Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

7 Days To Die

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dahol
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
”At launch of 1.0 stable the standard retail price of the game from that point forward will increase to $44.99 on all platforms and storefronts.”

Tuollaisen hintatason löysin huhtikuulta annetun.
 
Toivottavasti tulee jotain arvosteluita niin tietää ostaako lopulta. Redditissä porukka ihmettelee että miksi poistutaa early accessista kun peli edellee on alpha-versiota eikä tässä olis mukana niitä ominaisuuksia mitä pitäisi. Studiolta ilmeisesti rahat loppu ja pakko julkaista.

Saas nähä mitä tulee.
 


Launch Times

The Steam, PlayStation 5, Xbox Series X|S and Windows versions of the game will be available to purchase and download at the following time and dates:

  • Los Angeles – July 25th – 10:00
  • Dallas – July 25th – 12:00
  • New York – July 25th – 13:00
  • London – July 25th – 18:00
  • Berlin – July 25th – 19:00
  • Shanghai – July 26th – 01:00
  • Tokyo – July 26th – 02:00
Pricing

The retail price will be $44.99 USD on all store fronts.

Discounts for Xbox One Owners

For the faithful followers of 7 Days to Die on Xbox One, welcome back! Good news, we were able to work with Microsoft to secure a 25% Discount with proof of Digital Ownership of the Xbox One version of 7 Days to Die. This one time discount will only be available after Microsoft makes the discount live sometime during the business hours of the 25th, so be sure to time your purchase accordingly and check back later in the day if you do not see the discount active!

Discounts for PlayStation 4 Owners

If you owned the original digital version of the 7 Days to Die Telltale published game on the PlayStation 4 you will be eligible to receive a 25% discount on your purchase of the new PS5 ‘7 Days to Die – Console Edition’. Discounts for PlayStation 4 legacy digital game owners should be available immediately at Product Launch. Discounts will be available for thirty days.
 
Vähän hintavampi on mitä toivoin, mutta pitää tämä silti konsolille kotiuttaa huomenna.
 
Mitä enemmän lukenu sitä enemmän kahden vaiheil. Toki meil konsolipelaajil jonkin verra uutta mut pc-pelaajille ei ilmeisesti kauheesti. Toki pc::lä saavat 1.0:n ilmaseks.

Millos tää tulee storee ladattavaks? Julkasu ois tänää mut stores ei oo mitää, edes sitä vanhaa.
 
Mitä enemmän lukenu sitä enemmän kahden vaiheil. Toki meil konsolipelaajil jonkin verra uutta mut pc-pelaajille ei ilmeisesti kauheesti. Toki pc::lä saavat 1.0:n ilmaseks.

Millos tää tulee storee ladattavaks? Julkasu ois tänää mut stores ei oo mitää, edes sitä vanhaa.
Klo 20
 
Laitoin pienet pelivinkit varmuuden vuoksi spoilereihin, jos joku ei halua lukea sellaisia.

7 Days to Die on ollut testissä PS5:n aikalaskurin mukaan noin 13 tuntia. Tässä ajatuksia kokemusten pohjalta.

Kuten kaukaisessa PS4-versiossa, joka on nyt jo kuollut ja kuopattu, tässä lähdetään liikkeelle lähes tyhjistä. Pikavalikossa on muutama alkuun auttava esine, mutta hahmolla ei ole päällään kuin alusvaatteet. Valittavina on nippu valmiita naamoja, mutta hahmon pystyy rakentamaan myös kokonaan itse.

Tutusti maastosta kerätään kaikkea, kuten kiveä, puuta, kuituja, ruokaa ja kaiken maailman tarvikkeita, joille on melko paljon tilaa inventaariossa. Jokainen kerätty tarvike vie vain yhden ruudun tilaa, ja useimmat niistä pinoutuvat samaan nippuun. Tavaraslottien alla on harmaita ruutuja, joihin voi kerätä ylimääräistä kuormaa. Tämä saa aikaan ylikuormitustilan, joka näkyy "kuormitusasteen" pikakuvakkeena ruudun reunassa. Enimmillään ylikuormaa on ollut 15 yksikön verran, jolloin eteneminen ja staminan palautuminen on erittäin hidasta. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että esineillä ei ole omaa painoa, vaan kuorman suuruuden ja painon määräävät täytetyt slotit.

Yöt, eli noin kello 22.00 - 04.00 ovat vaarallisimpia, sillä tuolloin epäkuolleita liikkuu enemmän ja ne juoksevat enemmän, joten puolustautuminen ei ole kovin helppoa. Tuolloin on fiksumpaa viettää aikaa jonkin talon sisällä, jossa voi kaikessa rauhassa rakennella kaikkea löydetyistä tarvikkeista ja järjestellä niitä järkevästi eri laatikoihin, kunhan on ensin varmistanut, etteivät zombit pääse riehumaan sisälle ja hajottamaan paikkoja sekä uhkaamaan ihmishenkiä.

Tyypillisimmät puolustuskeinot ovat ansat ja järjen käyttö, sillä esimerkiksi portaiden tuhoaminen ja seinään laitettujen tikasten avulla nousut onnistuvat vaivattomasti. Zombit voivat toki nousta toisensa harteille, mutta ei tässä sentään World War Z -pelin meininkiä nähdä.

Vuorokaudet ovat pitkiä, joten päivisin jää hyvin aikaa useammankin lootinhakureissun tekoon. Alussa on fiksuinta
tehdä kaikki tutorial-tehtävät, sillä ne kaikki tekemällä saa useamman kykypisteen oman hahmon vahvuuksien parantamista ajatellen.


Kriittisin asia pelissä on ruoka ja juoma, sillä esimerkiksi pienestä lammesta juominen aiheuttaa melko herkästi paskataudin omalle hahmolle. Hengenvaarallista tämä ei kuitenkaan ole, mutta elämämittari ottaa myös tällöin osumaa ja terveyspisteet palautuvat turkasen hitaasti ilman vahvempia lääketarpeita ja/tai ruokaa, jotka ovat usein kortilla. Ruokaa löytää jonkin verran täysin valmiinakin, mutta sitä on pakko kokata (ja metsästää) myös itse.

Tasolle 5 asti peli ei kuitenkaan rankaise kuolemista muulla kuin tavararepun maastoon putoamisella. Sen saa helposti haettua takaisin, jolloin kaikki yllä olevat vaatteet, pikavalintaesineet ja repun sisältö palautuvat parilla klikkauksella samoille sijoilleen. Syntypaikaksi voi kuoleman korjatessa valita joko itse tehdyn punkan, sen lähialueen tai kuolinpaikan lähialueen.

Pieni vinkki – älä syö ruokaa tai juo vettä ennen tasoa 6, koska saat ne helposti täyteen kuolemalla vaikka itse tehtyyn nuotioon. Tasosta 6 lähtien expamittariin tulee kuoleman myötä "rankaisujana", joka pitää kuluttaa pois ennen kuin pääset jatkamaan kokemuksen keräämistä siitä kohtaa, mihin jäit hengenlähdön kohdalla.

Ruoat eivät siis pilaannu ollenkaan, eikä esimerkiksi jääkaappia tarvita ARK: Survival Evolvedin tapaan. Ruokia on fiksumpaa alkaa käyttää vasta tasolta 6 lähtien, sillä sitä voi kulua paljon.

Tuttuun tapaan joka 7. yö on verenpunaisen kuun yö, jolloin epäkuolleita ja näiden mutaatioita vilisee tukikohtasi ympärillä ja ne pyrkivät hinnalla millä hyvänsä tiimisi kimppuun.

Online on tarkoitettu 2-4 pelaajalle ja serverin voi halutessaan myös lukita salasanalla. Samaan aikaan voi olla useampi peli käynnissä, sillä tallennusslotteja on useampia. Samaa hahmoa ei voi kuitenkaan käyttää eri servereillä, sillä jos haluat mennä kaverin serverille, ei esimerkiksi yksinpeliserverisi 10-levelinen hahmo voi tulla mukana. Aloitat siis uudelle serverille mentäessä tasolta 1.

