Aikamatkustuksesta paljon pitävänä pidän erittäin paljon tuollaisesta vaihtoehtoisuudesta että tyyppi on ihan erilainen eri aikajanalla, oli se muutos sitten sukupuoli, ihonväri tai mitä tahansa. Voi olla että ainoa yhdistävä tekijä onkin enää nimi.Oli näyttelijä ihonväriltään mitä vaan, niin onko Quantum Break edes canonia - samaa universumia Alan Waken kanssa? Tästä tuntuu olevan näkemystä suuntaan tai toiseen. Puhutaan muun muassa vaihtoehtoisesta aikajanasta. Sagan saman hahmon lisäksi näyttelijä Shawn Ashmore esiintyy molemmissa peleissä, mutta on eri hahmo. Tämä omalla tavallaan sekä tukee että rikkoo yhteisen universumin pelien välillä. Tässä mystisessä tarinankerronnassa ja erikoisissa yhtymäkohdissa Remedy on äärimmäisen taitava.
Mutta tässä hommassa siis jää epäselväksi (kai) että mistä on kyse. Tai ainakaan tässä keskustelussa ei ole tullut selväksi että miksi Malla ei ole mukana vaikka hän on easter eggissä, josta kuitenkin Sam päätyi suoraan sellaisenaan mukaan, kai.
Ymmärtäisin täysin lisenssi-, aikataulu- ja muut syyt mutta on se vähän tympeää jos on pitänyt vain ihonvärin takia vaihtaa näyttelijä.
Eikä minulla ole mitään minkäänlaisia ihmisiä vastaan ja olisin tästä samaa mieltä jos tummaihoinen easter egg -hahmo olisi yhtäkkiä valkoinen. Tosin siinä täytyisi taas miettiä uusiksi että mitkä syyt siihen muutoksen on plus se luultavasti aiheuttaisi nykyajassa paljon enemmän älämölöä.
Vielä alleviivatakseni: minusta on vain hyvä että kaikenlaisia vähemmistöjä on esillä viihteessä mutta jo olemassa olevien hahmojen muuttaminen ilman erityisiä syitä tai selityksiä ei ole asia, mitä itse lähtisin kauhean helposti tekemään.
Tuo aikamatkustussyy tai -teoria tosin kelpaisi minulle. Ainoa ongelma on ettei sitä ole mitenkään kai avattu.
Ei minuakaan kenenkään ihonväri häiritse. Hahmojen muutokset saattaaSagan ihonväri ei Alan Wake 2:sta pelatessa häirinnyt ollenkaan. Ehkä siksi, kun hahmo oli niin hyvin kirjoitettu. Tai ehkä en vain jaksanut välittää sellaisesta asiasta hyvää peliä pelatessa.
Eikä tämä asia myöskään peliä pelatessa haittaisi pätkääkään. Tykkään vain pyöritellä asioita, joten siksi tässä tätä nyt pohdin. Pystyn kuitenkin täysin tämän "ongelman" unohtamaan koska se ei edes ole mikään käytännön ongelma peliä pelatessa. Unohtaminenkin on vähän väärin sanottu koska ei tuo edes mielessä pelatessa pyöri koska keskityn pelaamiseen.
Loogista varmaankin mutta toisaalta Remedyn universumissa riittäisi selityksiä vaikka ja mille asioille, joten eipä tässä jää mietityttämään kuin ulkopelilliset syyt ja selitykset tai niiden puuttuminen. Eikä tuolla siis minullekaan väliä pelaamisen kannalta ole, vaan tässä vain mielenkiinnon kautta tulee tätä pohdittua.Näin jälkikäteen ajateltuna voisihan se olla "loogisempaa", jos hahmo olisi valkoihoinen, mutta samaan aikaan tuntuu asialta jolla ei ollut väliä.
Ainakin nuo linkkisi esimerkit on pyrkineet samankaltaisiin näyttelijöihin kuin alkuperäinenkin, joten ei mielestäni ole kyse samasta asiasta. Ja tärkeämpää noissakin on kysyä syytä vaihdolle: onko alkuperäinen näyttelijä varattu, liian vanha, maineensa pilannut, tms.?Voi helvata kuinka typerää sekoilua... Castingia muutetaan alvariinsa jatko-osissa ja nyt kun se vaikuttaa ihonväriin niin se on jotenkin kauhistus? Ja edelleen, onhan toi linjassa Mr. Doorin kanssa... ?
Kyllähän nyt tietynlaiset "force majeuret" vaihdoissa ymmärtää. Samoin kuin vaikkapa tuotteen "virkistämiset" tai vastaavat, kuten Bondin säännöllinen vaihtuminen, jossa tosin pätee myös se että näyttelijät vanhenee.
Game of Thronesissa vaihtui yksi tai useampi hahmo ja ne häiritse lopulta aika vähän koska eivät olleet ihan päärooleissa. Tosin koska ohjelma oli muutenkin täynnä hahmoja, niin se soppa ei sitä kauheasti enempää sekoittanut. Ainakin sen yhden kohdalla piti hetken totutella ja muistutella että kyse on nyt samasta hahmosta.
Sitten taas joissain ohjelmissa/sarjoissa menee jo eri hahmot sekaisin jos ne on liian samanlaisia. Olikohan se joku Saw, jossa ei vaimon kanssa välillä pysytty perässä kun oli kaksi niin samanlaista hahmoa pyörimässä.
Eikä minulle tosiaankaan ihonväri ole mikään automaattinen ongelma. Varsinkaan jos lähdemateriaali ei asiaa mitenkään painota. Mutta joku raja ja järki pitää olla eikä vaikka jotain historiallista kamaa ole järkeä tehdä niin että siellä on ajalle väärää kuvastoa tarjolla, oli se sitten ihmisiä, tavaroita tai mitä tahansa.
Mutta tästä kaikesta tekstistä huolimatta en yleensä tuollaiseen edes kiinnitä huomiota. Esim. naiset WW2:ssa taistelemassa, joka oli ilmeisen paha virhe joiden mielestä Battlefieldissä, ei minua pahemmin kiinnostanut. Mielestäni peli oli muutenkin tarpeeksi kasuaaliviihdettä että tuollainen virhe ei kummemmin pelaamiseeni vaikuttanut. Enemmän minua siis kiinnostaa lähinnä pohita näitä kuin että nämä olisivat minkäänlainen ongelma minulle käytännön tasolla.
Viimeksi muokattu: