Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Avowed

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SeveriS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc xsx
Onpa ollut kivaa pelin parissa. Pistoolit molemmissa käsissä mennä paukuttelen, toisena aseena sit great sword. No näitähän voi vaihdella sit miten haluaa ja respeccaus ei maksa paljoa. Koittanut myös kaikki grafiikka moodit 30/40/60. 60 frame moodissa fps putoo oikeastaan vaan kaupungeissa, muualla aika pieniä pudotuksia. 40 moodi on hyvä. 30 fps moodisssa peli näyttää tosi hyvälle ja on myös ihmeen hyvä pelattava onko sit motion blurrilla osuutta asiaan.

4 :16 kohdalla frame mittari jokaisesta moodista
 
Pari tuntia tuli tätä sitten eilen itsekin pelattua, ja ikävä kyllä on todettava, että oli vikatikki laittaa tähän se reilu 20 egeä, että pääsi tätä ennakkoon pelaamaan. Ei tää kaikilta osin mikään sysihuono ole, mutta kuten SkillUp hyvin arvostelussaan totesi, tässä on noita samoja ongelmia kuin oli Dragon Age: Veilguardissa. Onnettomasti rakennetut hahmot ja dialogi. Koko ajan on se fiilis, että ihan väkisin on haettu safe spacea hahmojen dialogissa sekä myös siinä minkä näköisiä niistä ja niiden ilmeistä on tehty. Sellaista luonnotonta makeilevaa ”lets sing kumbayah and embrace the world together”-tyyppistä dialogia ja ylitehostettuja ilmeitä saa hahmoilta toisensa perään. En meinaa tällaista nykyään muotiin näköjään tullutta kerrontaa jaksaa kyllä ollenkaan.

Pelattavuus vaikuttaisi olevan Avowedissa aika ok mallilla sinänsä, mutta nämä nyt kuvailemani heikkoudet häiritsevät itseäni kuitenkin varsin paljon. Ei muuta kuin palataan Wukongin pariin, vaikka siinäkin vaikeus on hetkittäin turhauttanut (vaikka toki palkinnutkin), mutta eipä ole tarvinnut tuollaista ällöttävää safe space-kerrontaa siinä pelissä ainakaan kokea. Ja ah, aivan mahtavaa jatkaa sitten sellaisten aidon ja rosoisemman, mutta myös ajoittain humoristisen kerronnan peleillä, kuten Kingdom Come: Deliverance 1 ja 2! Noissa peleissä on se ote kerronnasta ja hahmoista, mitä toivoisin peleiltä enemmän. Nykyään vaan kovin harvoista peleistä sitä löytyy.
 
Viimeksi muokattu:
Pelkästään ekassa osiossa Avowedia voi:

  • Tuomita kokonaisen kylän nälkäkuolemaan
  • Tappaa pakolaisia fasistisen imperiumin nimissä
  • Edesauttaa vanhoollista uskontokuntaa levittämään naistenoikeuksia polkevia säädöksiä
  • Ajaa koko tiimisi hylkäämään sinut tekojesi vuoksi
  • Kailottaa imperialismin ja fasismin hyveitä niin paljon kuin sydän sietää
  • Olla rasisti, kolonialisti, naisvihaaja ja muutenkin kammottava ressukka alusta loppuun
Muutakin voi tehdä, mutta ne menisivät spoilerien puolelle. Ja nämä tosiaan vain ekassa osassa peliä. Mitä pidemmälle tarina eteene, sen vaikeampia ja monipuolisempia päätöksiä tulee teen. Yhdessä dialogissa hahmojen kanssa koko party jopa toteaa, että tästä ei puhtain käsin selvitä.

Ihan näin apropos of nothing.
 
Melko ristiriitaisia arvioita taas tässä ketjussa. Kohtahan sitä pääsee itse testaamaan, niin ei hätää sen suhteen. Itsellä on ainakin odotukset korkealla vaikka en Pillars fani olekaan eikä edes Outer Worlds ole ihan iskenyt. Eniten odotan, että jos tämä saa kipinän syttymään, ehkä jaksan pelata ne aiemmatkin pelit, joita kuitenkin on kehuttu paljon ja jotka ovat olleet julkaisusta lähtien pelaa myöhemmin -listalla.
 
Eniten odotan, että jos tämä saa kipinän syttymään, ehkä jaksan pelata ne aiemmatkin pelit, joita kuitenkin on kehuttu paljon ja jotka ovat olleet julkaisusta lähtien pelaa myöhemmin -listalla.

Olen itse miettinyt, että miten kuviot avautuu, kun vain hyvin vähän on tullut pintaa raapaistua Pillars-maailmaan, mutta kohta sekin selviää tosiaan.

Isoja valintoja odotan tekeväni tälläkin kertaa, jotka tosiaan vaikuttavat universumiin. Outer Worldsissa tein jopa vähän vahingossa isoja päätöksiä, jotka eivät aina mielyttäneet, vähän samaa toivon tässäkin. Teemoina FleeingNevadan mainitsemat kolonialismi ja järjestäytyneet uskonnot kuulostavat hyvinkin omalta palalta kakkua, joten odotukset on kohtuullisen korkealla. Pyrkinyt olemaan lukematta arvosteluita ja katsomatta videoita, niin pysynyt hyvin hämärässä juonikuviot Avowedin osalta.
 
Melko ristiriitaisia arvioita taas tässä ketjussa. Kohtahan sitä pääsee itse testaamaan, niin ei hätää sen suhteen. Itsellä on ainakin odotukset korkealla vaikka en Pillars fani olekaan eikä edes Outer Worlds ole ihan iskenyt. Eniten odotan, että jos tämä saa kipinän syttymään, ehkä jaksan pelata ne aiemmatkin pelit, joita kuitenkin on kehuttu paljon ja jotka ovat olleet julkaisusta lähtien pelaa myöhemmin -listalla.
Itse pidin ekasta Pillars-pelistä varsin paljon, vaikka se oli päin peetä suunniteltu loppuratkaisun osalta. Eli juuri ennen loppuratkaisua mennään paikkaan, josta ei pääse enää takaisin grindaamaan hahmoja paremmiksi. Ja kun en yleensä pyörittele kuin paria kolmea savea, niin oli viimeisin save paikassa, mistä ei enää takaisin päässyt. Sen verran alilevelinen olin lopputaisteluun, ettei mitään jakoa siinä ollut, vaikka mitä ohjeita katsoin. Eli peli jäi siis kesken juuri ennen loppuratkaisua.

Pelimaailma ja hahmot olivat kuitenkin tuossa ekassa pelissä sinänsä hyviä, eikä tuosta Avowedin siloitellusta safe space-meiningistä ollut tietoakaan. Tuo sama pelimaailma vaikuttaa ihan nimelliseltä hommalta. Niin erilainen tunnelma ja yleisvaikutelma on tuohon ensimmäiseen Pillars-peliin verrattuna. Eikä todellakaan hyvällä tavalla.
 
Tuli tuo nyt ladattua jo Boxin kovolle. Täytyy tiistaina ainakin testata, että miten itselleni kolahtaa.
 
Pari tuntia tuli tätä sitten eilen itsekin pelattua, ja ikävä kyllä on todettava, että oli vikatikki laittaa tähän se reilu 20 egeä, että pääsi tätä ennakkoon pelaamaan. Ei tää kaikilta osin mikään sysihuono ole, mutta kuten SkillUp hyvin arvostelussaan totesi, tässä on noita samoja ongelmia kuin oli Dragon Age: Veilguardissa. Onnettomasti rakennetut hahmot ja dialogi. Koko ajan on se fiilis, että ihan väkisin on haettu safe spacea hahmojen dialogissa sekä myös siinä minkä näköisiä niistä ja niiden ilmeistä on tehty. Sellaista luonnotonta makeilevaa ”lets sing kumbayah and embrace the world together”-tyyppistä dialogia ja ylitehostettuja ilmeitä saa hahmoilta toisensa perään. En meinaa tällaista nykyään muotiin näköjään tullutta kerrontaa jaksaa kyllä ollenkaan.
Peli on kaikinpuolin itselläni maistunut, tulee hiukan Skyrim vibat ilman sitä kauheaa suoritukselta tuntuvaa etenemistä mikä on hyvä. Mutta mitä enemmän olen edennyt sitä enemmän on alkanut ärsyttämään saman näköiset pyöreä kasvoiset pikkutytön näköiset hahmot. Pelissä on toki joitakin ihan hyvinkin toteutettuja hahmoja mutta miksi jättää puolitiehen asia ja tunkea massoittan just tämän näköstä ja oloista sakkia ?

Ei mielestäni sovi Pillars of Eternity tyyliin.
 
Peli on kaikinpuolin itselläni maistunut, tulee hiukan Skyrim vibat ilman sitä kauheaa suoritukselta tuntuvaa etenemistä mikä on hyvä. Mutta mitä enemmän olen edennyt sitä enemmän on alkanut ärsyttämään saman näköiset pyöreä kasvoiset pikkutytön näköiset hahmot. Pelissä on toki joitakin ihan hyvinkin toteutettuja hahmoja mutta miksi jättää puolitiehen asia ja tunkea massoittan just tämän näköstä ja oloista sakkia ?

Ei mielestäni sovi Pillars of Eternity tyyliin.
Itsekin sentään olen peliä vielä jatkanut eteenpäin, ja kyllä tässä tosiaan tuo pelattavuus on sen verran hyvällä mallilla, että hetkittäin kiinnostaa pelata. Pidän erityisesti tuosta taistelusta sekä myöskin hahmon kehittämisen monipuolisuudesta. Hahmoissa on erityisen ärsyttävää se tosiaan, että ovat sellaisia feminiinisillä ylikorostetuilla piirteillä varustettuja myös silloin, jos ovat miespuolisia. Maskuliinisuutta miespuolisilta hahmoilta ei löydy ulkonäössään oikein lainkaan, joidenkin partakarvoja lukuunottamatta. Nekin, joilla parta on, näyttävät lähinnä androgyyneilta olennoilta parran kanssa. Sirot feminiiniset piirteet tai sitten jopa sellaiset tyttömäisen pyöreät piirteet löytyvät siis myös kaikilta miespuolisilta hahmoilta. Tämä sama hommahan oli Dragon Age: Veilguardissa, ja tuntuu muutenkin olevan joillakin pelikehittäjillä tällainen ulkoasu herkästi haussa. Sellaista tietynlaista Fortnitemäisyyttä on hahmoissa myös usein nykyajan peleissä. Ja hieman siihen viittaavaa on mielestäni Avowedissa. Mutta pelattavuus on kyllä iso osa pelien mielekkyyttä, joten kyllä tämä minulla tässä sentään taitaa jatkua - yhdessä muutaman muun pelin kanssa kierrossa.
 
