Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Toisaalta viime aikoina on tullut raportteja Kinda Funnylta, että Sony sanoo kehittäjä A:lle toista ja kehittäjä B:lle jotain muuta. Eli sitä ristiriitaa olisi olemassa.
Kinda Funnyn väki on myös tunnettu virheellisen tai vähintäänkin väritetyn tiedon levittämisestä.

Colin Moriarty:
A trusted source tells me most developers are not happy with PS4.5, and having to develop around it. Extra cost, planning, other nonsense
GDC:n teettämä kysely
Has mid-cycle console refresh (Xbox One Scorpio/PS4 Pro) been received positively, negatively or neutrally at your studio - - Just 5 percent said it was a negative development.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Ja yksi mielenkiintoinen pointti tullut esille, että trophyjen määrälle on joku raja, jos pelissä on todella paljon DLC:tä. Tietyt kehittäjät eivät silloin välttämättä edes tee enää sen rajan ylittämisen jälkeen lisäsisältöä. Sekin kertoo jotain trophyjen merkityksestä nykyään pelialalla, vaikka vain harvaa pelinkehittäjää koskeekin.

DriveClubin trophymäärä "vuoti yli", minkä seurauksena osa auto-DC:n DLC-lisärien tropheista onkin bikes-DC:n puolella.

https://twitter.com/Rushy33/status/697934652766556160

Sattumoisin DC:ssä on tasan 128 trophya. Luvun jaollisuus kertoisi enemmänkin, että Orbisin tietokannan suunnittelussa tulleet rajat on kohdattu - nykygeneraatioiden pleikat käy siis FreeBSD:n pohjalta kehitetyllä forkilla ja "trophyt" on XML-tietokanta. PS3DevWiki kertoo lisää jos kiinnostaa tutkia. PS3:n raja taitaa myös olla 128 koska Red Dead Redemptionissa niitä on 91, jos tietokannat erotetaan niin sitten ei voi enää tehdä multiplatform-peliä, jossa olisi yhdistetty trophylista. Hyvä kysymys kuinka pitkään niitä enää halutaankaan tehdä...

Joka tapauksessa tuo on kyllä sellainen raja, että olisikohan DC ainoa joka sinne asti ylsi. Vuosia sitten trophy-yhteisöissä oli kyllä keskustelua "points score" -rajoituksista, millä voisi selittyä esim. se, ettei Red Dead Redemptionissa ole tropheina paria Xboxin achievementia. Peleistä onkin havaittavissa sännönmukaisuuksia, jotka siis liittyy ei peliaikaan, vaan paljon yhdestä tuotteesta voi pisteitä platinassa ylipäätään saada, DLC poislukien. Poikkeuksiakin riittää, etenkin nuo DLC-trophyt heittelee hieman eestaas.

F2P:t ei taida saada platinaa vaikka pitäisi pelata tuhat tuntia, ellei se ole MMO/MOBA jonka platinoi parinsadan tunnin jälkeen (Neverwinter looking at you...) My Name is Mayolla on platina, koska se ei ole F2P :D Se maksaa $0,99. Samaa taktiikkaa käytti PS3:n Elemental Monster aikoinaan.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Mulle trophyjen metsästys on ehkä tutumpaa kuin kenellekään muulle tällä foorumilla. Kaikki alkoi vuonna 2011, kun ostin PS3:n ja ensimmäisen pelini. Silloin en vielä kiinnittänyt trophyihin mitään huomiota, mutta kiinnostus kohosi sitä mukaa, kun pelejäkin alkoi kertyä lisää. Kiva, kun kaikille peleille on olemassa yhteinen kokoelma, jossa saavutukset on listattu kutakuinkin yhdenmukaisesti ja näkyvät kokonaistasona profiilin etusivulla.

