Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake II

Mullakin oli tämä tauolla melkein pari kuukautta. Isoin syy pitkään taukoon oli varmaan se, ettei itse pelaaminen ollut kovin kummallista. Tarina ja tunnelma ovat tässä se juttu. Minkä takia sitten pelasin tämän loppuun asti, ja ihan hyvä fiilis pelistä kuitenkin jäi.

Itae taidan arvostaa peleissä kuitenkin itse sitä pelattavuutta enemmän, kuin tarinaa ja muuta. Mutta mieleenpainuva kokemus tämä oli ja ansaitsee kaiken kehun.
Itsekin olen vuosikymmenien pelaamisessa muutaman vuoden sisällä tullut siihen tilanteeseen, että peleissä on ylivoimaisesti tärkeintä hyvät pelimekaniikat ja pelattavuus. Joskus pidin tarinoita isommassa merkityksessä peleissä, mutta jotenkin, ainakin omasta mielestäni, se pelien (ja viihteen muutenkin) tarinoiden laatu on laskenut alaspäin todella pahasti viimeisen vuosikymmenen aikana. Hollywood-normeja, poliittisia agendoja sekä halpoja shock value-juonenkäänteitä, joilla kaikilla kalastellaan selvästi massoja, kun nämä usein sitten isompaa massaa ainakin tällä hetkellä kiinnostavat. Itselleni on näihin mennyt jo pahasti maku, joten tekee mieli keskittyä enemmän suoraviivaisemmin pelattaviin peleihin, ja ehkä sitten sellaiset perinteisiin historiallisiin aikoihin ja kuvauksiin perustuvat tarinat toimivat itselleni paremmin Assassins Creedien tyyliin. Toki sellaiset pelkistetyt mysteerit voivat olla myös ihan kiinnostavia, kuten vaikkapa soulsborne-pelien lore. Bioware on tehnyt aikoinaan omaan makuuni mielenkiintoisia tarinoita, joita itse asiassa sci-fin ja fantasian osalta löydän joskus harvoin nykyaikana.
 
Itsekin olen vuosikymmenien pelaamisessa muutaman vuoden sisällä tullut siihen tilanteeseen, että peleissä on ylivoimaisesti tärkeintä hyvät pelimekaniikat ja pelattavuus. Joskus pidin tarinoita isommassa merkityksessä peleissä, mutta jotenkin, ainakin omasta mielestäni, se pelien (ja viihteen muutenkin) tarinoiden laatu on laskenut alaspäin todella pahasti viimeisen vuosikymmenen aikana. Hollywood-normeja, poliittisia agendoja sekä halpoja shock value-juonenkäänteitä, joilla kaikilla kalastellaan selvästi massoja, kun nämä usein sitten isompaa massaa ainakin tällä hetkellä kiinnostavat. Itselleni on näihin mennyt jo pahasti maku, joten tekee mieli keskittyä enemmän suoraviivaisemmin pelattaviin peleihin, ja ehkä sitten sellaiset perinteisiin historiallisiin aikoihin ja kuvauksiin perustuvat tarinat toimivat itselleni paremmin Assassins Creedien tyyliin. Toki sellaiset pelkistetyt mysteerit voivat olla myös ihan kiinnostavia, kuten vaikkapa soulsborne-pelien lore. Bioware on tehnyt aikoinaan omaan makuuni mielenkiintoisia tarinoita, joita itse asiassa sci-fin ja fantasian osalta löydän joskus harvoin nykyaikana.
Olen eri mieltä. Mielestäni pelien ja elokuvien tarinoiden laatu on vain kasvanut. Tämä Alan Wake 2 etenkin hyvin osoitti sen, että mitä kaikkia pelit voivat tarjota tarinan ja tunnelman osalta. Tässä kaikki hahmot olivat hyvinkin mielenkiintoisia. Halusin myös kokoajan tutkia mysteeriä lisää ja lukea lorea.

Pelattavuus tässä vain rupesi puuduttamaan. Tauko teki ihan hyvää ja jaksoi sitten pelata tarinan loppuun.
 
