Pointtina edelleen, ettei noilla nykyajan mikromaksuilla ole mitään merkitystä ellei ole kärsimätön, tai halua päteä joidenkin pelillisten ulkonäöllisten tai turhamaiseen statukseen liittyvissä asioissa. Pay to winiä kun ei edelleenkään löydä mistään - ei ainakaan konsoleilla. Mobiilipelimaailmassa toki saattaakin löytyä sitäkin enemmän. Mutta mobiilipelithän ovat muutenkin melkein järjestään todella moraalittomasti rakennettuja kusetuksia.
Väitän joka tapauksessa, ettei noita Assassins Creedejä ole rakennettu tuon levelöintipakettirahastuksen pohjalle, vaan on itse asiassa hoksattu että voisihan sitä eri asioilla pystyä lisätuottoa tekemään - mm. kärsimättömien ihmisten heikkoudella tai vaikka sitten sillä, että ihmisten aika ei riittäisi pelin pelaamiseen muuten. Väitän myös kuitenkin, etteivät nuo uudemmat isot AC-pelit poikkea rakenteellisesti mitenkään perinteisistä isoista roolipeleistä, joita tehtiin jo paljon ennen minkäänlaisten mikromaksujen mukaantuloa
Toki itse teen paljonkin töitä myös iltaisin ja viikonloppuisin, mutta teen myös asioita erittäin joustavasti eri vuorokauden aikoihin, koska työni mahdollistaa sen. Joka tapauksessa tiiviistä työn tekemisestä huolimatta olen löytänyt hyvin aikaa pelata satoja tuntejakin kestäviä pelejä, kun ne vaan ovat itselleni kiiinnostavia. Avainasiana se, ettei minulla ole koskaan kiire pelien kanssa, ja hyödynnän aina pelien pelaamisen joustavasti niihin vapaampiin hetkiin. Pakko ei ole päästä koko ajan silti pelaamaan, joten ei ole mikään ongelma jos yhden ja saman pelin kanssa menee kuukausiakin. Ja jos peli alkaa tuntua jotenkin itseään toistavalta, se on silloin hyvä hetki pelatakin jotain muuta peliä ja päästää se hieman puutumista aiheuttanut peli tauolle, koska itse en pelaa ollenkaan suoriutumiskeskeisesti pelejä. Tuollainen tauko toimii omalla kohdallani aina, ja sitten lopulta tuon tauolle jääneen pelin pariin palaaminen tuntuu taas mielenkiintoiselta ja innostavalta.
Toki ei läheskään aina ole kyse sairaudesta, jos ollaan kärsimättömiä ja halutaan vaan nopeasti ja suoritekeskeisesti asioita tehdä jopa harrastuksissa. Silti olen itse sitä mieltä, että noita elementtejä on nykyajan yhteiskunnassa liikaa, ja ne kovin usein johtavat ihmisten sairastumiseenkin - ainakin ennen pitkää.
Tuosta olen sinänsä täysin samaa mieltä, että jos pelissä on selkeästi tyrkyttävää mikromaksukuviota, niin saahan se sitten hylkimään kyseistä peliä ja varsinkin jatkossa kyseisen puljun pelejä. Tai no jos ovat puhtaasti kosmeettisia, niin lähinnä naurattavat ja joskus toki myös alkavat ärsyttää, mutta eivät nyt silti yleensä vaikuta ostokäyttäytymiseeni. Pay to win-elementit ovatkin sitten sellaista skeidaa peleissä, että jos sellaista havaitsen, niin en kyllä kyseisen puljun tuotoksiin kovin helposti enää koske.
Mutta juuri fiksusti tehty ylimääräinen ja tuputtamatta tehty lisämateriaali saattaisi joskus itsellenikin olla syy jopa tukea hyvän pelin tekijää sellaisen ostamalla. Toistaiseksi en kuitenkaan ole koskaan tällaista vielä tehnyt.