Itselleni South of Midnight on yksi parhaimpia ja rakkaimpia pelikokemuksia nykykonsoleilla; tarina, hahmot, miljöö, musiikki. Kaikki kolahti täydellisesti. Tässä pelissä on enemmän sydäntä kuin yhdessäkään suuremman budjetin pelissä yhteensä ja se että tätä kutsuu "korporatiiviseksi slopiksi" kertoo lähinnä siitä ettet ole peliä edes pelannut.
Vastaan vaikka tänne.
En tietenkään ole pelannut. Jos ei käynyt vielä selväksi, en ole ensinkään innoissani kyseisestä pelistä. Esimerkiksi se valikoitui sillä perusteella, että siitä, sen budjetista ja kehittäjän mahdollisesta sulkemisesta oli ollut keskustelua aiemminkin ketjussa.
Olen aikojen saatossa tullut huomanneeksi, että pystyn usein päättelemään pelistä, ihan vain sitä katsomalla ja siitä lukemalla, että millainen peli saattaisi suurinpiirtein olla. Olen joskus vilkaissut South of Midnightistakin videon tai pari, ja sen perusteella tullut tulokseen, että pelin gameplay, tarina, miljöö tai teema ei kiinnosta, joten ei ole mitään syytä sitä ostaa. Tämä tuntuu tällä foorumilla olevan jotenkin hämmentävän yleinen näkökulma; P
elistä ei voi tietää juuri mitään, eikä siitä oikein voi sanoa juuri mitään kriittistä, jos sitä ei ole itse pelannut. Itse en oikein ymmärrä miksi näin olisi? Nykyään pelistä kuin pelistä löytyy aivan loputon määrä matskua, jonka avulla saada hyvinkin tarkka kuva siitä, mitä peli tarjoaa pelaajalleen.
Itse pelaan lähinnä juurikin pienen budjetin, pienten julkaisijoiden tarinavetoisia, yksinpelattavia teoksia. Sellaisia juuri siis, joiden kanssa samassa sarjassa South of Midnight painii...tai siis luulisi että painii, mutta sillä onkin väitetty olleen kohtalaisen rouhea sadan miljoonan budjetti. Voinko uskoa että kyseiseen peliin on laitettu palamaan sata miltsiä? No juu, kyllä kai voin. Kovasti minua kuitenkin ihmetyttää, että mihin se budjetti on mennyt, ja miten tuo peli voisi mitenkään perustella tuollaista rahamäärää? En itse nimittäin ihan oikeasti hiffaa.
Peli ei minusta näytä aivan täydeltä roskalta, mutta se näyttää, noh, maltillisen kokoisen studion peliltä, johon olisi käytetty suhteellisen maltillinen määrä rahaa. Näin ei ainakaan viimeisimmän tiedon mukaan ole. Ihan sama vaikka taustalla olisi Microsoft, se että pelin huhuttu budjetti olisi ollut moninkertainen, vaikkapa Clair Obscuriin tai KCD2 nähden, ei vaan ole jotain, jolle keksin järkeenkäyviä perusteluja. Ja juu, tajuan että etenkin Clair Obscur on aika ääriesimerkki, mutta on se kuitenkin osoitus siitä, että priimaa voidaan saada aivan murto-osalla rahaa siitä, mitä nämä isot julkaisijat kippaavat tuotoksiinsa.
Minun ongelmani isojen julkaisijoiden pelinkehityksessä nykyaikana on se, että miten paljon resursseja ja rahaa kehitykseen kaadetaan, ja miten vähän sillä lopulta saadaan. Budjetteja, studioiden kokoa ja liitännäiskuluja kasvattamalla, ei näytetä saavuttavan usein mitään parempaa, vaan ennemminkin pahaa pelialalla. Tunnutaan väittävän, että pelien budjettien suorastaan pitääkin nousta taivaisiin, ja se on välttämätöntä. Samaan aikaan kuitenkin toisaalla, suhteellisesta niukkuudesta ponnahtaa esiin teoksia, jotka pyyhkii lattiaa näillä kalliilla flopeille ihan jokaisella mittapuulla.
Oma näkemykseni näihin huhuttuihin muutoksiin ja leikkauksiin, on pieni pilke paremmasta suunnasta länsimaiselle pelialalle. Se on juu ikävää, että rivityöntekijöitä joutuu työttömiksi huonosti johdettujen projektien takia. Se, että julkaisijat joutuvat nyt miettimään peliprojektiensa kulurakenteiden pöhöttyneisyyttä, on kuitenkin minusta hyvinkin toivottava suunta.