Sirot feminiiniset piirteet tai sitten jopa sellaiset tyttömäisen pyöreät piirteet löytyvät siis myös kaikilta miespuolisilta hahmoilta. Tämä sama hommahan oli Dragon Age: Veilguardissa, ja tuntuu muutenkin olevan joillakin pelikehittäjillä tällainen ulkoasu herkästi haussa.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20250216-173512.jpg
    Screenshot_20250216-173512.jpg
    120,4 KB · Lukukerrat: 41
Sanotaan sitten, että LÄHES kaikilta miespuolisilta hahmoilta löytyy ne feminiinisesti korostuneet piirteet. Itse en vielä tuohon sinun kuvasi hahmoon ole törmännytkään, enkä sinänsä yhteenkään muuhunkaan miespuoliseen hahmoon, joka olisi tavallisen maskuliinisen miehen näköinen kaikilta piirteiltään. Onhan Fortnitekin tavallaan tuohon suuntaan, joten on tuosta joku muotijuttu tainnut tulla peleihin yleisemmin.
 
Sanotaan sitten, että LÄHES kaikilta miespuolisilta hahmoilta löytyy ne feminiinisesti korostuneet piirteet. Itse en vielä tuohon sinun kuvasi hahmoon ole törmännytkään, enkä sinänsä yhteenkään muuhunkaan miespuoliseen hahmoon, joka olisi tavallisen maskuliinisen miehen näköinen kaikilta piirteiltään. Onhan Fortnitekin tavallaan tuohon suuntaan, joten on tuosta joku muotijuttu tainnut tulla peleihin yleisemmin.
Sen tapaa pelin ekan 5 minuutin sisällä. En halua ärsyttää, mutta ehkä joillekkin uhkakuville on annettu liian paljon merkitystä omassa mielessä.
 
Sen tapaa pelin ekan 5 minuutin sisällä. En halua ärsyttää, mutta ehkä joillekkin uhkakuville on annettu liian paljon merkitystä omassa mielessä.
Puhutko nimenomaan Avowedista? Siinä ei kyllä tuon kuvan hahmoa tule viiden minuutin sisällä vastaan. Eikä kyllä mielestäni monen tunninkaan jälkeen. Katsoin vielä muistini tarkistamiseksi YouTubesta videon missä näytetään kaikki n. puolen tunnin verran alusta yhteen putkeen kuvattuna. Jos taas puhuit Veilguardista, niin siitä en nyt ensisijaisesti puhunut, kun en sitä ole sinänsä edes pelannut, vaikka olenkin siitä melkoisen läjän videoita katsonut, joten näkemykseni Avowedin kanssa samankaltaisesta ulkoasusta perustuu sinänsä videoihin Veilguardin osalta ja Avowedin osalta videoihin, mutta myös muutaman tunnin pelaamiseen.

Olisivatko uhat nyt ihan sinun pääsi sisällä kuitenkin? Minähän olen puhunut vain siitä, että en pidä siitä, että maskuliinista sukupuolta ei jostain syystä kuvata sellaisena kuin miehet oikeasti ilmenevät maailmassa. En ole mistään uhasta puhunut, kun en sellaista tässä koe. Häiritsevänä ja ärsyttävänä silti koen tuollaisen tyylisuunnan. Pointtia en oikein sille näe. Joku pointti sillä toki saattaa olla, mutta sillä en lähde spekuloimaan, koska se ei tässä ole kuitenkaan se ärsytyksen aihe, vaan ihan yksinkertaisesti se, että mieshahmot eivät näytä miehekkäiltä. Sellainen tyylisuunta on mielestäni epärehellinen, jos se on ihan selkeä sääntö, eikä vain joidenkin yksilöiden osalta poikkeus.

Ja toki muuten koen tuon dialogin sellaisena maailmoja syleilevänä safe space-tyyppisenä ja värittömänä. Tehty niin, ettei vaan vahingossakaan loukata ketään ja ollaan ystävällisiä ja makeilevia kaikille. Minä nyt en vaan tämän tyyppisistä jutuista pidä missään viihteessä. Sinänsä tekee tämän pelin minulle varsin ristiriitaiseksi tapaukseksi, kun pelin pelattavuus ja oikeastaan pelimaailma muutenkin vaikuttavat varsin hyviltä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom