Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Jaa, enpäs kyllä itse ole koskaan missään pelissä joutunut ostamaan minkäänlaista sälää. Toki ihan varsinaisia kampanja DLC:eitä on tullut ostettua, mutta ei sitten mitään muuta. Yhdessäkään pelissä ei ole tullut minkäänlaisia tarpeita muun kuin tarinallisen lisärin ostamiseen. Eli en kyllä edelleenkään näe tässä ongelmaa kuin sellaisille, joille on tärkeää ulkonäöllisesti päteä pelimaailmassa. En ainakaan itse ole enää Battlefront 2:n skandaalin (ja todella aiheellinen skandaali olikin) jälkeen törmännyt yhteenkään pay to win-lisärimyyntiin, joten se mikrotransaktioiden todellinen ongelma näyttäytyy juurikin niille, joille sellainen turha ulkonäöllisellä tai statukseen perustuvalla sälällä päteminen on jotenkin tärkeää. Sellainen päteminen taas ei itseäni voisi vähempää kiinnostaa.Cohh kiteyttää asian aika hyvin. Ihmiset jotka sanovat että "nämä on k ei niitä ole pakko käyttää" eivät ymmärrä sitä että tämä on vain alkua ja pian niitö on pakko käyttää jos pelaajat eivät nouse barricaadeille.
Juu jotkut ovat valittaneet Assassins of Creedien levelin nopeutus-paketeistakin. Itselleni ovat nuo pelit maistuneet vaan kuitenkinTuolla linkin takana (ExTwitterissä) se jo sanottiin selkeästi miksi se on ongelma: se väistämättä vaikuttaa siihen, miten peli suunnitellaan. Onhan se selvä. Kysynnän ja tarjonnan laki. Jos haluaa myydä jotain, on oltava kysyntää. Miten se peleissä tehdään? No mitenkäs olisi niiden myytävien esineiden panttaaminen.
Käytännössä se aiheuttaa sen mikä turhauttaa itseäni esim. Dark Soulseissa: jotain yhtä ja samaa vihua saa hakata tuntikausia että saa sen yhden harvinaisen kaman tippumaan. Ja tuo on helvetti vie pelissä, jossa sitä ei ole edes asetettu mikromaksujen ehdoilla vaan ihan pelkästään souls-meiningillä. Joten miten paljon peliä on hienosäädetty mikromaksuja tukemaan?
Olen muistaakseni aiemminkin kirjoitellut tästä että jos pelissä on mikromaksuja, niin se on pakko rakentaa niitä tukemaan. Mikromaksuja ei siis ole välttämättä pakko ostaa mutta ne on silti sitä peliä jo jollain tapaa muokanneet. Yleensä aina se tarkoittaa grindaamisen lisääntymistä, mistä lienee paras esimerkki joku Shadow of War, jos oikein muistan.
Mutta jotkut toki tykkää loputtomista ja/tai pitkistä peleistä, niin sitten kai tuo on vain plussaa että saa rahalleen "vastinetta". Huoh.
Eilen meinasin vielä tämänkin pelin ostaa mutta nytpä saa jäädä odottelemaan. En kyllä olisi tarvinnut vaikkei mitään mikromaksuja olisi ollutkaan mutta nyt on ainakin hyvä syy olla ostamatta lisää pelejä jonoon.
Et tässäkään esimerkissä huomaa(?) että tuollaisten kätevien pakettien lisääminen peliin on nimenomaan vaatinut sen että peli jotenkin "hyötyy" niistä? Peliä on siis tarkoituksella venytetty, jotta jokin syy mikromaksuapujen ostolle saadaan aikaiseksi. Ihan kuten ylempänä jo mainittiin.Juu jotkut ovat valittaneet Assassins of Creedien levelin nopeutus-paketeistakin. Itselleni ovat nuo pelit maistuneet vaan kuitenkin
hemmetin hyvin laittamatta euroakaan likoon varsinaisen pelin tai tarinallisten lisäreiden yli.
Mielenkiintoinen tulkinta. Onko myös se heikkous jos ei ole antaa aikaa sata tuntia peleille, jotka oikein haisevat sille että on ollut vain tarkoitus saada "pelitunteja". Näköjään se selityskin on selkeä jos siellä kerran on tuollaisia levelipaketteja. Itsehän en mitään mikromaksuja ikinä ostele, joten en noista ole tietoinen.Se on toki niin, että ihmisen mielen heikkouksilla aina rahastetaan. Sitä lukuisien erilaisten tuotteiden myynti ja markkinointi todella usein ovat - ainakin jossakin määrin.
Näin paljonko sitä jaksaa ihminen puolustella grindausta mikromaksujen ja muiden turhuuksien takia että ei edes muuta syytä keksi miksi ihmiset noihin saattavat langeta? Pääsyy lienee nimenomaan se että ei ole aikaa "grindata", joten töissäkäyvän ihmisen on helpompi maksaa se pieni summa että pelikesto lyhenee hieman, ehtii tehdä vähän muutakin ja pelata joskus muitakin pelejä.Mutta itsekurilla tähän asiaan voi myös jossain määrin kukin itsekin vaikuttaa. Jos taas itsekuria ei ollenkaan löydy, eikä tunnu mahdolliselta sitä kehittää, saattaa sitten pahimmillaan olla jonkinlaisesta sairaudesta kyse, ja silloin myös avun hakeminen voi olla paikallaan.
Aika kaukaa haettua mutuilua jos mikromaksujen harmittomuutta onnistuu argumentoimaan sen kautta että ei ole itsekuria tai voi olla sairas.Ja huom! En sitten todellakaan kehenkään täällä sinänsä viittaa. Mutta pahimmillaan tällaisistakin tilanteista voi olla kyse.
Pointtina edelleen, ettei noilla nykyajan mikromaksuilla ole mitään merkitystä ellei ole kärsimätön, tai halua päteä joidenkin pelillisten ulkonäöllisten tai turhamaiseen statukseen liittyvissä asioissa. Pay to winiä kun ei edelleenkään löydä mistään - ei ainakaan konsoleilla. Mobiilipelimaailmassa toki saattaakin löytyä sitäkin enemmän. Mutta mobiilipelithän ovat muutenkin melkein järjestään todella moraalittomasti rakennettuja kusetuksia.Et tässäkään esimerkissä huomaa(?) että tuollaisten kätevien pakettien lisääminen peliin on nimenomaan vaatinut sen että peli jotenkin "hyötyy" niistä? Peliä on siis tarkoituksella venytetty, jotta jokin syy mikromaksuapujen ostolle saadaan aikaiseksi. Ihan kuten ylempänä jo mainittiin.
Kyse ei ole siis millään lailla siitä, etteikö peli voisi pelata ilmankin, vaan siitä millainen kokemuksesta on tullut koska mikromaksut on mukana. Täytyy olla melko sinisilmäinen jos uskoo ettei mikromaksut vaikuta mitään tai että ne vain lyödään lopussa valmiin pelin päälle. Varmasti moni pelin suunnittelu lähtee jo siitä, miten sillä tienataan. Mikä on vähän pakkokin, tietty, mutta pakottaa myös ottamaan mikromaksut huomioon heti peliä suunnitellessa.
Mielenkiintoinen tulkinta. Onko myös se heikkous jos ei ole antaa aikaa sata tuntia peleille, jotka oikein haisevat sille että on ollut vain tarkoitus saada "pelitunteja". Näköjään se selityskin on selkeä jos siellä kerran on tuollaisia levelipaketteja. Itsehän en mitään mikromaksuja ikinä ostele, joten en noista ole tietoinen.
AC: Origins ja lisärit 100% läpi.
AC: Odyssey ja lisärit 100% läpi.
AC: Valhalla odottaa kaapissa, koska ei noita enää jaksa. Sama kävi kuin aiemmin AC-peleille: mammuttitauti. Jossain vaiheessa se saattoi olla vain sitä että voitiin markkinoida "biggest world ever" mutta ilmeisesti se on jo pitkään ollutkin sitä että pyritään myymään ajallisia nopeutuksia niille, joilla olisi muutakin elämää kuin pelata pari kuukautta AC-grindiä.
No, Ubi onneksi on kuunnellut hieman kun teki sen pienemmän pelin. Itse en ostanut sitäkään koska nuo aiemmat söi sen innon mitä joskus oli. Tiiviimpinä paketteina jaksoin AC-pelejä paljon useammin. Plus että ei se pituus vaan se, että noista tosiaan oikein löyhkää se, miten on vain copypastettu samaa kamaa loputtomasti. On paljon loistaviakin "ikuisuuspelejä".
Näin paljonko sitä jaksaa ihminen puolustella grindausta mikromaksujen ja muiden turhuuksien takia että ei edes muuta syytä keksi miksi ihmiset noihin saattavat langeta? Pääsyy lienee nimenomaan se että ei ole aikaa "grindata", joten töissäkäyvän ihmisen on helpompi maksaa se pieni summa että pelikesto lyhenee hieman, ehtii tehdä vähän muutakin ja pelata joskus muitakin pelejä.
On kyllä loistavasti osattu nuo systeemit lyödä peleihin jos ei hoksata noin selvää "kusetusta".
Mutta toki jos tykkää vain pelien pituudesta, riippumatta onko se vain venytettynä se sama tarjonta, niin kai sen ymmärtää että on oikein loistava juttu ja muut on vain heikkoja ja kurittomia, kenties jopa sairaita. Oikeasti mitä tekstiä
PS. Edelleenkään itse en ole ostanut mitään apumaksuja tai muitakaan mikromaksuja mihinkään peliin. En käytä edes ennakkotilauskoodeja koska koen ne turhina jne. Elden Ringit soolona läpi ja niin edes päin. Ja siitä huolimatta koen että tuollainen menettely poraa kuluttajaa enemmän perseeseen kuin Malenia.
Aika kaukaa haettua mutuilua jos mikromaksujen harmittomuutta onnistuu argumentoimaan sen kautta että ei ole itsekuria tai voi olla sairas.
Tuosta olen sinänsä täysin samaa mieltä, että jos pelissä on selkeästi tyrkyttävää mikromaksukuviota, niin saahan se sitten hylkimään kyseistä peliä ja varsinkin jatkossa kyseisen puljun pelejä. Tai no jos ovat puhtaasti kosmeettisia, niin lähinnä naurattavat ja joskus toki myös alkavat ärsyttää, mutta eivät nyt silti yleensä vaikuta ostokäyttäytymiseeni. Pay to win-elementit ovatkin sitten sellaista skeidaa peleissä, että jos sellaista havaitsen, niin en kyllä kyseisen puljun tuotoksiin kovin helposti enää koske.Loistavassa Helldivers 2:ssa on muuten myös mikromaksuja mutta siinä on oikeasti tunne että niitä ei ole pakko ostaa; että niitä ei oikeasti tarvitse mihinkään. Peli ei tunnu siltä että puuttuisi parhaat aseet tai että joutuu rämpimään suossa kun mikromaksajat menee Ferrareilla ohi, vaan kaikki on reilua.
Siinä herää jopa ajatus, että pitäisikö ostaa se turha, kosmista sälää sisältävä 10 euron kausipassi ihan vain tekijöitä tukeakseen. Mikä on järjetön ajatus ihmiselle, joka ei osta ikinä yhtään mitään turhaa ja tarpeellisetkin asiat useimmiten alennuksesta.
Eipä herää samanlaisia ajatuksia jos peli tyrkyttää maksuja joka valikossa tai on ilmiselvää että asioita on rakennettu tai painotettu mikromaksuhelpotuksia myymään. Siinä herää vain vastarannankiiski-asenne: en osta enää firman pelejä kuin alesta tai käytettynä. Jos sieltäkään.
