Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ajalliset yksinoikeudet - nerokas strategia vai rahan tuhlausta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dragonfly
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
KOTOR Remake. Siinä jälleen esimerkki ärsyttävästä ajallisesta yksinoikeudesta. Ärsyttävyys ei ole siinä, että peli on ajallinen yksinoikeus, vaan siinä miten asiasta kerrotaan.

Peli esitellään PS5 yksinoikeutena. Sen jälkeen LucasFilm Games joutuu erikseen selventämään, että kyllä tämä myös PC:lle tulee. Tässä välissä insiderit ovat jo saaneet tietoonsa, että peli on ajallinen yksinoikeus. Sitten Sonyn virallinen twitter tili julkaisee trailerin saatesanoin "Koe KOTOR remake yksinoikeudella PS5:llä." Ei mainitse edes PC:tä millään tavalla. Loppujen lopuksi pelin suunnittelija tulee ja sanoo, että peli on ajastettu yksinoikeus PS5:llä ja PC:llä.

Kaiken tämän jälkeen ei tietystikään edelleenkään tiedetä kuinka pitkästä ajallisesta yksinoikeudesta on kyse.

Kaikki tämä salailu ja markkinointisanoilla kikkailu on ärsyttävintä. Ei se, että peli on ajallinen yksinoikeus. Jos suoraan kerrottaisiin, että peli on esim. vuoden ajallinen yksinoikeus, niin okei sitten se on. Homma paketissa.
 
KOTOR Remake. Siinä jälleen esimerkki ärsyttävästä ajallisesta yksinoikeudesta. Ärsyttävyys ei ole siinä, että peli on ajallinen yksinoikeus, vaan siinä miten asiasta kerrotaan.

Peli esitellään PS5 yksinoikeutena. Sen jälkeen LucasFilm Games joutuu erikseen selventämään, että kyllä tämä myös PC:lle tulee. Tässä välissä insiderit ovat jo saaneet tietoonsa, että peli on ajallinen yksinoikeus. Sitten Sonyn virallinen twitter tili julkaisee trailerin saatesanoin "Koe KOTOR remake yksinoikeudella PS5:llä." Ei mainitse edes PC:tä millään tavalla. Loppujen lopuksi pelin suunnittelija tulee ja sanoo, että peli on ajastettu yksinoikeus PS5:llä ja PC:llä.

Kaiken tämän jälkeen ei tietystikään edelleenkään tiedetä kuinka pitkästä ajallisesta yksinoikeudesta on kyse.

Kaikki tämä salailu ja markkinointisanoilla kikkailu on ärsyttävintä. Ei se, että peli on ajallinen yksinoikeus. Jos suoraan kerrottaisiin, että peli on esim. vuoden ajallinen yksinoikeus, niin okei sitten se on. Homma paketissa.
Kieltämättä sekavalta kuulostaa. Jos oikein nyt tästä tulkitsen niin olisi myös mahdollisuus että on tulossa Xboxillekin?

Eikös Final Fantasy 7 remaken kanssa ollut samaa vai miten se nyt meni? Olin jossain vaiheessa luulossa että olisi mahdollisuus että tulee joskus myös Xboxin puolelle?
 
Oikeastaan ei ole hirveän fiksua markkinointia Sonylta kertoa, että maksettiin pelin tuottajille siitä, ettei kukaan muu kuin pleikkaripelaaja pääse pelaamaan peliä konsolilla ensimmäisen vuoden ajan. Kuulostaa paljon paremmalta sanoa, että peliä voi pelata vain pleikkarilla. Olisi aika outoa odottaa, että Sony asettaisi itsensä näyttämään huonolta, kun on juuri käyttänyt rahaa saadakseen huomiota ja näyttääkseen hyvältä.
 
Oikeastaan ei ole hirveän fiksua markkinointia Sonylta kertoa, että maksettiin pelin tuottajille siitä, ettei kukaan muu kuin pleikkaripelaaja pääse pelaamaan peliä konsolilla ensimmäisen vuoden ajan. Kuulostaa paljon paremmalta sanoa, että peliä voi pelata vain pleikkarilla. Olisi aika outoa odottaa, että Sony asettaisi itsensä näyttämään huonolta, kun on juuri käyttänyt rahaa saadakseen huomiota ja näyttääkseen hyvältä.
Toisaalta asia ei ole ihan noin yksinkertaista. Sony ei ole maksanut pelistä, ettei kukaan muu pääse sitä pelaamaan, vaan Sony on maksanut pelitalolle osan sen tuotannosta, jotta peli edes valmistuu. Vastavuorosta Sony on asettanut ehdon, että se saa peliin yksinoikeuden X kuukaudeksi pelin julkaisusta.
 