Ei vaan imase tää peli mua mukaansa. Varmaan kuukaus peli ollu ja muutama chapteri pelattu. nyt viime pelikerrasta varmaan kaks viikkoo
Tämä lähtee aika hitaasti liikkeelle, on siellä toimintaakin luvassa. Toki pelattavuuskeskeisten ystäville ei varmasti se suosikkipeli, mutta en ihan kolmen chapterin perusteella vielä tuomitsisi. Alanin osuuksissa enemmän toimintaa.
Itsekin olen vuosikymmenien pelaamisessa muutaman vuoden sisällä tullut siihen tilanteeseen, että peleissä on ylivoimaisesti tärkeintä hyvät pelimekaniikat ja pelattavuus. Joskus pidin tarinoita isommassa merkityksessä peleissä, mutta jotenkin, ainakin omasta mielestäni, se pelien (ja viihteen muutenkin) tarinoiden laatu on laskenut alaspäin todella pahasti viimeisen vuosikymmenen aikana. Hollywood-normeja, poliittisia agendoja sekä halpoja shock value-juonenkäänteitä, joilla kaikilla kalastellaan selvästi massoja, kun nämä usein sitten isompaa massaa ainakin tällä hetkellä kiinnostavat. Itselleni on näihin mennyt jo pahasti maku, joten tekee mieli keskittyä enemmän suoraviivaisemmin pelattaviin peleihin, ja ehkä sitten sellaiset perinteisiin historiallisiin aikoihin ja kuvauksiin perustuvat tarinat toimivat itselleni paremmin Assassins Creedien tyyliin. Toki sellaiset pelkistetyt mysteerit voivat olla myös ihan kiinnostavia, kuten vaikkapa soulsborne-pelien lore. Bioware on tehnyt aikoinaan omaan makuuni mielenkiintoisia tarinoita, joita itse asiassa sci-fin ja fantasian osalta löydän joskus harvoin nykyaikana.
Itse olen todella nirso pelaaja. Minulle no-no:ta ovat jo pelkästään lapselliset/liian fantasiahenkiset grafiikat ja aihe, eli kaikki lohikäärmeet, muinaiset jutut ja esihistoriallisuus jotenkin tökkii. Joo, tiedän että menetän varmaan 99% hyvistä peleistä tällä ajattelulla, mutta jotenkin hahmojen ja tarinan pitää edes linkittyä tavalliseen maailmaan ja "oikeisiin" ihmisiin. Tuosta viihteen huonontumisesta olen osin samaa mieltä, mutta mielestäni pelit ovat ainoa osa-alue jossa valopilkkuja edes joskus näkee, niiden sarjojen ja elokuvien ollessa suurimmilta osin roskaa nykyisin. Iso syy miksi pelannut nykyään enemmän, myös sellaisia pelejä jotka eivät välttämättä juuri sitä omaa suosikkialuetta.

Tämä Awe2 kannattaa pelata pienissä pätkissä, jos maltti menee helposti "tylsien" hetkien jälkeen. Sieltä tulee aina sitten jotain niin älytöntä, että taas jaksaa tovin rauhallisempaa menoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvat eivät ole Alan Wake II pelistä vaan Quantum Break pelistä… jotenkin hivenen tutun oloinen kaksikko se tuossa videopätkässä esiintyy, filmin voi suht aluassa QB peliä telkusta katsella, pätkällä ihan jonkisen verran pituuttakin, että ei ihan muutaman sekunnin juttu…
20240208180206_1.jpg
20240208180211_1.jpg
20240208180231_1.jpg
20240208180239_1.jpg
20240208180252_1.jpg
20240208180258_1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kuvat eivät ole Alan Wake II pelistä vaan Quantum Break pelistä… jotenkin hivenen tutun oloinen kaksikko se tuossa videopätkässä esiintyy, filmin voi suht aluassa QB peliä telkusta katsella, pätkällä ihan jonkisen verran pituuttakin, että ei ihan muutaman sekunnin juttu…
Oliko tämä nyt sitten se syy joidenkin vikinään siitä, että Saga Andersson on tummaihoinen? Jos, niin ihan ymmärrettävää. Remedyn pelit pelannut niin pitkien välien kera, ettei kaikkia näitä ole muistunut mieleen. Tarkoitus oli Awe1 pelata uudelleen ennen kakkosta ja sen ostinkin, jonka jälkeen totesin ettei Series S:ssäni ollutkaan levyasemaa :D

Tuokin mielestäni hieno teos, luulen että Remedy ei siitä paljoa huutele ihan vain myyntimäärien takia. Xbox-yksinoikeus oli moka näin "pienelle" yhtiölle, ja toki pelattavuudeltaan tuo oli aikahyppelyn ulkopuolella aika geneeristä räiskintää. Toki mielestäni Awe2:kaan ei pelattavuudeltaan ole ihan Controlin tasoa, mutta muilta osin paljon edellä.

En tiedä pystyykö QB:n pelaamaan PC:llä nykyään Xbox Game Passin kautta? Jos, niin suosittelen. Edit. Onhan sitä näemmä aina pystynyt...
 
Viimeksi muokattu:
Oliko tämä nyt sitten se syy joidenkin vikinään siitä, että Saga Andersson on tummaihoinen? Jos, niin ihan ymmärrettävää. Remedyn pelit pelannut niin pitkien välien kera, ettei kaikkia näitä ole muistunut mieleen. Tarkoitus oli Awe1 pelata uudelleen ennen kakkosta ja sen ostinkin, jonka jälkeen totesin ettei Series S:ssäni ollutkaan levyasemaa :D

Tuokin mielestäni hieno teos, luulen että Remedy ei siitä paljoa huutele ihan vain myyntimäärien takia. Xbox-yksinoikeus oli moka näin "pienelle" yhtiölle, ja toki pelattavuudeltaan tuo oli aikahyppelyn ulkopuolella aika geneeristä räiskintää. Toki mielestäni Awe2:kaan ei pelattavuudeltaan ole ihan Controlin tasoa, mutta muilta osin paljon edellä.

En tiedä pystyykö QB:n pelaamaan PC:llä nykyään Xbox Game Passin kautta? Jos, niin suosittelen.
Tuotatuota, Andersonin ihonväriin saattaa liittyä remedyverse? Voihan se olla että ovat keksineet tuon yhteyden tuossa kirjoitusprosessin ohessa? Laitan uudelleen tämän aiemman linkkini:
Mr. Door spoilerointia

Who is Mr. Door:


Tämä oli ihan uutta itselleni kun Quantum Break on jäänyt minulta väliin kokonaan, vaikka olisinkin joskus pelannut niin tokkopa olisin muistanut kuitenkaan kovin tarkasti

Vastaus ei suoraan Stugelle mutta yleisesti
 
Oliko tämä nyt sitten se syy joidenkin vikinään siitä, että Saga Andersson on tummaihoinen? Jos, niin ihan ymmärrettävää. Remedyn pelit pelannut niin pitkien välien kera, ettei kaikkia näitä ole muistunut mieleen. Tarkoitus oli Awe1 pelata uudelleen ennen kakkosta ja sen ostinkin, jonka jälkeen totesin ettei Series S:ssäni ollutkaan levyasemaa :D

Tuokin mielestäni hieno teos, luulen että Remedy ei siitä paljoa huutele ihan vain myyntimäärien takia. Xbox-yksinoikeus oli moka näin "pienelle" yhtiölle, ja toki pelattavuudeltaan tuo oli aikahyppelyn ulkopuolella aika geneeristä räiskintää. Toki mielestäni Awe2:kaan ei pelattavuudeltaan ole ihan Controlin tasoa, mutta muilta osin paljon edellä.

En tiedä pystyykö QB:n pelaamaan PC:llä nykyään Xbox Game Passin kautta? Jos, niin suosittelen. Edit. Onhan sitä näemmä aina pystynyt...
Luulenpa hyvinkin että tuo on juurikin se syy siis miksi jotkut siitä ihonväristä sen nurinan nostattivat ilmoille.

Nuo kuvat on PC-versiosta, mulla on fyysinen Collector's Edition julkaisi tuosta pelistä tietiskalle. Tosin toi versio tuo mitä pelailen ja kuvat siitä napsittu niin on Steamissa.
 
Alan Wake 2 on Remedyn nopeimmin myynyt peli 1,3 miljoonan myynneillään reilussa kolmessa kuukaudessa. Omaan korvaan kuulostaa silti aika vähältä siihen nähden kuinka näkyvästi peli oli esillä esim. Game Awardseissa ja tuntui että muutenkin pelillä oli onnistunut markkinointikampanja. Ehkä se on vaan niin että kauhupelin on aina hankalampi myydä järkyttävän suuria lukemia. Toki 1,3 miljoonaa kappaletta on kunnioitettava tulos sekin.

 
Eikä varmasti fyysisen julkaisun puute ole auttanut asiaan. Täälläkin on moni (minä mukaan lukien), jolta peli on jäänyt vielä ostamatta.
Varmasti vaikuttaa mutta silti Remedyn omassa katalogissa tämä on menestys. Kuitenkin Remedyn edellinen peli Control julkaistiin sekä Xboxille ja pleikkarille (samoin kuin Alan Wake 2) ja siitä oli myös fyysinen versio ja silti Alan Wake 2 on myynyt nopeammin. Joten jos katsovat vain tuota dataa, niin harmillisesti fyysisen version puutteella ei ole ollut tarpeeksi isoa vaikutusta.
 
Eikä varmasti fyysisen julkaisun puute ole auttanut asiaan. Täälläkin on moni (minä mukaan lukien), jolta peli on jäänyt vielä ostamatta.

Olisi tietenkin mielenkiintoista nähdä toisen universumin vaihtoehtoinen todellisuus, jossa Epic olisi julkaissut tämän myös fyysisenä versiona. Olisiko myynnit olleet todellakin huomattavasti isommat? Nythän tiedetään vain tosiaan, että tämä on myynyt Remedyn peliksi hyvin tässä vaiheessa, enemmän kuin mikään studion aikaisempi peli tässä vaiheessa, mutta tuskin syynä on sentään digitaalinen myynti.

Se vaihtoehtoinen todellisuus missä tämä olisi julkaistu myös Steamissa olisi aivan varmasti johtanut kovempiin myynteihin, tästä ei ole epäilystäkään. Onkin sääli, että myös tässä ottavat takkiin. No, toivottavasti tällä nykyisen sukupolven top3-pelillä on vielä pitkät jalat ja myyntiä tulee pitkässä juoksussa.

Epicille ehdotus jalkojen pidentämiseen:

Fyysinen GOTY konsoleille lisäosien kanssa
Switch 2 versio aikanaan
Julkaisu myös Steamiin

Ei ole vaikeata, saa toteuttaa :)
 
Varmasti vaikuttaa mutta silti Remedyn omassa katalogissa tämä on menestys. Kuitenkin Remedyn edellinen peli Control julkaistiin sekä Xboxille ja pleikkarille (samoin kuin Alan Wake 2) ja siitä oli myös fyysinen versio ja silti Alan Wake 2 on myynyt nopeammin. Joten jos katsovat vain tuota dataa, niin harmillisesti fyysisen version puutteella ei ole ollut tarpeeksi isoa vaikutusta.
Alan Wake 2 on myös selkeästi Remedyn isoin tuotos. Esimerkiksi Controlin kehitysbudjetti on ilmeisesti jotain 30M€ luokkaa ja Alan Wake 2:n jo noin 50M€. Markkinointi oli myös selkeästi näkyvämpää. Hankala tässä minkään tiedon pohjalta on taas arvioida, että mikä merkitys sillä fyysisen version puuttumisella lopulta oli. Sellaista tilannetta kun on vähän hankala saada yhtä aikaa mahdolliseksi, että on pelkkä digiversio ja sekä digi- että fyysinen versio saatavilla. Jälkimmäisessä skenaariossa toki saataisiin edes jonkinlainen arvaus aikaiseksi jakelutavan suosiosta.
 
Alan Wake 2 on myös selkeästi Remedyn isoin tuotos. Esimerkiksi Controlin kehitysbudjetti on ilmeisesti jotain 30M€ luokkaa ja Alan Wake 2:n jo noin 50M€. Markkinointi oli myös selkeästi näkyvämpää. Hankala tässä minkään tiedon pohjalta on taas arvioida, että mikä merkitys sillä fyysisen version puuttumisella lopulta oli. Sellaista tilannetta kun on vähän hankala saada yhtä aikaa mahdolliseksi, että on pelkkä digiversio ja sekä digi- että fyysinen versio saatavilla. Jälkimmäisessä skenaariossa toki saataisiin edes jonkinlainen arvaus aikaiseksi jakelutavan suosiosta.
Tästä datasta voi nähdä lähinnä sen että fyysisen version puuttuminen ei vaikuta ainakaan tarpeeksi negatiivisesti myyntimääriin. Jos fyysisen version puuttuminen olisi oikeasti isosti vaikuttava tekijä, niin tuskin Alan Wake 2 olisi Remedyn nopeimmin myynyt peli. Jos pelistä olisi digi- ja fyysiset versiot, niin se antaisi suuntaa siihen kuinka moni ostaisi mieluummin näistä jommankumman, mutta ei sitä etteikö sama ihminen ostaisi peliä joka tapauksessa jakelutavasta riippumatta.
 
