellisuus, jossa Epic olisi julkaissut tämän myös fyysisenä versiona. Olisiko myynnit olleet todellakin huomattavasti isommat? Nythän tiedetään vain tosiaan, että tämä on myynyt Remedyn peliksi hyvin tässä vaiheessa, enemmän kuin mikään studion aikaisempi peli tässä vaiheessa, mutta tuskin syynä on sentään digitaalinen myynti.

Se vaihtoehtoinen todellisuus missä tämä olisi julkaistu myös Steamissa olisi aivan varmasti johtanut kovempiin myynteihin, tästä ei ole epäilystäkään. Onkin sääli, että myös tässä ottavat takkiin. No, toivottavasti tällä nykyisen sukupolven top3-pelillä on vielä pitkät jalat ja myyntiä tulee pitkässä juoksussa.

Epicille ehdotus jalkojen pidentämiseen:

Fyysinen GOTY konsoleille lisäosien kanssa
Switch 2 versio aikanaan
Julkaisu myös Steamiin

Ei ole vaikeata, saa toteuttaa :)
 
Alan Wake 2 on myös selkeästi Remedyn isoin tuotos. Esimerkiksi Controlin kehitysbudjetti on ilmeisesti jotain 30M€ luokkaa ja Alan Wake 2:n jo noin 50M€. Markkinointi oli myös selkeästi näkyvämpää. Hankala tässä minkään tiedon pohjalta on taas arvioida, että mikä merkitys sillä fyysisen version puuttumisella lopulta oli. Sellaista tilannetta kun on vähän hankala saada yhtä aikaa mahdolliseksi, että on pelkkä digiversio ja sekä digi- että fyysinen versio saatavilla. Jälkimmäisessä skenaariossa toki saataisiin edes jonkinlainen arvaus aikaiseksi jakelutavan suosiosta.
Tästä datasta voi nähdä lähinnä sen että fyysisen version puuttuminen ei vaikuta ainakaan tarpeeksi negatiivisesti myyntimääriin. Jos fyysisen version puuttuminen olisi oikeasti isosti vaikuttava tekijä, niin tuskin Alan Wake 2 olisi Remedyn nopeimmin myynyt peli. Jos pelistä olisi digi- ja fyysiset versiot, niin se antaisi suuntaa siihen kuinka moni ostaisi mieluummin näistä jommankumman, mutta ei sitä etteikö sama ihminen ostaisi peliä joka tapauksessa jakelutavasta riippumatta.
 
Minä pessimistinä vähän veikkailen että ei se fyysinen olisi merkittävästi näkynyt myynneissä, kuten täällä jo toki on sanottukin. Ehkä se siis voisi näkyä mutta ei niin että kokisivat sen olevan nimenomaan merkittävä. Miten se olisikaan kun fyysisten myynnit on muutenkin vähenemään ja pääosin kai jo selvästi jäljessä digistä. Toki sekin aina vähän riippuu tilastoista ja mitä vertaillaan mutta siihen suuntaan kuitenkin kai.
 
Kannattaa katsella vaikka vinkkejä tubesta jos jossain kohtaa jumissa. Itse todella surkea pelaaja motoristisesti ja tässä oli mielestäni vain pari hankalampaa kohtausta.
Sitten et todellakaan ole surkea pelaaja motorisesti. Itse koen olevani ehkä hieman keskivertopelaajaa parempi pelaaja monissa peleissä, mutta en missään tapauksessa ole taidoiltani mikään varsinaisesti hyvä pelaaja. Siitä huolimatta Alan Wake 2:ssa oli parikin pirun vaikeaa taistelua (default-tasolla) jo siinä alkupuolella. Peli toki jäi minulla kesken jo siinä alle kymmenen tunnin jälkeen, kun tuo pelattavuus oli varsin tönkköä ja tarina sekä hahmot olivat lähinnä ärsyttävän hölmöä huttua. Mutta tuo huonojen kontrollien takia kokemani pelin vaikeus oli myöskin todella ärsyttävää, joten ymmärrän kyllä hyvin @Jakke44 :n kommentin.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten et todellakaan ole surkea pelaaja motorisesti. Itse koen olevani ehkä hieman keskivertopelaajaa parempi pelaaja monissa peleissä, mutta en missään tapauksessa ole taidoiltani mikään varsinaisesti hyvä pelaaja. Siitä huolimatta Alan Wake 2:ssa oli parikin pirun vaikeaa taistelua (default-tasolla) jo siinä alkupuolella. Peli toki jäi minulla kesken jo siinä alle kymmenen tunnin jälkeen, kun tuo pelattavuus oli varsin tönkköä ja tarina sekä hahmot olivat lähinnä ärsyttävän hölmöä huttua. Mutta tuo huonojen kontrollien takia kokemani pelin vaikeus oli myöskin todella ärsyttävää, joten ymmärrän kyllä hyvin @Jakke44 :n kommentin.
Se eka bossi oli vaikein, kenttäsuunnittelu tosiaan hieman kökköä. Muutoin vaikea ottaa mielipiteisiisi kantaa. Lähinnä siksi, että pelin luonne on aika erilainen ensitunneilla, ja loppuvaiheilla. Siksi en oikein ota kantaa arvioihin, jotka on tehty pelaamatta peliä läpi. Eli mielipiteitä saa toki olla laidasta laitaan. Tarina aika kaksivaiheinen, riippuu aika paljon missä järjestyksessä pelaa ja minkä tyyppisestä sisällöstä pitää, miten se kannattaa suorittaa. Bugejakin tuossa oli jonkin verran ennen patcheja, en tiedä milloin pelasit?