Omana tavoitteenani ei ole nostaa kokonaistasoa helpoilla trophyillä vaan kerätä kaikista peleistä mahdollisimman korkea prosenttiosuus. Tästä tuli jossakin vaiheessa varsin kiusallinen pakkomielle: kun kerran olin jonkun pelin aloittanut, pelasin sen läpi vaikka inhosin sitä. Itku kurkussa on tullut hinkattua mm. sellaisia roskapelejä kuin Hell Yeah!, Hydrophobia, Machinarium ja Soul Calibur: Lost Swords. Kaikkein mielipuolisin teko oli kuitenkin hankkia platina PS2-remasteroidusta paskeesta nimeltä Prince of Persia: Warrior Within. Platinan saamiseksi peli piti muun muassa vetää läpi kaikilla kolmella vaikeustasolla ja kerätä kaikki syvyyden syövereihin piilotettu tauhka. Verenpainetta ei laskenut sekään, että peli on poikkeuksellisen vaikea (epäreilu), ja sen läpäisyyn menee ilman kuolemiakin reilusti yli kymmenen tuntia.

Tuota prosenttien keräämistä olen sittemmin hillinnyt siten, etten enää pelaa sellaisia pelejä joista en tykkää. Tiettyjen pelien trophyt voi onneksi nykyään piilottaa häiritsemästä, vaikka läpäisyprosentti olisi kuinka alhainen. Hyvien pelien kohdalla sen sijaan tulee edelleenkin tehtyä kaikkea hullua. Johtopäätöksenä voin sanoa, että ajanhukkaahan tämä trophyhuoraaminen on, kuten pelaaminen ylipäätään. Toisinaan se on kyllä pirun hauskaa ja palkitsevaa, kunhan itse peli miellyttää:cool:.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Mulle trophyjen metsästys on ehkä tutumpaa kuin kenellekään muulle tällä foorumilla. Kaikki alkoi vuonna 2011, kun ostin PS3:n ja ensimmäisen pelini.

Miksi juuri sinulle? Porukka on kerännyt saavutuksia jo paljon ennen vuotta 2011. Xbox 360 tuli monta vuotta aikaisemmin markkinoille ja Achievementit olivat heti mukana. Sony toki fiksusti matki tämän systeemin myöhemmin.

Achievementtien keräily on hauskaa, se on se pointti. Toki pelit pelataan pelien takia, mutta jos siinä samalla muutama achievementti napsahtaa niin ei siitä haittaa ole.

Noista saavutusrajoituksista. Ne ovat tainneet ainakin suurimmilta osin poistua Xboxin puolelta, vaikka aluksi niitä olikin. Nythän esim. Master Chief Collection (joka siis listataan yhdeksi peliksi) sisältää 600 achievementtia ja 6000 gamerscore pistettä. Silti normi on edelleen 30-50 achia ja 1000 pistettä. Vanha kunnon sanonta "tonni täyteen" pätee edelleen. TrueAchievements on muuten aivan mahtava sovellus Xbox Onen puolella. Suosittelen.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Sattumoisin DC:ssä on tasan 128 trophya. Luvun jaollisuus kertoisi enemmänkin, että Orbisin tietokannan suunnittelussa tulleet rajat on kohdattu - nykygeneraatioiden pleikat käy siis FreeBSD:n pohjalta kehitetyllä forkilla ja "trophyt" on XML-tietokanta. PS3DevWiki kertoo lisää jos kiinnostaa tutkia. PS3:n raja taitaa myös olla 128 koska Red Dead Redemptionissa niitä on 91, jos tietokannat erotetaan niin sitten ei voi enää tehdä multiplatform-peliä, jossa olisi yhdistetty trophylista. Hyvä kysymys kuinka pitkään niitä enää halutaankaan tehdä...

Joka tapauksessa tuo on kyllä sellainen raja, että olisikohan DC ainoa joka sinne asti ylsi. Vuosia sitten trophy-yhteisöissä oli kyllä keskustelua "points score" -rajoituksista, millä voisi selittyä esim. se, ettei Red Dead Redemptionissa ole tropheina paria Xboxin achievementia.

Suurinta osaa tuosta en ymmärtänyt lainkaan, mutta ainakin Pinball Arcadessa (PS3) tuli raja vastaan jo alle sadan trophyn kohdalla, eikä myöhemmin julkaistuissa pöydissä tullut enää pokaaleja mukana.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Suurinta osaa tuosta en ymmärtänyt lainkaan, mutta ainakin Pinball Arcadessa (PS3) tuli raja vastaan jo alle sadan trophyn kohdalla, eikä myöhemmin julkaistuissa pöydissä tullut enää pokaaleja mukana.

