Vilkaisin ketjusta, että olen näköjään 2023 alussa kirjoitellut aika kriittisen arvioni Oneplus 8T puhelimestani. Noh, nyt yli kaksi vuotta myöhemmin, käytössä on edelleen tuo samainen Oneplus 8T. Itse tykkään ottaa puhelimista niin paljon käyttöikää irti kuin mahdollista, eivätkä pienet lommot, bugit tai akun heikkenemiset haittaa. Nyt kun tuo puhelin alkaa olla lähemmäs 5 vuotta vanha, alkaa kuitenkin olemaan vaihdon tarve edessä kaikenlaisen kulumisen ja vastaavan seurauksena.
Oneplussa näkyy juuri parin viimevuoden aikana kunnostautuneen mitä tulee puhelimiinsa, ja taitavat olla taas ihan hyviä laitteita kussakin hintaluokassaan. Itse kuitenkin haluan vaihtaa merkkiä, lähinnä siksi, kun en minä tästä 8T:stä ole varsinaisesti missään vaiheessa hirveästi pitänyt, vaikka on asiansa kelvollisesti ajanutkin. Kamera oli mielestäni melko kehno jo silloin kun puhelin oli uusi, eikä Oneplussan käyttiksessäkään ole varsinaisesti mitään erityistä hohtoa.
Jonkin aikaa eri merkkejä katseltuani, ykkösvaihtoehdoksi on noussut Nothing, joka on siis kohtalaisen uusi merkki jonka taustalla on juurikin alkuperäisen Oneplussan takana puuhailleita henkilöitä. Nothingin puhelinten utilaritistinen tyyli, vinkeä läpinäkyvä ulkonäkö sekä myös puhtaahko käyttöliittymä vetoavat samaan tapaan, kuin Oneplussakin joskus alkuaikoinaan. Myös hinnat, ainakin useimmilla malleilla näkyy olevan melko hyviä siihen nähden mitä puhelimet tarjoavat. Melko vahvaa panostusta ympäristön kestävyyteenkin firma tuntuu korostavan, joka on toki hyvä juttu. Itsellä on ajatuksena nimenomaan tuo brändin keskihintainen Nothingphone 3a Pro, joka vaikuttaa todella mukavalle paketille noin 400€ hintaan. Etenkin 70mm telekamera, joka puhelimesta löytyy, näyttää interwebin mukaan saavan aikaan suorastaan ällistyttävän hyvän näköisiä, lähes järkkärimäisiä potretti-, macro- yms. kuvia. Toki, hyviä tiukkoja telelinssejähän löytyy nykyään paljon puhelimista, mutta nähdäkseni ei mistään noin edullisesti noin hyvää. Aika monen merkin puhelimissa, ei saa tuohon kykenevää telekameraa edes paljon kalliimmassa hintaluokassa.
Yleisesti, merkin kamerat tuntuvat tuottavan tuollaista hyvin käsittelemättömän ja ns. neutraalin näköistä jälkeä. Paljon vähemmän sellaista prosessoinnin tuntua, kuin sanotaan esim Pixeleiden, Samsungien tai Oneplussien kuvissa. Itse kovasti tykkään siitä, jos kameran softa pysyttelee mahdollisimman taka-alalla, ja kuvaaja itse saa vaikuttaa siihen minkälaisen kuvan milloinkin haluaa. Itseä suorastaan ihmetyttää, miten ylistettyjä Samsungin ja Pixeleiden kuvausominaisuudet tuntuvat yleisesti olevan, kun itse nimenomaan en syty niiden lookille oikein yhtään. Makuasioita toki. Monelle on kännykällä toivottavaa, että sellainen ns. valmis kuva on mahdollisimman helppo saada nimenomaan vähällä vaivalla ja säätämisellä.
Onkos kukaan täällä koittanut Nothingeja? Olisiko tässä ihan varteenotettava manttelinperijä originaali Oneplussan suunnittelufilosofialle? Paperilla ainakin herättää kovasti kiinnostusta.