Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ajopelit (kinastelut, suositukset, vertailut)

"GT ei myöskään rengasfysiikoiltaan ole likimainkaan simulaatio."

Tarkoitatko, että GT:ssä on vähemmän asioita huomioitu simulaatioon kuin noilla muilla? Vai mitä?

Joo PC:ssa on kuulemma otettu huomioon jopa radan lämmön vaihtelut, lika radalla, puolittaiset renkaan kulumiset ja lämmöt jne. Mutta mutta, kun muuttujia on otettu niin valtavasti mukaan, niin mielestäni homma onkin mennyt vähän sekaisin ja se peruspito vaihtelee liikaa sekä syistä, jota ei ajaessa voi ymmärtää. Eli vähempi olisi ollut parempi?

GT:ssä renkaat sortavat todella aidon oloisesti ja oikean määrän verran sekä pitoikkunan ylittyessä pitokin vähenee reilusti kuten kuuluu. On simuja, joissa renkaat sortavat tosi paljon ilman että pito alkaisi selvästi heikkenemään sen vuoksi. GT:ssä on keskitytty vain tärkeimpien perusasioiden mallintamiseen ja lopputulos onkin oikein hyvä.
 
Mua ei loppupeleissä kiinnosta mitä siellä on otettu huomioon renkaissa. Vaan se, että GT Sportissa voit ottaa 80hp Toyotan ja polttaa kevyesti kumia paikaltaan kakkosvaihteella.
Toisaalta varsinkin pädillä pelaten auto kun lähtee puskemaan siitä ei saa yhtään kiinni milloin puskee ja koska pito tulee takaisin.
Toisaalta sama homma tehokkaammilla takavedoilla. Perä lähtee toisinaan alta kuten odottaa, toisinaan ei lähde ollenkaan vaikka olettaisi. Sit taas välillä se lähtee niin paljon ettei pädillä pysty pitämään sitä hallinnassa, kun korjausliikkeet menee sen kanssa överiksi. Senki aiheuttaa se ettei tiedä koska se pito lähtee.

Nää samat ongelmat on ihan aina ollu GT sarjan perisynti pädillä pelatessa. Olen ite ajellut yleensö ratilla, joten ei ole samoin ollut ongelmana, vaikka kyllä myös ratilla ollut samoja piirteitä.

Esim taas Forza sarja on pädillä sellainen, että se on taitavalle, että aloittelijalle ihan silkkaa nautintoa, ollen ”aidon oloinen” yrittämättäkään olla täysin simu.
Sit taas Assetto Corsa, Dirt Rally jne on ratilla sellaisia et kaikki tuntuu juuri siltä kuin kuvitteleekin.
GT on jotenkin näiden välissä onnistumatta kummallakaan kunnolla, kun auto ei käyttäydy renkaan osalta oikein. En tiedä mitä se tekee oikein tai väärin. Ja vaikka se tekis kaiken oikean elämän mukaan, niin ei se sit ole kunnolla muutettu pelilliseen muotoon.

En tiedä ketä lainasit ja kenen poti vastata, mutta tuossa on mun mietteet.
 
Tiistaina ilmestyy Dakar 18 ja kuuleman mukaan fysiikat ja ajomalli ois parantunut, mutta tiedä sit.
Paljon kertoo se, että peli ei ole ennakkotilattavissa, vaan ilmestyy tiistaina vähin äänin storeen.
Sekä myös se, että pitkään aikaan ei ole mitään uutta pelivideota kellään tubettajalla, vaikka parhaillaankin pitävät useampipäiväistä tolaisuutta missä jengi testaa peliä ihan huolella.

Eli kovin hyvää tuotosta ei ole tulossa, mutta jos hinta on esim 49,95e niin ostan. Mutta en täyteen 70euroon.