Tuo ei johdu siitä, että tietokantaan ei mahtuisi pelin kohdalle lisää merkintöjä vaan siitä, että PA:n "points score" eli trophyjen verrannollinen pistearvo saavutti tuossa vaiheessa 2400. Enemmän kuin millään muulla platinattomalla PSN-pelillä ja vissiin enemmän kuin millään tuohon mennessä julkaistulla pelillä ylipäätään :D Sony siis yksiselitteisesti sanoi FarSightille, että niitä ei sitten enempää lisätä.

Siitä onko tuollaisissa points score -rajoituksissa järkeä, voi sitten olla montaa mieltä. Näitä tiukkoja sääntöjä on kai Sonyllakin pikkuhiljaa karsittu, kuten Dragonfly sanoi Xboxin puolella tapahtuneen. Toi on jo PS3-aikakaudelta tuttua, että PS2-pelien HD Classics tupla- ja trilogiajulkaisut (Splinter Cell, Hitman, Prince of Persia jne) sai kyllä sisältää kaksi, kolmekin platinaa, yhden jokaiselle tittelille.

@Dragonfly taisi Nahkiaanen tarkoittaa ihan *trophyja* eli pleikkapuolta. Tosin en Nahkiaasen 28:lla platinalla vielä silloinkaan uskaltaisi mitään varmaksi väittää, kun saitin nimi on konsolifin :p

Sony suhtautui alunperin aika nihkeästi saavutusten tuomiseen konsolille, sitä ei pidetty pelaamisen kannalta mitenkään tarpeellisena. Trophytuki julkaistiin konsolille firmispäivityksessä vasta kaksi vuotta konsolin julkaisun jälkeen, eikä Sony silloinkaan edellyttänyt pelilafkoilta tukea niille. Nintendon käsikonsolit ja Wiihän porskutti vallan hyvin ilman minkäänlaisia saavutuksia, puhumattakaan tuhansista laitteista ennen Xboxia. Silloin ne saavutukset, leaderboardit jne vain oli pelinsisäisiä, eikä käyttöjärjestelmän ominaisuus.

Mulla on PS1:n muistikortilla Tekken 3 -save, jossa on Ninalla joku 500+ matsia joista ehkä parikymmentä hävitty. Ei siis saanut pelata kukaan muu kuin minä Ninaa mun pleikalla, ettei vaan voittoprosentit mee. Ja useampi save lisää FFVII:lle, eka oli puhdas läpipeluu ja toinen on 170-tuntinen, jossa keräsin kaikki materiat, koin awkward momentin Barretin kanssa ja maxasin kaikki hahmot lv 255. En sentään farmannut merenpohjassa statseja maksimiin, jotkut on vielä tämänkin tehneet. Ei tarvittu achievementeja että voi konsolilla hifistellä, ei :p
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Ennemminkin vain itse taustalla ihmetellyt niiden kommentteja, jotka jättää pelejä ostamatta, jos on liian vaikea trophy, jotta ei näytä listoissa huonolta.

Tämä. Sekin hämmästyttää, että skipataan pelejä, joista ei voi saada platinaa. Tälläkin saitilla joku jutteli jättävänsä Journeyn väliin tästä syystä, menee vissiin joku "putki poikki". Eli kaiken maailman paskaviemäreitä ollaan valmiina kairaamaan helppojen pyttyjen vuoksi (uusi platina, jes!!!1), mutta oikeasti laadukkaat tittelit eivät kelpaa, jos on liian vaikeaa tai tuo mainittu tietty kannu uupuu listasta.

Onko pelaamisen tarkoitus olla mukavaa ajanvietettä vai onko viihtyminen toissijaista, kunhan piinasta saa virtuaalipalkinnon? Onhan noita hauska kerätä, mutta keuliminen on turhaa, koska pelit ja niiden saavutukset eivät ole samalla viivalla. Jollakin saattaa olla vaikka 100 platinaa My Name Is Mayo -tasoisista räpellyksistä, toisella ainoa platsku on Super Meat Boysta. Kummalla on uljaampi meisseli?