But many of the items for sale are rare, expensive, or difficult to obtain in the game. Wakestones, for example, allow you to revive your character in the middle of combat, and are rare enough that players are advised to save them for use during only the most challenging encounters. But now the temptation is there to just buy your way out of trouble for $0.99.Pointtina edelleen, ettei noilla nykyajan mikromaksuilla ole mitään merkitystä ellei ole kärsimätön, tai halua päteä joidenkin pelillisten ulkonäöllisten tai turhamaiseen statukseen liittyvissä asioissa. Pay to winiä kun ei edelleenkään löydä mistään - ei ainakaan konsoleilla. Mobiilipelimaailmassa toki saattaakin löytyä sitäkin enemmän. Mutta mobiilipelithän ovat muutenkin melkein järjestään todella moraalittomasti rakennettuja kusetuksia.
Väitän joka tapauksessa, ettei noita Assassins Creedejä ole rakennettu tuon levelöintipakettirahastuksen pohjalle, vaan on itse asiassa hoksattu että voisihan sitä eri asioilla pystyä lisätuottoa tekemään - mm. kärsimättömien ihmisten heikkoudella tai vaikka sitten sillä, että ihmisten aika ei riittäisi pelin pelaamiseen muuten. Väitän myös kuitenkin, etteivät nuo uudemmat isot AC-pelit poikkea rakenteellisesti mitenkään perinteisistä isoista roolipeleistä, joita tehtiin jo paljon ennen minkäänlaisten mikromaksujen mukaantuloa
Toki itse teen paljonkin töitä myös iltaisin ja viikonloppuisin, mutta teen myös asioita erittäin joustavasti eri vuorokauden aikoihin, koska työni mahdollistaa sen. Joka tapauksessa tiiviistä työn tekemisestä huolimatta olen löytänyt hyvin aikaa pelata satoja tuntejakin kestäviä pelejä, kun ne vaan ovat itselleni kiiinnostavia. Avainasiana se, ettei minulla ole koskaan kiire pelien kanssa, ja hyödynnän aina pelien pelaamisen joustavasti niihin vapaampiin hetkiin. Pakko ei ole päästä koko ajan silti pelaamaan, joten ei ole mikään ongelma jos yhden ja saman pelin kanssa menee kuukausiakin. Ja jos peli alkaa tuntua jotenkin itseään toistavalta, se on silloin hyvä hetki pelatakin jotain muuta peliä ja päästää se hieman puutumista aiheuttanut peli tauolle, koska itse en pelaa ollenkaan suoriutumiskeskeisesti pelejä. Tuollainen tauko toimii omalla kohdallani aina, ja sitten lopulta tuon tauolle jääneen pelin pariin palaaminen tuntuu taas mielenkiintoiselta ja innostavalta.
Toki ei läheskään aina ole kyse sairaudesta, jos ollaan kärsimättömiä ja halutaan vaan nopeasti ja suoritekeskeisesti asioita tehdä jopa harrastuksissa. Silti olen itse sitä mieltä, että noita elementtejä on nykyajan yhteiskunnassa liikaa, ja ne kovin usein johtavat ihmisten sairastumiseenkin - ainakin ennen pitkää.
Tuosta olen sinänsä täysin samaa mieltä, että jos pelissä on selkeästi tyrkyttävää mikromaksukuviota, niin saahan se sitten hylkimään kyseistä peliä ja varsinkin jatkossa kyseisen puljun pelejä. Tai no jos ovat puhtaasti kosmeettisia, niin lähinnä naurattavat ja joskus toki myös alkavat ärsyttää, mutta eivät nyt silti yleensä vaikuta ostokäyttäytymiseeni. Pay to win-elementit ovatkin sitten sellaista skeidaa peleissä, että jos sellaista havaitsen, niin en kyllä kyseisen puljun tuotoksiin kovin helposti enää koske.
Mutta juuri fiksusti tehty ylimääräinen ja tuputtamatta tehty lisämateriaali saattaisi joskus itsellenikin olla syy jopa tukea hyvän pelin tekijää sellaisen ostamalla. Toistaiseksi en kuitenkaan ole koskaan tällaista vielä tehnyt.