Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Saavutukset ja trophyt: parhautta vai pahuutta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oisko sulla lainata Nintendon työntekijän kulkukorttia, niin käyn toimistolla kyselemässä, että onnistuisiko. :D
Tainnut jäädä väärien housujen taskuun se kulkukortti. Yritä päästä sisään naamioitumalla putkimieheksi?

Niin, riippuvuus on riippuvuutta.
Menen vähän kauemmaksi tästä aiheesta ja tuon tähän uhkapelimekaniikat mukaan. Väitän että nuo palkintosysteemit vetoaa ihan samoihin "hermoihin", joten mielestäni niissä on ihan aiheellista kritisoitavaa. Vähän mutuilisin että nuo on keksitty myös pidentämään pelien parissa vietettyä aikaa, eli pidentämään myös aikaa, että peli lähtee jälleenmyyntiin.

Pakko varmaan myöntää että on sitä itse vähintään hieman noihin koukussa. Aina täytyy vähän vakoilla että paljonko menee aikaa saada "platina" ja mitä se vaatii. Sitten mukailee pelityyliäkin vielä sen mukaan että pääsisi mahdollisimman nopeaa "maaliin".

Tässä muuten nähdään kuinka monipuolinen systeemi koko konsolialustan saavutukset on. Joku haluaa pelata pelinsä keräten kaikki, toista saattaa kiinnostaa yksittäinen vaikea saavutus, kolmas haluaa merkinnän että mitä pelissä on tehnyt ja että peli (tarina ;)) on pelattu läpi ja neljäs vertailee saavutuksiaan muita kanssapelaajia vastaan.
Eihän se systeemi ole mitenkään monipuolinen vaan vain se, miten siihen voi suhtautua. Systeemi itsessään on vähän turhankin tiukka esimerkiksi sen kautta miten pokaalit jaotellaan tai että esimerkiksi moninpelipystit on samaa kuin yksinpeli jne. Voisikin kerätä kaikki ilman moninpeliä.

Tosin Mass Effectissä taisi olla jotain pokaaleja, joita sai eri asioista? Se oli loistavaa. Ei ollut muistaakseni pakko pelata moninpeliä ja silti sai kaiken kerättyä. Eli päästään takaisin siihen että ehkä isoin ongelma on laiska tai huono trophy-suunnittelu. Tosin sitä voisi ohjata paremmaksi sillä että esim. moninpelin trophyt on erikseen jne.

Ensimmäisen Gearsin Seriously on kieltämättä jäänyt vähän harmittamaan. Oli minulla tuhansia ja taas tuhansia tappoja, mutta ei tullut kymppitonni täyteen.
Itse pelasin parasta, eli kolmosta eniten ja siitä jäi pari niitä hulluinta saamatta. Ykkösen ja kakkosen kanssa en vielä moninpelaillut tai kerännyt saavutuksia.

Tavallaan sama, mutta ei sitten kuitenkaan. Töistä maksetaan palkkaa. Tai no onhan ne saavutuksetkin jonkinlainen palkkio, mutta rahaa kun tarvitaan ihan elämiseen, niin siinä niitä paskoja työoloja sietää vähän eri tavalla. Toki parempi tietysti jos työolot eivät ole paskat.
En tarkoittanut verrata ihan noin kokonaisvaltaisesti vaan tilanteena: jokin on pielessä ja ainoa keino vaikuttaa on muuttaa omaa käyttäytymistä vaikka ongelma olisi systeemissä - eli siis paskoissa/älyttömissä haasteissa.

Tuntuu, että varsinkin tarinavetoisiin peleihin olen viime aikoina suhtautunut selvästi löyhemmin kun miettii saavutusten keräämistä. Ensinnäkään en halua spoilaantua katsomalla saavutuksia ennakkoon kovin tarkkaan ja toisekseen haluan nauttia pelin tarjoamasta tarinasta ilman, että achievementtien keräily keskeyttää pelin rytmityksen. Esim. nyt Avowedin kanssa aloin tarkemmin tihrustamaan achievement -listausta, kun tulin "No Point of Return" -kohtaan. Peli oli sen verran hauska pelata, että käännyin kannoillani ja kävin hakemassa jokusen puuttuvan achievementin ennenkuin jatkoin pelin loppukahinoihin.
Pelaat kyllä selvästi rennommin kuin minä. Katselen aina pelin saavutuslistat etukäteen. Tosin spoileritta, koska niitä löytää hyvin sellaisinakin. Niissä on jaoteltu osiin että mitä täytyy tehdä että saa kaiken kerättyä ja spoilerit on merkattu, joten ei tarvitse niitä katsoa. Usein nekin spoilerit, joita käytännössä pitää jossain kohtaa katsoa, on järkevästi ilmaistu vaikka että "tehtävässä X, tallenna ja säilytä tallennus tulevaa varten" tms. Toki siinä tietää että jotain vaihtoehtoista siellä tullaan tekemään mutta ei sen enempää. Tai että on endgame alkamassa tms.

Niin tämäkin mahdollisuus on. Jos ei saavutukset kilahtele ruudussa, niin ei niistä tarvitse välittää. Ainakaan periaatteessa.
Ehkä siihenkin vielä pystyy mutta nyt veikkaan että niitä tulisi kuitenkin katseltua vaikka ottaisi pois päältä. En tiedä, jotenkin tuntuu että peliä ei muka olisi pelannut täysin jos ei saada niitä kaikkea tai suurinta osaa edes järkevistä. Sen kun yhdistää nykyajan satatuntisiin peleihin niin ei ole ihme ettei ole oikein aikaa pelata montaa peliä vuodessa.


Platinatrophy/1000G pitäisi olla pakollinen saada ilman online pelaamista. Online/multiplayer trophyt voisi olla erikseen listalla.
Tämä olisi älyttömän hyvä juttu, tai sitten se, että kaikki voi saada vaihtoehtoisesti joko moninpelin tai yksinpelin puolelta.
 
Mulle trophyt on kiva olla olemassa, mutta jos sen näkee jo listaa vilkaisemalla ettei se platinan kerääminen tule olemaan kivaa niin annan olla.
Parhaimmillaan niiden kautta tulee kokeiltua pelin eri moodeja joita ei olisi muuten tullut testattua ja pahimmillaan ne on just sitä, että sun pitää olla vaikka leaderboardilla parhaan 100 pelaajan joukossa tai muuta vastaavaa joka on liki mahdotonta ellet pelaa heti julkaisussa.

Split fiction on hyvä esimerkki. Siinä on cold potato trophy jonka saamiseksi yhdessä side story kentässä oleva pommi ei saa räjähtää kertaakaan.
No meillä se räjähti vähintään 20 kertaa ja aina sai nauraa kun homma meni perseelleen.
Tuon trophyn kerääminen pilaisi pelistä koko hauskuuden joten annan olla.

Viimeisin platina tuli hommattua uudesta wrc:sta jossa oli myös typerä pysti eli sun pitää voittaa ek samalla kun moottorin vauriot on punaisella.
Eli sä laitat yhden tietyn ek:n monta kertaa custom mestaruuteen, ajat ekaa kiveä päin jotta syyläri hajoaa ja sen jälkeen rääkkäät moottoria kunnes se menee punaiselle, korjaat syylärin ja seuraavaksi voitat sen ek:n.
Mitenkään vahingossa tuo ei tule koskaan tapahtumaan.
Paska trophy, mutta tulipahan hommattua.
 
Ylös Bottom