Minä pessimistinä vähän veikkailen että ei se fyysinen olisi merkittävästi näkynyt myynneissä, kuten täällä jo toki on sanottukin. Ehkä se siis voisi näkyä mutta ei niin että kokisivat sen olevan nimenomaan merkittävä. Miten se olisikaan kun fyysisten myynnit on muutenkin vähenemään ja pääosin kai jo selvästi jäljessä digistä. Toki sekin aina vähän riippuu tilastoista ja mitä vertaillaan mutta siihen suuntaan kuitenkin kai.
 
Kannattaa katsella vaikka vinkkejä tubesta jos jossain kohtaa jumissa. Itse todella surkea pelaaja motoristisesti ja tässä oli mielestäni vain pari hankalampaa kohtausta.
Sitten et todellakaan ole surkea pelaaja motorisesti. Itse koen olevani ehkä hieman keskivertopelaajaa parempi pelaaja monissa peleissä, mutta en missään tapauksessa ole taidoiltani mikään varsinaisesti hyvä pelaaja. Siitä huolimatta Alan Wake 2:ssa oli parikin pirun vaikeaa taistelua (default-tasolla) jo siinä alkupuolella. Peli toki jäi minulla kesken jo siinä alle kymmenen tunnin jälkeen, kun tuo pelattavuus oli varsin tönkköä ja tarina sekä hahmot olivat lähinnä ärsyttävän hölmöä huttua. Mutta tuo huonojen kontrollien takia kokemani pelin vaikeus oli myöskin todella ärsyttävää, joten ymmärrän kyllä hyvin @Jakke44 :n kommentin.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten et todellakaan ole surkea pelaaja motorisesti. Itse koen olevani ehkä hieman keskivertopelaajaa parempi pelaaja monissa peleissä, mutta en missään tapauksessa ole taidoiltani mikään varsinaisesti hyvä pelaaja. Siitä huolimatta Alan Wake 2:ssa oli parikin pirun vaikeaa taistelua (default-tasolla) jo siinä alkupuolella. Peli toki jäi minulla kesken jo siinä alle kymmenen tunnin jälkeen, kun tuo pelattavuus oli varsin tönkköä ja tarina sekä hahmot olivat lähinnä ärsyttävän hölmöä huttua. Mutta tuo huonojen kontrollien takia kokemani pelin vaikeus oli myöskin todella ärsyttävää, joten ymmärrän kyllä hyvin @Jakke44 :n kommentin.
Se eka bossi oli vaikein, kenttäsuunnittelu tosiaan hieman kökköä. Muutoin vaikea ottaa mielipiteisiisi kantaa. Lähinnä siksi, että pelin luonne on aika erilainen ensitunneilla, ja loppuvaiheilla. Siksi en oikein ota kantaa arvioihin, jotka on tehty pelaamatta peliä läpi. Eli mielipiteitä saa toki olla laidasta laitaan. Tarina aika kaksivaiheinen, riippuu aika paljon missä järjestyksessä pelaa ja minkä tyyppisestä sisällöstä pitää, miten se kannattaa suorittaa. Bugejakin tuossa oli jonkin verran ennen patcheja, en tiedä milloin pelasit?

Pelaajana olen sellainen, että hermo menee heti jos tarvitsee tehdä sataa asiaan samaan aikaan. Olihan tuossa useampi sellainen kohtaus, mutta noita paria bossia lukuunottamatta kaikki meni läpi ekalla sellaisella räpeltämisellä. Toinen bossi oli sellainen, että olisi ollut paljon helpompi jos olisin varautunut hieman paremmin asein, minulta kun jäi kaikki paremmat löytämättä...

Mun (hidas) pelaaminen on edennyt siihen kohtaan, että koin yhden parhaista pelien kohtauksista ikinä/pitkään aikaan.
Ikinä.
 
Ylös Bottom