Jahas, nyt peli on siirtynyt 25.8 päivälle.
Kuulema he ovat jo muutama viikko sitten lähettäneet pelin painoon, mutta levyt ei ehdi joka puolelle maailmaa. Ja he sanoivat niin, että Sony/MS vaatii pelien julkaisun olevan jokapuolella maailmaa samana ajankohtana ja että pahimmillaan ei pääse julkaisua tuomaan ollenkaan jos ei näitä noudata.
Tuntuu hullulta, kun ennenkin pelit on julkaistu eri puolella maailmaa eri aikoina. Tennis World Tour oli mun mielestä just tälläinen.

Hullummaksi tekee se, että YouTubesta löytyy heidän trailereita joissa toisessa päivämäärä on tuo 25.8 ja toisessa 28.8. Silti FB sivuillaan kiistävät että olisi koskaan ollutkaan 28.8 ja että jotkin pelifirmat myy uutuuspelejä vain perjantaista alkaen ja siksi tämä väärinkäsitys. Kuitenkin omilla trailereilla on kahta päivää. :D

Outoa hommaa, mutta ilmeisesti kuitenkin syy ei ole pelifirmassa ja pelit on painettunakin jo.
 
"
Toisaalta varsinkin pädillä pelaten auto kun lähtee puskemaan siitä ei saa yhtään kiinni milloin puskee ja koska pito tulee takaisin.
Toisaalta sama homma tehokkaammilla takavedoilla. Perä lähtee toisinaan alta kuten odottaa, toisinaan ei lähde ollenkaan vaikka olettaisi. Sit taas välillä se lähtee niin paljon ettei pädillä pysty pitämään sitä hallinnassa, kun korjausliikkeet menee sen kanssa överiksi. Senki aiheuttaa se ettei tiedä koska se pito lähtee. "

Itse en ole törmännyt kuvaamasi kaltaisiin tilanteisiin yhdessäkään näistä nyky-simuista. Enemmänkin tuo kuvaus käy yksiin sen kanssa, kun ihmiset kertovat tarinoita ensilumen tultua ja kesärenkaat oli alla. Joillekin se on ongelma, joillekin ei, koska ero on ajotaidoissa...
 
No itseasiassa otit aika läheltä liippaavan vertauksen. Pelit missä ajotuntuma tuntuu luonnolliselta. Tuntuu kuin ajaisin kesärenkailla kesällä.
GT:ssä on kautta historian tuntuma ollut kuin kitkarenkailla ajaa mustalla jäällä tilanteeseen nähden liian kovaa. Välillä on pitoa julmetusti, välillä ei yhtään ja itse et ratin takana näe sitä ollenkaan mitä sieltä vastaan on tulossa.
 
Joo, vaikka pidänkin GT Sportin ajamisesta pädillä todella paljon niin GT-sarjassa on aina ollut vähän ongelmia tuon pidon rajan kanssa tai sen oikean tuntuman välittämisessä pelaajalle.

Forzat tekevät tuon hyvin, kun siinä on perusfiiliksellä pitoa paljon ja sitä vähennettään pidon heikentymisen myötä juuri sopivasti. Siinä on paljon nautittavampi ajaa siellä pidon äärirajoilla, koska pelaajalla on täysi luotto pelin antamaan pidon palautteseen.

GT Sport lisäsi pitoa pelisarjan aikaisempiin versioihin verrattuna, mutta se pidon raja alue on edelleen liian iso kysymysmerkki. Ja välillä tosiaan noissa tilanteissa tuntuu kuin jäällä ajaisi.
 
Ihan turha minusta puhua mitään GTSportin renkaan sorroista ja niiden oikeellisuudesta, jos se olisi ollut oikea ja hyvä niin tätä viime aikaista rengasfysiikka parannusta ei olisi tarvinnut tehdä... no nyt on kuitenkin tuolla saatu pelillinen parannus aika monien mielestä ja autot ovat pitkälti hallittavia padilläkin. edelleen olen sitä mieltä että comfort muovirenkaat saisi poistaa,. niillä kun on valitettavasti sellaista sudi 50hp autolla rinkiä 4. vaihteella (karrikoidusti) En niin paha enää mutta en kyllä noilla renkailla haluaisi pelata pätkääkään.