Pelaajana olen sellainen, että hermo menee heti jos tarvitsee tehdä sataa asiaan samaan aikaan. Olihan tuossa useampi sellainen kohtaus, mutta noita paria bossia lukuunottamatta kaikki meni läpi ekalla sellaisella räpeltämisellä. Toinen bossi oli sellainen, että olisi ollut paljon helpompi jos olisin varautunut hieman paremmin asein, minulta kun jäi kaikki paremmat löytämättä...

Mun (hidas) pelaaminen on edennyt siihen kohtaan, että koin yhden parhaista pelien kohtauksista ikinä/pitkään aikaan.
Ikinä.
 
Alan Wake Actor Ilkka Villi Talks About Alan Wake 2 | Behind The Voice
“Alan Wake actor, Ilkka Villi, joins as the guest of Behind The Voice to talk about his role as Alan Wake in Alan Wake 2. While he didn't give voice to the character, he did all the acting including every game cinematics and movments. You will get to learn a lot about the process of shooting these scenes, lip sycning with the actor in every scene including the musical and much more. Ofcourse he also talks about Alan Wake 2 musical, Herald of Darkness.”


Timestamps
00:00 Intro
00:28 Comment of the Day
01:32 Playing Alan Wake for 19 years
05:03 Relationship with Sam Lake
07:49 Playing Alan Wake for the first time
09:27 Alan Wake 2 could've released earlier
11:23 Playing Alan Wake after 13 years
12:56 Shooting live action scenes
15:03 Live action scenes vs in game cinematics
16:15 Working with Matthew Porretta
21:37 Playing Thomas Zane
29:11 Most memorable moment
31:38 Getting out of the darkness
32:34 Working with Saga Anderson's Actor
34:26 Acting with Sam Lake
35:27 Popularity of Alan Wake Musical
37:19 Practicing for the musical
39:18 Lip syncing for the song
40:46 Performing at The Game Awards
43:07 Best character to play?
44:43 Giving advice to Alan Wake
45:19 Working in Hollywood?
46:04 Who is the better dancer?
47:05 Hearing someone else's voice
48:32 Did you know about the whole story?
50:39 Ilkka talks to the fans

--------------------------------------------------------

Making of - Alan Wake 2 [Behind the Scenes]
 
Viimeksi muokattu:
Sam Lake On The Real Story Behind Alan Wake, James McCaffrey & Alan Wake 2 Musical
“The LEGEND himself, Sam Lake, joins this episode of Behind The Voice podcast. He talks about working in Remedy for 28 years, Max Payne, true story behind alan wake, Alan Wake 2 musical, about James McCaffrey and much more! This was a DREAM COME TRUE!”
 
Laitetaan nyt oma arvioni pelistä, kun alkaa olla tunteja takana.

En pitänyt ensimmäistä Wakea suurena klassikkona, pikemminkin jopa vähän tylsänä lopulta. Tässä onneksi näkyy kyllä kunnianhimoinen käsikirjoitus ja huolella rakennettu miljöö. Muutenkin tällainen tunnelmapitoinen, lähes kävelysimulaattorimainen lähestysmistapa on omaan makuun. Ohjaus ja toiminta on tällaisille peleille tyypillisen kankea, mikä anteeksi annettakoon.

Kentät ovat yksityiskohtaisia ja visuaalisesti upeita. Pelin rytmitystä mielestäni pilaa kuitenkin kaikenmaailman sälän ja esineiden kerääminen ympäri karttaa. Erityisesti Sagan osuuksissa, kun kentän ”pääjuonen” on läpäissyt, niin tämän jälkeen tutkittavaksi paljastuvat tulva-alueet vain rikkovat rytmiä ja vaikuttavat pakotetuilta pelin pitkittämiseltä.

Tästä päästäänkin seuraavan hämmästykseen. Yllätys oli, että tässähän itse Alan on melkein tiputettu sivuhahmoksi, kun taas agentti Saga varastaa päähuomion. Ymmärrän toisaalta tämän ratkaisun ja mielestäni lopputulos on aivan toimiva, myöskin tuon salapoliisityön osalta, joka on peleissä yleensä vaikea toteuttaa hyvin.

Mutta sitten; voi Remedy millaiseen wokepurkkin sinäkin olet itsesi työntänyt. Ei vaan pysty pitämään yllä immersiota ruotsalaiset sukujuuret omaavasta mustasta agentista viikinkijumala ”esi-isineen”, jossain suomalaisten siirtolaisten asuttamassa itärannikon vuorten punaniskakylässä, jonka diversiteetti on muutenkin hämmentävän monimuotoinen, paitsi luonnollisesti pahisten ihonvärin osalta. Ei Remedy näin, mikäli tarkoitus on luoda uskottavaa, tunnelmallista miljöötä. Vähän kuin pelaisin gta: san andreasta valkoisella kuopiolaislähtöisellä teinillä. Tilanne paranisi edes hieman, jos pelissä näkyisi paikallisten junttien rasismi Sagaa kohtaan, mutta ei. Sen sijaan meille tarjoillaan mustaa pormestariehdokasta Suomi-kylään.

Kokonaisuus jää siis hieman nirpomaan. Tahtoisin niin kovasti pitää pelistä enemmän. Paljon potentiaalia, mutta jotenkin ei ole uskallettu mennä loppuun saakka valitulla tiellä. Seuraavalla kerralla pois myös turha haahuilu kenttien laidalta toiselle keräämässä merkityksettömiä tavaroita.
 
Laitetaan nyt oma arvioni pelistä, kun alkaa olla tunteja takana.

En pitänyt ensimmäistä Wakea suurena klassikkona, pikemminkin jopa vähän tylsänä lopulta. Tässä onneksi näkyy kyllä kunnianhimoinen käsikirjoitus ja huolella rakennettu miljöö. Muutenkin tällainen tunnelmapitoinen, lähes kävelysimulaattorimainen lähestysmistapa on omaan makuun. Ohjaus ja toiminta on tällaisille peleille tyypillisen kankea, mikä anteeksi annettakoon.

Kentät ovat yksityiskohtaisia ja visuaalisesti upeita. Pelin rytmitystä mielestäni pilaa kuitenkin kaikenmaailman sälän ja esineiden kerääminen ympäri karttaa. Erityisesti Sagan osuuksissa, kun kentän ”pääjuonen” on läpäissyt, niin tämän jälkeen tutkittavaksi paljastuvat tulva-alueet vain rikkovat rytmiä ja vaikuttavat pakotetuilta pelin pitkittämiseltä.

Tästä päästäänkin seuraavan hämmästykseen. Yllätys oli, että tässähän itse Alan on melkein tiputettu sivuhahmoksi, kun taas agentti Saga varastaa päähuomion. Ymmärrän toisaalta tämän ratkaisun ja mielestäni lopputulos on aivan toimiva, myöskin tuon salapoliisityön osalta, joka on peleissä yleensä vaikea toteuttaa hyvin.

Mutta sitten; voi Remedy millaiseen wokepurkkin sinäkin olet itsesi työntänyt. Ei vaan pysty pitämään yllä immersiota ruotsalaiset sukujuuret omaavasta mustasta agentista viikinkijumala ”esi-isineen”, jossain suomalaisten siirtolaisten asuttamassa itärannikon vuorten punaniskakylässä, jonka diversiteetti on muutenkin hämmentävän monimuotoinen, paitsi luonnollisesti pahisten ihonvärin osalta. Ei Remedy näin, mikäli tarkoitus on luoda uskottavaa, tunnelmallista miljöötä. Vähän kuin pelaisin gta: san andreasta valkoisella kuopiolaislähtöisellä teinillä. Tilanne paranisi edes hieman, jos pelissä näkyisi paikallisten junttien rasismi Sagaa kohtaan, mutta ei. Sen sijaan meille tarjoillaan mustaa pormestariehdokasta Suomi-kylään.

Kokonaisuus jää siis hieman nirpomaan. Tahtoisin niin kovasti pitää pelistä enemmän. Paljon potentiaalia, mutta jotenkin ei ole uskallettu mennä loppuun saakka valitulla tiellä. Seuraavalla kerralla pois myös turha haahuilu kenttien laidalta toiselle keräämässä merkityksettömiä tavaroita.
Mikä uitun Woke?!
 
Ylös Bottom