Tainnut jäädä väärien housujen taskuun se kulkukortti. Yritä päästä sisään naamioitumalla putkimieheksi?Oisko sulla lainata Nintendon työntekijän kulkukorttia, niin käyn toimistolla kyselemässä, että onnistuisiko.![]()
Menen vähän kauemmaksi tästä aiheesta ja tuon tähän uhkapelimekaniikat mukaan. Väitän että nuo palkintosysteemit vetoaa ihan samoihin "hermoihin", joten mielestäni niissä on ihan aiheellista kritisoitavaa. Vähän mutuilisin että nuo on keksitty myös pidentämään pelien parissa vietettyä aikaa, eli pidentämään myös aikaa, että peli lähtee jälleenmyyntiin.Niin, riippuvuus on riippuvuutta.
Pakko varmaan myöntää että on sitä itse vähintään hieman noihin koukussa. Aina täytyy vähän vakoilla että paljonko menee aikaa saada "platina" ja mitä se vaatii. Sitten mukailee pelityyliäkin vielä sen mukaan että pääsisi mahdollisimman nopeaa "maaliin".
Eihän se systeemi ole mitenkään monipuolinen vaan vain se, miten siihen voi suhtautua. Systeemi itsessään on vähän turhankin tiukka esimerkiksi sen kautta miten pokaalit jaotellaan tai että esimerkiksi moninpelipystit on samaa kuin yksinpeli jne. Voisikin kerätä kaikki ilman moninpeliä.Tässä muuten nähdään kuinka monipuolinen systeemi koko konsolialustan saavutukset on. Joku haluaa pelata pelinsä keräten kaikki, toista saattaa kiinnostaa yksittäinen vaikea saavutus, kolmas haluaa merkinnän että mitä pelissä on tehnyt ja että peli (tarina) on pelattu läpi ja neljäs vertailee saavutuksiaan muita kanssapelaajia vastaan.
Tosin Mass Effectissä taisi olla jotain pokaaleja, joita sai eri asioista? Se oli loistavaa. Ei ollut muistaakseni pakko pelata moninpeliä ja silti sai kaiken kerättyä. Eli päästään takaisin siihen että ehkä isoin ongelma on laiska tai huono trophy-suunnittelu. Tosin sitä voisi ohjata paremmaksi sillä että esim. moninpelin trophyt on erikseen jne.
Itse pelasin parasta, eli kolmosta eniten ja siitä jäi pari niitä hulluinta saamatta. Ykkösen ja kakkosen kanssa en vielä moninpelaillut tai kerännyt saavutuksia.Ensimmäisen Gearsin Seriously on kieltämättä jäänyt vähän harmittamaan. Oli minulla tuhansia ja taas tuhansia tappoja, mutta ei tullut kymppitonni täyteen.
En tarkoittanut verrata ihan noin kokonaisvaltaisesti vaan tilanteena: jokin on pielessä ja ainoa keino vaikuttaa on muuttaa omaa käyttäytymistä vaikka ongelma olisi systeemissä - eli siis paskoissa/älyttömissä haasteissa.Tavallaan sama, mutta ei sitten kuitenkaan. Töistä maksetaan palkkaa. Tai no onhan ne saavutuksetkin jonkinlainen palkkio, mutta rahaa kun tarvitaan ihan elämiseen, niin siinä niitä paskoja työoloja sietää vähän eri tavalla. Toki parempi tietysti jos työolot eivät ole paskat.
Pelaat kyllä selvästi rennommin kuin minä. Katselen aina pelin saavutuslistat etukäteen. Tosin spoileritta, koska niitä löytää hyvin sellaisinakin. Niissä on jaoteltu osiin että mitä täytyy tehdä että saa kaiken kerättyä ja spoilerit on merkattu, joten ei tarvitse niitä katsoa. Usein nekin spoilerit, joita käytännössä pitää jossain kohtaa katsoa, on järkevästi ilmaistu vaikka että "tehtävässä X, tallenna ja säilytä tallennus tulevaa varten" tms. Toki siinä tietää että jotain vaihtoehtoista siellä tullaan tekemään mutta ei sen enempää. Tai että on endgame alkamassa tms.Tuntuu, että varsinkin tarinavetoisiin peleihin olen viime aikoina suhtautunut selvästi löyhemmin kun miettii saavutusten keräämistä. Ensinnäkään en halua spoilaantua katsomalla saavutuksia ennakkoon kovin tarkkaan ja toisekseen haluan nauttia pelin tarjoamasta tarinasta ilman, että achievementtien keräily keskeyttää pelin rytmityksen. Esim. nyt Avowedin kanssa aloin tarkemmin tihrustamaan achievement -listausta, kun tulin "No Point of Return" -kohtaan. Peli oli sen verran hauska pelata, että käännyin kannoillani ja kävin hakemassa jokusen puuttuvan achievementin ennenkuin jatkoin pelin loppukahinoihin.
Ehkä siihenkin vielä pystyy mutta nyt veikkaan että niitä tulisi kuitenkin katseltua vaikka ottaisi pois päältä. En tiedä, jotenkin tuntuu että peliä ei muka olisi pelannut täysin jos ei saada niitä kaikkea tai suurinta osaa edes järkevistä. Sen kun yhdistää nykyajan satatuntisiin peleihin niin ei ole ihme ettei ole oikein aikaa pelata montaa peliä vuodessa.Niin tämäkin mahdollisuus on. Jos ei saavutukset kilahtele ruudussa, niin ei niistä tarvitse välittää. Ainakaan periaatteessa.
Tämä olisi älyttömän hyvä juttu, tai sitten se, että kaikki voi saada vaihtoehtoisesti joko moninpelin tai yksinpelin puolelta.Platinatrophy/1000G pitäisi olla pakollinen saada ilman online pelaamista. Online/multiplayer trophyt voisi olla erikseen listalla.