Niin, tuskin KOTOR:in remake olisi jäänyt tekemättä, mutta monelle muulle pelille tuollaiset yksinoikeusdiilit ovat elinehto. Deathloop olisi varmaan parempi esimerkki tuosta.
 
Oikeastaan ei ole hirveän fiksua markkinointia Sonylta kertoa, että maksettiin pelin tuottajille siitä, ettei kukaan muu kuin pleikkaripelaaja pääse pelaamaan peliä konsolilla ensimmäisen vuoden ajan. Kuulostaa paljon paremmalta sanoa, että peliä voi pelata vain pleikkarilla. Olisi aika outoa odottaa, että Sony asettaisi itsensä näyttämään huonolta, kun on juuri käyttänyt rahaa saadakseen huomiota ja näyttääkseen hyvältä.
Joo, tottakai Sonyn kannalta tämä on se tapa markkinoida peliä. Kuluttajan kannalta sen sijaan ärsyttävää. Tämä on myöskin nyt vain tuorein tapetille noussut esimerkki. Suurin osa ajallisista yksinoikeuksista käyttäytyy samoin.
Kieltämättä sekavalta kuulostaa. Jos oikein nyt tästä tulkitsen niin olisi myös mahdollisuus että on tulossa Xboxillekin?

Eikös Final Fantasy 7 remaken kanssa ollut samaa vai miten se nyt meni? Olin jossain vaiheessa luulossa että olisi mahdollisuus että tulee joskus myös Xboxin puolelle?
Tulkitset ihan oikein. On hyvinkin mahdollista, että KOTOR remake tulee Xboxille, mutta mitään aikataulua sille ei ole.

Final Fantasy 7 remakelle oli jonkin sortin aikataulu. Päivämäärä muistaakseni ilmoitettiin jo heti silloin julkistuksen tai viimeistään julkaisupäivän yhteydessä, mutta Sony "osti" tätä yksinoikeusaikaa lisää PS5-versiolla. Jälleen kuluttajan kannalta ärsyttäviä juttuja, kun nyt aikataulun suhteen on enemmän spekulaatiota. Final Fantasy 7 remake on aika varmasti tulossa vähintäänkin PC:lle, mutta hyvin suurella todennäköisyydellä myös Xboxille.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta asia ei ole ihan noin yksinkertaista. Sony ei ole maksanut pelistä, ettei kukaan muu pääse sitä pelaamaan, vaan Sony on maksanut pelitalolle osan sen tuotannosta, jotta peli edes valmistuu. Vastavuorosta Sony on asettanut ehdon, että se saa peliin yksinoikeuden X kuukaudeksi pelin julkaisusta.
Lienenkö sitten turhan kyyninen mutta ei nämä firmat hyvää hyvyyttää halua pelejä valmiiksi auttaa vaan kyllä siinä aina se joku oma lehmä on ojassa. Toisaalta kuka haluaa? Potkukäynnistimetkin (kickstarter) pyörii sillä että tukijat saa sitten sen valmiin tuotteen.

Tuo lainaamani teksti vain kertoo tuon asian aika ruusunpunaisesti, ikään kuin Sony haluaisi ensisijaisesti vain saada pelin maailmaan vaikka se on vain keino pyörittää bisnestä.

No joo, itsestään selvyyksiä kirjoittelen, jatkakaa :P
 
Ihan mielenkiintoista huomata, että nyt, kun Sony on hommannut yksinoikeudekseen, vaikkakin vain ajalliseksi, ison ja kiinnostavan nimen, niin osaa käyttäjäkunnasta se tuntuu kismittävän, vaikka ei tästä nyt kovinkaan kauaa ole, kun asiasta väännettiin toiseen suuntaan, kun puhuttiin Microsoftin studiohankinnoista ja kyseisten studioiden pelien todennäköisestä muuttumisesta Microsoft only-tason tuotteiksi. Silloin perustelut asian positiiviseksi saamiseksi olivat suunnilleen tasoa "Ne piirtää, joilla on liitua!", "Microsoftin huomaan päätyminen avaa mahdollisuuksia..." ja "Nehän tuodaan itse asiassa nyt useammalle alustalle, kun voit vaikka millä Microsoftin systeemillä pelata niitä tulevaisuudessa...". Taisipa joku ehdottaa myös, että "Työnnä kättä syvemmälle taskuun ja osta Xbox, jos Bethesdan pelejä pelata haluat..." ja "Bisnes on bisnestä". Nyt sitten, kun KotOR Remake on day one PS5, tulee PC:lle joskus ja isolla ehkällä joskus vielä myöhemmin Xboxille, niin on sitten niin mulkusti tehty, että voi kauheaa. Vähän haisee kaksoisstandardit tässä, tekisi mieleni sanoa. Ei kai tässä muuta voi kuin kuitata, että "Jos haluat KotOR Remakea day one pelata, niin kättä vaan taskuun ja Pleikkaria ostamaan...". Muussa tapauksessa sitten saa odottaa.

Noin vakavasti ja rehellisesti sanottuna olen toki sitä mieltä, että yksinoikeudet ovat rajoittavia ja yleisesti pelaajakunnan kannalta negatiivista, mutta koska "Bisnes on bisnestä", niin niitä vain tulee olemaan. Microsoft lähti omilla toimillaan sille linjalle, josta on moneen eri kertaan jo väännetty, joten näen ihan ymmärrettävänä, että Sony tekee vastavetoja omien taloudellisten rajojensa puitteissa. Ihan hyvä, että kilpaillaan pelkän alistumisen sijasta. Se on ihan ymmärrettävää ja odotettavaakin, että kun Microsoft kilpavarustelee omalla suunnallaan, niin Sony tekee vastavetoja mahdollisuuksiensa mukaan.

KotOR Remakesta vielä sen verran, että tuli tuossa tutulla Star Wars-aiheisella tubekanavalla vastaan video, jossa käytiin lävitse jonkun verran inside-tason infoa, jossa todettiin, että pelin budjetti olisi 70 miljoonaa taalaa + tuohon päälle vielä tässä vaiheessa ulospäin kertomaton määrä Sonyltä. Vaikka toki vahvistamatonta tietoa, niin voitaneen silti sanoa, että "Sonyn huomaan päätyminen avaa mahdollisuuksia...". Sonyn kanssa diilin tekeminen tuo kehittäjille lisää valuuttaa tehdä enemmän ja paremmin. Saadaan siis mitä todennäköisimmin parempi peli ulos, kun julkaisun aika on.
 
Ihan mielenkiintoista huomata, että nyt, kun Sony on hommannut yksinoikeudekseen, vaikkakin vain ajalliseksi, ison ja kiinnostavan nimen, niin osaa käyttäjäkunnasta se tuntuu kismittävän, vaikka ei tästä nyt kovinkaan kauaa ole, kun asiasta väännettiin toiseen suuntaan, kun puhuttiin Microsoftin studiohankinnoista ja kyseisten studioiden pelien todennäköisestä muuttumisesta Microsoft only-tason tuotteiksi. Silloin perustelut asian positiiviseksi saamiseksi olivat suunnilleen tasoa "Ne piirtää, joilla on liitua!", "Microsoftin huomaan päätyminen avaa mahdollisuuksia..." ja "Nehän tuodaan itse asiassa nyt useammalle alustalle, kun voit vaikka millä Microsoftin systeemillä pelata niitä tulevaisuudessa...". Taisipa joku ehdottaa myös, että "Työnnä kättä syvemmälle taskuun ja osta Xbox, jos Bethesdan pelejä pelata haluat..." ja "Bisnes on bisnestä". Nyt sitten, kun KotOR Remake on day one PS5, tulee PC:lle joskus ja isolla ehkällä joskus vielä myöhemmin Xboxille, niin on sitten niin mulkusti tehty, että voi kauheaa. Vähän haisee kaksoisstandardit tässä, tekisi mieleni sanoa. Ei kai tässä muuta voi kuin kuitata, että "Jos haluat KotOR Remakea day one pelata, niin kättä vaan taskuun ja Pleikkaria ostamaan...". Muussa tapauksessa sitten saa odottaa.
Tässä on sinulla nyt kaksi eri asiaa. Kolmannen osapuolen kehittämä ajallinen yksinoikeus ja julkaisijan oston seurauksena kasa first party -studioita.

Ero näiden konseptien välillä on aika merkittävä. Toisessa tapauksessa ihmetellään milloin peli tulee millekin alustalle ja toisessa tapauksessa first party -studiot tekee pelejä omalle alustalleen. Jos Sony olisi ostanut Aspyr Median, niin eihän tätä koko ajallisen yksinoikeuden keskustelua edes käytäisi. Silloin olisi selvää, että KOTOR remake tulisi vain pleikkarille ja homma olisi sillä käsitelty. Se kismittäisi joo, jos ei olisi laitetta millä peliä pelata, mutta ei siitä tällaista keskustelua nousisi. Nythän KOTORin kanssa tilanne ei edes ole tämä, kun peli tulee myös PC:lle nykyisten tietojen perusteella heti julkaisupäiväksi. On siis laite millä pelata, enkä niinkään kritisoinut sitä, että peli on ajallinen yksinoikeus vaan tapaa kuinka sitä markkinoidaan ja tietoja ripotellaan. Se on kuluttajan kannalta ärsyttävää.

Sonyn kanssa diilin tekeminen tuo kehittäjille lisää valuuttaa tehdä enemmän ja paremmin. Saadaan siis mitä todennäköisimmin parempi peli ulos, kun julkaisun aika on.
Tästä ihan samasta syystä osa on innoissaan, kun Xbox ostaa ja rahoittaa pelejä.
 
Sonyn kanssa diilin tekeminen tuo kehittäjille lisää valuuttaa tehdä enemmän ja paremmin. Saadaan siis mitä todennäköisimmin parempi peli ulos, kun julkaisun aika on.

Tästä ihan samasta syystä osa on innoissaan, kun Xbox ostaa ja rahoittaa pelejä.
Mutta jostain syystä se tuntuu olevan huono asia kun MS tuota tekee ja parasta ikinä kun Sony tekee noin.
 
Mutta jostain syystä se tuntuu olevan huono asia kun MS tuota tekee ja parasta ikinä kun Sony tekee noin.
Taitavasti täysin väärin ymmärretty! Pointti oli enemmänkin, että Sonyn suuntaankin voisi antaa krediittiä asiasta, jos samasta asiasta on aikaisemmin antanut krediittiää Microsoftin suuntaan.
 
Taitavasti täysin väärin ymmärretty! Pointti oli enemmänkin, että Sonyn suuntaankin voisi antaa krediittiä asiasta, jos samasta asiasta on aikaisemmin antanut krediittiää Microsoftin suuntaan.
Onko kyse sittenkään väärin ymmärtämisestä? Tässä kun ei ole kyse samasta asiasta koska toisessa ostetaan studio(ita) ja toisessa ajallinen yksinoikeus? Minua ärsyttää enemmän nuo ajalliset kuin se että heti tietää että "tämä on konsolille X nyt ja aina". Ja ihan sama kumpi tuota tekee, ei muuta mielipidettäni. Studio-ostojahan tekevät molemmat vaikka Sony siinä mielessä paljon asiallisemmin että pääosin ostaa ne, jotka tekevät melkein yksinomaan jo valmiiksi PS-pelejä.
 
Onko kyse sittenkään väärin ymmärtämisestä? Tässä kun ei ole kyse samasta asiasta koska toisessa ostetaan studio(ita) ja toisessa ajallinen yksinoikeus?
Periaatteessa asia on hieman eri, mutta kuitenkin tavallaan melkein sama. Nyt oli kuitenkin kyse rahasta ja kuinka sillä todennäköisesti saadaan aikaan parempaa ja enemmän. Vaikka ajallinen yksinoikeus ja studion kokonaan ostaminen ovatkin eri asioita, niin lopulta niille pelien kehittäjille asia näkyy ruohonjuuritasolla hyvin samanlaisena: Jostain tulee "ylimääräistä rahaa", tässä tapauksessa joko Sonylta tai Microsoftilta, ja tällä lisärahalla saadaan sitten aikaan parempi peli, ainakin toivottavasti.

Jos siis aikaisemmin on antanut krediittiä asiasta Microsoftin suuntaan ja perustellut studiokauppojen olevan positiivinen asia, koska "Microsoftilta saadut rahat/resurssit mahdollistavat paremman pelin", niin silloin pitäisi myös saman ajatusmallin mukaan antaa krediittiä Sonyn suuntaan ajalliseen yksinoikeuteen käytetyistä rahoista, koska niillä rahoilla samojen todennäköisyyksien mukaan saadaan aikaiseksi parempi peli. Jos taas väittää "Microsoftin rahojen olevan hyvästä ja tuottavan paremman pelin, mutta Sonyn rahojen olevan pahasta ja ajallisen yksinoikeuden olevan vain kiusan tekemistä", niin silloin on aika vahvat kaksoisstandardit käytössä.
 
Jos taas väittää "Microsoftin rahojen olevan hyvästä ja tuottavan paremman pelin, mutta Sonyn rahojen olevan pahasta ja ajallisen yksinoikeuden olevan vain kiusan tekemistä", niin silloin on aika vahvat kaksoisstandardit käytössä.
Väittikö joku tällaista? Uskon, että suurimmalla osalla on nimenomaan olettama, että KOTOR remake on laadullisesti hyvä peli. Ajallinen yksinoikeus nyt ihan konseptiltaan on kiusan tekemistä: maksetaan rahaa, että joku toinen ei saa jotain, joka muuten olisi ollut saatavilla. Kyllä, bisnes on bisnestä ja näillä mennään, mutta siitäkään ei ollut puhe. Puhe oli siitä, että kun tehdään ajallinen yksinoikeusdiili, niin siitä ei kerrota kuin kierreilmaisujen kautta ja kuiskaten. KOTORin tapauksessa tarvittiin useampi taho informoimaan kuluttajia, että minkälaisesta systeemistä tässä on kyse. Ja edelleenkin on kysymysmerkkejä ilmassa.

Vielä kerran rautalangasta:
Ajallinen yksinoikeus on ihan ok, jos se informoidaan selkeästi.
Ajallinen yksinoikeus on ärsyttävää, jos sitä ei informoida selkeästi.
Ei ole väliä kuka konsolivalmistaja tällaisen diilin tekee.
Täydet yksinoikeudet ovat eri asia, sillä niiden julkaisuaikatauluista ja mahdollisista alustoista ei tarvitse samalla tavoin spekuloida.
Lisäraha pelinkehitykseen on hyvä asia konsolivalmistajasta riippumatta.
 
Väittikö joku tällaista? Uskon, että suurimmalla osalla on nimenomaan olettama, että KOTOR remake on laadullisesti hyvä peli. Ajallinen yksinoikeus nyt ihan konseptiltaan on kiusan tekemistä: maksetaan rahaa, että joku toinen ei saa jotain, joka muuten olisi ollut saatavilla.
Ei kai kukaan suoraan väittänytkään ja siksi lauseessani olikin tuo sana JOS imaisemassa asiaa, että jos näin olisi, niin silloin väittäjällä olisi vahvat kaksoisstandardit käytössä. Kun asiasta nyt kuitenkin puhutaan, niin nostin näkökulman esille. Näistä studiokaupoista ja yksinoikeuksista ollaan viime aikoina moneen kertaa väitelty, niin nostin asian esille, että johdonmukaisuus sitten kunniaan.

Ja nyt kun nostit tuon kiusan tekemisen ihan omin sanoin esille, niin on pakko sanoa, että niin on multiplattareiden/niistä tunnettujen studioiden ostaminen itselle pelkkiä yksinoikeuksia tekemään myös mitä suurimmassa määrissä kiusan tekoa! Erona vaan on se, että se on vieläkin suurempaa kiusan tekoa, koska ajallinen yksinoikeus loppuu joskus, mutta Bethesda-tapauksessa ne yksinoikeudet eivät tule loppumaan todennäköisesti "koskaan". Kestävätkö omat standardisi nyt myöntämään, että Microsoftin Bethesda-osto ja tulevien FallOutien, The Elder Scrollien yms. muuttuminen yksinoikeuksiksi on kiusan tekoa, vai tuleeko taas pitkä lista asioita, joilla selitetään mustaa valkoiseksi ja joka sisältää termit "Bisnes on bisnestä", "Game Pass", "Itse asiassa useampi alusta" ja niin edelleen? Lopultahan on kyse samasta asiasta: Microsoft maksoi rahaa, jotta se saa/sai Bethesdan, eikä Sony enää saa, vaikka sai aikaisemmin.
 
Ja nyt kun nostit tuon kiusan tekemisen ihan omin sanoin esille, niin on pakko sanoa, että niin on multiplattareiden/niistä tunnettujen studioiden ostaminen itselle pelkkiä yksinoikeuksia tekemään myös mitä suurimmassa määrissä kiusan tekoa! Erona vaan on se, että se on vieläkin suurempaa kiusan tekoa, koska ajallinen yksinoikeus loppuu joskus, mutta Bethesda-tapauksessa ne yksinoikeudet eivät tule loppumaan todennäköisesti "koskaan". Kestävätkö omat standardisi nyt myöntämään, että Microsoftin Bethesda-osto ja tulevien FallOutien, The Elder Scrollien yms. muuttuminen yksinoikeuksiksi on kiusan tekoa, vai tuleeko taas pitkä lista asioita, joilla selitetään mustaa valkoiseksi ja joka sisältää termit "Bisnes on bisnestä", "Game Pass", "Itse asiassa useampi alusta" ja niin edelleen? Lopultahan on kyse samasta asiasta: Microsoft maksoi rahaa, jotta se saa/sai Bethesdan, eikä Sony enää saa, vaikka sai aikaisemmin.
Muuten hyvä, mutta jos studio on first party, niin silloinhan tuote ei olisi toisella alustalla kuitenkaan saatavilla. Se, että Bethesdan pelit ovat näin aikaisemmin olleet, ei muuta tätä. Edelleen nämä ovat kaksi eri asiaa. First party -studion kehittämä peli ei kuitenkaan olisi saatavilla, kun taas ajallisessa yksinoikeudessa maksetaan siitä, että se blokataan toiselta alustalta. Maksetaan siis niin sanotusti tyhjästä ja vain tehdäkseen toiselle hallaa. Tähän väliin hyvä sanoa, että tämä pätee ihan molempiin, Sonyyn ja Microsoftiin.

Jos haluaa studioiden ostamisen luokitella kiusanteoksi, niin senkun, mutta oston jälkeen first party -pelin kehittäminen ei sitä ole. Voisin kuvitella, että studioita ostetaan ainakin osittain siksi, ettei tällaisia ajallisia yksinoikeuksia tarvitsisi tehdä, vaan että oma tuotanto olisi tarpeeksi kattavaa. Jälleen kerran, siinä vaiheessa kun studio on jonkun firman omaisuutta, niin peli ei olisi kuitenkaan enää tulossa muille alustoille.

Jos studioiden ostaminen on kiusantekoa, niin silloinhan sitäkin tapahtuu ihan molemmilla konsolivalmistajilla. Ihan niinkuin ajallisia yksinoikeuksiakin.

Sinä muuten nostit kiusanteon esille, en minä. :)
 
Ihan hyvää saivartelua, kiertelyä sekä mustan valkoiseksi selittämistä. Termeillä leikkimistä. Vastaus oli toki juuri sitä, mitä odotinkin sen olevan, että ei sillä.

FallOut 3, New Vegas, FallOut 4, The Elder Scrollsit, Dishonoredit yms. olivat kaikki multiplattareita. Microsoft maksoi ison tukun rahaa, että se saa nuo pelisarjat tulevaisuudessa itselleen ja Sony(sekä todennäköisesti Nintendo) ei saa. Voihan tuota selitellä First Party-termin taakse menemisellä ja leikkiä termeillä, mutta ihan samaa kiusan tekoa se on, jos kerran Sony tekee kiusaa Xboxille ja Microsoftin Game Pass-palveluille sillä, että se maksaa rahaa/osallistuu KotOR Remaken rahoitukseen/kehitykseen. Pienistä eroavaisuuksista ja terminologiasta voi toki saivarrella ja mennä taakse piiloon, mutta isossa kuvassa, siinä kuvassa, joka tavalliselle kuluttajalle merkitsee, kyse on ihan samasta asiasta. Samanlaisesta kiusan teosta.

Mutta se siitä, ei kai tätä saivartelua pidemmälle jatkaa tarvitse. Minä menen nyt syömään ja sitten pelaamaan jotain.
 
Ylös Bottom