P.S. Hankkikaa kaikki pystit Crypt of the NecroDancerista, siihen on Pleikkarilla pystynyt kaksi (2) Telluksen asukasta. Tuon jälkeen teidän ei enää koskaan tarvitse todistella mitään.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Tämä. Sekin hämmästyttää, että skipataan pelejä, joista ei voi saada platinaa. Tälläkin saitilla joku jutteli jättävänsä Journeyn väliin tästä syystä, menee vissiin joku "putki poikki". Eli kaiken maailman paskaviemäreitä ollaan valmiina kairaamaan helppojen pyttyjen vuoksi (uusi platina, jes!!!1), mutta oikeasti laadukkaat tittelit eivät kelpaa, jos on liian vaikeaa tai tuo mainittu tietty kannu uupuu listasta.

Onko pelaamisen tarkoitus olla mukavaa ajanvietettä vai onko viihtyminen toissijaista, kunhan piinasta saa virtuaalipalkinnon? Onhan noita hauska kerätä, mutta keuliminen on turhaa, koska pelit ja niiden saavutukset eivät ole samalla viivalla. Jollakin saattaa olla vaikka 100 platinaa My Name Is Mayo -tasoisista räpellyksistä, toisella ainoa platsku on Super Meat Boysta. Kummalla on uljaampi meisseli?

P.S. Hankkikaa kaikki pystit Crypt of the NecroDancerista, siihen on Pleikkarilla pystynyt kaksi (2) Telluksen asukasta. Tuon jälkeen teidän ei enää koskaan tarvitse todistella mitään.

Kuka skippaa? Luin pikaisesti koko Journey-ketjun läpi eikä siellä ollut mitään mainintaa platinasta. Ettet vain hämmästyisi omista mielikuvistasi?
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Virtuaalipalkinto tai ei, mutta se BLIMG ääni joka tulee kun se trophy sieltä ruutuun kolahtaa on kun heroiinia mun korville jo siitä asti kun trophyt saatiin pleikkarille. Pakkohan niitä on kerätä, mutta toki joku roti kuten ylempänä mainittiin. Että jätetään pelejä ostamatta sen takia että ei oo platinaa tai jotain menee jo överiksi. Itse olen kerännyt mun platinat ainoastaan peleistä joita tykkään pelata, joskus vuosia sitten myös ehkä vähä masokisti hommia kuten Mirrors Edge ja Dead Space 2 ja mitä näitä nyt on. Nykyään ei ota enää stressiä, tulee mitä tulee ja jos on joku suht realistinen lista niin voin koittaa platinaa.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

@Dragonfly taisi Nahkiaanen tarkoittaa ihan *trophyja* eli pleikkapuolta. Tosin en Nahkiaasen 28:lla platinalla vielä silloinkaan uskaltaisi mitään varmaksi väittää, kun saitin nimi on konsolifin [emoji14]

Jep, uskaltaisin väittää että jopa meikäläisellä on 28 "täyttä tonnia" Xboxin puolella ja se on vielä ihan junnutason pinnoja. Suosittelen tsekkaamaan Konsolifinissäkin vaikuttaneen Healtin Achievementti keräilyt. Siinä alkaa olla tekemisen meininkiä.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Kuka skippaa? Luin pikaisesti koko Journey-ketjun läpi eikä siellä ollut mitään mainintaa platinasta. Ettet vain hämmästyisi omista mielikuvistasi?
Muistaakseni tämä mainittiin PS+ ketjussa.

E:
Virtuaalipalkinto tai ei, mutta se BLIMG ääni joka tulee kun se trophy sieltä ruutuun kolahtaa on kun heroiinia mun korville jo siitä asti kun trophyt saatiin pleikkarille.
wtf :p
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Pelaamisesta saavutus/palkinto, onhan noita monessa pelissäkin sisällä. Jos joku peli ei tue sisäisesti mitään saavutuksia niin onhan se aika makeeta, että järjestelmätasolla sitten kuitenkin niitä tuetaan.

Turhista/automaatti trophyista en itse saa mitään fiilistä tai vain niiden pelkästä keräämisestä, mutta mikäli ne tuovat jotain lisäsisältöä tai tavoiteltavaa niin silloin trophyt vain lisäävät pelin arvoa.
 