Helppo peli tämä ei alun jälkeen ole, sillä varsinkin taisteluissa pitää käyttää järkeä varsinkin jatkuvasti vähissä olevan staminan kanssa. Aika pitkään joutuu selviämään keihäillä, nuijilla ja perustason jouskarilla + nuolilla ennen kuin esimerkiksi tuliaseita, räjähteitä ja muita tehokkaampia aseita + ammuksia tulee reilummin tarjolle.

Ulkoisesti tämä ei niin kummoinen ole, mutta näyttää silti kohtalaisen hyvältä. Teknisesti peli on toiminut mainiosti. Yhtäkään serveriltä putoamista ei ole tapahtunut ja tekstuurien lievää viiveellä piirtymistä tuskin huomaa, sillä se on harvinaista. Freimit ovat hieman pudonneet vilkkaimpina öinä, mutta ei mitenkään häiritsevästi 30-60 fps:ään tottuneille.

Expamittarin kautta saatujen kykypisteiden ohella pelissä on melko erikoinen taitojen kerrytystapa, sillä maailmasta löytää melko usein lehtiä, jotka kannattaa lukea. Tiedon kasvamisen myötä esimerkiksi ruoanlaitto- ja eri esineiden korjaustaidot paranevat, taistelutaidoista puhumattakaan.

Tässäpä nyt jotain.
 
Tämä kiinnostelisi, ps4-versiota tuli aikoinaan pelailtua paljonkin, mutta siinä turhautti lagaaminen sekä pelin useat bugit, tämä ps5 versio ilmeisesti siis sujuvampaa menoa?
Onko pelissä muuta uutta kun tuo hahmon luominen vai onko sama peli muutoin?
 
Tämä kiinnostelisi, ps4-versiota tuli aikoinaan pelailtua paljonkin, mutta siinä turhautti lagaaminen sekä pelin useat bugit, tämä ps5 versio ilmeisesti siis sujuvampaa menoa?
Onko pelissä muuta uutta kun tuo hahmon luominen vai onko sama peli muutoin?
Ainakin kartan keskellä (jonka läheltä synnytään ensi kertaa) on pieni tukikohta, jossa yksinäinen äijä pitää majaansa. Ukolta voi ostaa kaikenlaisia hyödykkeitä kerätyllä valuutalla. En ole ihan varma, mitä käytetään maksuvälineenä, koska kuulin asiasta vain ohimennen pelikaverilta ja kuulemma kallista on.

Kyseisestä putiikista saa myös (samalta kauppiaalta) suoritettavia tehtäviä, joista olen tosin kokeillut vain yhtä. Se sisälsi kätketyn lootin etsimistä maan alta, enkä saanut sitäkään tehtyä, sillä yön saavuttua poistuin (merkityltä) tehtäväalueelta, jolloin peli ilmoitti tehtävän epäonnistuneen.

En enää kovin hyvin muista aikaisemman version keskeneräisyyttä ja kaikkia bugeja, mutta onhan tämä ollut paljon sujuvampi kokemus. Ajoneuvoista ei ole kuitenkaan vielä kokemusta, mutta pahimmillaan PS4-versiossa mopot katosivat kokonaan jos satuit lentämään serveriltä ulos ajon aikana, ja uudelleen kasaaminen oli työlästä jos osia ei ollut varastossa.

Muutamia esimerkkejä tyypillisistä tilanteista:

  • valikot toimivat esimerkillisesti, niissä voi liikkua joko ristiohjaimella tai ohjaimen tateilla navigoiden
  • esineitä voi siirtää esim. varustelaatikon, inventaarion ja pikavalintarivin välillä kätevästi
  • liikkuminen on sujuvaa, hahmot eivät ole jääneet kertaakaan jumiin
  • yksi asia vaatii hieman totuttelua, sillä esimerkiksi halutun esineen kohdalla tietyn näppäimen painaminen avaa lisätoimintoja (kuten korjaa, reseptit, hajota osiksi, pudota)
  • serverille tultaessa on hieman outoa, että ryhmäkutsu pitää laittaa muille osallistujille joka kerta, jotta kompassista näkee muiden sijainnin
  • esineet eivät katoa kuin pieru Saharaan ja realistisuus on isossa roolissa eri jutuissa
  • nilkan nyrjähdykseen auttaa lasta, joka nopeuttaa parantumista
  • murtunut jalka hoidetaan kipsivaloksella
  • siteet auttavat haavaumiin
  • antibiooteilla parannetaan hitaasti kehittyvä tauti, joka hoitamattomana muuttaa pelaajan erittäin pitkän ajan kuluttua zombieksi
  • tietystä kukasta sekä vedestä keitetty tee auttaa ripulia vastaan
  • oman majapaikan ansoitus ärsyttää joskus, sillä esimerkiksi seinien ympärille laitetut piikkiansat vahingoittavat myös pelaajia
  • joskus on haasteita valikoiden kanssa siinä mielessä, että välilehtiä on useita ja niiden alla on monesti vielä useampi sivu
  • valmistettavia juttuja (jos tekee vaikka piikkilanka-aitaa) voi hakea tekstikentästä esim. sanalla fence, jolloin peli antaa hakusanan sisältävät vaihtoehdot, ja näyttää myös valitun esineen vaatimat tarvikkeet tekstiä klikkaamalla
  • kiipeilyanimaatio näyttää hieman hassulta, sillä hahmot eivät kiipeä, vaan juoksevat paikallaan tikkaita pitkin mentäessä
  • samoja laatikoita tai esim. nuotiota, jossa on paistumassa lihaa, ei voi käyttää yhtäaikaa eri pelaajien toimesta
  • nyt laatikot voi nimetä haluamallaan tekstillä, vastaavaa ei tainnut ennen olla

Lyhyesti voi tiivistää, että vaatii aikaa löytää kaikki jutut. Lisäksi moni asia on näppäinyhdistelmien takana, tai sitten pitää painaa tiettyä näppäintä pohjassa pitempään. Nopeus tulee ajan kanssa, aluksi kannattaa tehdä asiat niin, että ne jäävät mieleen.

Varsinaista tarinaa tässä ei taida olla, mutta tutkimisen ilo, oman tukikohdan rakentelu, mittelyt zombien kanssa ja 7. öihin valmistautuminen + puolustuksen suunnittelu kantavat pitkälle. Kartalle myös putoaa 3 päivän välein hyvää tavaraa sisältävä mysteerilaatikko (joka merkitään kartalle ja kompassiin) kuin ilmaispeli Vigorissa konsanaan, paitsi nyt ei ole muita ihmispelaajia tähtäilemässä sitä noudettaessa.

7 Days to Die:ssä on myös mahdollisuus PvP:hen, jos sellaisesta pitää. Tuosta ei ole kuitenkaan kokemusta. Trophyissä on haasteena "teilaa 25 ihmispelaajaa". Mainittakoon, että edeltävässä versiossa lukema oli aivan järjetön "platinanblokkaaja", sillä ihmispelaajia piti saattaa päiviltä peräti 2500.
 
Itelle aika oli kullannut muistot ja äkkiä tuli vastaan se miksi joskus lopetin pelaamisen. Tässä on vahvasti läsnä sellanen hidas jatkuva säätäninen, hirveesti kaikkea paskaa pitää käydä loottaamassa että saa tukikohdan edes johonki kuosiin ennen ku eka bloodmoon horde tulee.

Käytännössä tää tarkottaa että vaellat pitkiä matkoja hitaaaaasti koska stamina on loppu koko ajan. Loottaat inventaarion täytee ja yrität ehtiä ennen yötä takas tukikohtaan mutta liikut vielä hitaammin koska reppu täynnä. Jotenki rasittavaa.

Sitte enne täs oli niin et kyvyt kasvaa tehdessä, eli opit paremmaksi louhijaksi ja kamojen rakentelijaks sitä mukaa kun teet. Nyt toi on korvattu sillä et joudut luottamaan rng:hen jotta löydät lehtiä joista saa perkkipisteitä, sitte ku on tarpeeks pisteit ni aukee esim paremmat työvälineet louhintaan. Jos on paska säkä ni juokset kivikirveen kanssa vielä ku sulla on helikopteri alla.

En digannu muutoksista ja rehellisesti sanottuna tuli tosi kusetettu olo. Julkaisivat tän ulos 1.0:na mutta kun kattoo peliä ni tossa lukee "pelaa betaversiota" ja pelin alkuruudus lukee "tämä on pre-releasebuildi" tai jota tollasta.

Ostin siis saman pelin kahdesti koska juurikaan uusia juttuja täs ole, paitti toi skillisysteemi uudistettu. Ehkä yks paskimmist pelikehittäjist ku ottaa huomioo et tätä on tehty yks 10v jollai helvetin unitylla. PS5:n latausajat loistaa poissaoloaan ku unity ei vissii tue sitä. Maailman lataus kestää joku 5min nimittäin.
 
Tämä on julkaisussa paremmassa kunnossa kuin 95% peleistä mitä julkaistaan. Ei yhtään kaatumista, enkä muista yhtään bugiakaan kohdanneeni. Nettipeli toiminut täydellisesti.
PS4 versio, joka oli muuten Telltale Gamesin tekemä, oli aivan hirveä joka osa-alueella ja silti nautin siitäkin suuresti. Tämä PS5 versio on aivan eri maata. Iskee omaan makuhermoon täysillä, aivan mahtava peli!
 
Ajoneuvot on se juttu tässä uudemmassa versiossa, niin ei tarvi juosta huohottaen. Ja noihin lehtiin, niin mitä enemmän panostat tiettyyn kykyyn, sen enemmän niitä lehtiä tippuu ja löytyy. Eli jos vaikka pelaat keihäällä ja nostat sen perkkejä, löydät todennäköisemmin keihääseen liittyviä lehtiä jne. Oma kokemus on että aika nopeesti kuitenkin kaikki oleellinen löytyy kun peliä pelaa. Eli ihan lottoamiseen ei onneks tarvi tukeutua.
 
Alkuun auttavat myös kokemuksen kautta ja tutorial-tehtävillä ansaittavat kykypisteet, joita olen panostanut kantokykyyn, staminan palautumiseen ja myös iskujen voimakkuuteen. Zombeja vastaan pärjää parhaiten, kun huitaisee heavy-iskulla päähän. Se horjuttaa niitä, yleensä parin iskun jälkeen myös kaataa ja tuhoaa 3-4 iskulla. Isommat kestävät 1-2 iskua enemmän. Ja kuten Kirai sanoi yläpuolella, myös tietyntyyppisen lootin määrän saantiin voi vaikuttaa kykyjen kautta. Pisteet siis parantavat todennäköisyyttä.

Blood Moon -öitä on koettu tähän mennessä kolme kappaletta (kaksi samassa pelissä, yksi toisessa), eikä niihin ole juuri muuta tarvittu kuin piikkiansoja talon ympärille, portaiden hakkaamisen pois (ja tarvittaessa keihäillä tökkimistä yläpuolelta), pari kulkureittiä, joista pääsee sisään hyppäämällä seinään/tasoon kiinnitettyihin tikkaisiin ja varalle on rakennettu myös taloa kiertäviä kulkuramppeja. Niitä pitkin on helppo ammuskella jouskarilla tai muilla aseilla seiniä murjovia vihollisia.

Myöhemmin voi toki tulla haasteita, sillä reissatessa on näkynyt mm. siivekkäitä vihollisia ja seiniä pitkin nelin kontin kulkevia otuksia. Näissä voi myös taktikoida, sillä zombit tuntuvat sen verran fiksuilta, että ne koettavat murtautua sieltä, missä on selkein reitti. Sinne on helppo laittaa teräviä piikkejä odottamaan.
 
Ylös Bottom