Laitoin pienet pelivinkit varmuuden vuoksi spoilereihin, jos joku ei halua lukea sellaisia.
7 Days to Die on ollut testissä PS5:n aikalaskurin mukaan noin 13 tuntia. Tässä ajatuksia kokemusten pohjalta.
Kuten kaukaisessa PS4-versiossa, joka on nyt jo kuollut ja kuopattu, tässä lähdetään liikkeelle lähes tyhjistä. Pikavalikossa on muutama alkuun auttava esine, mutta hahmolla ei ole päällään kuin alusvaatteet. Valittavina on nippu valmiita naamoja, mutta hahmon pystyy rakentamaan myös kokonaan itse.
Tutusti maastosta kerätään kaikkea, kuten kiveä, puuta, kuituja, ruokaa ja kaiken maailman tarvikkeita, joille on melko paljon tilaa inventaariossa. Jokainen kerätty tarvike vie vain yhden ruudun tilaa, ja useimmat niistä pinoutuvat samaan nippuun. Tavaraslottien alla on harmaita ruutuja, joihin voi kerätä ylimääräistä kuormaa. Tämä saa aikaan ylikuormitustilan, joka näkyy "kuormitusasteen" pikakuvakkeena ruudun reunassa. Enimmillään ylikuormaa on ollut 15 yksikön verran, jolloin eteneminen ja staminan palautuminen on erittäin hidasta. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että esineillä ei ole omaa painoa, vaan kuorman suuruuden ja painon määräävät täytetyt slotit.
Yöt, eli noin kello 22.00 - 04.00 ovat vaarallisimpia, sillä tuolloin epäkuolleita liikkuu enemmän ja ne juoksevat enemmän, joten puolustautuminen ei ole kovin helppoa. Tuolloin on fiksumpaa viettää aikaa jonkin talon sisällä, jossa voi kaikessa rauhassa rakennella kaikkea löydetyistä tarvikkeista ja järjestellä niitä järkevästi eri laatikoihin, kunhan on ensin varmistanut, etteivät zombit pääse riehumaan sisälle ja hajottamaan paikkoja sekä uhkaamaan ihmishenkiä.
Tyypillisimmät puolustuskeinot ovat ansat ja järjen käyttö, sillä esimerkiksi portaiden tuhoaminen ja seinään laitettujen tikasten avulla nousut onnistuvat vaivattomasti. Zombit voivat toki nousta toisensa harteille, mutta ei tässä sentään World War Z -pelin meininkiä nähdä.
Vuorokaudet ovat pitkiä, joten päivisin jää hyvin aikaa useammankin lootinhakureissun tekoon. Alussa on fiksuinta
tehdä kaikki tutorial-tehtävät, sillä ne kaikki tekemällä saa useamman kykypisteen oman hahmon vahvuuksien parantamista ajatellen.
Kriittisin asia pelissä on ruoka ja juoma, sillä esimerkiksi pienestä lammesta juominen aiheuttaa melko herkästi paskataudin omalle hahmolle. Hengenvaarallista tämä ei kuitenkaan ole, mutta elämämittari ottaa myös tällöin osumaa ja terveyspisteet palautuvat turkasen hitaasti ilman vahvempia lääketarpeita ja/tai ruokaa, jotka ovat usein kortilla. Ruokaa löytää jonkin verran täysin valmiinakin, mutta sitä on pakko kokata (ja metsästää) myös itse.
Tasolle 5 asti peli ei kuitenkaan rankaise kuolemista muulla kuin tavararepun maastoon putoamisella. Sen saa helposti haettua takaisin, jolloin kaikki yllä olevat vaatteet, pikavalintaesineet ja repun sisältö palautuvat parilla klikkauksella samoille sijoilleen. Syntypaikaksi voi kuoleman korjatessa valita joko itse tehdyn punkan, sen lähialueen tai kuolinpaikan lähialueen.
Pieni vinkki – älä syö ruokaa tai juo vettä ennen tasoa 6, koska saat ne helposti täyteen kuolemalla vaikka itse tehtyyn nuotioon. Tasosta 6 lähtien expamittariin tulee kuoleman myötä "rankaisujana", joka pitää kuluttaa pois ennen kuin pääset jatkamaan kokemuksen keräämistä siitä kohtaa, mihin jäit hengenlähdön kohdalla.
Ruoat eivät siis pilaannu ollenkaan, eikä esimerkiksi jääkaappia tarvita ARK: Survival Evolvedin tapaan. Ruokia on fiksumpaa alkaa käyttää vasta tasolta 6 lähtien, sillä sitä voi kulua paljon.
Tuttuun tapaan joka 7. yö on verenpunaisen kuun yö, jolloin epäkuolleita ja näiden mutaatioita vilisee tukikohtasi ympärillä ja ne pyrkivät hinnalla millä hyvänsä tiimisi kimppuun.
Online on tarkoitettu 2-4 pelaajalle ja serverin voi halutessaan myös lukita salasanalla. Samaan aikaan voi olla useampi peli käynnissä, sillä tallennusslotteja on useampia. Samaa hahmoa ei voi kuitenkaan käyttää eri servereillä, sillä jos haluat mennä kaverin serverille, ei esimerkiksi yksinpeliserverisi 10-levelinen hahmo voi tulla mukana. Aloitat siis uudelle serverille mentäessä tasolta 1.
Helppo peli tämä ei alun jälkeen ole, sillä varsinkin taisteluissa pitää käyttää järkeä varsinkin jatkuvasti vähissä olevan staminan kanssa. Aika pitkään joutuu selviämään keihäillä, nuijilla ja perustason jouskarilla + nuolilla ennen kuin esimerkiksi tuliaseita, räjähteitä ja muita tehokkaampia aseita + ammuksia tulee reilummin tarjolle.
Ulkoisesti tämä ei niin kummoinen ole, mutta näyttää silti kohtalaisen hyvältä. Teknisesti peli on toiminut mainiosti. Yhtäkään serveriltä putoamista ei ole tapahtunut ja tekstuurien lievää viiveellä piirtymistä tuskin huomaa, sillä se on harvinaista. Freimit ovat hieman pudonneet vilkkaimpina öinä, mutta ei mitenkään häiritsevästi 30-60 fps:ään tottuneille.
Expamittarin kautta saatujen kykypisteiden ohella pelissä on melko erikoinen taitojen kerrytystapa, sillä maailmasta löytää melko usein lehtiä, jotka kannattaa lukea. Tiedon kasvamisen myötä esimerkiksi ruoanlaitto- ja eri esineiden korjaustaidot paranevat, taistelutaidoista puhumattakaan.
Tässäpä nyt jotain.