On saavutuksissa huonotkin puolensa. Lähes kaikki koodit on nykyään kadonneet peleistä.
Kuinka mukavaa se olis vaikkapa GTAssa laittaa huijauskoodi päälle (esim kaikki aseet) ja riehua vaan muutaman minuutin, mutta ei koska joku netin tuttiritari käyttäisi niitä koodeja jotenkin hyödyksi trophyissa(kin). Enkä tiedä onko GTAssa koodeja, käytin vain esimerkkinä.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Kyllähän yleensä koodit ja modit poistaa trophyt käytöstä, peli jopa ilmoittaa siitä erikseen. Skyrim muistaakseni teki ainakin näin.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Itse yleensä hommaan kaikki trophyt/achievementit peleistä joista tykkään todella paljon.

Resident Evil 7 :D
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Itse en tarkoituksella yritä hommata mitään trophyjä. En näe siinä mitään mieltä. Ne tulee mitä on tullakseen. Pelaan pelejä nautinnon vuoksi ja varsinkin kun oma aika on rajallinen en jaksa hinkata jotain tiettyä asiaa vain sen takia, että siitä saisi jonkun merkinnän. Aikaisemmin xbox 360 aikaan tein sitä vähän aikaan ja parin vuoden päästä totesin, että tässä ole mitään järkeä.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Kyllähän yleensä koodit ja modit poistaa trophyt käytöstä, peli jopa ilmoittaa siitä erikseen. Skyrim muistaakseni teki ainakin näin.

Toi on toisaalta jopa huvittava piirre, sehän on yksinpeli. Ainakin Red Faction: Armageddonissa sait sentään vapaasti käyttää cheatteja kun olit eka vetänyt ruttuotsaisen läpipeluun, se nyt on ihan ok (ois vaan ollut laadukkaampi tekele...)

Varmaan ainoa mieleen tuleva peli, jossa dev console on konsoleillakin käytettävissä on Two Worlds II. Se on aivan mahtavaa, voit säätää kamerakulmaa aina 3rd personista isometriseen tai vaikka top downiksi jos mieli tekee, korjata sen järjettömän isolle säädetyn motion blurin määrää ja hioa fysiikka-asetuksiakin, jos tuntuu liian heppoiselta/raskaalta pelimaailma. Ainoastaan jos aktivoi god moden tai vastaavia läskiksilyöntejä, tulee trophyille disable.

Mutta kokonaisuutena, pelit ja etenkin sandbox-pelit on puhtaita leikkikaluja. Niiden kanssahan pitääkin saada lyödä läskiksi aina välillä. Ei esim. Skyrimin suhteen Bethesda päätä mikä mun mielestä on pelissä hauskaa (vaikka onhan se giants' sky launch -bugi hilpeä). Minä sen päätän. Voin sinällään ymmärtää ettei haluta antaa jotain "kerää pankkiin 50k kultarahaa" -trophya jos joku modailee itselleen jotain infinite cash -kippoa, mutta toisaalta on aika hassua rankaista pelaajaa siitä, että modaa yksinpelistä itselleen mieluisampaa pelattavaa. Gaming is serious business.
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Uncharted peleissä sai koodit myös vapaaseen käyttöön kun pelin kärsi murskaavalla läpi eikä trophyja otettu pois s. Tämä helpotti todella paljon esim näissä pokaaleissa jotka vaativat sitä "huoraamista" :D
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

dollarin hintainen My Name Is Mayo, jossa vain napsutellaan majoneesipurkkia, ja 10 000 täppäyksen jälkeen platina on ansaittu (50 muun Trophyn kera).

Tätä kivaa ei näköjään Suomi-rahvaalle ole edes tarjolla. :mad:

Miten trophyt muuten menee jos pelaa saman pelin eri alueiden versioita? Onko joku kollektiivi vai nimikkeet erikseen vai?
 
Vastaus: Achievementit ja trophyt, turhaa suorittamista ja ajanhukkaa?

Tätä kivaa ei näköjään Suomi-rahvaalle ole edes tarjolla. :mad:
Olin lukevinani Twitteristä, että My Name Is Mayo on tulossa EU Storeen - tai siis ainakin joidenkin SIEE-maiden Storeihin.

Miten trophyt muuten menee jos pelaa saman pelin eri alueiden versioita? Onko joku kollektiivi vai nimikkeet erikseen vai?
Riippuu ihan pelistä. Yleensä on yksi yhteinen Trophy-lista pelin regioniin katsomatta, joskus on joka alueelle omansa.
 
Ylös Bottom