Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Dragon's Dogma 2

Aika hyvältä ne hahmon naamat näyttää täs ingames, monesti teet vaivalla ja sit itse pelissä tyylii ihan eri näköinen. Kyl tää nyt on vaa koukuttavaa, hakuses vielä niin paljon asioita ja taistelus menee sormet ristiin, pawnit hoitaa ja ite siinä jotain yrittää sohia. Kuhan tästä tutoriaal ruuhkasta pääsee eroo ja alkaa oikeesti oppimaan niin varmasti paranee kun peli aukeaa lisää, tämmösis RPG peleissä alku on sohimista ja oppimista vaikka nyt onkin olevinaan kokenut rpg pelaaja.

Mut kyl täs on sitä löytämisen ja tekemisen meininkiä. Performancesta en nyt viiti sen syvällisempiä lähtee keskustelee, se on mitä on ikävä kyllä. Ihan pelattavaa mulle mut oishan tää aivan loistava meininkiä smooth 60fps! :eek:
 
Ihan aiheesta tätä on PC:llä haukuttu, koska peli on optimoitu aivan päin persettä, monen tonnin koneetkaan ei jaksa pyörittä lukitussa 60fps.
Kyllähän tämä konsoleilla menisi jos tekijät älyäisivät laittaa 30fps lukon edes vaihtoehdoksi.
 
Siistä ollu, seikkaillu vaa ja aloin nyt tekee jotain alun sivuquestia. Leevion pawni johdatti mut jonneki sivupolun riftkivelle, josta lähti toinen sivupolku Saurian pesään ja sielt löyty esteettisesti just oikeenlainen siisti viitta mun thief pääpawnille :) Kiitti Leevio!
 
En oikein jaksanut kirjoittaa mitään pitkää viestiä siitä mitä mieltä olen noista mikromaksuista, mutta Cohh olikin kirjoittanut oikeastaan juuri sen mitä mieltä itsekin olen, niin linkkaanpa sen tähän:



Tavarat joita mikromaksuilla saa on ostettavissa myös pelin sisällä. Hyvä juttu, mutta miksi niitä täytyy sitten olla ollenkaan mikromaksujen takana?

En vain yksinkertaisesti näe mitään positiivista tuossa ja en voi olla näkemättä sitä, että jos näille yrityksille annetaan pikkusormi, niin he vetävät kyllä koko käden. Muistuu mieleen muuan EA:n toimari, joka fantasioi ammuksien myymisestä Battlefieldissä mikromaksuilla.
 
Cohh kiteyttää asian aika hyvin. Ihmiset jotka sanovat että "nämä on k ei niitä ole pakko käyttää" eivät ymmärrä sitä että tämä on vain alkua ja pian niitö on pakko käyttää jos pelaajat eivät nouse barricaadeille.
 
Cohh kiteyttää asian aika hyvin. Ihmiset jotka sanovat että "nämä on k ei niitä ole pakko käyttää" eivät ymmärrä sitä että tämä on vain alkua ja pian niitö on pakko käyttää jos pelaajat eivät nouse barricaadeille.
Jaa, enpäs kyllä itse ole koskaan missään pelissä joutunut ostamaan minkäänlaista sälää. Toki ihan varsinaisia kampanja DLC:eitä on tullut ostettua, mutta ei sitten mitään muuta. Yhdessäkään pelissä ei ole tullut minkäänlaisia tarpeita muun kuin tarinallisen lisärin ostamiseen. Eli en kyllä edelleenkään näe tässä ongelmaa kuin sellaisille, joille on tärkeää ulkonäöllisesti päteä pelimaailmassa. En ainakaan itse ole enää Battlefront 2:n skandaalin (ja todella aiheellinen skandaali olikin) jälkeen törmännyt yhteenkään pay to win-lisärimyyntiin, joten se mikrotransaktioiden todellinen ongelma näyttäytyy juurikin niille, joille sellainen turha ulkonäöllisellä tai statukseen perustuvalla sälällä päteminen on jotenkin tärkeää. Sellainen päteminen taas ei itseäni voisi vähempää kiinnostaa.
 
Tuolla linkin takana (ExTwitterissä) se jo sanottiin selkeästi miksi se on ongelma: se väistämättä vaikuttaa siihen, miten peli suunnitellaan. Onhan se selvä. Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos haluaa myydä jotain, on oltava kysyntää. Miten se peleissä tehdään? No mitenkäs olisi niiden myytävien esineiden panttaaminen.

Käytännössä se aiheuttaa sen mikä turhauttaa itseäni esim. Dark Soulseissa: jotain yhtä ja samaa vihua saa hakata tuntikausia että saa sen yhden harvinaisen kaman tippumaan. Ja tuo on helvetti vie pelissä, jossa sitä ei ole edes asetettu mikromaksujen ehdoilla vaan ihan pelkästään souls-meiningillä. Joten miten paljon peliä on hienosäädetty mikromaksuja tukemaan?

Olen muistaakseni aiemminkin kirjoitellut tästä että jos pelissä on mikromaksuja, niin se on pakko rakentaa niitä tukemaan. Mikromaksuja ei siis ole välttämättä pakko ostaa mutta ne on silti sitä peliä jo jollain tapaa muokanneet. Yleensä aina se tarkoittaa grindaamisen lisääntymistä, mistä lienee paras esimerkki joku Shadow of War, jos oikein muistan.

Mutta jotkut toki tykkää loputtomista ja/tai pitkistä peleistä, niin sitten kai tuo on vain plussaa että saa rahalleen "vastinetta". Huoh.

Eilen meinasin vielä tämänkin pelin ostaa mutta nytpä saa jäädä odottelemaan. En kyllä olisi tarvinnut vaikkei mitään mikromaksuja olisi ollutkaan mutta nyt on ainakin hyvä syy olla ostamatta lisää pelejä jonoon.
 
Tuolla linkin takana (ExTwitterissä) se jo sanottiin selkeästi miksi se on ongelma: se väistämättä vaikuttaa siihen, miten peli suunnitellaan. Onhan se selvä. Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos haluaa myydä jotain, on oltava kysyntää. Miten se peleissä tehdään? No mitenkäs olisi niiden myytävien esineiden panttaaminen.

Käytännössä se aiheuttaa sen mikä turhauttaa itseäni esim. Dark Soulseissa: jotain yhtä ja samaa vihua saa hakata tuntikausia että saa sen yhden harvinaisen kaman tippumaan. Ja tuo on helvetti vie pelissä, jossa sitä ei ole edes asetettu mikromaksujen ehdoilla vaan ihan pelkästään souls-meiningillä. Joten miten paljon peliä on hienosäädetty mikromaksuja tukemaan?

Olen muistaakseni aiemminkin kirjoitellut tästä että jos pelissä on mikromaksuja, niin se on pakko rakentaa niitä tukemaan. Mikromaksuja ei siis ole välttämättä pakko ostaa mutta ne on silti sitä peliä jo jollain tapaa muokanneet. Yleensä aina se tarkoittaa grindaamisen lisääntymistä, mistä lienee paras esimerkki joku Shadow of War, jos oikein muistan.

Mutta jotkut toki tykkää loputtomista ja/tai pitkistä peleistä, niin sitten kai tuo on vain plussaa että saa rahalleen "vastinetta". Huoh.

Eilen meinasin vielä tämänkin pelin ostaa mutta nytpä saa jäädä odottelemaan. En kyllä olisi tarvinnut vaikkei mitään mikromaksuja olisi ollutkaan mutta nyt on ainakin hyvä syy olla ostamatta lisää pelejä jonoon.
Juu jotkut ovat valittaneet Assassins of Creedien levelin nopeutus-paketeistakin. Itselleni ovat nuo pelit maistuneet vaan kuitenkin
hemmetin hyvin laittamatta euroakaan likoon varsinaisen pelin tai tarinallisten lisäreiden yli. Se on toki niin, että ihmisen mielen heikkouksilla aina rahastetaan. Sitä lukuisien erilaisten tuotteiden myynti ja markkinointi todella usein ovat - ainakin jossakin määrin. Mutta itsekurilla tähän asiaan voi myös jossain määrin kukin itsekin vaikuttaa. Jos taas itsekuria ei ollenkaan löydy, eikä tunnu mahdolliselta sitä kehittää, saattaa sitten pahimmillaan olla jonkinlaisesta sairaudesta kyse, ja silloin myös avun hakeminen voi olla paikallaan. Ja huom! En sitten todellakaan kehenkään täällä sinänsä viittaa. Mutta pahimmillaan tällaisistakin tilanteista voi olla kyse.
 
Viimeksi muokattu:
Juu jotkut ovat valittaneet Assassins of Creedien levelin nopeutus-paketeistakin. Itselleni ovat nuo pelit maistuneet vaan kuitenkin
hemmetin hyvin laittamatta euroakaan likoon varsinaisen pelin tai tarinallisten lisäreiden yli.
Et tässäkään esimerkissä huomaa(?) että tuollaisten kätevien pakettien lisääminen peliin on nimenomaan vaatinut sen että peli jotenkin "hyötyy" niistä? Peliä on siis tarkoituksella venytetty, jotta jokin syy mikromaksuapujen ostolle saadaan aikaiseksi. Ihan kuten ylempänä jo mainittiin.

Kyse ei ole siis millään lailla siitä, etteikö peli voisi pelata ilmankin, vaan siitä millainen kokemuksesta on tullut koska mikromaksut on mukana. Täytyy olla melko sinisilmäinen jos uskoo ettei mikromaksut vaikuta mitään tai että ne vain lyödään lopussa valmiin pelin päälle. Varmasti moni pelin suunnittelu lähtee jo siitä, miten sillä tienataan. Mikä on vähän pakkokin, tietty, mutta pakottaa myös ottamaan mikromaksut huomioon heti peliä suunnitellessa.

Se on toki niin, että ihmisen mielen heikkouksilla aina rahastetaan. Sitä lukuisien erilaisten tuotteiden myynti ja markkinointi todella usein ovat - ainakin jossakin määrin.
Mielenkiintoinen tulkinta. Onko myös se heikkous jos ei ole antaa aikaa sata tuntia peleille, jotka oikein haisevat sille että on ollut vain tarkoitus saada "pelitunteja". Näköjään se selityskin on selkeä jos siellä kerran on tuollaisia levelipaketteja. Itsehän en mitään mikromaksuja ikinä ostele, joten en noista ole tietoinen.

AC: Origins ja lisärit 100% läpi.
AC: Odyssey ja lisärit 100% läpi.
AC: Valhalla odottaa kaapissa, koska ei noita enää jaksa. Sama kävi kuin aiemmin AC-peleille: mammuttitauti. Jossain vaiheessa se saattoi olla vain sitä että voitiin markkinoida "biggest world ever" mutta ilmeisesti se on jo pitkään ollutkin sitä että pyritään myymään ajallisia nopeutuksia niille, joilla olisi muutakin elämää kuin pelata pari kuukautta AC-grindiä.

No, Ubi onneksi on kuunnellut hieman kun teki sen pienemmän pelin. Itse en ostanut sitäkään koska nuo aiemmat söi sen innon mitä joskus oli. Tiiviimpinä paketteina jaksoin AC-pelejä paljon useammin. Plus että ei se pituus vaan se, että noista tosiaan oikein löyhkää se, miten on vain copypastettu samaa kamaa loputtomasti. On paljon loistaviakin "ikuisuuspelejä".

Mutta itsekurilla tähän asiaan voi myös jossain määrin kukin itsekin vaikuttaa. Jos taas itsekuria ei ollenkaan löydy, eikä tunnu mahdolliselta sitä kehittää, saattaa sitten pahimmillaan olla jonkinlaisesta sairaudesta kyse, ja silloin myös avun hakeminen voi olla paikallaan.
Näin paljonko sitä jaksaa ihminen puolustella grindausta mikromaksujen ja muiden turhuuksien takia että ei edes muuta syytä keksi miksi ihmiset noihin saattavat langeta? Pääsyy lienee nimenomaan se että ei ole aikaa "grindata", joten töissäkäyvän ihmisen on helpompi maksaa se pieni summa että pelikesto lyhenee hieman, ehtii tehdä vähän muutakin ja pelata joskus muitakin pelejä.

On kyllä loistavasti osattu nuo systeemit lyödä peleihin jos ei hoksata noin selvää "kusetusta".

Mutta toki jos tykkää vain pelien pituudesta, riippumatta onko se vain venytettynä se sama tarjonta, niin kai sen ymmärtää että on oikein loistava juttu ja muut on vain heikkoja ja kurittomia, kenties jopa sairaita. Oikeasti mitä tekstiä :D

PS. Edelleenkään itse en ole ostanut mitään apumaksuja tai muitakaan mikromaksuja mihinkään peliin. En käytä edes ennakkotilauskoodeja koska koen ne turhina jne. Elden Ringit soolona läpi ja niin edes päin. Ja siitä huolimatta koen että tuollainen menettely poraa kuluttajaa enemmän perseeseen kuin Malenia.

Ja huom! En sitten todellakaan kehenkään täällä sinänsä viittaa. Mutta pahimmillaan tällaisistakin tilanteista voi olla kyse.
Aika kaukaa haettua mutuilua jos mikromaksujen harmittomuutta onnistuu argumentoimaan sen kautta että ei ole itsekuria tai voi olla sairas.
 
Onhan se aivan päivän selvää että täysihintaiset yksinpelit eivät kaipaa mitään mikromaksuja, mutta siellä varmaan sijoittaja porukassa Porschen maksut polttelee niin yritetään saada rahat siihen. Kyse on vain siitä että pumpataan sijoittajille lisää rahaa, pitää olla naivi jos ei ymmärrä tuota.
 
Loistavassa Helldivers 2:ssa on muuten myös mikromaksuja mutta siinä on oikeasti tunne että niitä ei ole pakko ostaa; että niitä ei oikeasti tarvitse mihinkään. Peli ei tunnu siltä että puuttuisi parhaat aseet tai että joutuu rämpimään suossa kun mikromaksajat menee Ferrareilla ohi, vaan kaikki on reilua.

Siinä herää jopa ajatus, että pitäisikö ostaa se turha, kosmista sälää sisältävä 10 euron kausipassi ihan vain tekijöitä tukeakseen. Mikä on järjetön ajatus ihmiselle, joka ei osta ikinä yhtään mitään turhaa ja tarpeellisetkin asiat useimmiten alennuksesta.

Eipä herää samanlaisia ajatuksia jos peli tyrkyttää maksuja joka valikossa tai on ilmiselvää että asioita on rakennettu tai painotettu mikromaksuhelpotuksia myymään. Siinä herää vain vastarannankiiski-asenne: en osta enää firman pelejä kuin alesta tai käytettynä. Jos sieltäkään.
 
Et tässäkään esimerkissä huomaa(?) että tuollaisten kätevien pakettien lisääminen peliin on nimenomaan vaatinut sen että peli jotenkin "hyötyy" niistä? Peliä on siis tarkoituksella venytetty, jotta jokin syy mikromaksuapujen ostolle saadaan aikaiseksi. Ihan kuten ylempänä jo mainittiin.

Kyse ei ole siis millään lailla siitä, etteikö peli voisi pelata ilmankin, vaan siitä millainen kokemuksesta on tullut koska mikromaksut on mukana. Täytyy olla melko sinisilmäinen jos uskoo ettei mikromaksut vaikuta mitään tai että ne vain lyödään lopussa valmiin pelin päälle. Varmasti moni pelin suunnittelu lähtee jo siitä, miten sillä tienataan. Mikä on vähän pakkokin, tietty, mutta pakottaa myös ottamaan mikromaksut huomioon heti peliä suunnitellessa.


Mielenkiintoinen tulkinta. Onko myös se heikkous jos ei ole antaa aikaa sata tuntia peleille, jotka oikein haisevat sille että on ollut vain tarkoitus saada "pelitunteja". Näköjään se selityskin on selkeä jos siellä kerran on tuollaisia levelipaketteja. Itsehän en mitään mikromaksuja ikinä ostele, joten en noista ole tietoinen.

AC: Origins ja lisärit 100% läpi.
AC: Odyssey ja lisärit 100% läpi.
AC: Valhalla odottaa kaapissa, koska ei noita enää jaksa. Sama kävi kuin aiemmin AC-peleille: mammuttitauti. Jossain vaiheessa se saattoi olla vain sitä että voitiin markkinoida "biggest world ever" mutta ilmeisesti se on jo pitkään ollutkin sitä että pyritään myymään ajallisia nopeutuksia niille, joilla olisi muutakin elämää kuin pelata pari kuukautta AC-grindiä.

No, Ubi onneksi on kuunnellut hieman kun teki sen pienemmän pelin. Itse en ostanut sitäkään koska nuo aiemmat söi sen innon mitä joskus oli. Tiiviimpinä paketteina jaksoin AC-pelejä paljon useammin. Plus että ei se pituus vaan se, että noista tosiaan oikein löyhkää se, miten on vain copypastettu samaa kamaa loputtomasti. On paljon loistaviakin "ikuisuuspelejä".


Näin paljonko sitä jaksaa ihminen puolustella grindausta mikromaksujen ja muiden turhuuksien takia että ei edes muuta syytä keksi miksi ihmiset noihin saattavat langeta? Pääsyy lienee nimenomaan se että ei ole aikaa "grindata", joten töissäkäyvän ihmisen on helpompi maksaa se pieni summa että pelikesto lyhenee hieman, ehtii tehdä vähän muutakin ja pelata joskus muitakin pelejä.

On kyllä loistavasti osattu nuo systeemit lyödä peleihin jos ei hoksata noin selvää "kusetusta".

Mutta toki jos tykkää vain pelien pituudesta, riippumatta onko se vain venytettynä se sama tarjonta, niin kai sen ymmärtää että on oikein loistava juttu ja muut on vain heikkoja ja kurittomia, kenties jopa sairaita. Oikeasti mitä tekstiä :D

PS. Edelleenkään itse en ole ostanut mitään apumaksuja tai muitakaan mikromaksuja mihinkään peliin. En käytä edes ennakkotilauskoodeja koska koen ne turhina jne. Elden Ringit soolona läpi ja niin edes päin. Ja siitä huolimatta koen että tuollainen menettely poraa kuluttajaa enemmän perseeseen kuin Malenia.


Aika kaukaa haettua mutuilua jos mikromaksujen harmittomuutta onnistuu argumentoimaan sen kautta että ei ole itsekuria tai voi olla sairas.
Pointtina edelleen, ettei noilla nykyajan mikromaksuilla ole mitään merkitystä ellei ole kärsimätön, tai halua päteä joidenkin pelillisten ulkonäöllisten tai turhamaiseen statukseen liittyvissä asioissa. Pay to winiä kun ei edelleenkään löydä mistään - ei ainakaan konsoleilla. Mobiilipelimaailmassa toki saattaakin löytyä sitäkin enemmän. Mutta mobiilipelithän ovat muutenkin melkein järjestään todella moraalittomasti rakennettuja kusetuksia.

Väitän joka tapauksessa, ettei noita Assassins Creedejä ole rakennettu tuon levelöintipakettirahastuksen pohjalle, vaan on itse asiassa hoksattu että voisihan sitä eri asioilla pystyä lisätuottoa tekemään - mm. kärsimättömien ihmisten heikkoudella tai vaikka sitten sillä, että ihmisten aika ei riittäisi pelin pelaamiseen muuten. Väitän myös kuitenkin, etteivät nuo uudemmat isot AC-pelit poikkea rakenteellisesti mitenkään perinteisistä isoista roolipeleistä, joita tehtiin jo paljon ennen minkäänlaisten mikromaksujen mukaantuloa

Toki itse teen paljonkin töitä myös iltaisin ja viikonloppuisin, mutta teen myös asioita erittäin joustavasti eri vuorokauden aikoihin, koska työni mahdollistaa sen. Joka tapauksessa tiiviistä työn tekemisestä huolimatta olen löytänyt hyvin aikaa pelata satoja tuntejakin kestäviä pelejä, kun ne vaan ovat itselleni kiiinnostavia. Avainasiana se, ettei minulla ole koskaan kiire pelien kanssa, ja hyödynnän aina pelien pelaamisen joustavasti niihin vapaampiin hetkiin. Pakko ei ole päästä koko ajan silti pelaamaan, joten ei ole mikään ongelma jos yhden ja saman pelin kanssa menee kuukausiakin. Ja jos peli alkaa tuntua jotenkin itseään toistavalta, se on silloin hyvä hetki pelatakin jotain muuta peliä ja päästää se hieman puutumista aiheuttanut peli tauolle, koska itse en pelaa ollenkaan suoriutumiskeskeisesti pelejä. Tuollainen tauko toimii omalla kohdallani aina, ja sitten lopulta tuon tauolle jääneen pelin pariin palaaminen tuntuu taas mielenkiintoiselta ja innostavalta.

Toki ei läheskään aina ole kyse sairaudesta, jos ollaan kärsimättömiä ja halutaan vaan nopeasti ja suoritekeskeisesti asioita tehdä jopa harrastuksissa. Silti olen itse sitä mieltä, että noita elementtejä on nykyajan yhteiskunnassa liikaa, ja ne kovin usein johtavat ihmisten sairastumiseenkin - ainakin ennen pitkää.
Loistavassa Helldivers 2:ssa on muuten myös mikromaksuja mutta siinä on oikeasti tunne että niitä ei ole pakko ostaa; että niitä ei oikeasti tarvitse mihinkään. Peli ei tunnu siltä että puuttuisi parhaat aseet tai että joutuu rämpimään suossa kun mikromaksajat menee Ferrareilla ohi, vaan kaikki on reilua.

Siinä herää jopa ajatus, että pitäisikö ostaa se turha, kosmista sälää sisältävä 10 euron kausipassi ihan vain tekijöitä tukeakseen. Mikä on järjetön ajatus ihmiselle, joka ei osta ikinä yhtään mitään turhaa ja tarpeellisetkin asiat useimmiten alennuksesta.

Eipä herää samanlaisia ajatuksia jos peli tyrkyttää maksuja joka valikossa tai on ilmiselvää että asioita on rakennettu tai painotettu mikromaksuhelpotuksia myymään. Siinä herää vain vastarannankiiski-asenne: en osta enää firman pelejä kuin alesta tai käytettynä. Jos sieltäkään.
Tuosta olen sinänsä täysin samaa mieltä, että jos pelissä on selkeästi tyrkyttävää mikromaksukuviota, niin saahan se sitten hylkimään kyseistä peliä ja varsinkin jatkossa kyseisen puljun pelejä. Tai no jos ovat puhtaasti kosmeettisia, niin lähinnä naurattavat ja joskus toki myös alkavat ärsyttää, mutta eivät nyt silti yleensä vaikuta ostokäyttäytymiseeni. Pay to win-elementit ovatkin sitten sellaista skeidaa peleissä, että jos sellaista havaitsen, niin en kyllä kyseisen puljun tuotoksiin kovin helposti enää koske.

Mutta juuri fiksusti tehty ylimääräinen ja tuputtamatta tehty lisämateriaali saattaisi joskus itsellenikin olla syy jopa tukea hyvän pelin tekijää sellaisen ostamalla. Toistaiseksi en kuitenkaan ole koskaan tällaista vielä tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Aikamoista on taas. En tyypillisesti jaksa paljon välittää onko pelissä mikromaksuja vai ei, ja joissain peleissä ostelen myös välillä esim. battle passeja itselle tai lapsille, mutta jotenkin mullakin tämän tyylisessä yksinpelissä ylittyy raja niiden kanssa. Ja erityisesti vielä sen takia, kun eivät ole edes täysin kosmeettisia asioita, asia jota en hyväksyisi minkäänlaisessa pelissä. Sinänsä tuskin vaikuttaa määräänsä enempää omaan kokemukseen pelistä, mutta vaaralliseen suuntaan joka tapauksessa mennään.
 
Pointtina edelleen, ettei noilla nykyajan mikromaksuilla ole mitään merkitystä ellei ole kärsimätön, tai halua päteä joidenkin pelillisten ulkonäöllisten tai turhamaiseen statukseen liittyvissä asioissa. Pay to winiä kun ei edelleenkään löydä mistään - ei ainakaan konsoleilla. Mobiilipelimaailmassa toki saattaakin löytyä sitäkin enemmän. Mutta mobiilipelithän ovat muutenkin melkein järjestään todella moraalittomasti rakennettuja kusetuksia.

Väitän joka tapauksessa, ettei noita Assassins Creedejä ole rakennettu tuon levelöintipakettirahastuksen pohjalle, vaan on itse asiassa hoksattu että voisihan sitä eri asioilla pystyä lisätuottoa tekemään - mm. kärsimättömien ihmisten heikkoudella tai vaikka sitten sillä, että ihmisten aika ei riittäisi pelin pelaamiseen muuten. Väitän myös kuitenkin, etteivät nuo uudemmat isot AC-pelit poikkea rakenteellisesti mitenkään perinteisistä isoista roolipeleistä, joita tehtiin jo paljon ennen minkäänlaisten mikromaksujen mukaantuloa

Toki itse teen paljonkin töitä myös iltaisin ja viikonloppuisin, mutta teen myös asioita erittäin joustavasti eri vuorokauden aikoihin, koska työni mahdollistaa sen. Joka tapauksessa tiiviistä työn tekemisestä huolimatta olen löytänyt hyvin aikaa pelata satoja tuntejakin kestäviä pelejä, kun ne vaan ovat itselleni kiiinnostavia. Avainasiana se, ettei minulla ole koskaan kiire pelien kanssa, ja hyödynnän aina pelien pelaamisen joustavasti niihin vapaampiin hetkiin. Pakko ei ole päästä koko ajan silti pelaamaan, joten ei ole mikään ongelma jos yhden ja saman pelin kanssa menee kuukausiakin. Ja jos peli alkaa tuntua jotenkin itseään toistavalta, se on silloin hyvä hetki pelatakin jotain muuta peliä ja päästää se hieman puutumista aiheuttanut peli tauolle, koska itse en pelaa ollenkaan suoriutumiskeskeisesti pelejä. Tuollainen tauko toimii omalla kohdallani aina, ja sitten lopulta tuon tauolle jääneen pelin pariin palaaminen tuntuu taas mielenkiintoiselta ja innostavalta.

Toki ei läheskään aina ole kyse sairaudesta, jos ollaan kärsimättömiä ja halutaan vaan nopeasti ja suoritekeskeisesti asioita tehdä jopa harrastuksissa. Silti olen itse sitä mieltä, että noita elementtejä on nykyajan yhteiskunnassa liikaa, ja ne kovin usein johtavat ihmisten sairastumiseenkin - ainakin ennen pitkää.

Tuosta olen sinänsä täysin samaa mieltä, että jos pelissä on selkeästi tyrkyttävää mikromaksukuviota, niin saahan se sitten hylkimään kyseistä peliä ja varsinkin jatkossa kyseisen puljun pelejä. Tai no jos ovat puhtaasti kosmeettisia, niin lähinnä naurattavat ja joskus toki myös alkavat ärsyttää, mutta eivät nyt silti yleensä vaikuta ostokäyttäytymiseeni. Pay to win-elementit ovatkin sitten sellaista skeidaa peleissä, että jos sellaista havaitsen, niin en kyllä kyseisen puljun tuotoksiin kovin helposti enää koske.

Mutta juuri fiksusti tehty ylimääräinen ja tuputtamatta tehty lisämateriaali saattaisi joskus itsellenikin olla syy jopa tukea hyvän pelin tekijää sellaisen ostamalla. Toistaiseksi en kuitenkaan ole koskaan tällaista vielä tehnyt.
But many of the items for sale are rare, expensive, or difficult to obtain in the game. Wakestones, for example, allow you to revive your character in the middle of combat, and are rare enough that players are advised to save them for use during only the most challenging encounters. But now the temptation is there to just buy your way out of trouble for $0.99.

The Art of Metamorphosis item, which allows you to change your character’s appearance, can be bought from a vendor, but comes at a high price: 500 Rift Crystals. That’s too much to afford early in the game, and sellers have limited inventory. Capcom is selling these for $1.99.


Vähän ihmetyttää jos et näe mikä ongelma ton tyyppisessä suunnittelussa on ja miksi se porukkaa nyppii, kun on juuri maksanut 80e pelistä. Ei tuossakaan varsinaisesti tuputeta mitään ostamaan, kaiken saa ”normaalilla” pelaamisella mutta kyllähän tuostakin paistaa läpi se, että pelin tiettyjä asioita on suunniteltu niin, että saadaan osaporukasta ”sortumaan” rahalla ostettaviin apuihin.
 
Jos ihmisille halutaan myydä jotain, luodaan sille tarve. En ole peliä pelannut mutta jos ostettavissa esineissä kitsastellaan pelissä, se on juurikin tätä kysynnän luontia joilla pelaajaa ohjataan ostamaan maksullisia asioita peliin. Seuraavaksi myyvät jotain 2xExp paketteja.

Editt: juuri oli twiitti missä sanottiin että change appearance on modattu, sillä saa 99 tuota itemiä.
 
Viimeksi muokattu:
Capcom on avannut sanaisen arkkunsa. Tiivistelmänä voisi sanoa että: No sori, myö kattellaan mitä asioille vois tehä ehkä peräti, mut mikromaksuille tuskit tapahtuu mitn..
 
Itelle jo se että nään yksinpelissä että on mahdollista ostaa jotain mitä voin saavuttaa pelaamisella. Oksettavaa. Siis miks edes pelata. Joo, tottakai ei tarvitse ostaa, ei ole pakko ostaa, jokainen itse päättää. Ei kuulu tälläsiin peleihin. Piste
 
Ylös Bottom