Mutta juu, ero on suuri Force 7 tuntumaan, GTS on hirmu vaisu jousitus ja rengas käyttäytymisen osalta vs. F7... Oi sitä hymyä miten auto äskettäinen palkintoauto Mesen AMG 63 tai joku tuntui kun sillä lähti kiihdyttämään. rengas valitti ja piirti raitaa, vaihtaessa auto hieman nytkähtää, moottori ja vaihteisto äänet antaa palautetta vaihdosta, vaihde vaihtuu, napakakka vaihto ja teho aiheuttaa auton kevyen heilahduksen ja mustaa piirtyy pari metriä, toisella renkaalla hieman enemmän, pito palautuu, auto hytkähtää ja meno jatkuu. Eli siis feedback on totenkin vaan toimiva ja aidon oloinen, jousitus ja renkaat "elävät" asfaltilla rouheasti..
 
No se viimeisin muutos GT:n rengasfysiikoihin oli niin pieni, ettei moni ratti-kuski huomannut eroa ollenkaan. Eikä täydellistä olekaan.

Kaikissa näissä nyky-simuissa on perus-perus fysiikat ja ratojen mallinnus sillä tasolla, että toisesta pelistä tutulla radalla voi jarruttaa samassa tutussa jarrupaikassa toisessakin pelissä. Eli renkaiden peruskitkan ja autojen tehojen ym. mallinnukset ovat niin lähellä toisiaan, että nopeudet suorilla ja mutkissa ovat niin samat, että jarrupaikat, ajolinjat ja kiihdytykset mutkista toimivat lähes samoin. Myös erot reaalimaailman vastaavaan autoon erot ovat todella pienet.
 
Jahas, nyt peli on siirtynyt 25.8 päivälle.
Kuulema he ovat jo muutama viikko sitten lähettäneet pelin painoon, mutta levyt ei ehdi joka puolelle maailmaa. Ja he sanoivat niin, että Sony/MS vaatii pelien julkaisun olevan jokapuolella maailmaa samana ajankohtana ja että pahimmillaan ei pääse julkaisua tuomaan ollenkaan jos ei näitä noudata.
Tuntuu hullulta, kun ennenkin pelit on julkaistu eri puolella maailmaa eri aikoina. Tennis World Tour oli mun mielestä just tälläinen.

Hullummaksi tekee se, että YouTubesta löytyy heidän trailereita joissa toisessa päivämäärä on tuo 25.8 ja toisessa 28.8. Silti FB sivuillaan kiistävät että olisi koskaan ollutkaan 28.8 ja että jotkin pelifirmat myy uutuuspelejä vain perjantaista alkaen ja siksi tämä väärinkäsitys. Kuitenkin omilla trailereilla on kahta päivää. :D

Outoa hommaa, mutta ilmeisesti kuitenkin syy ei ole pelifirmassa ja pelit on painettunakin jo.
Sain vastauksen myös tuosta pre-order hommasta digiversion osalta. Olen ajatellut, että se maksaa tms ja sen vuoksi ei tule juurikaan pienempien firmojen tekeleitä ennakkotilattavaksi, mutta ei se niin olekaan näköjään, kun ei ole heistä kiinni tuo asia:

We honestly hope so... We are trying to solve this problem the best we can but unfortunately is not up to us :(
 
No se viimeisin muutos GT:n rengasfysiikoihin oli niin pieni, ettei moni ratti-kuski huomannut eroa ollenkaan. Eikä täydellistä olekaan.
...
Myös erot reaalimaailman vastaavaan autoon erot ovat todella pienet.

Puhutaan varmaan eri pelistä ;) pädillä ero viimeisimmällä versiolla oli valtava, julkaisu hetkeen verrattuna megalomaaninen. (Gran Turismo Sport siis..)

Nyt pystyy m4:llä leikittelemään ja varsin harvoin 400+ heppaset lähtee käsistä. On jo ihan hyvä autopeli jolla on varsin kiva ajaa. Ennen tilanne oli huonompi ja julkkarissa surkea..ja silloin peli lähtikin vaihtoon nopeasti.
Äärikäytökset vaan ei tuntuneet ollenkaan toimivilta ja oli juuri tuota 50 hepan autolla suditella nelosella rinkulaa huonoutta rengasfysiikoissa.. (Gran Turismo Sport siis..)
 
Viimeksi muokattu:
"Kaikissa näissä nyky-simuissa on perus-perus fysiikat ja ratojen mallinnus sillä tasolla, että toisesta pelistä tutulla radalla voi jarruttaa samassa tutussa jarrupaikassa toisessakin pelissä. Eli renkaiden peruskitkan ja autojen tehojen ym. mallinnukset ovat niin lähellä toisiaan, että nopeudet suorilla ja mutkissa ovat niin samat, että jarrupaikat, ajolinjat ja kiihdytykset mutkista toimivat lähes samoin. Myös erot reaalimaailman vastaavaan autoon erot ovat todella pienet."

"Puhutaan varmaan eri pelistä"

Jaa no en nyt oikein tiedä, kun minä puhuin kolmesta simulaattorista, mitä on PS4:lle tarjolla. Joten mitä näistä kolmesta tarkoitat? Mikä näistä on eri peli?

Kuulin jokin aika sitten eka kertaa, kun puhuttiin simcadesta ja semisimusta. Minä luulin, että se on jokin Suoli24 juttu, mutta se taisi ollakin KonsoliFin juttu...?
 
Jaa no en nyt oikein tiedä, kun minä puhuin kolmesta simulaattorista, mitä on PS4:lle tarjolla. Joten mitä näistä kolmesta tarkoitat? Mikä näistä on eri peli?

Editoin postiin selvennykseksi... GTS siis oli se jossa niitä rengasfysiikoita on säädetty jos varmaan se pari kertaa.
 
Se on kyllä ihan totta, että GT:ssä on ihan turhaa kolme comfort rengasta ja erikseet kolme sportti kumia. Kun väkisin on niille pitänyt tehdä pitoeroa, niin erot ovat venähtänyt liian suureksi. Jos slicsejä on neljä seosta, niin normirenkaiksi riittäis hyvin kolme erilaista.
 
Sekä GT Sport että PC2 ovat tarjouksessa. GT Sport on pädille sopivampi, mutta kumpi sopii kaltaiselleni offline-pejaajalle?
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun peliin on lisätty GT League, niin sehän tuo yksinpelaajalle enemmän pelattavaa campaign-tilan lisäksi. Ajankuluksi voi parantaa ajotaitoja Arcade-ja time trial-tilassa.
 
Jos pädi ohjauksen kautta ajatellaan ostoa GT sport vs PC2, niin on siinä ero kuin yöllä ja päivällä GT sport :n eduksi.
Mä en oo kyllä samaa mieltä. Eilen ostin Pcars2:n ja eilen olin ihan hukassa, mutta tänään sain ohjauksen asetukset kuntoon.
Rengasmalli on niin paljon parempi että kokoajan tietää missä auto pysyy lapsessa ja koska ei. Samoin vauhdintunne niin paljon parempi, että ajaminen on todella paljon helpompaa.
Myöskin sivuluisut saa pidettyä hallussa.

En keksi mitään osa-aluetta minkä GT tekis paremmin.
 
Asetto Corsaankin saa niin hyvät asetukset pädille, että hakkaa nuo molemmat pelkässä ajamisen ilossa.
 
Ylös Bottom